Help - Search - Members - Calendar
Full Version: KFÖ- vecka i HV
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Rifleman/Medic
Nej det har jag inte gjort. Däremot är jag fullkomligt övertygad om att idrotten ger betydligt fler människor en betydelsefull fritid än vad frivilligförsvaret gör!

edit:

Enligt Riksidrottsförbundet är ungefär 2.1 miljoner svenskar i åldern 16-84 år på något sätt engagerad i ett hos RF anslutet idrottsförbund. Barn är alltså inte medräknade! Jag tvivlar på att frivilligorganisationerna ens är i närheten av denna summa.
EO4
"Däremot är jag fullkomligt övertygad om att idrotten ger betydligt mer människor en betydelsefull fritid än vad frivilligförsvaret gör!"

Jag instämmer.

Däremot anser jag att jämförelsen mellan Hv-mäns ersättning och ersättningen frivilligt engagerade i idrotten haltar betänkligt. I båda fall har människor frivilligt och efter övervägande engagerat sig i en verksamhet som ställer vissa krav. I det ena fallet tillhandahåller "samhället" resurser i form av kontant ersättning vid övning, utrustning, kost och logi. I det andra fallet tillhandahåller "samhället" resurser idrottshallar, elljusspår, bidrag, idrottsgymnasium, skattelättnader för idrottens organisationsformer etc.

Spontant är jag inte helt säker på att frivilligförsvaret erhåller större offentlig subvention än idrotten, även om det mycket väl kan vara så.
KD803
QUOTE (Rifleman/Medic @ Apr 4 2006, 21:16 ) *
Nej det har jag inte gjort. Däremot är jag fullkomligt övertygad om att idrotten ger betydligt fler människor en betydelsefull fritid än vad frivilligförsvaret gör!

Fast nu är ju "frivilligförsvaret" inte till för att ge människor en betydelsefull fritid. Du kan ju lika gärna säga att "idrotten ger betydligt fler människor en betydelsefull fritid än vad Skatteverket gör!", det är en lika irrelevant jämförelse.
Rifleman/Medic
QUOTE (BJE @ Apr 4 2006, 21:26 ) *
QUOTE (Rifleman/Medic @ Apr 4 2006, 21:16 ) *

Fast nu är ju "frivilligförsvaret" inte till för att ge människor en betydelsefull fritid. Du kan ju lika gärna säga att "idrotten ger betydligt fler människor en betydelsefull fritid än vad Skatteverket gör!", det är en lika irrelevant jämförelse.

”Hjälp! Ryssen kommer!”. Är det inte ryssen så är det ”terroristerna!”.
KD803
QUOTE (Rifleman/Medic @ Apr 4 2006, 21:37 ) *
”Hjälp! Ryssen kommer!”. Är det inte ryssen så är det ”terroristerna!”.

Det där får du gärna utveckla. Jag förstår inte riktigt vad du vill säga.
Rifleman/Medic
Hemvärnet och andra organisationer skall enligt dig och andra främst vara till för att stoppa ryssen eller terroristerna och skall därför inte ses som en fritidssysselsättning.

Enligt mig är frivilligorganisationerna främst en kvarleva från en svunnen tid som numera främst fyller en funktion som fritidssysselsättning åt folk med dragning åt det militära livet. Eventuellt skall en och annan pensionär som gått vilse i skogen letas upp.

Jag ser därför inte varför hemvärnsmän, lottor, FMCK och allt vad organisationerna heter inte kan betala sin fritidssysselsättning själva. Givetvis kan ni får kommunalt bidrag för ungdomsverksamheten som bedrivs – precis som idrottsklubbar.
dalmas
QUOTE (Rifleman/Medic @ Apr 4 2006, 21:09 ) *
Har man öht något i hemvärnet att göra så köper man läget att man för en veckas tid får ut 90% av SGI."

Tänk om alla svenskar kunde ha lika förmånliga förutsättningar för att utöva sitt fritidsintresse. Vad trevligt det skulle vara om alla ungdomsledare i fotboll, ishockey, utförsåkning och ridsport fick betalt av allmänna medel när de åkte på cuper och träningsläger… Hemvärnet, som till största delen består av förvärvsarbetande medelålders män, borde kunna finansiera sina ”träningsläger” själva och inte förvänta sig att skattebetalarna skall stå för kostnaden!

Och hur många av ungdomsledarna åker på cuper under arbetstid?
Rifleman/Medic
QUOTE (dalmas @ Apr 4 2006, 21:49 ) *

Har man öht något i hemvärnet att göra så köper man läget att man för en veckas tid får ut 90% av SGI."

Tänk om alla svenskar kunde ha lika förmånliga förutsättningar för att utöva sitt fritidsintresse. Vad trevligt det skulle vara om alla ungdomsledare i fotboll, ishockey, utförsåkning och ridsport fick betalt av allmänna medel när de åkte på cuper och träningsläger… Hemvärnet, som till största delen består av förvärvsarbetande medelålders män, borde kunna finansiera sina ”träningsläger” själva och inte förvänta sig att skattebetalarna skall stå för kostnaden!

Först trodde jag att du drev med mig, men nu ser jag att jag skrivit på ett sådant sätt att det kan missuppfattas. Jag menar givetvis "ledare för barn- och ungdomsidrott.".
dalmas
QUOTE (Rifleman/Medic @ Apr 4 2006, 21:55 ) *
QUOTE (dalmas @ Apr 4 2006, 21:49 ) *

Först trodde jag att du drev med mig, men nu ser jag att jag skrivit på ett sådant sätt att det kan missuppfattas. Jag menar givetvis "ledare för barn- och ungdomsidrott.".

Det är en fullständigt relevant fråga. Hv-soldaten är idag beredd att likt ungdomsledare ställa upp på kvällar och helger för en i sammanhanget mycket blygsam summa. Det vi diskuterar är huruvida man även ska ställa upp under arbetstid utan heltäckande ersättning. Därför:

KD803
QUOTE (Rifleman/Medic @ Apr 4 2006, 21:45 ) *
Hemvärnet och andra organisationer skall enligt dig och andra främst vara till för att stoppa ryssen eller terroristerna och skall därför inte ses som en fritidssysselsättning.

Har jag sagt att Hemvärnet ska "stoppa ryssen eller terroristerna"? Det var en nyhet för mig... Däremot så hävdar jag att Hemvärnet är en del av Försvarsmakten, som har ett antal uppgifter att lösa. Att stoppa ryssen står inte på dagsprogrammet just nu, och inte heller terroristerna (ännu). Att det är en fritidssysselsättning för vissa är väl självklart, med dagens ersättningsnivåer så går det ju inte att leva på. Men anser du att det är ersättningsnivåerna som avgör hur pass relevant något är?
QUOTE (Rifleman/Medic @ Apr 4 2006, 21:45 ) *
Enligt mig är frivilligorganisationerna främst en kvarleva från en svunnen tid som numera främst fyller en funktion som fritidssysselsättning åt folk med dragning åt det militära livet. Eventuellt skall en och annan pensionär som gått vilse i skogen letas upp.

Om så vore fallet så ska de inte finnas kvar. Punkt. För övrigt ska man inte blanda ihop Hemvärnet med frivilligorganisationerna.

Men ännu så länge så anser de som bestämmer och betalar för verksamheten att Hemvärnet är en nödvändig del av Försvarsmakten. Precis som Utlandsstyrkan och grundorganisationen.
111 SSK BAT
Rifleman/medic - Om jag inte minns fel från en gammal tråd så tyckte du väl att bidragstagande och stöd från samhället (och att snylta från detsamma) var helt okej så HV borde ju vara en organisation som du fullkomligt älskar.
DXS
ooo måste få säga att de verkar vara många som är med i hv för att tjäna storkovan smile.gif

tror nog inte det,dom flesta av oss är väl me av andra orsaker o dom är nog lika många som det finns nätdebatörer ,det är ju solklart en förlust att ha hv som "hobby " man måste köpa kängor ,västar,vantar ,i stort sett allt utom m90 uniformen smile.gif
om man inte då vill lyxa till det me lite gortex för runda slängar 5000kr

jag vill ha vettiga övningar,som bolle säger vakta träd o buskar för syns skull är ju inte ens i närheten av skoj ..nä om övnignarna är bra så skiter dom flesta i pengarna de är va jag tror, jag bry mig inte om de i alla fall men jag är pank störe delen av månaden i alla fall hehehe

kan förstå om man har familj osv då svider det nog till i kassan o det kan ju inte vara meningen ......
"SSA" Gunny
surprise.gif
Ja Jisses, Jag som trodde att de som är med i hv var patrioter som vill göra en insats för att försvara Sverige mot den fi som nu må vara aktuell och inte för att tjäna pengar, ok om man blir pliktad in på en kfö så ska man ha ersättning för förlorad arbets inkomst och det kan ju göras på olika sätt , (sist fick vi 2xsgi för en dag) och har gjorts genom tiderna, har själv gjort en rep kfö för ett antal år sedan och det var många på 70 och 80 talet som var inne både 4 och 5 gånger efter sin Gu.
Jag har väldigt svårt att tro att en arbetsgivare skulle se ner på en person för att han blir pliktad in på en övning en vecka om året, så oersättlig är ingen, det går ju å planera in precis som semester för det har ju alla, eller?
C 2.a pjäs
När jag gjorde GU SBP och var "inpliktad" i tre veckor så klappade min arbetsgivare i händerna. Hon tyckte det var mycket bra att det utbildades beredskapspoliser och såg fördelarna med att jag var borta och gjorde saker jag tyckte var kul, hon såg fördelarna med att kunna tillämpa en del av det jag lärde mig på jobbet (!) samt, som sagt, hon såg positivt på mitt "samhällsengagemang", om uttrycket tillåts. Så personligen skulle jag inte ha några problem med KFÖ-veckor.
CBRN-fåne
Jag har en arbetsgivare som av förståliga skäl är positvit inställd
till allt grönt men det löser inte problemet för mig. För varje vecka
som jag uppbär 90 % SGI förlorar jag 4000 kr. Min ekonomi är
anpassad till en viss inkomst. Huslånen ska betalas osv. Hur många
av er är beredda att betala/avstå 4000 kr för en HV-vecka? Att
ta ut semester är inte aktuellt eftersom den behövs till barnens
skollov mm. Är jag då olämplig inom HV om jag inte är beredd att
göra den uppoffringen? Jag som många andra gör mångdubbelt
antal timmar jämfört med mitt kontrakt, jag är skjut- och NBC-instruktör.
Ska jag falla bort för att jag inte vill bräcka min ekonomi?

Det som HV behöver fråga sig är hur snittet i samhället ska se ut
för att den kompentensprofil man vill ha ska bli uppfylld och sedan
betala det som det kostar att få det snittet. Om HV vore ett företag
så skulle de snart inse att det kostar att få viss personal. Självklart
finns det duktigt folk från alla ekonomiska grupper och med alla
möjliga nivåer av utbildning men HV får allt lov att fundera på om
de bara vill ha "billig" personal.
Fk Satan
oavsett ersättningsnivå kommer det alltid att finnas folk som inte kan vara med och folk som kommer att vilja vara med. Det kommer alltid att vara kunnigt folk som inte kan vara med och dåligt folk som inte kan vara med. Samt dåligt eller bra folk som ansluter.

Dock så måste ersättningsnivåerna fixas , samt formen för hur dessa kfö veckor skall se ut måste fixas. Ska det vara som de gammla KFÖ:erna där man plockar in folk i olika omgångar? eller ska allt folk in samtidigt. Ska det börja med ngn form av individnivå, grupputbildningar och slutligen ett förbandsskede? Får då Gruppchef/Plutonchef/Kompanichef ngn förstegsutbildning eller inte? eller ska det vara enbart ett förbandsskede?

Finns mängder med frågor som behöver få svar innan detta rullar igång på allvar. Men det är bra att det görs små försök med detta så att det går att se brister och fördelar i att ha KFÖ-veckor.
Uttern
Det finns flera frågetecken än ersättningsfrågan.

1. Hur ska man t ex hantera de olika soldaternas utbildningsnivå? Ska man öva samma sak varje år? Hur blir det då med de som varit med i tio år? Hur kul är kfö-veckan för dem?

2. Det kommer naturligtvis vara så att några inte kan komma pga sjukdom eller andra fullt legitima skäl. Ska de uteslutas? Eller ska man erbjuda alternativ KFÖ-vecka? Och hur ska man göra med de chefer som inte kunnat just den veckan och som alltså inte uppfyllt sitt avtal, ska de inte få ut sin befattningspeng?

3, Hur ska man som chef veta vad man ska öva och vem som ska göra vad på en KFÖ om du aldrig träffat alla de soldater som gått med i HV sedan förra KFÖ?

4. Ska kontrakten skrivas om så att tidsuttaget ökar från 20timmar till 5x24= 120 timmar? Ska tidsuttaget för IP öka motsvarande?

5. Hur blir det för dem som råkar göra grundkursen precis efter en KFÖ-vecka, ska de inte visa sig i Hemvärnet förrän ett år senare på det årets KFÖ?

6. Om man leker med tanken att alla får dagens miniminivå: 734 kronor och vi har ett Hemvärn om 30 000 soldater så kostar en vecka 22 020 000 kronor. Ska hemvärnet tillföras ytterligare 22 miljoner kronor? Kul tycker jag men anser nog att de pengarna kan användas bättre inom Hemvärnet.

/Ola
Hornet
Ingen har väll sagt att det bara ska vara en KFÖ vecka man kan ju ändå öva på tex lördagar om man vill.
Vi i Kalmar IK har 2 x 5 dagars övningar (April och September) varje år samt att vi har 10 talet heldags övningar samt skjut/uttbildningskvällar så det går om man vill...

Nej alla kan inte vara med på 5dagars övningarna men dom flästa kan det. Övningarna börjar på Onsdags kvällen och håller på till Lördags kvällen.
Uttern
@sandqvist

jag tror inte du läst hela tråden, framförallt inte första inlägget. KFÖ-vecka är ett förslag från Försvarsmakten och det är det förslaget som tråden handlar om.

Det kan nog förutsättas att meningen är att koncentrera alla HV-övningsverksamhet till denna KFÖ-vecka. Annars blir förslaget svårförståeligt.

/Ola
C 2.a pjäs
QUOTE (Sandqvist @ Apr 5 2006, 10:22 ) *
Vi i Kalmar IK har 2 x 5 dagars övningar (April och September) varje år ...

Och just detta har varit orsaken till att många, undertecknad till exempel, INTE valt att gå med i insats. Inkallad med plikt och förlora pengar är en sak, göra det utan plikt en helt annan. JAG kan inte ta ledigt sex dagar årligen mot SGI, vill det inte ens. Och, Sandqvist, helgövningarna syftar ju till "de stora" övningarna och det gynnar ju knappast någon om man övar några lördagar och hoppar "sluttentan".
Bolle
QUOTE (Sandqvist @ Apr 5 2006, 10:22 ) *
Ingen har väll sagt att det bara ska vara en KFÖ vecka man kan ju ändå öva på tex lördagar om man vill.
Vi i Kalmar IK har 2 x 5 dagars övningar (April och September) varje år samt att vi har 10 talet heldags övningar samt skjut/uttbildningskvällar så det går om man vill...

Nej alla kan inte vara med på 5dagars övningarna men dom flästa kan det. Övningarna börjar på Onsdags kvällen och håller på till Lördags kvällen.

ons (kväll)-tors-fre-lör... = 5? blink.gif
Antar att ni stannar och vårdar mtrl på söndagen då, eller?
Vad får ni för tidsuttag för en "5-dagars"?
Räknas söndagens vård (om det nu är så) in i de kontrakterade "timmarna"?
Ersättningsnivåer?
/Bolle
Hornet
Det är inte plikt att göra så vi får inte mer än vad vi får om vi gör en dag bara alltså 72kr dagen.
Får man inte ledigt från jobbet ja då får man inte det så är man inte med den gången. Men efter som det alltid ligger samma vecka så kan man ju kanske planera in det med chefen långt före och då få ledigt.
Jag skrev fel skulle ha 4dagar inte 5. bara att räkna det blir 2 x 24h + lite till beroende på när på Onsdagen vi kör igång och när på Lördagen vi slutar.

"helgövningarna syftar ju till "de stora" övningarna och det gynnar ju knappast någon om man övar några lördagar och hoppar "sluttentan"."

Tja jag vet inte om jag kan hålla med helgövningarna hitills i år har varit fristående men ja mommenten vi övar på helgerna kommer självklart att finnas med på "stor" övningen i april tex SIB, IKFN, OP och MCP mm, medan övningen i September är stridssjutning.
Bolle
QUOTE (Sandqvist @ Apr 5 2006, 10:57 ) *
Jag skrev fel skulle ha 4dagar inte 5. bara att räkna det blir 2 x 24h + lite till beroende på när på Onsdagen vi kör igång och när på Lördagen vi slutar.

Tack, räkna kan jag. :P
Man får inte automatiskt samma antal övningstimmar som "klocktimmar", vilket var anledningen till min fråga. Ifall man fick det skulle man med det "vanliga" (ej IP) hv-kontraktet kunna fullgöra hela sin årstid på ett fältdygn. Malajn.gif
/Bolle
Hornet
sant tror dom drar av 8h per natt för sömn eller något sådant. Så 16h per dag borde det bli.
dxl
QUOTE (Uttern @ Apr 5 2006, 09:59 ) *

1. Hur ska man t ex hantera de olika soldaternas utbildningsnivå? Ska man öva samma sak varje år? Hur blir det då med de som varit med i tio år? Hur kul är kfö-veckan för dem?

2. Det kommer naturligtvis vara så att några inte kan komma pga sjukdom eller andra fullt legitima skäl. Ska de uteslutas? Eller ska man erbjuda alternativ KFÖ-vecka? Och hur ska man göra med de chefer som inte kunnat just den veckan och som alltså inte uppfyllt sitt avtal, ska de inte få ut sin befattningspeng?

3, Hur ska man som chef veta vad man ska öva och vem som ska göra vad på en KFÖ om du aldrig träffat alla de soldater som gått med i HV sedan förra KFÖ?

5. Hur blir det för dem som råkar göra grundkursen precis efter en KFÖ-vecka, ska de inte visa sig i Hemvärnet förrän ett år senare på det årets KFÖ?

/Ola

Jag skulle nog vilja ställa ett motfråga till dessa fyra:

Hur gjorde man förr?
Särimner
QUOTE (NBC-fåne @ Apr 5 2006, 09:07 ) *

Jag är lärare i en kommunal grundskola. Detta innebär att min semester är bestämd att ligga under sommarmånaderna när eleverna inte är där. Att åka på övningsveckan som Pedersen nämner kommer att kosta mig och familjen mycket pengar. Jag måste med andra ord ta tjänstledigt utan lön och HOPPAS på att Försäkringskassan inte släpar efter 4 månader med sina utbetalningar som är brukligt. För att inte tala om alla bekymmer som uppstår när frugan ska sköta hus, ungar och jycke själv. De ekonomiska följderna kommer att släpa efter i flera månader. Detta har i år inneburit att jag på min semester måste ta ett extrajobb för att vi i familjen ska komma i kapp ekonomiskt. Gud förbjude att man skulle gå och bli sjuk eller liknande nu i vår dessutom...

Poängen är, att visst är övningsveckan bra men jag (och inte heller min familj heller för den delen) kan nog få svårt att klara det om detta nu blir en återkommande aktivitet. Jag är på i år, men kommer med största säkerhet att inom några år få göra mina 80 timmar på helger och liknande. Om detta innebär att jag inte anses som "motiverad" eller "engagerad" så förlorar förbandet en intresserad kille med hyfsad kapacitet. För om jag blir nedvärderad för att jag inte gör MER än vad mitt kontrakt säger så är det tack och adjö för min del.
dalmas
QUOTE (Särimner @ Apr 5 2006, 21:14 ) *
QUOTE (NBC-fåne @ Apr 5 2006, 09:07 ) *

Jag är lärare i en kommunal grundskola. Detta innebär att min semester är bestämd att ligga under sommarmånaderna när eleverna inte är där. Att åka på övningsveckan som Pedersen nämner kommer att kosta mig och familjen mycket pengar. Jag måste med andra ord ta tjänstledigt utan lön och HOPPAS på att Försäkringskassan inte släpar efter 4 månader med sina utbetalningar som är brukligt. För att inte tala om alla bekymmer som uppstår när frugan ska sköta hus, ungar och jycke själv. De ekonomiska följderna kommer att släpa efter i flera månader. Detta har i år inneburit att jag på min semester måste ta ett extrajobb för att vi i familjen ska komma i kapp ekonomiskt. Gud förbjude att man skulle gå och bli sjuk eller liknande nu i vår dessutom...

Poängen är, att visst är övningsveckan bra men jag (och inte heller min familj heller för den delen) kan nog få svårt att klara det om detta nu blir en återkommande aktivitet. Jag är på i år, men kommer med största säkerhet att inom några år få göra mina 80 timmar på helger och liknande. Om detta innebär att jag inte anses som "motiverad" eller "engagerad" så förlorar förbandet en intresserad kille med hyfsad kapacitet. För om jag blir nedvärderad för att jag inte gör MER än vad mitt kontrakt säger så är det tack och adjö för min del.

Är också lärare. Har snackat med vår löneansvarige, hon skulle kolla upp, men hon trodde att om man använder sig av pliktlagarna så skulle sjuklönereglerna räknas för oss lärare. Isf skulle det inte bli lika blodigt. unsure.gif

Fotnot: En lärare har ganska långa lov, men det innebär att vi har 45.5 timmes arbetsvecka. Vilket innebär i sin tur att det blir j-kligt dyrt att göra KFÖ mot tjänstledighetsavdrag. Då vi har dubbla semesteravdrag så att säga.
Särimner
Ja precis. Hade man haft ett "normalt" jobb hade man kanske kunnat spara en semestervecka om man visste att man hade en KFÖ motsv. Nu är det bara att bita i det sura äpplet och ducka för inkommande eld från frugan... biggrin.gif
Fu Pedersen
QUOTE (särimner)

Hörru furirn! Du tror väl inte jag klankar på knegare som dig va? Nu har jag inte orkat läsa de senaste 10 inläggen ingefär men om du tar en titt på vad jag skrev i början så ser du att det är engagemang jag anser krävs, oavsett hur många timmar det handlar om att man gör. Dock givet man ska kunna lösa sin uppgift samtidigt.

Övningsveckan är ju kanon för de som kan få ledigt. Men samtidigt finns ju de vanliga övningarna kvar för de som inte har möjlighet att medverka. Kontinuitet i övningar är ju ett måste för att befästa utbildningsnivån på truppen.
KalleSWE
QUOTE (dxl @ Apr 5 2006, 20:12 ) *

/Ola

Hur gjorde man förr?

KFÖ "gammal" = två veckor för soldaten/ fyra år => 20h/år*fyra år=Hv (endel sökte Hv för att slippa KFÖ, just p.g.a. arbetsgivar/ekonomiproblematiken)

Om Hv-KFÖ tycker jag inte, men dit kommer vi väl ändå. En typisk landsortslösning som införs över hela landet precis som Hv-IP.
Jag förstår att denna lösning är bra om soldaterna har långt till övningsterrängen och stödjande förband, för min del ser jag inga fördelar i.o.m. att kompaniet jag ingår i är utgångsgrupperat i sthlm.
Skall försöka utveckla detta lite mera när jag är mindre förkyld/trött *snörvel*
Uttern
QUOTE (dxl @ Apr 5 2006, 18:12 ) *

/Ola

Hur gjorde man förr?

Som svar på din motfråga:

1. Alla hade i stort sett samma utbildningsståndpunkt eftersom alla gjort samma GSU mm. Alla var från samma truppslag.

2. Uteslutning var inte ett alternativ när det var fråga om plikt.

3. Som chef "förr" visste du vad dina soldater i förbandet gjort tidigare och hur det skötte sig då.

4. Inte relevant "förr"

Min poäng är att det man vill uppnå med KFÖ kanske inte kan uppnås. Det blir inte bättre, förmodligen bara sämre.

En STOR skillnad är dessutom att "förr" var alla inkallade med plikt. Hemvärnet är frivilligt så om en KFÖ-vecka inte faller mina soldater i smaken så kommer de lämna Hemvärnet. Och det kan då vara fråga om att man inte är nöjd med upplägget, har gjort det flera år tidigare och ingen utveckling sker eller att det blir för dyrt.

/Ola
Särimner
QUOTE (Fu Pedersen @ Apr 5 2006, 22:58 ) *
QUOTE (särimner)

Hörru furirn! Du tror väl inte jag klankar på knegare som dig va? Nu har jag inte orkat läsa de senaste 10 inläggen ingefär men om du tar en titt på vad jag skrev i början så ser du att det är engagemang jag anser krävs, oavsett hur många timmar det handlar om att man gör. Dock givet man ska kunna lösa sin uppgift samtidigt.

Övningsveckan är ju kanon för de som kan få ledigt. Men samtidigt finns ju de vanliga övningarna kvar för de som inte har möjlighet att medverka. Kontinuitet i övningar är ju ett måste för att befästa utbildningsnivån på truppen.

Ingen fara furirn. Vi vet ju var vi har varandra vid det här laget, eller hur? salute.gif
Fu Pedersen
QUOTE (Särimner @ Apr 6 2006, 20:43 ) *
Ingen fara furirn. Vi vet ju var vi har varandra vid det här laget, eller hur? salute.gif

....På behörigt avstånd.... vissel.gif ...
Sir Vival
QUOTE (Triggerpuller @ Apr 2 2006, 23:05 ) *
Endera prioriterar man sitt eget bankkonto eller sin och förbandets förmåga/kompetens.

Ser inte problemet.

I mitt fall så renderar din väl genomtänkta "livsfilosofi" ett ekonomiskt bortfall om c:a 5000 kr efter skatt...
Men det är väl något som du anser att man i sann solidarisk socialistisk anda bara skall acceptera? (OBS! En retorisk fråga som du inte behöver anstränga hjärncellen med att försöka besvara.)
Sir Vival
QUOTE (Fu Pedersen @ Apr 4 2006, 12:35 ) *
Har man öht något i hemvärnet att göra så köper man läget att man för en veckas tid får ut 90% av SGI. Visst, folk har familjer dyl. men hemvärnet kräver, eller skall enl. mig kräva engagemang. Hv gubbar som inte skjutit sitt vapen på flera år och aldrig övar kan man säga tack och hej till.

Ytterligare en med en frisk hjärncell... Malajn.gif
Sir Vival
Hemvärnet, som till största delen består av förvärvsarbetande medelålders män, borde kunna finansiera sina ”träningsläger” själva och inte förvänta sig att skattebetalarna skall stå för kostnaden!

Nr 3... Malajn.gif

Detta var så urbota korkat att jag nästan fick akut hjärnbrist!
Korplaget i fotboll/motsv bidrar till sammhället på vilket sätt, annat än som en belastning för sjukvården?
Hans Engström
Sir Vival rular!

I och för sig. Om jag kan bli inbjuden till ett par stabsgrejer per år på helgen med boende på befälshotell om det är hela helgen och intressant förkovrande inlärning. Sen ha en 12 dagars KFÖ (Inryck onsdag morgon för befälen, söndag morgon för soldaten, utryck nästkommande söndag för alla) och får SGI plus min befattningspeng. Ja, då är jag på. Men då ska det inte vara ngt jäkla pappersjobb på resten av året, utan att regementena/grupperna sköter det hela.

Fast ni inser ju att det kommer att ställas in KFÖ veckor, eftersom budget läget är som det är, och då har syftet att lägga ner HV uppnåtts.
Fu Pedersen
QUOTE (Sir Vival @ Apr 7 2006, 13:30 ) *
Hemvärnet, som till största delen består av förvärvsarbetande medelålders män, borde kunna finansiera sina ”träningsläger” själva och inte förvänta sig att skattebetalarna skall stå för kostnaden!

Nr 3... Malajn.gif

Korplaget i fotboll/motsv bidrar till sammhället på vilket sätt, annat än som en belastning för sjukvården?

Hur kan du kalla det korkat? Jag köper att du lackade till på det jag skrev då formuleringen inte var den bästa (en förklaring kom senare) Men!

Det är uppenbart att Medic syftar på den delen av hemvärnet som gör skäl för dess dåliga rykte. Med handen på hjärtat, hur många i ordinarie hemvärnet övar för att klara av rent praktiskt och ha viljan att lösa sin ställda uppgift skarpt? Ställ den skaran mot skaran som hänger kvar då de får en uniform ypperlig att jaga i eller en möjlighet att komma hemifrån och snacka skit med grabbarna?

Givetvis så ska skitsnacket inte undergrävas då det är en viktig del av sammanhållningen. Men, de som gör det för bara den skullen och inte klarar av sin egentliga uppgift, vill du helt ärligt behålla dessa individer i hv?

Nu raljerar jag men jag tror det behövs...
GC1
QUOTE (Fu Pedersen @ Apr 8 2006, 00:00 ) *

Nr 3... Malajn.gif

Hur kan du kalla det korkat? Jag köper att du lackade till på det jag skrev då formuleringen inte var den bästa (en förklaring kom senare) Men!

Det är uppenbart att Medic syftar på den delen av hemvärnet som gör skäl för dess dåliga rykte. Med handen på hjärtat, hur många i ordinarie hemvärnet övar för att klara av rent praktiskt och ha viljan att lösa sin ställda uppgift skarpt? Ställ den skaran mot skaran som hänger kvar då de får en uniform ypperlig att jaga i eller en möjlighet att komma hemifrån och snacka skit med grabbarna?

Givetvis så ska skitsnacket inte undergrävas då det är en viktig del av sammanhållningen. Men, de som gör det för bara den skullen och inte klarar av sin egentliga uppgift, vill du helt ärligt behålla dessa individer i hv?

Nu raljerar jag men jag tror det behövs...

I det här fallet har jag faktist delvis svårt att hålla med Rifleman helt och hållet DÄREMOT så ligger det en hel del i det han skriver.
Hand upp alla som tror att tex FRO och Bilkåristerna faktist är med och övar med förutsättning att de skall kunna sättas in i ett skymningsläge med luftlandsatta sabotageförband och samtidigt bara vilja vara beväpnad med pistol eftersom det är så bökigt med en AK.........
dalmas

Nr 3... Malajn.gif

Har alltid förvånat mig över varför ingen privat arbetsgivare har knorrat över idrottsutövande? Vid idrottsskada får ju arbetsgivaren betala sjukersättning som vanligt, medan den skadade anställde går ekonomiskt skadesfri, därför att Folksam fyller på upp till 100%.

Mycket dyrare för arbetsgivaren än en HV-vecka!
Jända
QUOTE (dalmas @ Apr 8 2006, 12:27 ) *

Nr 3... Malajn.gif

Har alltid förvånat mig över varför ingen privat arbetsgivare har knorrat över idrottsutövande? Vid idrottsskada får ju arbetsgivaren betala sjukersättning som vanligt, medan den skadade anställde går ekonomiskt skadesfri, därför att Folksam fyller på upp till 100%.

Arbetsgivarna knorrar inte för att idrottande människor i allmänhet mår bättre än de som inte gör det. De får bättre immunförsvar osv. Vilket i allmänhet gör att de är sjukare mindre än icke-aktiva människor. Alltså går det ju mer eller mindre jämt ut när det gäller sjukpenning osv.
dalmas
QUOTE (Jända @ Apr 8 2006, 13:58 ) *
QUOTE (dalmas @ Apr 8 2006, 12:27 ) *

Nr 3... Malajn.gif

Arbetsgivarna knorrar inte för att idrottande människor i allmänhet mår bättre än de som inte gör det. De får bättre immunförsvar osv. Vilket i allmänhet gör att de är sjukare mindre än icke-aktiva människor. Alltså går det ju mer eller mindre jämt ut när det gäller sjukpenning osv.

Det föll bort ett elit- framför idrottsutövande i mitt tidigare inlägg.

De positiva effekterna av motion får du redan vid promenader i raskt tempo. Mycket mindre skaderisk än t ex fotboll och innebandy.
Fu Pedersen
I det här fallet har jag faktist delvis svårt att hålla med Rifleman helt och hållet DÄREMOT så ligger det en hel del i det han skriver.
Hand upp alla som tror att tex FRO och Bilkåristerna faktist är med och övar med förutsättning att de skall kunna sättas in i ett skymningsläge med luftlandsatta sabotageförband och samtidigt bara vilja vara beväpnad med pistol eftersom det är så bökigt med en AK.........

Jag tror helt klart mer på FRO eller Bilkåristernas förmåga att lösa sin uppgift vid ett skarpt läge än på 30 h hemvärnare. Att upprätta samband eller sköta transport är uppgifter som inte förändras speciellt mycket med tiden eller läget. Att däremot stå med ett skarpladdat vapen, som skyddsvakt, har lika många lösningar som det finns scenarion. Ett felaktigt agerande där kan få konsekvenser mångt mer förödande än ett sambandsproblem eller felkörning. En felkörning rättar man genom att vända och köra rätt väg, ett sambandsproblem löser man genom felsökning, ett vådaskott går ej att återkalla.
Fk Satan
Nu är det så att alla i hemvärnet inte behöver vara skyddsvakter. Utan de kan stå som vakt enl principen "Vakt/bevaknings soldater" då har de inte skyddslagen i ryggen utan uppträder med envarsgripande och nödvärnsrätt och kan då ha en chef som har skyddsvakts behörigheten. De kan frivilligt hålla kvar individer invid objektet i väntan på chef som kan med stöd av skyddslagen besluta om avvisande, avlägsnande eller omhändertagande. Men de aktuella soldaterna ifråga står för utövandet av chefens order.

Ja jag vet att detta är en slamkrypare i det hela men det funkar. Vad gäller nivån på skyddsvakter inom Hv är det 75% som ska vara skyddsvakter. inom IP är det 100%. Ska man då offra 20h av KFÖ veckan på skyddsvakt så blir det inte mkt tid kvar för övriga soldatförmågor...
dxl
Jag tror helt klart mer på FRO eller Bilkåristernas förmåga att lösa sin uppgift vid ett skarpt läge än på 30 h hemvärnare

Om vi med skarpt menar att det på andra sidan Sverige skett ett attentat och sedan blivit HV larm, ja då kanske.
Om vi med skarpt menar att det finns en hotbild i närmiljön och man måste arbeta under sömnbrist, stress och utan att veta när man kommer hem... Då hävdar jag att du har åt helvete fel iaf när det gäller FRO och äldre bilkårister
tinhead
ett långt och välskrivet inlägg ang KFÖ-vecka..

"Nådastöten för Hemvärnet"
http://www.hemvarnet.mil.se/hemvarnet/article.php?id=15125

Känns som att hela idén har hängt upp sig på gamla tidens KFÖ?
GC1
QUOTE (Fu Pedersen @ Apr 8 2006, 18:05 ) *

Jag tror helt klart mer på FRO eller Bilkåristernas förmåga att lösa sin uppgift vid ett skarpt läge än på 30 h hemvärnare. Att upprätta samband eller sköta transport är uppgifter som inte förändras speciellt mycket med tiden eller läget. Att däremot stå med ett skarpladdat vapen, som skyddsvakt, har lika många lösningar som det finns scenarion. Ett felaktigt agerande där kan få konsekvenser mångt mer förödande än ett sambandsproblem eller felkörning. En felkörning rättar man genom att vända och köra rätt väg, ett sambandsproblem löser man genom felsökning, ett vådaskott går ej att återkalla.

Jaha...
så det värsta som kan hända med den kvinnliga bilkåristen är att hon kör fel eller att Herr FRO inte anslutit alla sladdar rätt?

I min värld kan all skit som man kan tänka sig drabba vem som helst på förbandet, bilkåristen kan vara utanför tältet för att pissa tillsammans med FROaren precis när det smäller och då har vi 2 stycken soldater utrustade med pistol som har utbildast i worst case scenarion av typen "missat oskyltad avfart eller kontrollera kanaldatan" som får ta den första smällen.
Jag tror att många soldater kommer till korta i det här läget men att tro att man inte kan hamna i smeten bara för att nån sagt att man bara ska pilla radio eller köra tgb20 är snudd på sinnesjukt.
Fk Satan
@tinhead

Kul att "majoren" (RW) har skrivit ihop ngt så fint. Visst har den gammla Mj från SSN och I20 tiden en del kloka synpunkter men personligen tycker jag inte att "challe" har lyckats allt för väl i sina synpunkter. och att samtliga Gruppchef, Plutonchef, Kompanichef skrivit under på detta är lite i överkant. Jag kunde med hjälp av 10min ICQ/MSN/SMS konstatera att det inte var 100% som skrivit under på detta ur den bataljonen.... Men det finns ett antal kloka poänger som även challe har lyckats hitta....

@GC1
mmm hur stor nytta har vi av bilkårrister som nästan aldrig använt sin pistol när skiten träffar fläkten? problemet är idag att det inte finns ngt systemtänkande alla är så fokuserade på sin uppgift....

tragiskt...

@övriga
KFÖ-veckor för Hv är bra! men de skall då vara ett komplement till ordinarie utb. verksamhet. Det ska vara ett slutmål för bataljonerna ifråga. De olika bataljonerna går i 3-års cyklar. och år tre avslutar de med en kfö-vecka där allt testas, klarar de enskilda plutonerna att lösa sina uppgifter under en veckas tid? fixar bataljonen det?
GC1
Efter att ha gått några FBUveckokurser så är jag övertygad om att det är framtidens melodi med ett slags KFÖ, hur de sen skall utformas tillsammans med den övriga vht och hur ev kompensation skall se ut har jag ingen aning om, däremot så är jag fullständigt övertygad om att man inte kan upprätthålla den nivå av färdigheter i förband som krävs om det i fortsättningen bara duttas med helger.
201
Jag håller med Fk Satan, om att en modell där vi vart tredje år har en "veckoövning" för varje bataljon vore bra. Det som vi behöver bli bättre på är organisationskännedommen och systemtänkandet. Vi måste helt enkelt trimma ihop våra bataljoner genom att med jämna mellanrum genomföra övningskontroller där vi övar "realistiskt" med varje individ på sin tänkta befattning under en längre period. Då kommer vi att kunna identifiera eventuella brister och arbeta med dem under kommande utbildningsperiod.

Som många har varit inne på så är den ekonomiska faktorn och arbetsgivarnas inställning som är avgörande om denna "utopi" ska kunna förverkligas. Personligen drar jag mig numera för att deltaga i centrala fbu-kurser, på grund av de ekonomiska förlusterna. Jag valde dessutom att enbart "offra" en arbetsdag under CC06, eftersom jag som konsult måste motivera mina privata aktiviteter både för arbetsgivare och uppdragsgivare (som har ekonomi och projektplaner i fokus). Här har alla vi inom FM organisationsparaply ett stort jobb att göra, ordna med goda ekonomiska förutsättningar samt informera samhället om den nytta som samhället har av ett väl fungerande HV.

Inom HV i Linköping har det gått ut en inbjudan om att deltaga i en övningsvecka med SGI-ersättning, denna övning ska gå av stapeln ute i Kvarn/Prästtomta i början av sommaren. Den är riktad till samtliga HV-soldater inom 1 bat i Östergötland. Anmälan är på individnivå ej grupp eller pluton, och är väl ett test för att kunna utvärdera möjligheterna till en längre utbildningsvecka per år. Det ska bli intressant att följa utvecklingen av den verksamheten, för där kommer vi nog att kunna identifiera en hel del positiva och negativa erfarenheter av en så kallad "kfö-vecka".

Nu lite OT (BlåGul, ta hänsyn till min höga ålder och mentala instabilitet)

Som vanligt när det drar ihop sig till trådar som berör HV, så dyker det upp (inte alltid klart uttalade) tankar och idéer som jag vill påstå bygger murar inom vår organisation istället för att få oss att samverka till ett bra HV. Inte så ofta uppfattar jag det som att det finns en del fördommar om oss vanliga "HV-gubbar" (dåligt engagemang, sämre soldater etc.), som kommer från de lite mer motiverade "IP-gossarna", vilket jag tycker är synd för vi ska ju verka tillsammans (fast ni vill aldrig öva med, bara mot (kan vara en lokal företeelse)). Dock kan jag inte hålla mig från att lufta min egna unkna fördom i detta inlägg. Majoriteten av "IP-gossarna" har gjort sin GU vid icke stridande befattningar (en personlig reflektion när jag läser igenom profilerna hos "många" av medlemmarna på detta forum", samt kommit i kontakt med IP vid olika tillfällen) och har därför behov av att ta igen detta genom att hävda sig som "supersoldater" inom IP. Dessa individer behöver nog mer än en vecka om året för att ta till sig de erfarenheter och kunskaper inom ytövervakning, eskorttjänst och eldöverfall som jag och andra "HV-gubbar" lärde oss inom de traditionella "stridande" befattningarna, under vår GU.

*duckar och tar skydd innan pajkastningen tar fart* 201 => bash.gif <= SoldF
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.