QUOTE (111 SSK bat @ Aug 3 2006, 12:38 )

Om du skall öva förbandet 5 dygn behöver ledningen 2-3 dagars övning utöver det. Ditt resonamang låter ungefär som när HVU bara tror att det krävs 100 uniformer för att utrusta 100 personer....
Det krävs lite mer än så för att planera och genomföra en övning.
Visst krävs det mer förberedelser. Men det kan ju jag, och
förbandet, i mitt fall en IP, skita högaktningsfullt i. Befälen har ju längre kontrakt, så det blir deras uppgift.
FÖr övrigt anser jag inte att vi ska behöva bry oss så mycket om planering osv. Egentligen. En KFÖ är väl att öva det som utbildats på? Då behöver väl inte vi planera mer än att ta ledigt från jobb och fruga? Materielen ligger i förrådet, fordonen står i förrådet, vapnen ligger i förrådet. Nu lastar vi och kör. Var vill ni ha oss blå-gula, det är ni som ska fixa övningen. Dvs, order - framåt.
Vi har ju vapnen ute för att kunna ha snabb beredskap. Så varför ska vi nu helt plötsligt behöva planera och förbereda i två dagar?
Än en gång, ska
förbandet, dvs PC-GC-soldat, öva och bli samspelta behövs mer än två-tre dagar då man kan sträcka på förbandets gränser, "för på söndag kl 12 bryter vi ändå..."
En intressant fråga uppstår oavsett vad, som inte nämns i HvNytt om jag minns rätt:
Hur görs med timmarna/kontraktet? 20 h går fort. 60 h likaså.
Ett förslag jag hört om är dagar/år istället för timmar.
Oavsett vad så måste det ju påverka dagens 20hs förband uppåt, eller?
Tillägg efter att ha läst Johnnie nedan som postade sekunden efter mig :P
Detta är väl inte direkt någon försvarshemlighet, snarare en försvarsskamlighet:
När
5 HvBat ställde upp efter Bat-övningen i våras var det 130-160 pers som ställde upp framför Bataljonchef. Det var alltså en Batstab, tre kompanier och två IP... Riktigt samövade med den närvaron...