Jag och frugan såg "Framom främsta linjen" häromdan. En mycket bra film för de av er (o)möpiga som inte sett den än. Vad som slog mig när jag såg den var det mycket effektiva utnyttjandet av relativt små kpistar med trummagasin som bägge sidor hade. Jag menar alltså de ryska PPSch-41 och finnarnas Suomi-KP 31. De var ypperliga närstridsvapen, och de stora ammunitionsmängderna möjliggjorde långa perioder av eldgivning innan magasinsbyte, något som kan vara livsavgörande i tajta utrymmen.
Varför, frågar jag mig då, tillverkas inga moderna "stormvapen"? Efter att ha följt disskussionen om uppföljare till m45:an, där det diskuteras olika karbiner, kpistar o PDW:er tycker jag att det saknas en kpist till förband med strid som huvuduppgift. Nu vet jag att 9mm Luger amunitionen saknar den genomslagskraft som behövs i regelrätt strid, men varför tillverkas inga vapen/amunition specialdesignade för SIB? Eller varför används inte åtminstone högkapacitetsmagasin till kortare karbiner? Enligt vad jag förstått så är ju till och med lätta kulsprutor för klumpiga för att användas i SIB...