QUOTE (GC1 @ Apr 8 2006, 09:58 )

QUOTE (Vc_90 @ Apr 4 2006, 14:30 )

Personligen ser jag hellre att skyldig person döms på ett rättssäkert sätt än att Expressen säljer några extra lösnummer.
Dom förstör VÄLDIGT mycket med sin publicering.
Hur menar du med förstör?
man har sedan länge haft en fantombild ritad av de attackerade kvinnorna, tänk om någon lyckats ta en bild på "hagamannen" istället, skulle man låtit bli att publicera den bilden då för att inte försvåra vittneskonfrontationer?
det jag vänder mig mot i expressens publiceringar är närgångna artiklar om familj och närstående.
men samtidigt kan man ju fråga sig hur allt kommer ut det citeras ju dagligen "källor med insyn" eller "högt uppsatt källa" om snuten bara knep käft så skulle förmdligen de här artiklarna bli mindre gottiga......
om vi sen startar en storm mot expressen samtidigt som deras upplaga skjuter i höjden har vi två frågor. vem skall bestämma vad vi skall få köpa i tryck?
ena dan så försvara vi hårdnackat vår rätt att publicera nidbilder på profeten muhammed som man lyckas använda som förevändning till att vända uppochner på en hel värld och sen tycker vi att det är fel att publicera bilder på en kille som med DNA kan bindas till riktigt grisiga våldsdåd......
Jag tycker det är stor skillnad i mohammed bilderna och publicera bilderna på hagamannen. Syftet med publiceringen är iaf i mina ögon helt olika.
Fantombilden är ganska svår att identifiera någon med. Har varit en del oskyldigt utpekade som uttalat sig på TV som jag tycker har varit mer lik fantombilden än vad hagamannen själv är.
Går heller inte att jämföra med att om polisen väljer att släppa ett foto på mannen för att ha en chans att gripa honom eller om en tidning på eget bevåg publicerar en bild efter att han blivit häktad.
Av de olika anledningar till publicering av hans bild så tycker jag den enda egentligen godtagbara är en del har känt sig tryggare av se en bild på honom. Då får man väga det mot försvårande av polisutredningen, integritetskränkningen av honom(han är inte dömd ännu), hans familj och vänner.
Nu kommer han säkert bli dömd ändå pga de starka DNA-bevisen och annat men tänk om han eller nån annan gärningsman går fri pga publicering av hans foto...
Sen är det extremt pinsamt att inte anställda inom polisen/häktet eller vilka det nu är som läckt info inte kan hålla käft.