Help - Search - Members - Calendar
Full Version: KFÖ- vecka i HV
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6
KD803
QUOTE (security-team4 @ Jul 24 2006, 16:46 ) *
för att svara på dina frågor så .. nej jag försöker inte slå värdsrekord eller spilt läsk på mitt tagentbord. jag bara skrev vad jag tyckte och tänkte, men om man inte får skriva så långa inlägg så måste jag ha missat att läsa den delen när jag blev medlem.

Visst får man skriva långa inlägg. Men om du försöker hålla nere längden på meningarna, och använder versaler mm, så blir de betydligt mer lättlästa. Vilket i sin tur gör att vad du vill säga tas emot på ett bättre sätt, istället för att folk ska irritera sig på hur du säger det.
Kimster
...
för att svara på dina frågor så .. nej jag försöker inte slå värdsrekord eller spilt läsk på mitt tagentbord. jag bara skrev vad jag tyckte och tänkte, men om man inte får skriva så långa inlägg så måste jag ha missat att läsa den delen när jag blev medlem.

Får och får.. spelar väl ingen roll om de andra inte kan läsa ditt inlägg, för det vill du förhoppningsvis. Så lite måste man anstränga sig när man skriver, annars kommer ingen orka eller vilja lyssna på dig i fortsättningen.

edit: 2a som bara den
security-team4
QUOTE (Kimster @ Jul 24 2006, 16:52 ) *

...

Får och får.. spelar väl ingen roll om de andra inte kan läsa ditt inlägg, för det vill du förhoppningsvis. Så lite måste man anstränga sig när man skriver, annars kommer ingen orka eller vilja lyssna på dig i fortsättningen.

edit: 2a som bara den

det är taget ska skärpa mej biggrin.gif så ska vi nog komma bra överens HV.gif
Lfskbat
QUOTE (Sir Vival @ Apr 7 2006, 13:17 ) *
QUOTE (Fu Pedersen @ Apr 4 2006, 12:35 ) *
Har man öht något i hemvärnet att göra så köper man läget att man för en veckas tid får ut 90% av SGI. Visst, folk har familjer dyl. men hemvärnet kräver, eller skall enl. mig kräva engagemang. Hv gubbar som inte skjutit sitt vapen på flera år och aldrig övar kan man säga tack och hej till.

Ytterligare en med en frisk hjärncell... Malajn.gif

Ursäkta att jag svarar/citerar ett gammalt inlägg men jag kunde inte hålla mig...

Länge sedan jag garvade så mycket biggrin.gif Gillar dina repliker i ämnet Sir Vival clap.gif Ha ha ha ha ha
709
QUOTE (Lfskbat @ Jul 25 2006, 19:04 ) *
QUOTE (Sir Vival @ Apr 7 2006, 13:17 ) *

QUOTE (Fu Pedersen @ Apr 4 2006, 12:35 ) *
Har man öht något i hemvärnet att göra så köper man läget att man för en veckas tid får ut 90% av SGI. Visst, folk har familjer dyl. men hemvärnet kräver, eller skall enl. mig kräva engagemang. Hv gubbar som inte skjutit sitt vapen på flera år och aldrig övar kan man säga tack och hej till.

Ytterligare en med en frisk hjärncell... Malajn.gif

Länge sedan jag garvade så mycket biggrin.gif Gillar dina repliker i ämnet Sir Vival clap.gif Ha ha ha ha ha

Men hur ställer du dig till själva poängen:

90% av SGI får man köpa?
eskil
QUOTE (709 @ Jul 25 2006, 19:22 ) *
90% av SGI får man köpa?

Min personliga inställning: I'm not in for the money.
Fu_Lodin
Min arbetgivare (stor svensk bank) jämnställer hemvärnsövning med repövning och kompenserar upp till full lön. HV.gif
Särimner
Med 90 % av SGI blir det svårt att klandra folk som inte ställer upp på KFÖ. Du må vara hur engagerad, intresserad, motiverad, kunnig och duktig på alla sätt och vis. Det betalar i alla fall inte dina räkningar...

Jag hävdar att KFÖ är en bra tanke, men man kan inte kräva att folk i en frivillig organisation ska ställa upp med de ekonomiska premisserna. För övrigt hoppas jag att det ska finnas övningar för de som inte har möjlighet att delta i KFÖ oavsett orsak. Har några soldater i min grupp som av olika orsaker inte kunde vara med på vår KFÖ i våras. Eftersom plutonen inte har så fasligt många fler övningar så får de verkligen jaga timmar på andra ställen för att komma upp i sina 60.

Mina fem öre...
Sir Vival
De avdragna 10% från full ersättning är tänkt att motsvara matkostnaden för den enskilde, mat som i stället utspisas.

Problemet är i stället att det finns ett tak på hur mycket som betalas ut, i alla fall om det är samma regler som för FBU-kurs.
Hans Engström
QUOTE (Fu_Lodin @ Jul 26 2006, 09:49 ) *
Min arbetgivare (stor svensk bank) jämnställer hemvärnsövning med repövning och kompenserar upp till full lön. HV.gif

Kan det vara Handelsbanken? Dom var i alla fall sist med att lägga ner sitt driftvärn (ungefär 15 år efter dom andra bankerna), dom hade en pluton kvar så sent som 97 (på pappret, en 4-5 man i verkligheten som kunde komma) på huvudkontoret. Detta tyder på en positiv inställning.
709
QUOTE (Särimner @ Jul 26 2006, 09:52 ) *
...
För övrigt hoppas jag att det ska finnas övningar för de som inte har möjlighet att delta i KFÖ oavsett orsak. Har några soldater i min grupp som av olika orsaker inte kunde vara med på vår KFÖ i våras. Eftersom plutonen inte har så fasligt många fler övningar så får de verkligen jaga timmar på andra ställen för att komma upp i sina 60.
...

Det är uttalat (HvNyt 3/2006) att det givetvis måste vara utbildningar resten av året. Annars blir det ju lite svårt med själva KFÖ om ingen har några grundkunskaper att pröva...

Mina fem öre är att det måste till lite flexibilitet vad gäller deltagande, trots allt. Om man nu inte får ledigt (från jobb), är sjuk eller andra giltiga orsaker. Då, får man helt enkelt vara FNG* i grannbataljonens KFÖ som sker på annat datum.
Givetvis så skall prio ett vara det egna förbandets KFÖ, men så är det ju inte alltid, som vi alla vet, oavsett ersättningen.

* fcuking new guy
Hans Engström
Jag måste ju tillstå att det blir avsevärt lättare att lägga utbidningen för året med en KFÖ vecka att sikta emot. Under året blir det då bara följande (som jag kommer att lägga som förslag);

-Baskrav vapen
-Sjukvårdstjänst
-Understödsvapen
-Stabstjänst
-Grupps strid*
-Ledarskap*
-Eskorttjänst**

Samtlig kan då genomföras bataljonsgemensamt utom * och ** som genomförs inom kompsram.

Ovärderligt blir att man med KFÖ vecka kan genomföra mob, köra stridsskjutning och alla andra åtgärder som vi som var med PDGGT minns.

Tror att B0, B1 dagar vore utmärkta för sammanhållning och kårandan.
Lfskbat
QUOTE (709 @ Jul 25 2006, 19:22 ) *
Men hur ställer du dig till själva poängen:

90% av SGI får man köpa?

Har redan testat det där med SGI-peningarna... Jag var Kasyrisk milis gudbevars nere på P7 i våras, och joddå jag fick svälta fram till maj månad dry.gif

QUOTE (Sir Vival @ Jul 26 2006, 10:06 ) *
Problemet är i stället att det finns ett tak på hur mycket som betalas ut, i alla fall om det är samma regler som för FBU-kurs.

Där finns dock en avsevärd skillnad mellan en hemvärnsövning och en kurs (FBU/Hv=likvärdig ekonomiskt sett) och det är att du kammar hem en utbildningspremie efter fullgjord kurs, tror att jag fick 2500:- extra förutom SGI när jag gick HvSS Komp C kurs för några år sedan. Denna lilla slant hjälper ju upp en del, men f-n vet om det går +/-0?
Sir Vival
Ja, du får en utbildningspremie efter avslutad befordringskurs, men det får man inte på en "vanlig".
Fu_Lodin
QUOTE (Hans Engström @ Jul 26 2006, 11:28 ) *
QUOTE (Fu_Lodin @ Jul 26 2006, 09:49 ) *

Kan det vara Handelsbanken? Dom var i alla fall sist med att lägga ner sitt driftvärn (ungefär 15 år efter dom andra bankerna), dom hade en pluton kvar så sent som 97 (på pappret, en 4-5 man i verkligheten som kunde komma) på huvudkontoret. Detta tyder på en positiv inställning.

Korrekt antagande.
Lfskbat
QUOTE (Sir Vival @ Jul 27 2006, 00:51 ) *
Ja, du får en utbildningspremie efter avslutad befordringskurs, men det får man inte på en "vanlig".

Ehhh! Jo! Jag har gått följande kurser som inte är befordringskurser: Rekrytering och medlemsvård, Försvar av infallsport och NBC grund. Jag "tror" jag fick premie på alla kurser, är dock lite osäker på Rekryteringskursen för den var bara 3 dagar (?), men dom andra fick jag premie på. Sen är det olika premier på olika kurser, komp C kursen, om jag inte missminner mig, hade en högre premie än plut C kurs... båda var 10 dagar på HvSS.
Sen är det ju så att FBU´s kurser KAN vara befordringskurser men då får man säga till att man går den som just befordringskurs, varvid man får göra lite prov. Annars är FBU-kurserna mer inriktade på ett specifikt ämne vilket är mycket intressantare/roligare. HvSS kurser är också bra men inriktar sig på befattningskrav vilket är sunt.
Men detta är ju skåpmat för dig Sir Vival... :P
isa
http://hemvarnet.se/norra_sodermanland/85_...het&nyhetid=930

En KFÖ som genomförts...
security-team4
är det någon som hört hur det funkade på KFÖ ????? (maj 2006)

HV.gif
FkN
Finns ju ett antal på forumet från det förbandet så dom kan säkert svara... MEN jag har en polare som är civilanställd på HKV och han sa att den plutonen som skötte bevakningen funkade klockrent, lika bra som när MP har bevakningsövningar där.
security-team4
gött mos att det funka fun_icon_nana.gif
Särimner
Vi är nog några som kan svara. Vad är det du är nyfiken på? Om det handlar om ersättningen så var den SGI-baserad och utbetalningen kom utan något strul.

Upplägg: Några dagar utbildning för att sedan rulla till Kungliga Hufvudstaden och praktiska moment i urban miljö.

Summasummarum:
Bra övning, bra innehåll och oerhört värdefull för förbandet. Jag har nu mycket bättre koll på mina soldaters färdigheter och kapacitet under pressade förhållanden.
Fu Pedersen
QUOTE (security-team4 @ Jul 27 2006, 22:28 ) *
är det någon som hört hur det funkade på KFÖ ????? (maj 2006)

HV.gif

Japps. Som Särimmner säge så började det med förövning och kompletterande utbildningar i Strängnäs där vi likställde hela kompaniets utbildningsnivå. Vi jobbade hela tiden mot ett terroristscenario som hela tiden trappades upp. Läget blev sedan så pass allvarligt att vårt kompani skickades upp att skydda/bevaka Kavalerikasern och HKV i STHLM. Vi löste denna uppgift under två dygn. Läget eskalerade i att terrorister dödade majoritet av en av våra grupper som FOpatrullerade värtahamnen och gisslantog 2 sold. Det bedrevs sedan förhandlingar och endel regelrätta strider men det slutade med att vi fick tillbaka våra soldater.

Övningen var upplagd på ett mycket bra sätt och övningsledarna hade verkligen tänkt till vad gäller scenario och fördelning på uppgifter att lösa ut. Vi övade 24/dygn i 9 dagar. Det är nog eg enda övningen jag varit med på i det militära där man verkligen jobbade mot förutsättning läge konstant.
709
QUOTE (Fu Pedersen @ Jul 28 2006, 06:23 ) *
Övningen var upplagd på ett mycket bra sätt och övningsledarna hade verkligen tänkt till vad gäller scenario och fördelning på uppgifter att lösa ut. Vi övade 24/dygn i 9 dagar. Det är nog eg enda övningen jag varit med på i det militära där man verkligen jobbade mot förutsättning läge konstant.

Det där låter väldigt bra !!

Vi får hoppas att det inte blir urvattnat när det sprider sig ut i landet.

Frågor:
har ni myglat till er nya Barracuda? HV.gif bild

hur många var ni?

hur många plutoner var det?

hur gick det med sömnen? Hv brukar ju kollapsa efter 48 h på helgövningarna. Sa ni till när befälen ville mer än lämpligt eller ni sov två dygn när ni kom hem?
isa
QUOTE (709 @ Jul 28 2006, 09:02 ) *

Frågor:

hur många var ni?

hur gick det med sömnen? Hv brukar ju kollapsa efter 48 h på helgövningarna. Sa ni till när befälen ville mer än lämpligt eller ni sov två dygn när ni kom hem?

Barracuda? Ursäkta frågan men jag vet inte vad en barracuda är för något.

Edit: Efter lite sökning hittade jag att Barracuda är en form av IR-dämpande maskeringsnät. Så svar ja, vi har Barracudanät.

Total bestod kompaniet av tre plutoner. 2 plutoner bevakade/skyddade K1 samt en pluton HKV. Jag kan bara tala för den ena av plutonerna (HKV).
Sömnen var det inga problem med alls. Vi höll vettiga upplägg med enkla lösningar vilket resulterade i 2 timmarspass / postställe (HKV) på total 3 postställen samt en patrullerande dubbelpost. Vid anhopning av inspassering jobbade 3 man / postställe samt 2 eskorter fanns tillgängliga för att eskortera personal vid inpassering. Även fordon skulle tas omhand och eskorteras in. På en 8 mannagrupp var detta inga som helst problem. 3 man vilade alltid i beredskap för att kunna vara behjälpliga vid insatser.

Vid "lite" att göra fanns det endast dubbelposter på tre postställen samt patrullerande dubbelpost. Övriga i vila...
Fu Pedersen
QUOTE (709 @ Jul 28 2006, 09:02 ) *

Frågor:

hur många var ni?

Till dessa tre plutoner (som dock jobbade som 2 bitvis pga personalbrist) kan läggas en kompaniledning, hundförare (ingår dock i plut), kokgrupp, MC ord samt stab & tross. Totalt övades gissningsvis något runt 70-80 man från både insats, hv och friv org (minns ej exakt siffra).

Vi på K1 hade lite si och så med sömnläge. Vi hade två man på infart/utfarts post, två man på patrullerande, tre man som natten igenom löste av radiopass i kompstab. Plus detta FO förare som skulle ha sina sex timmar. Övriga ingick i larmstyrka eller vilade. Men det mesta går att lösa på något sätt. Kan garantera att det inte var någon "sov så länge ni vill övning". Redan under utbildningsdelen skötte vi telefon/ra post alt. rörlig patrull på MDM i Snäs. Frukost vid halv sju sju, verksamhet hela dagarna och för CH tillkom ordergivningar etc. på sena kvällar.

Jag och alla jag pratar med har varit grymt imponerade av förbandets uthållighet. Var inställd på de klassiska trötthetsgrälen och att mycket skulle vara ofunkis efter ett tag mm. men i vår pluton så förekom inget sådant över huvudtaget. Det var inte ens gnäll över tuffa postpass. Folk bet ihop och löste sin uppgift.

Allt rullade på, uppgifter löstes över tiden, läget trappades ständigt upp och nya situationer uppstod. Det mesta flöt på det sätt det ska flyta på. Det enda negativa var personalbristen som gjorde att det blev endel flackande på befattningar, spec för Ch. Dock inget som inte gick att lösa.

En salute.gif Till övn ledningen som inte kunde gjort en bättre övning (med undantag torrövn FO-marsch)
Särimner
QUOTE (Fu Pedersen @ Jul 28 2006, 22:29 ) *
Vi på K1 hade lite si och så med sömnläge.

Jo, nu vet jag hur det är att somna samtidigt som jag sitter och skriver order... Malajn.gif blush.gif
Fu Pedersen
QUOTE (Särimner @ Jul 28 2006, 23:47 ) *
QUOTE (Fu Pedersen @ Jul 28 2006, 22:29 ) *

Vi på K1 hade lite si och så med sömnläge.

Jo, nu vet jag hur det är att somna samtidigt som jag sitter och skriver order... Malajn.gif blush.gif

Hehe, jag hajjade aldrig att du faktiskt slockande mitt under orderskrivningen förrens när jag hade samröre med viss personal ur södra igår. Denna personal visade bild och fullständig rapport enl de 7Sn om historien bakom om och kring bilden. clap.gif
Särimner
En liten fågel har antytt för mig att en KFÖ är under planering inför nästa verksamhetsår också! Härligt fun_icon_nana.gif ! Något annorlunda jämfört med i år, men en KFÖ kommer det att bli ialla fall som det ser ut nu!
Fu Pedersen
QUOTE (Särimner @ Aug 2 2006, 19:50 ) *
En liten fågel har antytt för mig att en KFÖ är under planering inför nästa verksamhetsår också! Härligt fun_icon_nana.gif ! Något annorlunda jämfört med i år, men en KFÖ kommer det att bli ialla fall som det ser ut nu!

Med tanke på hur bra årets KFÖ blev bemött på alla nivåer så kan de omöjligen göra något annat än att fortsätta på samma linje. worthy.gif
709
QUOTE (Fu Pedersen @ Aug 3 2006, 06:05 ) *
QUOTE (Särimner @ Aug 2 2006, 19:50 ) *

Med tanke på hur bra årets KFÖ blev bemött på alla nivåer så kan de omöjligen göra något annat än att fortsätta på samma linje. worthy.gif

[svenglish] Ord! [/svenglish]

Men fågeln som viskade i mitt öra sa att "de" helst ser en vecka/fem dagar för befälen, dvs Bat/Komp/Plt, sen bara 2-3 dar som vanligt för oss soldater. Förhoppningsvis gäller detta bara 20 h, eller inte alls.

Ska man få övat förbandet krävs minst 5 dagar i sträck, för hela förbandet.

Vi får väl se.
111 SSK BAT
QUOTE (709 @ Aug 3 2006, 07:58 ) *
[svenglish] Ord! [/svenglish]

Men fågeln som viskade i mitt öra sa att "de" helst ser en vecka/fem dagar för befälen, dvs Bat/Komp/Plt, sen bara 2-3 dar som vanligt för oss soldater. Förhoppningsvis gäller detta bara 20 h, eller inte alls.

Vi får väl se.

Om du skall öva förbandet 5 dygn behöver ledningen 2-3 dagars övning utöver det. Ditt resonamang låter ungefär som när HVU bara tror att det krävs 100 uniformer för att utrusta 100 personer....

Det krävs lite mer än så för att planera och genomföra en övning.
security-team4

Vi får väl se.
[/quote]

instämmer jag annser att alla ska få möjligheten till att öva lika länge oavsätt hur många timmar det står i kontraktet.
HV.gif
709
QUOTE (111 SSK bat @ Aug 3 2006, 12:38 ) *
Om du skall öva förbandet 5 dygn behöver ledningen 2-3 dagars övning utöver det. Ditt resonamang låter ungefär som när HVU bara tror att det krävs 100 uniformer för att utrusta 100 personer....

Det krävs lite mer än så för att planera och genomföra en övning.

Visst krävs det mer förberedelser. Men det kan ju jag, och förbandet, i mitt fall en IP, skita högaktningsfullt i. Befälen har ju längre kontrakt, så det blir deras uppgift.

FÖr övrigt anser jag inte att vi ska behöva bry oss så mycket om planering osv. Egentligen. En KFÖ är väl att öva det som utbildats på? Då behöver väl inte vi planera mer än att ta ledigt från jobb och fruga? Materielen ligger i förrådet, fordonen står i förrådet, vapnen ligger i förrådet. Nu lastar vi och kör. Var vill ni ha oss blå-gula, det är ni som ska fixa övningen. Dvs, order - framåt.

Vi har ju vapnen ute för att kunna ha snabb beredskap. Så varför ska vi nu helt plötsligt behöva planera och förbereda i två dagar?

Än en gång, ska förbandet, dvs PC-GC-soldat, öva och bli samspelta behövs mer än två-tre dagar då man kan sträcka på förbandets gränser, "för på söndag kl 12 bryter vi ändå..."

En intressant fråga uppstår oavsett vad, som inte nämns i HvNytt om jag minns rätt:
Hur görs med timmarna/kontraktet? 20 h går fort. 60 h likaså.
Ett förslag jag hört om är dagar/år istället för timmar.
Oavsett vad så måste det ju påverka dagens 20hs förband uppåt, eller? HV.gif

Tillägg efter att ha läst Johnnie nedan som postade sekunden efter mig :P
Detta är väl inte direkt någon försvarshemlighet, snarare en försvarsskamlighet:
När 5 HvBat ställde upp efter Bat-övningen i våras var det 130-160 pers som ställde upp framför Bataljonchef. Det var alltså en Batstab, tre kompanier och två IP... Riktigt samövade med den närvaron...
Johnnie
Min erfarenhet av KFÖ-veckan är att det behöver vara ett årligt krav , den sammövningen som vi fick är helt omöjlig att annars uppnå , har läst varenda inlägg i den här tråden och märkt väldigt mycke pajkastning mellan "vanliga hv" och IP , tyvärr så ser verkligheten ut som den gör , utbildnings nivån på hv är alldeles för låg och engagemanget det samma!!

För att få mer resurser över till meningsfulla övningar "inte vakta buskar och glo på träd bara" så måste det till ett hårdare krav!
Inom vårat Hv-område när vi har kompani övning så är uppslutningen för hela hv inte IP ca 20-30% medan IP har ca 90% , det gör en väldigt stor skillnad , utbildningsmässigt!!

Så mer krav på ALLA inom hemvärnet och frivilligkår och årlig KFÖ!!!

Ska tillägga , innan någon säger något om familj , pengar mm , jag är 36 år har fru och 3 små barn , hus och mycket välbetalt jobb "förlorar massor av pengar vid övning"!
MEN DET ÄR AV FRI VILJA JAG GÖR DET!!
Särimner
Jo, det samma gäller för mig. Men vad som bland annat diskuterats är att det kan vara svårt att kritisera de som VILL men som inte KAN av jobb-, ekonomisk- eller familjerelaterade orsaker.
Johnnie
Självklart finns det mycket bra folk som vill men inte kan , men tyvärr så finns det alldeles för många som "inte vill" , det är dom man måste ta tag i på allvar!!
Fk Satan
QUOTE (Johnnie @ Aug 3 2006, 20:38 ) *
Självklart finns det mycket bra folk som vill men inte kan , men tyvärr så finns det alldeles för många som "inte vill" , det är dom man måste ta tag i på allvar!!

Hur ser kontraktsuppfyllnaden ut inom Hv? och de olika Utbildningsgrupperna? Vidare hur skall en KFÖ-vecka vara upplagd och hur ska det ekonomiska lösas?

Jag tycker det är bra att detta koncept provas runt om i landet, men en rejäl utvärdering anser jag oxå skall utföras. Dvs en utvärdering på högre nivå vad avser kostnader, måluppfyllnad etc. Samt att detta sedan skall vägas mot den nuvarande vägen med helgövningar. Samt att olika sätt att lösa en KFÖ vecka skall provas.

en KFÖ-vecka á 5dagar kan vara tid allt ifrån 40h (8h-/dag) -> 220h (dygnet runt). och det är betydligt mer än det ordinarie Hv-kontrakten som gäller idag. Vilket kanske medför större strukturförändringar inom hv vad gäller kontrakterad tid, men även vad avser kontraktens utformning... Men det skulle troligen bara vara positivt. Inom Hv kan man verkligen tala om att göra ett smalare med vassare enheter...
Johnnie
Självklart måste allt utvärderas , men min åsikt och många som jag har pratat med är fortfarande att i hv-organisationen kan man göra stora nerskärningar vad gällande personal , finns ingen anledning att behålla folk som är med men inte uppfyller kraven , och 20 timmar anser jag är för lite , bara göra tex 1 helgövning och sen inget mer det året , vad får man för kompetens av det , hur sammövar man Grupper/plutoner/kompanier då!!!

Som jag skrev förut , på våran KFÖ fick vi verkligen öva tillsammans och när det blir lite längre tid så kan man börja med grunderna och sakta bygga bort alla problem , för att sen tillämpa allt man lärt sig , då har man det färskt i minnet!!!

Och att inte glömma , när man är ute längre tid tillsammans så lär man sig varandras brister och kunnande på ett annat sätt , folk som annars jämt är på toppen humör på en helgövning , kanske visar en helt annan sida efter 4-5 dagar med dålig sömn och mycket jobb!!!
709
QUOTE (Fk Satan @ Aug 3 2006, 20:48 ) *
en KFÖ-vecka á 5dagar kan vara tid allt ifrån 40h (8h-/dag) -> 220h (dygnet runt). och det är betydligt mer än det ordinarie Hv-kontrakten som gäller idag. Vilket kanske medför större strukturförändringar inom hv vad gäller kontrakterad tid, men även vad avser kontraktens utformning... Men det skulle troligen bara vara positivt. Inom Hv kan man verkligen tala om att göra ett smalare med vassare enheter...

Hur löser man det där med 8 h/dag på en fem dagars KFÖ? Som en FU kurs? Då kan man ju åka hem efter kl 16 då...

Skämt åsido, det är ju här nytänkandet med kontrakten kommer in. Likaså även om man ändrar det till dagar för att kunna göra KFÖ, hur löser man det sedan med den övriga utbildningstiden som krävs för att man ska kunna öva på KFÖn? Dagens 20h kan ju omöjligt finnas kvar då!

Jag tycker frågan är jätteintressant, och skrämmande, för det innebär ett helt annat Hv än det som är idag!
Fu Pedersen
QUOTE (709 @ Aug 3 2006, 20:04 ) *
En intressant fråga uppstår oavsett vad, som inte nämns i HvNytt om jag minns rätt:
Hur görs med timmarna/kontraktet? 20 h går fort. 60 h likaså.
Ett förslag jag hört om är dagar/år istället för timmar.
Oavsett vad så måste det ju påverka dagens 20hs förband uppåt, eller? HV.gif

En variant skulle kunna vara att istället för timmar sätta någon form av "prio" på varje övning. Dvs dela in årets alla övningar i olika kategorier efter hur viktiga de är och sedan ställa krav på att man ska ha uppfyllt si och så många övningar av det ena eller det andra slaget.

Nu är jag urkass på vad som ger direkta övningstimmar och vad som inte, men ponera att jag är med och agerar Bstyrka a la fria kriget alt. figurant på några övningar. Skrapar genpå detta sätt ihop mina timmar. Jag har inte övat på det jag borde, min utb nivå har inte befästs men jag har fortfarande uppfyllt kontrakt för att få ha vapen och utr hemma. Funkar den varianten rent teoritiskt åtminstånde? Om så är det ju ytterligare anledningar att tänka till på vad man eg ska skriva kontrakt på.

Sold som medverkade på KFÖ i år och även gör det vanliga snittet på övriga övningar ligger hittills timmässigt på nästan 3x sin kontraktstid på 60h. Jag som GrpCh ligger strax över 2x min kontraktstid på 80h. Det viktiga är inte övningarna i sig utan vad vi faktiskt övar under dem. En timme kan vara allt från att frysa i skogen på en Bstyrkeövning till att öva bevakning el grp strid.
Johnnie
(quote 709 (Jag tycker frågan är jätteintressant, och skrämmande, för det innebär ett helt annat Hv än det som är idag!
[/quote]

Men det är ju det som behövs , ett helt nytt hv , nytt tänkande , det går inte att säga " men så har vi alltid gjort"!!!!!
Särimner
@Pedersen:
Nej, jag har för mig att b-styrka (arbetsdag i förrådet, kamratkvällar, kick-off:er och liknande prylar) räknas in som "övrig tid". Inte för att jag bryr mig om timmar när jag blir tillfrågad om b-styrkeuppdrag med välstrukturerade och styrda moment. Det är ju kul att spela milisgrupp mot nervösa VPL eller vad säger du, "Svetlana"? biggrin.gif

("This is my smart son. That one, he's a real dumb*ss. Oh, and that's my wife, Svetlana...") fun_icon_nana.gif
111 SSK BAT
709 - Det är inte planering för övning jag avsåg. Det är det faktum att innan det att du får samtalet om att du skall grepa bössan och åka och utföra något med din IP har en stab och en massa andra personer i din enhet eller ovanför denna varit verksamma i åtskilliga timmar/dagar. För att ni skall få ett så slagkraftigt förband som möjligt måste HELA kedjan övas inte bara din del längst ut. Men har man aldrig höjt blicken över sin egen nivå så kan det vara svårt att se sambandet.

KFÖ - De uppgifter som IK medlemmar beskrev att de genomförde i sin KFÖ - bla bevakade KavKas och HKV (dessutom har det gjorts vid FMV) har i stort sett flertalet "vanliga" HV plutoner i Bat Stockholm utfört. Jag tror dessutom att flera andra plutoner inom Livgardesgruppen gjort detsamma. I flera fall har man där även lämnat över till förband ur LG eller P10.

Förvisso har HV i Stockholm haft en bättre utveckling - i mångt och mycket tack vare Öv Åkerman - men jag har svårt att tänka mig att skillnaderna på kvaliteten på ett vanligt HV förband på landet och i Sthlm är så stor. Men så kanske är fallet. I Stockholm finns det ett antal vanliga HV plut som håller samma eller högre klass än IP både i Stockholm och i övriga landet.

Förövrigt håller jag helt och hållet med om att HV (IP eller ej ) måste höja sin lägsta nivå och sin krav nivå. Är däremot tveksam till om krav på KFÖ är rätt väg att gå, det kanske är en väg av många och jag tror att bara ta en väg skulle vara förödande för organisationen. Det skulle vara lika begåvat som att säga att bara långa eller korta får vara med i HV. Flexibilitet mina herrar är det som behövs.

Edit: syftningsfel avsåg inte 709s enhet angående KFÖ
709
QUOTE (111 SSK bat @ Aug 3 2006, 22:49 ) *
709 - Det är inte planering för övning jag avsåg. Det är det faktum att innan det att du får samtalet om att du skall grepa bössan och åka och utföra något med din IP har en stab och en massa andra personer i din enhet eller ovanför denna varit verksamma i åtskilliga timmar/dagar. För att ni skall få ett så slagkraftigt förband som möjligt måste HELA kedjan övas inte bara din del längst ut. Men har man aldrig höjt blicken över sin egen nivå så kan det vara svbårt att se sambandet.

och därmed kan större delen av forumet lägga ner sina pennor, för vi verkar faktiskt mest vara bassar, och vi vet ju tydligen inte bättre.

Men om det inte är planering för övning du avser, varför skulle det då behövas en massa extra förberedelser inför en femdagars KFÖ jämfört med en kortare?
Eller, om vi inte ska öva längre än tre dagar, kan vi ju lika gärna lägga ner, för vi kan ju tydligen inte mer. Eller ?

Ibland vetef-n om det inte vore bäst om det kom en förödande ändring för organisationen (samma sen 1900-frösihjäl), så något hände.
Fk Satan
personligen anser jag att en KFÖ ska köras enl den gamla KFÖ modellen där folk kommer in i olika etapper. Bataljonchef/Kompanichef nivåerna kommer in på måndag. Plutonchef på tisdag, Gruppchef på onsdag, sold på torsdag. Sold avrustar söndag. Plutonchef/Kompanichef avrustar måndag. Bataljonchef avrustar Tisdag.

Med Bataljonchef, Kompanichef, etc avses bef. och personal på den aktuella ledningsnivån.
II63
QUOTE (Fk Satan @ Aug 3 2006, 23:05 ) *
personligen anser jag att en KFÖ ska köras enl den gamla KFÖ modellen där folk kommer in i olika etapper. Bataljonchef/Kompanichef nivåerna kommer in på måndag. Plutonchef på tisdag, Gruppchef på onsdag, sold på torsdag. Sold avrustar söndag. Plutonchef/Kompanichef avrustar måndag. Bataljonchef avrustar Tisdag.

Med Bataljonchef, Kompanichef, etc avses bef. och personal på den aktuella ledningsnivån.

Hav förtröstan, det kommer under våren 2007 (V 712)att genomföras i UG 61 som du önskar.
II63
Fk Satan
QUOTE (II63 @ Aug 3 2006, 23:11 ) *
QUOTE (Fk Satan @ Aug 3 2006, 23:05 ) *

Hav förtröstan, det kommer under våren 2007 (V 712)att genomföras i UG 61 som du önskar.
II63

Vet det saint.gif
KD803
QUOTE (709 @ Aug 3 2006, 23:01 ) *
Men om det inte är planering för övning du avser, varför skulle det då behövas en massa extra förberedelser inför en femdagars KFÖ jämfört med en kortare?
Eller, om vi inte ska öva längre än tre dagar, kan vi ju lika gärna lägga ner, för vi kan ju tydligen inte mer. Eller ?

Visst kan ni öva längre än tre dagar. Men det du måste inse är att om ni ska köra en KFÖ så bör ni köra den som det gjordes "på riktigt" en gång i tiden. Nämligen på motsvarande sätt som Fk Satan beskrev, att förbanden ryckte in i omgångar. Skulle hela förbandet rycka in samtidigt får soldaterna räkna med att sitta på arslet i "alla standons moder" medan högre chef & co värmer upp.
111 SSK BAT
709 - Både Satan och BJE har svarat på din fråga. Det är inte förberedelser inför KFÖn det är fråga om utan om den normala process som föregår en insats. För du tror väl inte att FM numera är så litet att ÖB ringer direkt till din IK chef och ger orderna och att ni därefter rullar?

Vidare är det inget problem med bassar - om de bara försöker se sin roll i det stora maskineriet...
Fu Pedersen
QUOTE (BJE @ Aug 3 2006, 23:14 ) *
QUOTE (709 @ Aug 3 2006, 23:01 ) *

Visst kan ni öva längre än tre dagar. Men det du måste inse är att om ni köra en KFÖ så bör ni köra den som det gjordes "på riktigt" en gång i tiden. Nämligen på motsvarande sätt som Fk Satan beskrev, att förbanden ryckte in i omgångar. Skulle hela förbandet rycka in samtidigt får soldaterna räkna med att sitta på arslet i "alla standons moder" medan högre chef & co värmer upp.

På vår KFÖ ryckte alla in samtidigt. Det var inga som helst standon på hela övningen. Cheferna deltog i så gott som alla utbildningar med undantag för när de hade rekar att genomföra dyl.Basic så kan man dela upp alltihopa i förövning -lösande av "skarp" uppgift. Något i stil med hur det ev kan komma att se ut i ett skarpt läge.

Alla övningar vi genomförde innan KFÖn syftade mot årets gemensamma inriktning "bevakning/ytövervakning". Dvs så hade hela plutonen och inte minst cheferna redan i förtid under andra övningar fått utbildning mot de uppgifter som skulle lösas under KFÖ. Under KFÖn var det sedan lösande av uppgift som gällde. Läget var "på" från stunden vi kom dit tills vi åkte hem.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.