Martin.
Jan 3 2008, 15:15
Fick 2 ex av Madame Terror i julklapp.
Av samma person. Märkligt.
Då blir det något att läsa iallafall. För Hamiltonfantaster som tyckte
att serien slutade för abrupt och intetsägande i och med 1995 års bok "En medborgare höjd över varje misstanke"
kan jag rekommendera den teoretiska miniboken (Är väl mer ett häfte) Hamlon som spekulerar i hur Hamiltons liv och leverne efter slakten på minoritetspersoner kan ha tett sig. Ett bra sätt att få closure, om inte annat.
sgt Odh
Jan 3 2008, 15:56
Om jag inte minns helt fel så är början på Madame Terror ungefär samma som Hamlon. Machokille med bra viner och cool konst och några mexikanska tjejer och allt det där.
Vildmannen
Aug 14 2008, 15:52
109 Eken
Aug 14 2008, 17:16
Blir väl hans...öh...tredje sista hamiltonbok?
Satte mig ner med lite kvällsmat, knäckte upp min nyinköpta Hamilton, läste inledningen, och bara måste dela med mig av en så typisk Guillou-inledning att jag skrattade till:
"Han älskade hästar men det var inte det som blev hans död."
Kort och konscist...
Skuggan
Aug 20 2008, 20:44
är det bekräftat? kommer Hamilton ÄNTLIGEN dö?
hudson
Aug 20 2008, 21:14
"Genom sin gamle vän Erik Ponti hamnar han nu i ett nytt umgänge, där de närmaste vännerna är förre översten i Främlingslegionen, Pierre Tanguy, och hans fru polisöverintendent Eva Tanguy."
Tjockisen i Ondskan som främlingslegionnär? Does not compute.
Vem är Pierre Tanguy i verkligheten egentligen, nån man känner till?
QUOTE (Skuggan @ Aug 20 2008, 21:44 )

Jag vet inte, har bara kommit till sidan 42. Änsålänge brer herr Jan på mer än Tom Clancy i Rainbow Six... Han har inte ändrat still nåt.
magnus242
Aug 20 2008, 21:16
QUOTE (Skuggan @ Aug 20 2008, 20:44 )

Och du tror att det skulle hindra Guillou från att skriva en till Hamiltonbok
Rokare
Aug 20 2008, 21:42
QUOTE (hudson @ Aug 20 2008, 22:14 )

"Genom sin gamle vän Erik Ponti hamnar han nu i ett nytt umgänge, där de närmaste vännerna är förre översten i Främlingslegionen, Pierre Tanguy, och hans fru polisöverintendent Eva Tanguy."
Tjockisen i Ondskan som främlingslegionnär? Does not compute.
Vem är Pierre Tanguy i verkligheten egentligen, nån man känner till?
Tanguy figurerar i Tjuvarnas Marknad. Den rekommenderas, och där ges även förklaringen till "ze french cönnection"
GMY
Hannes
Aug 21 2008, 10:54
Sådär ja, då har man läst färdigt detta lilla verk. Bättre än Madam Terror, tacka gudarna för det, men självklart fortfarande väldigt "Guillou-ig" med allt det nu innebär, slutet är dessutom lite väl sockersött. Visst skulle det bli "det lyckligaste slutet i svensk litteraturhistoria" men ändå...
Nyllet
Aug 21 2008, 17:15
Hmm, Saudi Arabien... Guillou fattar tydligen inte att Hamliton konceptet suger när det inte är onda ryssar som är skurkarna.
109 Eken
Aug 21 2008, 21:44
Det är väl inte särskilt ofta det är ryssarna som varit ondingarna i hans böcker?
Kn Glock
Aug 22 2008, 09:34
Har läst klart.
Det är inte den sämsta Hamilltonboken men jag hoppas faktiskt att det är den sista, jag är trots det inte helt övertygad om att så är fallet. JG konstaterar i efterordet till "Hamlon" att Carl Hamiltion fungerar bäst som romanigur när han kan agera i Sverige... utan att avslöja handlingen så är det mer troligt än när han var "fast" i Californien. "den mannen kommer aldrig att dö"
Till Boken
Sudierna är dumma
USA/Bush är dumma (som skyddar dom dumma saudierna bl a)
Ryssarna är sluga på politisk nivå.
Mouna spelar en biroll men är cool som alltid
Erik Ponti har en större roll än normalt
Carl är tungsint men det lättar upp lite mot slutet
Pierre (från ondskan?) städar lika bra som han chefar över franska pensionerade överviktiga fallskärmsjägare.
Det är mycket upprepningar från de gamla böckerna. Storyn är lite tunn och lite mer ologisk än vanligt. Berättarstilen känns lite mer utdragen än vanligt.
Trots detta är den läsvard om man följt Carl genom alla de tidigare böckerna.
Slutet kan man tycka vad man vill om men det utesluter ju inte en fortsättning...
Dagens svenska försvar får sig en rejäl känga i förbifarten...
Kn Glock ger den 3.5 tomhylsa (mest av nostalgi)
Kn Glock beskriver de olika parterna och personerna bra.
I en annan recension så nämndes något som jag själv förmodligen hade reagerat på, men inte kunnat sätta tummen på. Avsaknaden av dialog. Det pratas väldigt lite. Istället är det Guillou som berättar. Hela planeringen för en operation går på två-tre sidor, med bara några få rader prat. Ja, det förenklar allt, och författaren får med allt. Men karaktärerna får inte visa hur de tänker, utan det blir bara "så här beslöt de göra". Inte hur de kom fram till det.
Visst, boken hade blivit någon hundring sidor större, men Guillous mässande och konstanta bruk av ordet "således", blir tröttande efter ett tag.
Jag tycker Carl har blivit en mer normal karaktär. Vet inte hur, men han är inte så överlägsen i sitt sätt. Kan inte specificera det dock.
Guillou måste ha gått en skrivarkurs och fått lite tillrättavisningar, för den lilla dialog och de flesta avsnitten med känslor är avsevärt bättre än hans tidigare verk.
Att det blir en bok till är givet. Med det avslutet...
Däremot, jag vet inte om jag skulle rekommendera någon att KÖPA den. Ställ upp er på kö på lokala biblioteket. Jag sträckläste den på några timmar. Visst den är billig, 169 kr på Åhlens. Men minnesvärd? Njaee...
Mitt ex får cirkulera på plutonen istället.
Fk Satan
Aug 28 2008, 13:25
Känns som JG gjort en liten miss iaf.
Att Lugi går omkring i en kustjägarbasker... var han inte Fallskärmsjägare i böckerna...
Tycker det är lite komiskt när JG gör denna detaljmiss eftersom han själv tycker om att klanka ned på denna typ av missar.
SG OLSSON
Aug 30 2008, 12:47
Han är FJ ja. Se tex Vendetta
Fu Dahlberg
Sep 9 2008, 20:31
QUOTE (Fk Satan @ Aug 28 2008, 14:25 )

Känns som JG gjort en liten miss iaf.
Att Lugi går omkring i en kustjägarbasker... var han inte Fallskärmsjägare i böckerna...
Tycker det är lite komiskt när JG gör denna detaljmiss eftersom han själv tycker om att klanka ned på denna typ av missar.
Är inte riktigt klar ännu, men tycker att det känns som JG inte riktigt gjort sin reserch inför denna bok
En del faktafel, bla hävdar ha att Carlos "Schakalen" skjöt två poliser med en Glock 1975. Poliserna skjöt han förvisso, men Glock tillverkade inte pistoler fören i början av 80-talet.
Är en hel del detaljer som jag inte riktigt får att stämma, delvis rena faktadelar som ovan, men även en del i "Hamilton-kontinuiteten" som jag inte får att gå ihop. Nu kan jag inte nämna något på rak arm och eftersom jag inte kommer orka läsa igenom böckerna igen, så kommer det bara vara en känsla.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.