Kan man dra paralleller mellan centralförsvarets organisation på 1800 talet och ett väl utbyggt och fungerande insatsförsvar med yrkessoldater och förhoppningsvis en möjlighet att mobilisera pliktreserver vid ett fåtal regementen och mobiliseringsplatser?
En som jag ser det naturlig utveckling för hemvärnet vore att få extra säkerhet i form av ett rejält vapenskåp med larm på både skåp och hem och en betald KFÖ per år plus småövningar. Den ekonomiska nyttan av detta borde närma sig en månadslön. Vad kan det närmast jämföras med? Det är inget soldattorp men ändå en ordentlig extrainkomst och bättre social ställning.
Relativt fåtaliga experter och högutbildade soldater som åker utomlands och frivilliga som har rikets försvar som extrainkomst och del av det sociala nätverker tror jag fungerar mycket bättre i dåliga tider än budgetyrkessoldater med låg lön, kasernboende och låg social status. Jag vill ha ett försvar och även "materieldoktrin" som tål en generation eller två med dålig ekonomi.