Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Boktips
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Pages: 1, 2, 3
Bravo One
Någon som har några bra tips på böcker?
Själv så är min favorit Fågelbröstet.
Black Hawk Down lär ju vara bra, någon som har några tips
Skuggan
har inte läst den själv (än) men Operation Garbo rekomenderas.
Bamse
Operation Garbo av H. Winter
Röd Storm av T. Clancy
En bro för mycket av C. Ryan

Svenskar som stred för Hitler av B. Schöön

The battle for the Falklands av M. Hastings och S. Jenkins

Inte militärt men ett måste att ha läst:

Liftarens guide till Galaxen av D. Adams

Härskarringen trilogin av J.R.R Tolkien

Givetvis måste varje forumsbesökare av klass ha läst Hamiltonböckerna.........
116-1022693932
Måste erkänna at jag inte läst en enda av Tolkiens böcker om ringen :( :( :(
Den enda boken jag läst nyligen var andra världskriget dag för dag
66-1021311194
The Forgotten Soldier av Guy Sajer. Tysk soldat under VK 2, i snitt bättre än både Okänd Soldat och På Västfronten intet Nytt.  

Chris Ryans böcker, näst intill oslagbara!

Poltava av av Peter Englund.

Stalingrad av Antony Beevor. Skitbra bok, rekommenderas!

Men som Bravo One så är Fågelbröstet en klar etta! Bättre bok får man leta efter. Har läst den säkert tie gånger och jag tröttnar aldrig.

BHD är också bra, man vill inte lägga den ifrån sig.

Den tunna röda linjen är också en jäkligt bra bok!

Finns så många... Vill man ha lite "verklighets-fiction" så är Attentatet i Pålsjö skog bra.
72-1028307814
Marine Sniper av Charles Henderson.

Hårsfjärden av Ola Tunander. Mycket läsvärd om du är intreserad av ubåtskränkningarna under 80-talet.

Ultimate High av Görna Kropp och This Game of Ghosts av Joe Simpson. Två spännande böcker om bergsbestigning.
Holger3D
Jag ska bli kustjägare om ingen annan sagt den redan
Carl
Guillous trilogi om Arn. (Inte helt demilitäriserat)

Har ni inte läst Härskarringen trilogin så gör det!!! Se filmerna efter.
Själv ska jag börja läsa Tom Clancy snart.
Bravo One
Tom Clancy tycker jag inte är någon höjdare direkt, Gå över gränsen är rätt bra. Kul med svenskar i ryssland =)

Ska man läsa en bok som inte är av militärt intresse ska man läsa Ondskan, troligtvis den bästa bok jag läst...
Hotel Charlie One
"Chickenhawk" av Robert Mason. Handlar om en helikopterpilot som flög slicks i Vietnam. Osminkat, osentimentalt och med ett oväntat slut. Rekommenderas mycket varmt.
Otto
"Den längsta dagen" - Cornelius Ryan

"Andra världskriget" - Janusz Piekalkiewicz (en samling på 10 böcker)
98-1022933693
Böckerna av Sven Hassel är jävel bra... Sök på namnet hos någon bokhandel på nätet, t ex Adlibris.
Max
Dödens Hav av Claes-Göran Wetterholm.

Speciellt slutet är intressant när brittiskt attackflyg anfaller en fartygskonvoj som de trodde var tyska trupptransporter. Det var egentligen fångar från tyska koncentrationsläger som transporterades. Av alla fångar på ett utav fartygen (Thielbek) så överlever bara 50 av cirka 2000. Undrar hur piloterna kände sig senare när det fått veta vad det egentligen var som de sänkte...

http://www.svenskhistoria.nu/bocker/401.html
Andrew
Operation Garbo = glockren bok tycker det vore kul om man hade filmatiserat dom böckerna och gjort en påkostade film eller serie.

Alfons Åberg bygger koja läste jag förra veckan och den var ärligt talat ingen höjdare
daan
Röd Fenix av Larry Bond.
Boken handlar om det andra Koreakriget... Bond var med och skrev Röd Storm tillsammans med Clancy.
Amfibieslusken
Täcknamn Rainbow ( Rainbow Six ) av Tom Clancy är skitbra.
Larsleo
Björnen och Draken av Clancy är grymt bra...

Jack Ryan+ Rainbow Six teamet är med...om inte så får man reda på vad som händer om man gruffar med taktiska genier.....

favoritcitat:

Det här om att bli upplyst om sina författningsenliga rättigheter har aldrig slagit igenom i Ryssland ,Jack, och deras förhörsteknik är lite mer hmm, entusiastisk än vår.

ang en person som blivit tillfångatagen av rysk säkerhetstjänst....
HF-HTR
Hamilton böckerna, dom tycker iaf jag är bra .
oz
Catch-22
Bengtsson
Panzer Commander av Hans von Luck.

Fågelbröstet som nämnts innan är även min favorit! Verkligen bara så ##### bra!

Poltava av Peter Englund.

Berlin och Stalingrad av Beevor.

mfl.
Fu Carlsson
En klassiker som dock inte är militärlitteratur men som jag tycker bör läsas är Dumskallarnas sammansvärjning (A confederacy of dunces) av John Kennedy Toole.

Vad gäller militärlitteratur så tycker jag att The Kremlin Device av Chris Ryan är en bra bok.
fbs2003
som sagt tidigare så är Attentatet i Pålsjö skog extremt bra.. läst den ett antal gånger och tröttnar nog aldrig. Alfredsson har extremt bra fantasi!

//Erik
Fredin
Rainbow six med Tom Clancy.

Andy McNabb attack och de efterföljande böckerna.. smile.gif
Pbmin
blood on the risers- Vietnamn en kille som är Ranger sen KSp skytt på en patrull båt och sen LRRP (Spaning). Och han är kaxig som fan... 2.gif
mazon
Startade en likadan tråd för några månader sedan, den slutade upp på fem-sex sidor, hittade den så hittar du boktips in i förbannelsen.

Mvh///mazon.
Pego
Läste precis en ganska intressant bok om ledarskap i krigssituationer, den är skriven 1933 och heter Battle Leadership, författaren heter Adolf Von Schnell, denna boken används bla av US Marines
hägle
Okänd Soldat av Väinö Linna
Örnen har landat - Jack Higgins
God's Children - Harold Coyle

Stalingrad av Antony Beevor, han har även skrivit några andra böcker som jag ej har fått chansen att läsa.

Edit: för sen. bong.gif
simon
Team Yankee

Av Harold Coyle

En bok som beskriver stridsvagsnkompanistrid i ett fiktivt tredje världskrig, sett ur kompanichefen Bannons ögon. Otroligt läsvärd och är en stor inspirationskälla för mig i arbetet med följetongen.

Underbar bok. wub.gif
RaVeN
Läser just nu :

Elitstyrka SAS från ökenkrigare till shadow warrior.
Av Ken Connor
Fafner
QUOTE (hägle @ Jan 7 2005, 20:59 )
Okänd Soldat av Väinö Linna

Är ju förbannat bra!
Bör läsas av alla! (och några till).

Förutom att man blir finsk tokpatirot (oavsett nationalitet), så ger den ett fantastiskt porträttgalleri. Linna lyckas verkligen ge en bild av hur det kan se ut när den vanliga människan möter striden/kriget.

/tycker Fafner
BJK
Fick just idag hem :
"DC-3:an, På jakt efter sanningen"

Av Björn Hagberg

Björn Hagberg var med i teamet som efterforskade, sökte och återfann den svenska DC-3:an. Det berättas om alla lögner, mörkläggningar och övriga dimridåer som lades ut från både Sveriges och Sovjetunionens sida.

Låter mycket spännande och kommer att börja läsa den redan i kväll! smile.gif
Krook
"Trusted mole" av Milos Stankovic som var tolk och LNO åt bl.a. Sir Michael Rose. Dryga två år i Bosnien i början på 90-talet gav en hel del att berätta.

"Alfa Sierra" av Lars A Karlsson är ett måste.

"Fursten" av Machiavelli.

/Krook
Kryte
"Avgörandets ögonblick" av Michael Tamelander och Niklas Zetterberg.

Invasionen i Normandie 1944. Belyser kriget från flera sidor. De politiska och strategiska perspektiven varvas med ögonvittnesskildringar från den enskilde soldatens helvete på bägge sidor.

Finns på pocket.
blofeld
Den stora lögnen : ett säkerhetspolitiskt dubbelspel i alltför många akter / Wilhelm Agrell
Vargas
"Crisis of Islam: Holy War and Unholy Terror" av Bernard Lewis
stefanf
Svensk officer först i modern tid att använda biologiska vapen!

Närmare bestämt under första världskriget i tysk tjänst, i Tornedalen - mot transportdjur. Biovapnet bestod av mjältbrandsbakterier i glasbehållare som sedan omgivits med en sockerbit.

Källa: Svenskar i krig. av Lars Gyllenhaal och Lennart Westberg (2004).

Annars när man läser om svenskar i krig är det främst dom som tjänade Tyskland i VK2 som brukar nämnas. Men den här boken sträcker sig ända från 1911 "Shahens svenska gendarmer" fram till "Stalins svenska soldater", 1939-45.

Har inte läst hela än, men det jag sett hittills gör att jag gärna rekommenderar den.
109 Eken
Kan verkligen rekommendera "My War Gone By, I Miss It So" av Anthony Loyd
Handlar om kriget i ex Jugoslavien och Tjejenien (stavning?). Loyd är en krigsreporter som tidigare varit befäl i armén i Storbrittanien och tjänstgjort i Kuwait kriget. Han skriver om sina erfarenheter som krigsreporter i ex. Jugoslavien och Grozny
Realkh
Soldat i waffen-SS, mkt intressant då den är skriven av en soldat under hans tid i amerikanskt fångläger. Man får en bra insyn i hur livet vid fronten (i detta fall norra finland) kan te sig.

Wars of empire, Intressant läsning om olika länders impreie byggande under 1800talet(+analys av imperiebyggandets mekanismer), intresanta analyser av segrar och förluster,samt varför vissa lyckades och andra misslyckades.

Slaget om nordkalotten, Ännu en bok om striderna i norr(inkl sveriges roll) mellan tyskar, finnar och ryssar.

Militära misstag av David Saul, kul läsning om politiker som lägger sig i , okvalificerade befäl samt odugliga soldater.

Gurkhas at war, Ganska självförklarande titel. Skall dock sägas att boken bygger på många intervjuer med Gurkhas.

läser just nu: Johan III och Stalin den röde tsaren.
Sljivovica
Tänkte bara lyfta fram "Röd Storm" av T. Clancy.
Skriven 1986, då kalla kriget fortfarande
var het som en kärnreaktor på anabola..

"En röd brandstorm sveper över Europa.
Ryska pans. div. tränger in i V. Tyskland..
Sovjet landstiger på Island.."

*burr, vad spännande..* Malajn.gif
Sljivovica
*ninnananinannanaininna*
Ni som är uppvuxna under flummiga 70-talet
känner säkert igen signaturen till "Dagens Boktips"..

Hittade två andra böcker på lokala biblioteket
på temat 3VK-fiction;

Av Gen. Sir John Hackett.

"Det totala kriget" -82/-84
I aug. 1985 bryter det totala kriget ut..
.. Och den här gången kan inte Sverige stå utanför..
.. Den sv. statsministerns egen skildring av de sovjetiska
påtryckningarna..
.. framstående experter till hjälp.. f.d. officeren i Röda
armén Viktor Suvorov.. (kanske ringer det en liten klocka där?)

"Tredje världskriget" -78/-79
Den 4 aug. 1985. Ryskt pansar väller in över gränsen till
V. Tyskland.. Flygfält och baser pacifiearas med kemiska stridsmedel..
.. arbetats fram av personer med toppkunskaper om mil, pol, eko, dipl. frågor..
därför har den blivit skrämmande och realistisk skildring..
Meradan
Slaget om Kursk, av Anders Frankson och Niklas Zetterling. En ganska intressant bok rörande slaget om Kursk och dess förspel. Trevlig läsning, men lite rörigt ibland pga referenser till många ställen som inte visas på de kartor som är med i boken

Sen är dom flest böckerna av Tom Clancy intressant läsning
Wemla
Fågelbröstet är en av de bästa böcker jag läst..
Andra bra böcker är:

Lekplatsen-THomas Sanders
Och jorden färgas röd-Michael Peterson

Och klassikern På Västfronten intet nytt-Erich Maria Remarque
Honkenhombra
Två bra böcker.

Kamoflage av Peter Buggert (2000)

Blod för pengar av Peter Buggert (2001)

Två bra böcker om den Svenske signalforskaren Johan Adler, många militära kopplingar i dessa böcker.
Apila
Greed av Chris Ryan är en höjdare.

Vill man ha roliga böcker med mycket humor, sarkasm mm så är Terry Pratchetts böcker om Skivvärlden (Diskworld) asgrymma, visserligen fantasy som kanske inte alla gillar men de garanterar ett gott skratt. laugh.gif
C 2.a pjäs
Moberg, Vilhelm: Utvandrarna, Invandrarna, Nybyggarna samt Sista brevet till Sverige är klockrena. Vill man ha mer "militär" inriktning tar man lämpligen "Rasken" som ger en bra bild av indelningsverket.

Fogerström, Per Anders: Mina drömmars stad. Fina miljöbilder av sent 1800-tal i Stockholm.

Persson, Leif GW: Samhällsbärarna. tuffa poliser som jagar tuffa poliser.
Challe
Kan rekomendera "Svenskar i krig 1914-1945" skriven av Lars Gyllenhaal och Lennart Westberg.
En faktabok om svenskar och svenskättlingar som har stridit för alla möjliga nationer.
En mycket interessant bok.
Vinter
Generation X av Douglas Coupland

Antagligen den bästa bok jag läst. Finns kanske bara på engelska men rekomenderas i alla fall.
jake the snake
Beskrivning:
Sveriges Likas Lag kommer att bli en mycket omdebatterad bok. Det är en självbiografisk och ytterst öppenhjärtig skildring av en ung piketpolis uppgång och fall, om invandrarhat, ungdomsförakt och en "kåranda" som väcker obehagliga minnen till liv. ALLA som lever i Sverige borde läsa den... (forts..)

Nån som läst den? Enligt hemsidan har den inte kommit ut än, men den verkar ju helt klart intressant!

Sveriges likas lag
Trö
Läser just nu Jan Guillous "tjuvarnas marknad". I min mening är den ganska bra.
TheKL
Okänd soldat!!
Läser knappt böcker men den här boken var verkligen bra.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.