Help - Search - Members - Calendar
Full Version: He´s back... Coq Rouge
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Pages: 1, 2, 3
Vildmannen
Hamilton återuppstår ph34r.gif

"Jan Guillou kommer hit och berättar varför det blev nödvändigt att släppa ut den gamle agenthjälten Carl Hamilton ur garderoben igen i den kommande boken. Boken heter ”Madame Terror” och kommer ut i augusti."

http://sr.se/cgi-bin/P1/program/index.asp?ProgramID=1637
Ing
Tycker det låter som om Guillou har börjat få det tunt i plånboken jag... :P
Adam Wilhelm
QUOTE (Ing @ Apr 3 2006, 18:44 ) *

Det tror inte jag, snarare att Herr Guillou har lite åsikter att förmedla. :P
Ing
QUOTE (Adam Wilhelm @ Apr 3 2006, 18:51 ) *
QUOTE (Ing @ Apr 3 2006, 18:44 ) *

Det tror inte jag, snarare att Herr Guillou har lite åsikter att förmedla. :P

Jo, förlåt, givetvis det också!
Challe
Tror att det kommer bli lika intressant som det alltid är när man läser något av Jan Guillou. B)
stefanf
Undrar vilket scenario. Ska han få till ett avslut i Irakfrågan?
Sljivovica
Vågar vi gissa på att det blir en
kioskvältare bland oss "missanpassade".. laugh.gif
Aquila
QUOTE (stefanf @ Apr 3 2006, 20:21 ) *

Om man lyssnar på eko-intervjun får man reda på scenariot.

För övrigt kan jag som läst Hamilton 2 gånger påpeka att den palestinska underättelseofficier, Mouna Husseini, som enligt Guillou (i ekointervjun överst) ska bli en av huvudpersonerna i boken, mördades i epilogen av "I Hennes Majestäts Tjänst".
Om detta stämmer skulle det vara en ganska hyfsad tabbe. laugh.gif
simon
Har iofs svårt att tro att Guillou tabbar sig så grovt...
stefanf
QUOTE (Aquila @ Apr 3 2006, 21:29 ) *
QUOTE (stefanf @ Apr 3 2006, 20:21 ) *

Om man lyssnar på eko-intervjun får man reda på scenariot.

Jag borde ha bifogat en smile.gif
Aquila
QUOTE (simon @ Apr 3 2006, 21:51 ) *

Jo, även jag tycker det verkar ganska osannolikt att han inte tänkt på det, men vi får väl vänta och se hur det blir. Saken är att det står klart och tydligt i boken att hon dör.
Jimbo
"superubåt" det låter det..

carl Hamilton som 52årig chef på en palestinsk superubåt... men.. det blir nog en bok som man får läsa.. gillar det mesta som Jan skriver.
stefanf
"Handlingen kretsar kring en toppmodern ubåt, byggd med hjälp av arvet efter Yassir Arafat. Besättningen består av palestinier och ryssar, vilket leder till trubbel ombord. Vad krävs för att få ordning på den här ubåten? Jo, Carl Hamilton, som i tio års tid gömt sig i Kalifornien under pacifistidentiteten Charles Hamlon."

Det skulle kunna uppfattas som krystat. smile.gif
Dobberman
Tror en bofink skiter ur sig ett kylskåp lättare än den där historien kom till.........
brow.gif
Nestor
Hoppas verkligen inte att den handlingen är seriös... blink.gif
Danne
QUOTE (Aquila @ Apr 4 2006, 15:44 ) *
QUOTE (simon @ Apr 3 2006, 21:51 ) *

Jo, även jag tycker det verkar ganska osannolikt att han inte tänkt på det, men vi får väl vänta och se hur det blir. Saken är att det står klart och tydligt i boken att hon dör.

Författarfrihet, större saker har hänt förr och lång tid har passerat. Jan har i trilogin om Arn de Gothia/Magnusson flyttat historiska händelser något hundratal år för att passa in stackars stressade Super-Arn i en viktig position i berättelsen.

Vad gäller storyn tror jag BESTÄMT att Herr Guillou läst några Patrick Robinson böcker.
Vinter
QUOTE (stefanf @ Apr 4 2006, 18:27 ) *
"Handlingen kretsar kring en toppmodern ubåt, byggd med hjälp av arvet efter Yassir Arafat. Besättningen består av palestinier och ryssar, vilket leder till trubbel ombord. Vad krävs för att få ordning på den här ubåten? Jo, Carl Hamilton, som i tio års tid gömt sig i Kalifornien under pacifistidentiteten Charles Hamlon."

Det skulle kunna uppfattas som krystat. smile.gif

Är det seriöst? Låter ju mycket spännande......
stefanf
Ska tilläggas att jag saxade det ur dagens (4/4-06) Metro, Stockholmsutgåvan.
Där står också:
"Huvudfrågeställningen i boken är den om var gränsen mellan terrorism och krig egentligen går."
Rokare
Böjd att hålla med Danne, låter snudd på som ett Barracuda plagiat rakt av, även om vi väl inte exakt vet den röde tuppens roll och uppgift i besättningen..

GMY
Dizzy_keys
Jag läste i tidningen under veckan att röde tuppen ska vara FC på ubåten
VMI2002
Nu har jag ju visserligen inte sett slutresultatet - men om jag har uppfattat storyn ratt sa ar det nog en av de daligaste upplaggen jag nagonsin hort talas om....
Vinter
Hmmm "Jakten på Grön December" ? Neh blir inget köp.
Fk Satan
Tror detta kommer att bli en riktig floppbok för JG. tyvärr.
Nestor
QUOTE (Fk Satan @ Apr 11 2006, 23:33 ) *
Tror detta kommer att bli en riktig floppbok för JG. tyvärr.

Hur kan du ens antyda något sådant? huh.gif
fogel02
jadu det är nu vi väntar på filmatiseringen också

frågan är om försvaret låter "låna ut" en söd alt gtd-ubåt för det hela

Filma utifrån bör inte vara några problem men inifrån ?
NIMROD
Ingen som har reflekterat över att det var tidig april när nyheten förmedlades..?
fogel02
Nimrod verkar vara lite väl många som har skrivit om det för att det skulle vara ett aprilskämt

oken kommer ut i augusti, manus kommer att vara klart i mitten av maj.
- Uppförsbacken är passerad, jag har skrivit över 200 sidor, säger Jan Guillou.

Källa

Innebär detta att det redan är klart med filmatisering eller är det något annat manus han syftar på ?
simon
Jag vet inte hur Guillou skriver, jag vet bara att när jag amatörskriver en novell eller på följetongen, så skriver jag ett manus/riktlinjer till vad som ska ske i nästa avsnitt, för att på så vis få en bättre överblick och kunna sortera sina tankar.
Hornet
QUOTE (fogel02 @ Apr 15 2006, 14:07 ) *
jadu det är nu vi väntar på filmatiseringen också

frågan är om försvaret låter "låna ut" en söd alt gtd-ubåt för det hela

Filma utifrån bör inte vara några problem men inifrån ?

fins väll gott om gamla röda ubåtar dom kan få tag på i öst staterna :P
fogel02
@sandqvist

eller bygger en i en kass studio :(

hursomhelst blir det intressant om det blir en filmatisering
Larsleo
QUOTE (fogel02 @ Apr 16 2006, 14:42 ) *
Nimrod verkar vara lite väl många som har skrivit om det för att det skulle vara ett aprilskämt

oken kommer ut i augusti, manus kommer att vara klart i mitten av maj.
- Uppförsbacken är passerad, jag har skrivit över 200 sidor, säger Jan Guillou.

Källa

Innebär detta att det redan är klart med filmatisering eller är det något annat manus han syftar på ?

hmmm kolla när den är skriven 01.04.2006 14:22

laugh.gif brow.gif brow.gif ;)
stefanf
Då är det ju en dubbelluring eftersom artiklarna jag läste inte var publicerade den 1:a april, utan två eller tre dagar senare... huh.gif

Man får hoppas att det bara var ett skämt, nog måste väl JG kunna hitta på bättre historier än denna?
Ormtunga
QUOTE (stefanf @ Apr 22 2006, 09:17 ) *
Man får hoppas att det bara var ett skämt, nog måste väl JG kunna hitta på bättre historier än denna?

Det kan han säkert, han har bara inte gjort det än.
henke
Nu finns boken att beställa.

Köp Hos ADLIBRIS
Köp hos BOKUS

Releasas 2006-08-16 , men kan förbeställas för 149 kr på Adlibris.
Eftersom jag har och läst alla de andra 11 böckerna i serien blir man ju lite tvungen att se vilka åsikter Janne nu vill få en att ta till sig. Uppenbarligen räcker inte kolumnistutrymmet i Aftonpravda.

Edit: Lägger även med BOKUS länken då de har samma pris
SBP
Eftersom man läst det övriga så... Beställd.
Dr. T-68
Det känns som att det blir ett köp.
Detta även om den får dåliga recentioner.
Jag ser det som en tradition att läsa vad JG ger ut.

Andra hälften av 80-talen var JG en trogen gäst på KA1 för research. Allt för att det skulle vara svårt att veta var den subtil gränsen går mellan dikt och verklighet ph34r.gif . Håller han fortfarande på med det.
VMI2002
Jag ar orolig for att det har blir en javla skitbok. Storyn verkar mycket otrolig.....
Skuggan
jaha, så var den beställd dårå....

149kr +49kr i frakt....
inte så farligt pris....
Axial
QUOTE (Skuggan @ Aug 3 2006, 22:23 ) *
jaha, så var den beställd dårå....

149kr +49kr i frakt....
inte så farligt pris....

Själv förhandsbeställde jag den från Bokus den 26 juli till priset 149:- + frakt 19:-
Likt en del andra har jag läst i princip allt annat JG har klämt ur sig så den här måste väl läsas den med.
II63
har beställt boken så får vi se vad som står däri. Om det är i samma klass som de övriga böckerna så är det värt priset i alla fall.
II63
PingisÖga
Eftersom man har läst alla andra böckerna så är detta nästan ett måste...Även om storyn låter lite halvtaskig så är det nog värt det i alla fall.
Har beställt den nu, ser fram emot att få begrava nyllet i den på semstern sen smile.gif

//Anders
stefanf
QUOTE (KA2 @ Aug 3 2006, 16:45 ) *
Det känns som att det blir ett köp.
Detta även om den får dåliga recentioner.
Jag ser det som en tradition att läsa vad JG ger ut.

Andra hälften av 80-talen var JG en trogen gäst på KA1 för research. Allt för att det skulle vara svårt att veta var den subtil gränsen går mellan dikt och verklighet ph34r.gif . Håller han fortfarande på med det.

Jag stötte på honom en gång under värnplikten. banan_rock.gif
Eftersom den nya utspelar sig på en ubåt är det inte helt omöjligt att han intervjuat svensk ubåtspersonal.

Men jag trodde allvarligt att intrigen var ett aprilskämt. Blev mäkta överraskad när boken faktiskt dyker upp! blink.gif
The Swede
@ Henke

Man hamnar hor AdLibris oavsett vilken länk man klickar på.
Jag beställde min bok hos Bokus pga att AdLibris kräver personnummer för medlemsregistrering.
Dessutom får jag bonus på mitt MedMera-kort hos Bokus. biggrin.gif
Psilander
Det blev kanske lite hett om öronen i San Diego, när Gotland kom dit, så han snodde båten och stack till Medelhavet? så fick palestina sin superubåt. invändningar.

Jag tröttnade på Hamilton och Guillou efter "fiendens fiende", jag förlåter honom aldrig för flaggan i aktern på rbbn i "I nationens intresse" som han fö skrev med Hans von Hofsten. Flaggan hade brunnit upp pga hettan från Gtorna
Mullsork
QUOTE (Psilander @ Aug 5 2006, 13:43 ) *
"I nationens intresse" som han fö skrev med Hans von Hofsten.

Intressant, var har du hört det? von Hofsten står ju bland en mängd andra på tacklistan, men jag har aldrig uppfattat att han skulle haft en mer aktiv roll i bokens tillkomst. Guillou nämner inte heller något om det i sitt förord till von Hofstens memoarbok, "I kamp mot överheten". Den rekommenderas för övrigt starkt till alla som inte läst den.

Jag har dock alltid tyckt att "I nationens intresse" är den bästa Hamiliton-boken, så det skulle inte förvåna mig om det till viss del var von Hofstens förtjänst. Jag håller också med om att de spårade ur efter "Fiendens fiende". Den nya boken verkar ju helt spårlös, jag var som många andra övertygad om att det var frågan om ett aprilskämt. Men, man blir väl tvungen att läsa den ändå...
Psilander
Att skriva ihop med von Hofsten är kanske fel uttryckt, avd jag hört så stöttade von Hofsten hon i teorier kring ubåtskränkaningarna och scenarior.

Har för mig von Hofsten skriver nått om det i sin memoarbok. De gjorde ju TV i hop också, von Hofsten fick hela 45min, på sig att påvisa anfallsförberedelser mot Sverige i ett rekordmagasin från -87. Ett ganska spännade avsnitt faktiskt.
Mullsork
QUOTE (Psilander @ Aug 6 2006, 14:29 ) *
Har för mig von Hofsten skriver nått om det i sin memoarbok.

Sant, på sid 172 står det:

Vid denna tid hade Guillou också slagit igenom med sina succéthrillers om den svenske hemlige agenten Carl Hamilton. Hans von Hofsten hjälpte här Jan Guillou att få lämpliga kontakter och miljöer som kunde ge ett underlag till böckerna.

Fast det är ett av de tillägg som är skrivna av hans bror, Gustaf von Hofsten.
Vildmannen
Guillou är med i timme 2 i dagens Godmorgon Världen

http://sr.se/cgi-bin/P1/program/index.asp?programID=438

"Guillous nya bok

Jan Guillou intervjuas om hur Hamilton kan vända terroristdebatten, homofobi och sin bästa tid."
Fk Satan
QUOTE (Psilander @ Aug 6 2006, 14:29 ) *
Att skriva ihop med von Hofsten är kanske fel uttryckt, avd jag hört så stöttade von Hofsten hon i teorier kring ubåtskränkaningarna och scenarior.

Har för mig von Hofsten skriver nått om det i sin memoarbok. De gjorde ju TV i hop också, von Hofsten fick hela 45min, på sig att påvisa anfallsförberedelser mot Sverige i ett rekordmagasin från -87. Ett ganska spännade avsnitt faktiskt.

Finns det avsnittet i SVT:s arkiv? eller i ngt "fristående" arkiv?
Psilander
Efter en snabbkoll på nätet hittade jag det inte, men det borde finnas, även Wilhem Agrell medverkar.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.