Läste lite om förslaget om KFÖ- vecka. Förstår hur tanken går inom Hv. Och tror att det skulle vara ett lyft för Hv kvalitetsmässigt.
Samtidigt ställer jag mig lite frågande: Hur ska man lösa det rent ekonomiskt för Hv-soldaterna. 90% av SGIn är ju inte precis full kostnadstäckning, särskilt inte om man har inkomster över taket, vilket många inom Hv har?
Är det KFÖ så är det plikt och blir man inpliktad så får väl dom som inte vill engagera sig hoppa av...
Rent spontant så är det så jag ser på saken.
Trots allt så hade vi ju en gång i tiden KFÖ i övriga försvaret.
QUOTE (dxl @ Apr 2 2006, 22:49 )

Är det KFÖ så är det plikt och blir man inpliktad så får väl dom som inte vill engagera sig hoppa av...
Rent spontant så är det så jag ser på saken.
Trots allt så hade vi ju en gång i tiden KFÖ i övriga försvaret.
Det svarar tyvärr inte på min fråga. Hur har de tänkt sig det ekonomiska i Hv.
Men om vi tror på ditt resonemang finns det stor risk för att de med högre löner (och ofta rejäl utbildning) kommer att lämna Hv? Är det verkligen det som Hv vill?
Triggerpuller
Apr 2 2006, 22:05
Endera prioriterar man sitt eget bankkonto eller sin och förbandets förmåga/kompetens.
Ser inte problemet.
Hans Engström
Apr 2 2006, 22:05
Med tanke på den förlustaffär som HV redan är för min familj så skulle en KFÖ vecka (antagligen lite mer för dom av oss på kompstabsnivå och över) ses som positivt jämfört med alla lediga dagar före och efter övning som jag tagit ut hittils.
Jag gjorde redan dom här förlusterna på 90talet under KFÖ och SÖB, så jag är van.
QUOTE (Hans Engström @ Apr 2 2006, 23:05 )

Med tanke på den förlustaffär som HV redan är för min familj så skulle en KFÖ vecka (antagligen lite mer för dom av oss på kompstabsnivå och över) ses som positivt jämflrt med alla lediga dagar före och efter övning som jag tagit ut hittils.
Jag gjorde rdan dom här förlusterna på 90talet under KFÖ och SÖB, så jag är van.
Vet du om löneavdraget enligt "KFÖ-reglerna" gjordes mot sjukledighetsavdrag eller tjänstledighetsavdrag?
QUOTE (Triggerpuller @ Apr 2 2006, 23:05 )

Endera prioriterar man sitt eget bankkonto eller sin och förbandets förmåga/kompetens.
Ser inte problemet.
Jag tycker att det är en relevant fråga. När vi körde KFÖ med krigsförbanden så var det en annan sak, då var man värnpliktig och om man inte infann sig så kom farbror blå och hämtade en. Om man ska kombinera frivilligheten i HV med KFÖer med SGI så får man nog acceptera att vissa inte kommer anse sig ha råd. Ska man då acceptera att dessa lämnar HV?
I så fall, får man inte på sätt och vis samma effekt som vissa varnar för när det gäller yrkesförsvar? Nämligen att "the best and brightest" inte går med i HV överhuvudtaget. Kan detta inte bli ett problem?
Hans Engström
Apr 2 2006, 22:14
För att vara helt ärlig minns jag inte. Den stora smällen kom på grund ava att jag var chef på en telemarketing firma, och man tog inte hänsyn till övertidsersättning som var en avsevärd del av min lön (nåja). Min stabstoch grät blod på KFÖn eftersom han var ngt slags chef på SE Bankens valutahandelsavdelning, SGI var inte riktigt i nivå med hans vanliga lön.
Triggerpuller
Apr 2 2006, 22:57
QUOTE (BJE @ Apr 2 2006, 23:14 )

Ser inte problemet.
Jag tycker att det är en relevant fråga. När vi körde KFÖ med krigsförbanden så var det en annan sak, då var man värnpliktig och om man inte infann sig så kom farbror blå och hämtade en. Om man ska kombinera frivilligheten i HV med KFÖer med SGI så får man nog acceptera att vissa inte kommer anse sig ha råd. Ska man då acceptera att dessa lämnar HV?
I så fall, får man inte på sätt och vis samma effekt som vissa varnar för när det gäller yrkesförsvar? Nämligen att "the best and brightest" inte går med i HV överhuvudtaget. Kan detta inte bli ett problem?
Avseende ditt första stycke så är min teori att saknar man nödvändig motivation för att öva och bli en bättre soldat saknar man troligtvis även nödvändig motivation för att ta striden till fienden och trycka in sin bajonett i en annan människas bröstkorg tills personen avlider skrikandes av dödsångest.
Avseende "the best and the brightest" så anser jag att man ofta bortser ifrån att soldat kanske inte är ett "mainstream-yrke" där det civila samhällets grädda ovillkorligt passar in. Tvärtemot bedömer jag att de bästa soldaterna med största trolighet inte utgör del av vad man i det övriga samhället anser vara "the best and the brightest".
tinhead
Apr 2 2006, 23:06
Tjaa det finns ju dom som tycker att frivilliga övningspass om kvällarna inte är något att ha om dom inte får ut dom få kronorna som kommer ifall det ingår avtalstid..
Så nog kommer folk sluta ifall dom får veta att varje år måste dom sänka sin inkomst med 10% eller i värsta fall mer ifall SGI misstämmer grovt..
Lösningen är nog inte SGI.
trots att den skulle skapa en någorlunda rättvis utbetalning till flertalet.
Det optimala vore att HV betalar semesterdagar till dom som deltar.
Dvs samma kostnad som arbetsgivaren har för den anställde då denne är på semester.
Är den inte anställd så matcha a-kassa+nåra procent eller liknande.
Det skulle ge en positiv ökning för "besväret", och statushöjningen ökar.
Fast detta är nog för radikalt för något parti att ens ta i det med tång.
Personligen har jag inget emot att bränna en 10-15 semesterdagar om året på HV-övn.
Förutom det man kan göra om kvällar och helger..men ja är nog galen? B)
QUOTE (Triggerpuller @ Apr 2 2006, 23:57 )

Avseende ditt första stycke så är min teori att saknar man nödvändig motivation för att öva och bli en bättre soldat saknar man troligtvis även nödvändig motivation för att ta striden till fienden och trycka in sin bajonett i en annan människas bröstkorg tills personen avlider skrikandes av dödsångest.
Intressant teori. Min teori är att en persons önskan att inte gå i personlig konkurs inte har det minsta att göra med hans motivation i en strid.

Avseende "the best and the brightest" så anser jag att man ofta bortser ifrån att soldat kanske inte är ett "mainstream-yrke" där det civila samhällets grädda ovillkorligt passar in. Tvärtemot bedömer jag att de bästa soldaterna med största trolighet inte utgör del av vad man i det övriga samhället anser vara "the best and the brightest".
Tja, nu utgörs ju inga militära förband bara av "de bästa soldaterna". I alla fall om du med dessa menar, vilket jag tycker det låter som, "skyttet". Det finns gott om befattningar där det som sitter innanför pannbenet är betydligt viktigare än kvalitén på detta.
För övrigt så syftade jag inte på "samhällets grädda" med "the best and brightest", utan snarare på att det vore dumt att redan från början minska rekryteringsunderlaget genom att ställa upp sådana ekonomiska villkor att inga chefer på SE Bankens valutahandelsavdelning kan tänka sig att bli stabstroppchefer.
Hans Engström
Apr 2 2006, 23:32
Vi kan nog konstatera att mina sttoch har varit lite udda genom tiderna. den senaste i HV hade nog inte stannat kvar vid KFÖer heller (nu har han slutat i alla fall, men det är en annan historia).
111 SSK BAT
Apr 2 2006, 23:53

Vart ser du sambandet mellan motivationen att öva för ett synnerligen diffust hot och motivationen att i en stridssituation oskadliggöra en annan person?
Du verkar vara totalt omedveten om de psykologiska aspekter som får en människa att döda.
Din teori verkar sakna total anknytning till verkligheten och dessutom framstår den som särdeles infantil.
Tänk vad konstigt att en stor del av våra uttagna till FJS, KJ och våra jägarförband under den tid vi hade en allmän värnplikt just råkade vara "the best and the brightest". (Numera väljer de flesta i gruppen "the best and the brightest" att avstå från värnplikten då det ekonomiska mervärdet av genomförd värnplikt förefaller vara väldigt lågt.
Jag har också svårt att se problemet. "Frivilligheten" inom HV upphör samma stund som man skriver på kontraktet. Samtidigt tror jag det blir möjligt att planera samt genomföra BRA övningar, eftersom allt kommer att planeras långt i förväg samt att man tidigt vet hur många som kommer.
Vem inom HV har inte planerat en övning med en mängt intressanta och lärorika objekt, för att sedan vara tvunget att lägga ned hälften pga av dålig uppslutning till övningen.
QUOTE (StfC @ Apr 3 2006, 11:56 )

Vem inom HV har inte planerat en övning med en mängt intressanta och lärorika objekt, för att sedan vara tvunget att lägga ned hälften pga av dålig uppslutning till övningen.
Vem inom HV har inte varit med om att en dags overksamhet mynnar ut i ett plötsligt "high-chapparal"-moment som slutat i magplask, bara för att övningsledningens inte planerat ordentligt.
Beror den dåliga uppslutningen på att folket har tröttnat på illa planerade övningar, dåligt förankrade i förbandets utbildningsnivå och alldeles för sent påannonserade?
Att flertalet vuxna människor ser sig lämpade att med ovanstående erfarenheter i bagaget själva avgöra om förestående övning är viktigare än familj/förlorad arbetsinkomst/diskdag etc?
Det handlar inte om att man skiter i att gå ut för att man inte har lust, utan för att man tvingas prioritera och HV sätter sig självt långt ner på listan genom att inte investera i vettiga instruktörer med adekvat utbildning och resurstilldelning.
StfC: jag påstår naturligtvis inte att just dina övningar är uselt planerade, vi har mig veterligen aldrig träffats. Men alldeles för många övningar är slentrianmässiga, närmast oplanerade, för att HV ska kunna utkräva nån slags obrottslig lojalitet av manskapet. Jag är ganska säker på att det gäller fler HV-områden än de två som jag har erfarenhet av.
HV måste bli bättre på att förvalta det förtroendekapital som investerats av dess medlemmar!
/Bolle, som känner sig korkad när han tillbringat en helg med att vakta en gran.
Jag anser att det är ett stort problem, om ingen annan kompensation än SGI utbetalas. Inte bara för egen del utan även för mitt förband. Det kan bli svårt för många att motivera såväl sig själv som familjen att det ska kosta tusentalskronor för att man är på HV-utbildning en vecka. I mitt kompani är det många som tjänar så mycket att de kommer förlora ekonomiskt på en "KFÖ-vecka".
Jag ser även ytterligare ett problem; hur ska vi ha kolla på våra soldater om vi bara träffar dem en gång om året (om de ens kommer då)? Hur ska vi upprätthålla den sociala kontakten? Vad ska vi ha kompex till överhuvudtaget om vi övar i terrängen en gång om året i "skogen"?
Jag kommer allvarligt överväga mitt deltagande i HV om förslaget går igenom, så som jag har uppfattat det hitintills, men det kanske kommer modifieringar...
Ola
P.s Hemvärnet är frivilligt, även efter det att du undertecknat ditt avtal, eftersom du kan gå ur när du vill. Bryter du mot avtalet genom att inte göra din tid så inträder ingen konsekvens mer än att du kan bli utesluten. Alltså kommer folk kunna säga "nej" när de blir "inkallade" till "KFÖ-veckan".
Flamdämpare
Apr 3 2006, 12:33
Samtidigt tror jag det blir möjligt att planera samt genomföra BRA övningar, eftersom allt kommer att planeras långt i förväg samt att man tidigt vet hur många som kommer.
Jag är inte längre engagerad i Hemvärnet, Men jag känner igen "ursäkten". En Hemvärnsövning ska så långt som möjligt repesentera ett verkligt läge/händelse. Precis som i verkligheten vet du inte hur många av förbandets soldater som kommer. Jag har själv hört den typens ursäkter till leda.. (No Offense stfC)
Vem inom HV har inte varit med om att en dags overksamhet mynnar ut i ett plötsligt "high-chapparal"-moment som slutat i magplask, bara för att övningsledningens inte planerat ordentligt.
Beror den dåliga uppslutningen på att folket har tröttnat på illa planerade övningar, dåligt förankrade i förbandets utbildningsnivå och alldeles för sent påannonserade?
Att flertalet vuxna människor ser sig lämpade att med ovanstående erfarenheter i bagaget själva avgöra om förestående övning är viktigare än familj/förlorad arbetsinkomst/diskdag etc?
Det handlar inte om att man skiter i att gå ut för att man inte har lust, utan för att man tvingas prioritera och HV sätter sig självt långt ner på listan genom att inte investera i vettiga instruktörer med adekvat utbildning och resurstilldelning.
Exakt. Jag upplevde att vi aldrig lämnade basic-nivån, Vi fick börja om på samma ställe varje utbildningsår. De övningar som gav mest (fysiskt och psykiskt) Fick man mycket sällan via sin egen bataljon. Mitt intresse svalnade av helt under förra året. Men hoppas för de som är kvar att det blir bättre.
Vad jag har förstått så är eventuell KFÖ övning en pliktad övning.
Jag kan ha förstått fel där iofs, men det är ju inte svårare än att kommer man inte på övningen så åker man ut.
Sedan är det väl inget som säger att man inte kan traffas och öva ihop bara för att det plötsligt ges möjlighet att öva en hel vecka.
Finns massa saker man kan göra tillsamans som man kan sprida ut över året.
skjutningar/förstahjälpen/nbc/genomgång av grupps former/farb/grg/ksp/psg/trafikposteringen/posttjänst/vem dricker flest öl
gör man detta under en lördag så har man bara på det jag räknat upp tolv gånger man kan träffas, egentligen är det bara viljan och fantasin som sätter stopp, det måste ju inte vara i grönkläder hemma, för den sociala biten kan man ju lika gärna ha ett filmmaraton där man kollar, gamla Mnummer filmer till blackhawkdown och johnwayne
QUOTE (dxl @ Apr 3 2006, 11:41 )

Jag kan ha förstått fel där iofs, men det är ju inte svårare än att kommer man inte på övningen så åker man ut.
Sedan är det väl inget som säger att man inte kan traffas och öva ihop bara för att det plötsligt ges möjlighet att öva en hel vecka.
skjutningar/förstahjälpen/nbc/genomgång av grupps former/farb/grg/ksp/psg/trafikposteringen/posttjänst/vem dricker flest öl
gör man detta under en lördag så har man bara på det jag räknat upp tolv gånger man kan träffas, egentligen är det bara viljan och fantasin som sätter stopp, det måste ju inte vara i grönkläder hemma, för den sociala biten kan man ju lika gärna ha ett filmmaraton där man kollar, gamla Mnummer filmer till blackhawkdown och johnwayne
Den är inte pliktig och kan troligen inte bli det om man inte tar bort frivilligheten helt och hållet i HV. Med plikt menas att man kan dömas till straff eller hämtas, om inte inställer sig.
Det kommer troligen inte finnas några pengar att öva för under resten av året. (Sociala aktiviteter utanför hv-regi berörs självklart inte).
Ola
QUOTE (dxl @ Apr 3 2006, 13:41 )

Då pratar vi om först en KFÖ- vecka som redan den är långt över de 60 timmar jag skrivit på för, dessutom 12*10 timmar. Får svårt att få det att gå ihop.
Vill man kontraktera mig på +300h/ år så måste det vara på helt andra ekonomiska villkor än de som är idag. Mot SGI förlorar jag ~300 kr/ fältdygn, om det räknas mot tjänstledighetsavdrag - mer än det dubbla.
Taket för SGI är 7,5 prisbasbelopp. D.v.s. 39700x7,5= 297 750 kr
(297 750 x 0,9)/365=734 kr per dag.
Från Hemvärnets webbsida:
"Dagpenning, 90 % av sjukpenninggrundande inkomst, SGI, betalas ut vid övningar/utbildning som är längre än två dagar har maxbeloppet 734:-/dag. Denna ersättning är pensionsgrundande och skattepliktig."
Eftersom denna ersättning hamnar "ovanpå" ordinarie lön innebär det för de allra flesta som har en inkomst över 7,5 prisbasbelopp omkring 50% beskattning. Således blir 367 kr kvar per dag.
I mina ögon är det en alldeles för låg ersättning. Värderar man inte insatserna högre än så? Det sänder alldeles fel signaler, särskilt när hela FM skall "vässas".
/P
C 2.a pjäs
Apr 3 2006, 13:24
QUOTE (Lt P @ Apr 3 2006, 14:11 )

I mina ögon är det en alldeles för låg ersättning. Värderar man inte insatserna högre än så? Det sänder alldeles fel signaler, särskilt när hela FM skall "vässas".
/P
Håller med! Men jag tror att man har vant sig vid att betrakta hemvärnet som bestående antingen av fanatiker som skulle betala för att öva och/eller farbröder som aldrig skulle öva 20 timmar årligen om de så finge såväl småländskt smör i övermåttan som guld och gröna skogar. "Det har ju funkat hittils, så varför ändra"?
Jag skulle idag inte gå med på de angivna villkoren. Alldeles för dålig ersättning för att byta bort en arbetsvecka eller semestervecka.
För 5+ år sedan när jag pluggade skulle jag dock ha köpt dealen utan att tveka.

QUOTE (BJE @ Apr 2 2006, 23:14 )

Ser inte problemet.
Haha. Det här lät som när jag hörde en general i Estlands armé säga att det var ett kall att stå vid gränsen och blicka österut med AK:n i anläggning och allt trams med socialt liv och sånt kunde man ta och stoppa upp i någon mörk region.
Det finns de som lever kvar i det gamla och inte har insett att det råder en annan världsbild och framför allt att
nya värderingar driver den unga generationen.
De nya värderingarna bottnar mycket i att du endast har plikt gentemot dig själv och motivation kommer främst ur belöning och frihet. Det skiljer sig ganska mycket från äldre generationers drivkrafter som handlat om trygghet, ansvar, mm.
Värderingar ligger till grund för folks yrkesval något som även en försvarsmakt måste ta i akt. Annars blir det snabbt tunnt i leden.
Soldat i HV är dessutom knappast ett yrke, möjligen en deltidssysselsättning.
/Krook
marcuzt
Apr 3 2006, 20:20
QUOTE (Krook @ Apr 3 2006, 20:40 )

Haha. Det här lät som när jag hörde en general i Estlands armé säga att det var ett kall att stå vid gränsen och blicka österut med AK:n i anläggning och allt trams med socialt liv och sånt kunde man ta och stoppa upp i någon mörk region.
Det finns de som lever kvar i det gamla och inte har insett att det råder en annan världsbild och framför allt att nya värderingar driver den unga generationen.
De nya värderingarna bottnar mycket i att du endast har plikt gentemot dig själv och motivation kommer främst ur belöning och frihet. Det skiljer sig ganska mycket från äldre generationers drivkrafter som handlat om trygghet, ansvar, mm.
Värderingar ligger till grund för folks yrkesval något som även en försvarsmakt måste ta i akt. Annars blir det snabbt tunnt i leden.
/Krook
Kanske borde bli ett yrke, iaf ett deltidsyrke. Tror det skulle fyllas upp i leden rätt fort då faktiskt. Finns många som inte gör mer än lumpen nu pga av konkurrens till yop och utlandstjänst.
QUOTE (marcuzt @ Apr 3 2006, 21:20 )

QUOTE (Krook @ Apr 3 2006, 20:40 )

Det finns de som lever kvar i det gamla och inte har insett att det råder en annan världsbild och framför allt att nya värderingar driver den unga generationen.
/Krook
Kanske borde bli ett yrke, iaf ett deltidsyrke. Tror det skulle fyllas upp i leden rätt fort då faktiskt. Finns många som inte gör mer än lumpen nu pga av konkurrens till yop och utlandstjänst.
Du kan ha rätt men hur skulle detta motiveras, ekonomiskt och arbetsmarknadsmässigt?
Finns det avsättning, finns det ekonomiskt utrymme, finns det ett samhälleligt stöd (folkvalda etc)?
/Krook
Stöd från samhället i form av stöd från komunledningen finns det iaf i Göteborg om jag inte fått helt fel vibbar.
Jag tror det skulle funka om man hade en organisation liknande deltidsbrandman.
Det har ändå varit ganska så mycket stöd till polisen det senaste (återigen i GBG) och hade man HV soldater i ständig jour så skulle allt gå både smidigare och bli bättre gjort.
marcuzt
Apr 4 2006, 07:41
QUOTE (dxl @ Apr 3 2006, 22:55 )

Stöd från samhället i form av stöd från komunledningen finns det iaf i Göteborg om jag inte fått helt fel vibbar.
Jag tror det skulle funka om man hade en organisation liknande deltidsbrandman.
Det har ändå varit ganska så mycket stöd till polisen det senaste (återigen i GBG) och hade man HV soldater i ständig jour så skulle allt gå både smidigare och bli bättre gjort.
Var väl nånting sånt jag tänkte. Lite högre ersättningar för det man gör samt lite mer förmåner.
Om jag minns rätt så får man en fast ersättning som deltidsbrandman samt extra för den tid man rycker ut. Det kanske vore nått för FM att begrunda.
Kustkavallerist
Apr 4 2006, 08:11
Om man ska köra HV-vecka så skulle man kunna få SGI + UTBILDNINGSPREMIE, precis som på HVSS...
tinhead
Apr 4 2006, 08:52
QUOTE (Kustkavallerist @ Apr 4 2006, 09:11 )

Om man ska köra HV-vecka så skulle man kunna få SGI + UTBILDNINGSPREMIE, precis som på HVSS...
Vad ger utbildningspremien?
QUOTE (Kustkavallerist @ Apr 4 2006, 08:11 )

Blir svårt iom att, vad jag förstår, Hv-veckan ska klämmas in i gällande budget.
Kustkavallerist
Apr 4 2006, 10:56
Utbildningspremien:
Ersättning
Dagpenning utgår i likhet med sjukpenning. Du skall därför ta med gällande försäkringsbesked och uppvisa det på HvSS. Ersättning utgår enligt kalenderdagsberäknad sjukpenning och utbetalas den 25:e i varje månad. Utbildningspremie, som är skattefri, utbetalas efter fullgjord och godkänd kurs. Premien är f.n. 500:- - 750:- för femdagarskurs beroende på kurstyp. För sammanhängande kurs om tio dagar är premien mellan 1500:- - 3000:- beroende på kurstyp. Premien utbetalas samtidigt som dagpenningen.
Man kan ju se som att en HV-vecka är något som ska infalla senare = att ny budget ska läggas/ eller att försvaret ska omdisponera sina kostnader.....
Fu Pedersen
Apr 4 2006, 11:35
QUOTE (dalmas @ Apr 2 2006, 22:47 )

Läste lite om förslaget om KFÖ- vecka. Förstår hur tanken går inom Hv. Och tror att det skulle vara ett lyft för Hv kvalitetsmässigt.
Samtidigt ställer jag mig lite frågande: Hur ska man lösa det rent ekonomiskt för Hv-soldaterna. 90% av SGIn är ju inte precis full kostnadstäckning, särskilt inte om man har inkomster över taket, vilket många inom Hv har?
Sörmlands Insats Kompani kommer redan i år genomföra en övningsvecka där deltagarna är berättigade SGI. En övning vi i plutonen och kompaniet ser fram emot då det känns som att man gör en satsning på oss insatsförband inom hemvärnet. Vi får en sällan given chans att lära oss hur våra grupper och hur vår pluton funkar. Helg och dagsövningar visst, men det är först efter ett antal dagars kontinuerligt övande man ser hur folk verkligen fungerar. Jag som gruppchef är spec nyfiken på hur hur min grupp kommer att bete sig efter 4 dagar i fält. Vi kommer även få öva på skarpa objekt i stockholm under denna vecka. Behöver man tillägga något mer?
Har man öht något i hemvärnet att göra så köper man läget att man för en veckas tid får ut 90% av SGI. Visst, folk har familjer dyl. men hemvärnet kräver, eller skall enl. mig kräva engagemang. Hv gubbar som inte skjutit sitt vapen på flera år och aldrig övar kan man säga tack och hej till.
Hans Engström
Apr 4 2006, 11:38
QUOTE (Fu Pedersen @ Apr 4 2006, 12:35 )

Sörmlands Insats Kompani kommer redan i år genomföra en övningsvecka där deltagarna är berättigade SGI. En övning vi i plutonen och kompaniet ser fram emot då det känns som att man gör en satsning på oss insatsförband inom hemvärnet. Vi får en sällan given chans att lära oss hur våra grupper och hur vår pluton funkar. Helg och dagsövningar visst, men det är först efter ett antal dagars kontinuerligt övande man ser hur folk verkligen fungerar. Jag som gruppchef är spec nyfiken på hur hur min grupp kommer att bete sig efter 4 dagar i fält. Vi kommer även få öva på skarpa objekt i stockholm under denna vecka. Behöver man tillägga något mer?
Vi får inte öva så för att det kostar för mycket... nåja.
Helt OT, men vilken vecka? Vi skulle nog (på rak arm) gärna öva överlämnande av objekt (och det finns ett mycket begränsat antal som ni kan öva vid, så vi kan nog de flesta).
tinhead
Apr 4 2006, 11:58

QUOTE (dalmas @ Apr 2 2006, 22:47 )

Har man öht något i hemvärnet att göra så köper man läget att man för en veckas tid får ut 90% av SGI. Visst, folk har familjer dyl. men hemvärnet kräver, eller skall enl. mig kräva engagemang. Hv gubbar som inte skjutit sitt vapen på flera år och aldrig övar kan man säga tack och hej till.
Många av dom gubbarna är utstädade nu.
Fler lär det bli..tidsfristen för dom sista går väl ut nu???
Men om det blir en vecka som går bort där man får 90% av lönen så städas många andra bort.
Vad tror du händer med alla som är med och har lite halvkrasst i slutet av månaden?
Hur populär blir man hos arbetsgivaren? Jag skulle inte bli förvånad om löneutvecklingen går saktare för dom.
Alla är inte 23år mellan jobb eller timanställd..
Arbetsgivaren kan kort säga "HV är frivilligt" OM du är borta 1vecka om året så får DU välja, arbete eller fritid.
Det är skitbra med en hel vecka!
Men ska det funka så behövs det stimulans både för personen och för arbetsgivarna!
För många mindre företag är det mycket hårt att någon är borta en hel vecka.
Det är sällan någon kan ersätta den personen på så kort tid.
Blir det inte rätt så kan det bli jävligt fel och vi kommer få se HV innehållandes bara ett gäng hv-fanatiker och stridisar, samt nåra pensionärer.
QUOTE (Kustkavallerist @ Apr 4 2006, 11:56 )

Utbildningspremien:
Ersättning
Dagpenning utgår i likhet med sjukpenning. Du skall därför ta med gällande försäkringsbesked och uppvisa det på HvSS. Ersättning utgår enligt kalenderdagsberäknad sjukpenning och utbetalas den 25:e i varje månad. Utbildningspremie, som är skattefri, utbetalas efter fullgjord och godkänd kurs. Premien är f.n. 500:- - 750:- för femdagarskurs beroende på kurstyp. För sammanhängande kurs om tio dagar är premien mellan 1500:- - 3000:- beroende på kurstyp. Premien utbetalas samtidigt som dagpenningen.
Man kan ju se som att en HV-vecka är något som ska infalla senare = att ny budget ska läggas/ eller att försvaret ska omdisponera sina kostnader.....
Nej:
http://www.hemvarnet.mil.se/hemvarnet/inde...c=news&id=31280QUOTE
Visst då får Hv köpa att man blir av med merparten av oss med längre utbildningar och högre löner i samma veva. Är det verkligen det man vill i ett macro- perspektiv?
90% kan jag leva med - det går på ett ut iom att man sänker kostnaderna hemma den veckan - det är min lön ovanför 24500 som skapar problemet - där har jag öht ingen kostnadstäckning.
Som en fotonot i debatten vill jag påpeka att s har lovat att skicka upp SGIn till 33000/ månad efter valet.
Fu Pedersen
Apr 4 2006, 13:41
QUOTE (Hans Engström @ Apr 4 2006, 12:38 )

Vi får inte öva så för att det kostar för mycket... nåja.
Helt OT, men vilken vecka? Vi skulle nog (på rak arm) gärna öva överlämnande av objekt (och det finns ett mycket begränsat antal som ni kan öva vid, så vi kan nog de flesta).
13-21 maj kommer vi att öva. Vi har en mycket engagerad övningsledning som prioriterar att göra denna vecka till något bra. Tanken är som jag förstått att stockholms insatsplutoner kommer att vara med och samöva på något vis när vi ska öva på objekt i STHLM.
Ang kostnader så är det ju så att ska hemvärnet och kanske främst insatsplutonerna kunna fylla någon form av funktion så måste vi få öva realistiskt. När vi övar normalt så är det oftast på någon enskild del av våra uppgifter. Det finns sällan något större sammanhang. Detta leder till att vi blir väldigt bra på att övningsmässigt lösa ut enskild situation. Men tänkte vi måste ha är att vi övar för skarpt läge. Det finns ingen mening att lägga pengar på en verksamhet som jamsar runt för att det är kul att leka krig. Att vi blir prioriterade i form av övningsvecka där vi övar mot ett helhetscenario gör att vår förmåga att lösa skarp uppgift ökar. Ytterligare en aspekt är att vi får öva RÄTT saker. Som vår kompCh sa vid en av de senaste övningarna "Glöm den klassiska fienden, vi kommer aldrig mer hamna i krig, dagens hot kommer från helt andra håll"
Mitt kontrakt säger något helt annat. Jag gör mina 60 h, men gör dom på helger. Bara för att man inte är villig att offra hälften eller mer av en normal veckolön och få en bläckplump i personalavdelningens dossier, så innebär det inte att man "inte har skjutit sitt vapen på flera år".
Jag har inget emot ett HV som kräver veckolånga obligatoriska övningar. Men jag kommer inte att bli en del av det hemvärnet. Känns dock lite synd att bli avfärdad som en gubbe för det dock...
EO4
30+
som lyckats förena "karriäristjobb" med HV insats i mer än 5 år.
Fu Pedersen
Apr 4 2006, 14:01
QUOTE (tinhead @ Apr 4 2006, 12:58 )

Hur populär blir man hos arbetsgivaren? Jag skulle inte bli förvånad om löneutvecklingen går saktare för dom.
Arbetsgivaren kan kort säga "HV är frivilligt" OM du är borta 1vecka om året så får DU välja, arbete eller fritid.
Men ska det funka så behövs det stimulans både för personen och för arbetsgivarna!
Blir det inte rätt så kan det bli jävligt fel och vi kommer få se HV innehållandes bara ett gäng hv-fanatiker och stridisar, samt nåra pensionärer.
Även om arbetsgivaren enl. lag är skyldig att bevilja ledighet för en övning av den här typen så är ju tanken att det ska lösas på mer diplomatisk väg än så. Genom att ha en dialog med sin arbetsgivare kan man öka förståelsen för våra uppgifter, vad vi ska öva och varför vi ska öva det.
Hur pass funkis är en insatssoldat som inte varit med och samövat med plutonen i ett skarpt läge? Jag tror stenhårt på att övningsveckan kommer att svetsa ihop våra pluton och våra grupper. Flexibilitet och följsamhet är A och O vid militär verksamhet och om vi bara får in en bråkdel av det är jag jättenöjd. Att jag som grpch vet att mina soldater kan och kommer att agera självständigt inom ramarna för de order jag ger. Bara att få bort detaljstyrning är guld värt. Det allra bästa är att i stort sett hela plutonen prioriterat och anmält sig till denna vecka.
Visst, vi kommer göra MER än hela årets timmar på denna vecka men vad gör det? Det borde visa det engagemang som faktiskt finns och vara ett bevis för den kvalité vi kommer att besitta. Detta kan på längre sikt kanske leda till ytterligare satsningar på Insatsplutoner och hemvärnet i övrigt. Hemvärnet är ju trots allt den största delen av sveriges försvar idag. Själv väntar jag på den dag min pluton sätts på att lösa en skarp uppgift och får chans att visa att de pengar som satsas går till något vettigt och inte bara till att byta ut gubbsens uniformer till en stl större varannat år.
QUOTE (EO4 @ Apr 4 2006, 14:52 )

Mitt kontrakt säger något helt annat. Jag gör mina 60 h, men gör dom på helger. Bara för att man inte är villig att offra hälften eller mer av en normal veckolön och få en bläckplump i personalavdelningens dossier, så innebär det inte att man "inte har skjutit sitt vapen på flera år".
Jag har inget emot ett HV som kräver veckolånga obligatoriska övningar. Men jag kommer inte att bli en del av det hemvärnet. Känns dock lite synd att bli avfärdad som en gubbe för det dock...
EO4
30+
som lyckats förena "karriäristjobb" med HV insats i mer än 5 år.
Nu har du missuppfattat mig. Jag syftar på den del av hemvärnet som har en kontraktstid på 30/år och inte ens uppfyller dem. 30h är mindre än 2 dygn av 365 dagar. Det kanske är dags att strukturera om den delen av hv's uppgifter. Någon som KANSKE skjuter med sitt tjänstevapen 1 gång per år känns för mig inte spec. kvalificerad att ens gå en skarp skyddsvakt.
Sedan tycker jag det är lite fel attityd att "göra sina 60 timmar" vår verksamhet handlar inte om att "göra timmar". Det handlar om engagemang och att kunna sina uppgifter. Tycker man att 60h räcker för detta då är ju det jättebra. Känner man sig å andra sidan inte säker på sin uppgift och förmåga att lösa det skarpa läge som kanske dyker upp nästa vecka, då får man kanske ta och tänka till.
Tillägg: Detta är inte menat som något påhopp på dem som gör färre timmar. Vår insatspluton har funkat precis som din, övningsvecka är något nytt för oss. Jag tycker att ett engagemang är beundransvärt oavsett om det består av 30 eller 300 timmar. Poängen är dock att det krävs ett engagemang. För dem som hakar på hv eller hv-ip för att få skjuta lite eller som jag hört att någon i vår hv bat sagt "m90 är så bra jaktkläder" så tycker jag det är dags att tänka om. Är man inte beredd att lösa den/de uppgifter man är ställd att kunna göra så kan man gå med i en jaktskytte klubb istället..
tinhead
Apr 4 2006, 14:46
QUOTE (Fu Pedersen @ Apr 4 2006, 15:01 )

QUOTE (tinhead @ Apr 4 2006, 12:58 )

Även om arbetsgivaren enl. lag är skyldig att bevilja ledighet för en övning av den här typen så är ju tanken att det ska lösas på mer diplomatisk väg än så. Genom att ha en dialog med sin arbetsgivare kan man öka förståelsen för våra uppgifter, vad vi ska öva och varför vi ska öva det.
Hur pass funkis är en insatssoldat som inte varit med och samövat med plutonen i ett skarpt läge? Jag tror stenhårt på att övningsveckan kommer att svetsa ihop våra pluton och våra grupper. Flexibilitet och följsamhet är A och O vid militär verksamhet och om vi bara får in en bråkdel av det är jag jättenöjd. Att jag som grpch vet att mina soldater kan och kommer att agera självständigt inom ramarna för de order jag ger. Bara att få bort detaljstyrning är guld värt. Det allra bästa är att i stort sett hela plutonen prioriterat och anmält sig till denna vecka.
Visst, vi kommer göra MER än hela årets timmar på denna vecka men vad gör det? Det borde visa det engagemang som faktiskt finns och vara ett bevis för den kvalité vi kommer att besitta. Detta kan på längre sikt kanske leda till ytterligare satsningar på Insatsplutoner och hemvärnet i övrigt. Hemvärnet är ju trots allt den största delen av sveriges försvar idag. Själv väntar jag på den dag min pluton sätts på att lösa en skarp uppgift och får chans att visa att de pengar som satsas går till något vettigt och inte bara till att byta ut gubbsens uniformer till en stl större varannat år.
Tillägg: Detta är inte menat som något påhopp på dem som gör färre timmar. Vår insatspluton har funkat precis som din, övningsvecka är något nytt för oss. Jag tycker att ett engagemang är beundransvärt oavsett om det består av 30 eller 300 timmar. Poängen är dock att det krävs ett engagemang. För dem som hakar på hv eller hv-ip för att få skjuta lite eller som jag hört att någon i vår hv bat sagt "m90 är så bra jaktkläder" så tycker jag det är dags att tänka om. Är man inte beredd att lösa den/de uppgifter man är ställd att kunna göra så kan man gå med i en jaktskytte klubb istället..
Precis är man med för jaktklädernas skull eller inte klarar av 30 timmar per år så ska man nog fundera rejält varför man är med. Halkar man efter nog mycket så blir man farligare än "lede FI"
Men det är basen i HV det handlar om. Merparten av dom är inte IP.
Och IP hur bra dom än är behöver resten av HV lika mycket som kängor på fötterna.
Visst går det att förhandla med arbetsgivaren, dom måste ju släppa iväg en hur dom än gör.
Men det motiverar inte arbetsgivaren på något sätt.
Dom kommer fortfarande se "produktions bortfallet".
Risken finns att folk som är med i HV kommer hamna i sama låda som gravida, folk med utländska namn och liknande bortsållningar vid anställningar. Samt Som någon tidigare sa, en fet plump i papprena som hindrar befodringar och en löneutveckling som man borde ha.
Säg att arbetsgivaren får ett skatteavdrag per person som plåster på såren?
Eller så finns det andra bättre idéer??Förutom att den enskilde inte ska drabbas nämnvärt av ekonomisk förlust av att delta i samhällets försvar.
Det känns lite som att denna KFÖ-veckan kommer pinka FM in i ett hörn där politikerna får bestämma sig ifall dom ska ta HV på allvar eller låta det vara som det är idag med mindre fungernade styrkor och majoriteten som tjaa ni vet.
QUOTE (Fu Pedersen @ Apr 4 2006, 15:01 )

Du tror inte att det finns en risk att arbetsgivaren i ett högpresterande företag trots "diplomati" tar med i beräkningen för HV-soldatens framtid att han/hon inte prioriterar sina arbetsuppgifter, oavsett anledning? Kanske går bra med SGI en vecka men vad händer vid nästa löneförhandling?
Själv väntar jag på den dag min pluton sätts på att lösa en skarp uppgift och får chans att visa att de pengar som satsas går till något vettigt och inte bara till att byta ut gubbsens uniformer till en stl större varannat år.
Jag är jätteglad för att det fortfarande finns ett engagemang som ditt! Hoppas ditt intresse inte bryts ner ifall du börjar uppleva att du redan har gjort det som ska övas och din pluton aldrig får nåt skarpt uppdrag...någonsin.
Nu har du missuppfattat mig. Jag syftar på den del av hemvärnet som har en kontraktstid på 30/år och inte ens uppfyller dem. 30h är mindre än 2 dygn av 365 dagar. Det kanske är dags att strukturera om den delen av hv's uppgifter. Någon som KANSKE skjuter med sitt tjänstevapen 1 gång per år känns för mig inte spec. kvalificerad att ens gå en skarp skyddsvakt.
Troligen var vi flera som missuppfattade dig isåfall. De soldater som du beskriver är knappast med i några insatsplutoner. Problemet är väl inte att det möjligen är dax att avpolletera "nollor" (den debatten är ganska uttjatad), utan att folk med ett enormt engagemang inte hursomhelst kan ta ledigt från jobbet utan tillräcklig ekonomisk kompensation.
Om ni har personer i er pluton som är med "för att få skjuta lite" bör ni omstrukturera er uttagningsprocess.
Även den mest sammansvetsade pluton kastar pengar i sjön om de satsar allt på en enda övning som många inte kan komma på. Vad ger det för resultat i långa loppet? Vill vi ha ett HV som bara består av folk med låglönejobb, studenter och arbetslösa?
Redan idag har vi massor med eldsjälar som får HV-maskineriet att tuffa på, trots alla trasiga växlar. Jag tror inte att det är rätt väg att gå att låtsas att HV-uppgiften är ett kall som inte behöver premieras. Visst, det låter jättetufft och kompromisslöst med alla "lös uppgiften"-floskler men så kan vi också ta en titt i backspegeln och se vilket HV det har gett oss.
Om HV skall kunna utvecklas och bli en väl fungerande organisation ovanför grupps- och plutonsnivå måste vi leta efter nya vägar med moderna medel. Där ingår att vi skapar incitament för alla som platsar att stanna kvar!
/Bolle

Sörmlands Insats Kompani kommer redan i år genomföra en övningsvecka där deltagarna är berättigade SGI.
Då är det bara att gratulera! Hos oss räcker sällan pengarna till ens EN övernattning under en helg, eftersom det ökar på förplägnadskostnaden för mycket. Det gör att förbandets uthållighet minskar eftersom vi aldrig övar rutiner vid förläggning, men inte nödvändigtvis att förbandet inte är samövat.
Huvuddelen av våra övningar är förbandsövningar på plutonsnivå, som visserligen bara genomförs en dag i taget, men istället utspritt jämnt över året med ca en övning per månad. Däremellan har vi kompletterande utbildning, förstegsutbildning, chefsgenomgångar m m, vilket innebär någon form av verksamhet i förband minst 2 ggr/månad. Det ger ett övningsutbud på ca 120-140 timmar om året. Förra året var genomsnittlig övningstid på grupperna mellan 75 och 90 timmar, därtill skall läggas den övriga verksamhet som sker inom grupperna i olika former.
Om vi med samma utbildningsbudget skulle betala dagpenning, kost och logi skulle det inte bli många kronor kvar att öva för. För att få ut samma övningstid skulle vi behöva genomföra minst två fältveckor per år, med de nackdelar som redan framförts i tidigare inlägg. Jag tror den bästa lösningen skulle vara en kombination av båda delarna, d v s att utöka vissa av dagens övningar i längd till att t ex genomföras torsdag till söndag, där to+fre ersätts med dagpenning. Det skulle innebära en begränsad ekonomisk förlust för hvsoldaten, alternativt större möjlighet att ta semester/kompledigt, och innebära en lägre kostnad för förbandet. Jag är dock tveksam till att genomföra detta om det sker på bekostnad av övningstid, d v s om vi inte övningsbudgeten utökas.
Vad gäller övningsterräng så förstår jag inte varför alla förband helt plötsligt skall öva någon annanstans än i närområdet. Självklart måste det finnas rätt övningsförutsättningar, men som jag ser det duger t ex Strängnäs och Nyköping lika bra om ni skall öva SIB. Jag ser det som slöseri med övningsmedel att lägga så stor del på transporter. Stockholmsförbanden är hänvisade till Grängesberg, Sandviken, Laxå, Skutskär, Fagersta m m, eftersom vi inte får öva i Sthlm för att det varit så mycket övningar här den senaste tiden.
Om alla övade närmare hemmaplan skulle det bli billigare och ett mer effektivt utnyttjande av tidsuttaget, därmed inte sagt att vi skall öva i SAMMA terräng hela tiden.
Fu Pedersen
Apr 4 2006, 15:53
QUOTE (BAS @ Apr 4 2006, 16:28 )

Vi kommer förutom övningsveckan öva precis som vanligt under året. Så de få som av någon anledning inte kan medverka under övningsveckan kommer inte drabbas spec hårt.
Har man en plut där majoritet känner varandra och är samövade så är det inga problem att rycka tag i dem som inte ligger på samma utb nivå och snabbt få med dem i gruppen.
Att vi ska öva i sthlm beror på att vi har våra objekt där uppe, vi genomför givetvis objektsövningar även på hemmaplan. Vi ska ex ha objektsövning nu i helgen. Tanken är att vi ska vara så pass förövade när vi väl rullar upp till STHLM att övningen kommer att bli mycket givande och inte bestå av detaljstyrningar. Då IP har egna fordon där dess samtliga materiel medförs så kommer logistikkostnaderna förmodligen inte nå några skyhöga nivåer.
111 SSK BAT
Apr 4 2006, 16:16
@Fu Pedersen
Mellan tummen och pekfingret så är du mellan 20 och 25. Du saknar familj och barn. Du saknar arbetslivserfarenhet i någon större utsträckning. Allt detta färgar naturligtvis din åsikt.
KFÖ utan korrekt ekonomiskt ersättning skulle få flera konsekvenser. (KFÖ är annars en lysande idé)
Ur den enskildes perspektiv så skulle det innebära ett stort avbräck ekonomiskt.
Ur arbetsgivarens perspektiv så innebär det inflexibilitet och är till nackdel för den anställde.
Ur Försvarets perspektiv så innebär det att HV förlorar de som man egentligen behöver bäst.
Ett HV bestående av låginkomsttagare, studerande och arbetslösa är knappast vad vi önskar.
Att tro att engagemang är lösningen till allt är naivt och frågan är om de som är mest engagerade i fred vid övning är de som är mest lämpliga i skarpt läge.
I mitt eget kompani finns det en person som har ett brinnande engagemang men vederbörande skulle jag ALDRIG vilja hamna i en skarp situation med. Oavsett hur många år personen övar kommer vederbörande ALDRIG nå en godtagbar nivå. Nu kommer den replik vara att då är det fel på uttagningsprocessen och bla bla bla.
Problemet är att det finns garanterat minst en likadan person i DIN IP. Det gäller bara att du måste identifiera personen. Vilket inte alltid är så lätt.
QUOTE (Fu Pedersen @ Apr 4 2006, 16:53 )

Då IP har egna fordon där dess samtliga materiel medförs så kommer logistikkostnaderna förmodligen inte nå några skyhöga nivåer.
Nåväl, det är väl precis det som blir skyhöga tpkostnader, kan inte den aktuella km-kostnaden på Tgb11/20, men den lär vara betydligt högre än FAK-buss, och dessutom ta längre tid. Jag förstår att fofö behöver öva, men jag är tveksam till att övriga behöver öva flaksittande i högst 55km/h...
-Slut OT-
Fu Pedersen
Apr 4 2006, 16:57
QUOTE (111 SSK bat @ Apr 4 2006, 17:16 )

Givetvis så är engagemang inte spec mycket värt om inte kompetensen finns. Jag ville mest förtydliga att det måste finnas en tydlig vilja/engagemang när vi pratar frivilliga organisationer. Utan att för dens skull klanka ner på dem som inte kan har möjlighet att göra spec många övningstimmar men ändå vill dra sitt strå. Skrev längre upp att man kanske skulle försöka hitta andra uppgifter för dessa personer så man, som du säger, inte hamnar i en skarp sits med någon man ej kan lita, som inte har det rätta agerandet.
Även om villkåren för en familjeförsörjare idag inte är spec förmånliga genom SGI så måste man samtidigt focusera på lösningar istället för problem. Här får vi en möjlighet att öva på ett sätt som gör att vi förmodligen ganska snabbt ser vilka som fungerar rent praktiskt i plutonen. Jag tror man tjänar mångfalt på det i slutänden. Man måste ha övningstimmar på ett förband som ska kunna lösa uppgift kanske redan i morgon. Givetvis kan detta medföra personal förluster men man måste öva, det går inte att Svensson jamsar med för han är en bra kille när han hela tiden tappar kompetens på att inte kunna öva. Sedan så är det ju en klar målbild att bra ersättning ska utgå så man slipper tappa folk på att de inte har råd att vara med och öva. Plus att man inte ska hänga upp hela övningsåret på en enda övning. Som jag tidigare nämnde så kommer vi öva precis som vanligt resten av året så de som ej kan medverka under övningsveckan upprätthåller god kompetensnivå fortsättningsvis också.
Fu Pedersen:
Jag tror du vinner på att tydliggöra när din argumentation avser hur ett framtida hemvärn borde fungera och när du avser dagens hemvärn och dess faktiska organisation.
Att argumentera för förändring och HV i framtida tempus har jag ingenting emot. Jag motsäger mig dock inställningen att det av dagens HV-män skall krävas åtaganden utöver det som följer av villkoren i kontraktet, och övriga gällande bestämmelser för verksamheten.
Din skrivelse "Har man öht något i hemvärnet att göra så köper man läget att man för en veckas tid får ut 90% av SGI.", tolkade jag - förhoppningsvis felaktigt - som att du åsyftar dagens läge.
Fu Pedersen
Apr 4 2006, 19:15
QUOTE (EO4 @ Apr 4 2006, 19:03 )

Fu Pedersen:
Jag tror du vinner på att tydliggöra när din argumentation avser hur ett framtida hemvärn borde fungera och när du avser dagens hemvärn och dess faktiska organisation.
Att argumentera för förändring och HV i framtida tempus har jag ingenting emot. Jag motsäger mig dock inställningen att det av dagens HV-män skall krävas åtaganden utöver det som följer av villkoren i kontraktet, och övriga gällande bestämmelser för verksamheten.
Din skrivelse "Har man öht något i hemvärnet att göra så köper man läget att man för en veckas tid får ut 90% av SGI.", tolkade jag - förhoppningsvis felaktigt - som att du åsyftar dagens läge.
Syftade kanske mest på att man inte kan förvänta sig guld och gröna skogar ur en organisation som bygger på frivillighet. Dock kunde jag kanske uttryckt mig smidigare i det du citerar.
Man kan aldrig kräva åtaganden utöver det som är kontrakterat. Dock är ju sådana åtagande beundransvärda, men självklart inget krav.
Rifleman/Medic
Apr 4 2006, 20:09
”Har man öht något i hemvärnet att göra så köper man läget att man för en veckas tid får ut 90% av SGI."
Tänk om alla svenskar kunde ha lika förmånliga förutsättningar för att utöva sitt fritidsintresse. Vad trevligt det skulle vara om alla ungdomsledare i fotboll, ishockey, utförsåkning och ridsport fick betalt av allmänna medel när de åkte på cuper och träningsläger… Hemvärnet, som till största delen består av förvärvsarbetande medelålders män, borde kunna finansiera sina ”träningsläger” själva och inte förvänta sig att skattebetalarna skall stå för kostnaden!
Har du räknat på hur mycket av offentliga resurser som allokeras till motionsidrott inom och utom den så kallade "idrottsrörelsen", i jämförelse med de offenltliga resurser som allokeras till frivilligförsvaret?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.