QUOTE (Bolle @ Mar 30 2006, 10:44 )

Nån som har nån kunskap/tankar om hur en sådan styrka borde vara utrustad

och utformad

?
/Bolle
Jag har ingen sakkunskap men älskar att spekulera så ta inte det här för allvarligt.
Jag tror att styrkan troligtvis aldrig kommer att användas skarpt och att de sällan kommer att få larm så ett problem blir att ordna så de inte dör av leda samt att de gör nytta medan de under hela sin karriär sitter och väntar.
Om de mot förmodan skulle behövas på allvar kan de inte utgå från en punkt eller lite slött åka samma väg som de föregående 30 övningarna för då borde de bli för lätta att slå ut.
Jag skulle därför föreslå någon variant av "deltidsbrandkår" som kommer från flera håll. Några extremt pålitliga svenssonanställda driftvärnare inne på anläggningen med extrautbildning och där kan man fundera på "insiderjobbsrisk" om det finns vapen på anläggningen. En del av den ordinarie vaktstyrkan med väktarjobbet som vardag. Några extra och extarutbildade poliser på närmaste polisstation som kanske flyttas närmare OKG som dessutom kan rycka ut direkt från sina hem utan att passera polisstationen. Sist en bra helikopterberedskap för att snabbt förflytta nationella insatsstyrkan. Två oberoende kommunikationsstem för att hålla ihop dem och lämplig mängd övningar. Försvarare från fyra olika håll, det borde räcka som planeringsmardröm för många terrorister.
Jag avstår från att spekulera om lämpliga vapen odyl, det är inte någon speciellt intressant teknikalitet.
En liten kasern med en militär beredskapsstyrka som sitter och rullar tummarna medan skägget växer och nöter upp stigar för övningsvägarna vore öken. Men det skulle iofs ge mycket enklare planering och bli lättare att summera budgeten.