Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Elder Scrolls IV - Oblivion
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dataenheten
Pages: 1, 2, 3, 4
stefanf
Någon mer som införskaffat detta utmärkta spel?
Jag är inte någon kännare av genren, men det verkar faktiskt som hypen stämmer. Spelet är otroligt bra gjort. Stort. Mycket att göra. Nästan för mycket. :P
Magnus
Har du det till PC eller Xbox 360?
Vesku
QUOTE (stefanf @ Mar 25 2006, 08:41 ) *
Någon mer som införskaffat detta utmärkta spel?
Jag är inte någon kännare av genren, men det verkar faktiskt som hypen stämmer. Spelet är otroligt bra gjort. Stort. Mycket att göra. Nästan för mycket. :P

ska du köpa till PC hoppas jag att du är duktigt tät så du har råd med en dator som det går att spela på med hyfsade inställningar.
stefanf
Köpte ny PC för ett litet tag sedan - 3,4ghz, 2gb, 7800GTX.
Spelet valde "ultra high" inställningarna. Flyter på helt ok.
Laurell
Jag har beställt hem det. Borde komma på tisdag. Jag köpte en ny dator för några veckor sen bara, synd att grafikkortet är en sån jävla flaskhals. Radeon X600...
Mr_Confused
Lillebrorsan har införskaffat Oblivion och man har så klart sett till att undersöka det lite. Det är inte bara snyggare än föregångaren Morrowind utan man verkar också ha fixat till en hel del saker som man där störde sig på efter ett tag, t.ex. känns världen mycket mer dynamisk. Och Morrowind är i mitt tycke ett av de bättre spelen som gjorts. Kanske är Oblivion något mer osmidigt på vissa sätt, men mitt preliminära betyg på spelet är ändå 4,5 av 5.
stefanf
Jag har inte testat något av spelen tidigare i serien, men jag är ändå imponerad. Det känns väldigt genomarbetat, hela spelet. Har inte hunnit göra några riktiga uppdrag än, har bara nått till level 2. Men har hunnit spela på gladiator-spelen, till och med slagits som gladiator en gång (vann bash.gif ), sålt lite prylar som jag samlat på mig i dom många gruvorna runt staden.
Det mesta känns positivt, men som gammal "actionspel-spelare" tycker jag systemet när man ska få NPC'er positivt inställda till en lite omständigt. Men det hör väl till kan jag tänka.
Läste någonstans att bara själva huvuduppdraget lär ta ca. 40 timmar. Jag har spelat i 10-15 timmar men inte ens börjat med huvuduppdraget. Malajn.gif
Laurell
Kan någon svara på hur fri man är att resa runt i Cyrodiil? Är det möjligt att resa till Vvardenfell och besöka alla platser man var på i Morrowind?
stefanf
Morrowind utmärkt på kartan, såsom gränsande till Cyrodiil, men du kan inte resa dit. Man är begränsad ("Begränsad" är relativt biggrin.gif ) till Cyrodiil.
Och enligt uppgift ska det i en del böcker (och i övrigt också??) finnas referenser till dom tidigare spelen.

I övrigt är man väldigt fri att resa runt. Från början så kan du nå alla städer. Mindre ställen som bondgårdar, gruvor och övergivna förfallna slott måste man hitta själv. Men när du väl hittat ett ställe kan du alltid snabbresa dit.
M00nStalker
Spelat det sen releasedatumet (dvs. i fredags) och är mycket imponerad, har inte ens börjat med mainquest än och har redan en hel del timmar i spelet.

Ja det finns en del referenser till Morrowind i spelet, en del böcker som beskriver Morrowind och dess invånare, och även en del NPC konversationer pratar om Morrowind. Det finns också en del gamla böcker inklusive en av mina favoriter "mixed units tactics v1" tror den heter v1 iaf.

Vilka klasser kör ni förresten?
Själv har jag en customklass, spy med mainskills: Sneak, security, destruction, blade, light armor, acrobatics och marksman, funkar mycket bra.

@Stefanf: om du tycker det är krångligt så muta personerna tills du bara får en bonuspoäng per mutomgång, då kommer de ganska högt och sen kan man fortsätta om man vill.
stefanf
Ha ha, jo ibland slänger man åt dom lite guld istället. smile.gif
Men jag börjar få kläm på det där systemet nu.

Jag kör som Orc, kommer inte ihåg exakt vilka skills jag valde, ska kolla sen, men det blev en custom till slut.
Tog alldeles för lång tid för mig att fatta att man skulle sova i en *säng* för att kunna öka level, så jag är bara på lvl3 än så länge.

Utflyktstips - Gnoll Mountain. Ligger öster om Bruma. Mycket trevlig utsikt. smile.gif

EDIT: mina major skills:
Armorer, Athletics, Blade, Block, Acrobat, Light Armour, Marksman.
+
Första porten till Oblivion är stängd! banan_rock.gif
Laurell
Tack för svaren. Lite besviken blev jag faktiskt. Det hade varit lite nostalgi att resa tillbaka till Death's Head Garrison där jag gick med i legionen. Hur stor är världen jämfört med Morrowind? Har man större arealer att röra sig på eller mindre? Jag har hört lite olika uppfattningar om just det från olika håll.
M00nStalker
Större eller mindre?

Det känns definitivt större och jag tror att arealen är större (16 square miles, har jag för mig att jag har läst) men i Morrowind kändes det som att traska runt i en öken på stora delar av ön, något som jag inte upplever i oblivion, man ser aldrig nåt som ser likadant ut som 100 m bort.
Dessutom så känns det som ett nästintill omöjligt projekt att slänga in Morrowindvärlden i det här spelet, skulle bli väldigt stort och sen alla karaktärer som ska in och kanske några quests osv.

QUOTE (stefanf @ Mar 27 2006, 10:28 ) *
Tog alldeles för lång tid för mig att fatta att man skulle sova i en *säng* för att kunna öka level, så jag är bara på lvl3 än så länge.

Det ska inte ha någon betydelse, oavsett om du springer runt och inte sover i en säng så kommer du att gå upp, man slösar alltså inga poäng på att inte gå upp på ett tag. Sen när du väl sover i en säng (med fördel på ett trevligt värdshus och inte i en grotta) så kommer du få gå upp till den level du ska ha.
Laurell
QUOTE (M00nStalker @ Mar 27 2006, 18:10 ) *
Större eller mindre?

Det känns definitivt större och jag tror att arealen är större (16 square miles, har jag för mig att jag har läst) men i Morrowind kändes det som att traska runt i en öken på stora delar av ön, något som jag inte upplever i oblivion, man ser aldrig nåt som ser likadant ut som 100 m bort.
Dessutom så känns det som ett nästintill omöjligt projekt att slänga in Morrowindvärlden i det här spelet, skulle bli väldigt stort och sen alla karaktärer som ska in och kanske några quests osv.

Visst hade det varit omöjligt, men hoppas kan man ju alltid. Tack för svaret i övrigt.

I morgon kommer mitt Collector's Edition!
M00nStalker
QUOTE (Laurell @ Mar 27 2006, 18:35 ) *
I morgon kommer mitt Collector's Edition!

Du kommer inte att ångra dig! Har suttit och lekt med Septimen sen första början smile.gif
Nestor
kommer min dator att börja brinna om jag försöker lira Oblivion?

Sitter på 3.2 GHz, 512mb RAM, et Radeon 9800 grafikkort. minne på det okänt...

Vad tror ni?
M00nStalker
QUOTE (Hendrix @ Mar 27 2006, 21:55 ) *

Vad tror ni?

nej det kommer den inte att göra, kör själv på 3,2 GHz, 1024mb RAM Radeon 9600 pro (128mb) och det flyter på ok, inte högsta inställningarna men jag är ingen grafik junkie heller. Så det borde fungera bra. Om nåt ska uppgraderas så är det väl RAM-minnet, har själv tänkt att uppgradera på RAM och grafikkort inom kort.
Nestor
QUOTE (M00nStalker @ Mar 27 2006, 22:18 ) *
QUOTE (Hendrix @ Mar 27 2006, 21:55 ) *

Vad tror ni?

nej det kommer den inte att göra, kör själv på 3,2 GHz, 1024mb RAM Radeon 9600 pro (128mb) och det flyter på ok, inte högsta inställningarna men jag är ingen grafik junkie heller. Så det borde fungera bra. Om nåt ska uppgraderas så är det väl RAM-minnet, har själv tänkt att uppgradera på RAM och grafikkort inom kort.

Så bra...då kan jag vara lugn. Planerar likaväl en uppgradering av RAM snart...
Patrik Ps
Tja, jag köpte ett Xbox360 till mitt Oblivion (så kan man också se det) smile.gif
Jag har, pågrund av tokigt mycket plugg, inte kört så mycket men jag har lyckats gå med i Thieves Guild samt samlat på mig en hel del svampar som jag testar effekterna av. gasmask.gif
Jag kör en argonian med major skills: sneak, security, blade, alchemi, athletics, acrobatics samt marksman. Mitt mål nu är att göra riktigt stora stötar mot riktigt rikt folk så jag får lite respkt i guildet.
Fogelström
Ytan man har att röra sig på i spelat ska vara 40 kvadratkilometer, jag vet inte om detta är exklusive eller inklusive alla "dungeons" man kan gå ner och röja i (tips: det finns en relativt lukruativ med lätta fiender precis utanför kejserliga huvudstaden, bland ruinerna man ser när man stor på den stora bron ut ur staden (bron som slutar vid en taverna och en fiskaregubbes hus)).

I övrigt så känner jag för att såga spelet. Visst, det är öppet, och det är snyggt, men som rollspel sett är det rent jävla värdelöst, och det finns massor av korkade grejor som verkar vara spelmässiga kompromisser men som ändå är helt farfetched, typ om man slår ihjäl någon nere i dennes källare och han knappt hinner skrika så kommer vakten och vet exakt vad för brott som har begåtts och var, även om man sticker från huset och det inte finns några vittnen. Eller.. liksom, hur förses kejserliga huvudstaden med mat? Det finns inte en enda bondgård på hur långa avstånd som helst utanför stadsmuren, och det finns inga karavaner eller liknande. Hela staden är ologiskt uppbyggd också - bra för en äventyrare att alla affärer finns på samma ställe, kanske, men orealistiskt och dessutom är affärerna upplagda på ett otrovärdigt sätt.

Tacka vet jag Fallout 1+2, det var riktiga rollspel det... Oblivion är på sin höjd ett actionspel med rollspelsinslag, och inte ens ett bra ett. Till och med WoW verkar bra i jämförelse... ph34r.gif
stefanf
QUOTE (Fogelström @ Mar 28 2006, 00:29 ) *
1.
Ytan man har att röra sig på i spelat ska vara 40 kvadratkilometer, jag vet inte om detta är exklusive eller inklusive alla "dungeons" man kan gå ner och röja i
...

2.
I övrigt så känner jag för att såga spelet. Visst, det är öppet, och det är snyggt, men som rollspel sett är det rent jävla värdelöst, och det finns massor av korkade grejor som verkar vara spelmässiga kompromisser men som ändå är helt farfetched, typ om man slår ihjäl någon nere i dennes källare och han knappt hinner skrika så kommer vakten och vet exakt vad för brott som har begåtts och var, även om man sticker från huset och det inte finns några vittnen. Eller.. liksom, hur förses kejserliga huvudstaden med mat?
...

3.
Tacka vet jag Fallout 1+2, det var riktiga rollspel det... Oblivion är på sin höjd ett actionspel med rollspelsinslag, och inte ens ett bra ett. Till och med WoW verkar bra i jämförelse... ph34r.gif

1. Jag har också hört siffran 40 km2, och det stämmer väl överens med 16 miles2 kan jag tänka. Vi får väl förutsätta att det innesluter grottor och dylikt.

2. Som icke-rollspelare så tycker jag mixen känns bra.
Har inte provat mord än. Däremot har jag startat en till spelare som jag tänker göra till assassin.
Kan det vara så att om du är en "vanlig" spelare så åker du dit om du gör något, medan du kan komma undan med mord och tjuveri om du är utbildad mördare eller tjuv? En tanke bara.

Stadsplaneringen hade jag inte ens funderat på, alltså måste den vara bra gjord. smile.gif
Jag vill snabbt kunna hitta den affären jag söker, och det gör jag nu.
Matförsörjning. Tjae, vi får väl helt enkelt låtsas att all karavaner kör på vägarna precis i dom ögonblick som vi själva inte går där. biggrin.gif

3.
Om WoW är lika snyggt, och bra planerat, fast för multispel så kan jag förstå dom som är beroende av det.
Oblivion känns för mig som ett upphetat, förbättrat, försnyggat Diablo II, fast i förstapersonsvy.
Än så länge så tycker jag att det i stort sett levt upp till vad som lovades.
M00nStalker
Om man åker fast så är man kass!
Tråkigt men så är det, jag har mördat en hel del människor och jag har bara haft problem med rättvisan när jag slagit till en vakt på öppen gata (konstigt!), oblivion ÄR ett rollspel och jag sätter det i klass med Fallout 1+2 (och dessa har jag spelat mycket) och Baldurs gate 1+2. Håller inte med om att det skulle vara ett actionspel.
Angående matkaravaner (mer aktivitet på vägarna överhuvudtaget) så är detta något jag gärna skulle sett, men antar att det finns en anledning till att Bethsoft har utelämnat det. Stadsplaneringen är precis som i föregångaren (Morrowind) helt ok, är väl ingen som vill lägga sin vapenaffär i ett slumområde/tempelområdet? Då är det väl mer logiskt att lägga den ihop med affärer som säljer skydd, kläder och annat. Jämför med dagens köpcentra, om någon besöker affären mitt emot så är chansen stor att dom tittar in i din affär och kanske till och med köper något.
M00nStalker
Här kommer lite tips:

"Tjuvtips" dvs. för smygfigurer som assassin, scout osv.

1. Om du vill ta något eller mörda någon diskret, SMYG! det kan låta självklart men vill göra er uppmärksamma på det, vä CTRL är standard (tror jag, lätt att kolla i inställningarna)
2. När du smyger, om ögat i mitten av skärmen (runt hårkorset) är ljust och tydligt så är det någon som ser dig, det kan vara din häst eller ett fientligt monster eller en NPC.
3. Undvik tunga skor, detta är en av dom viktigaste punkterna, om du inte har kommit upp till journeyman så påverkar tyngden av dina skor hur bra du är på att smyga.
4. Natten är skydd, oavsett om du ska råna eller mörda någon gör det på natten, undantag är när personen är på jobbet, men då är man oftast väldigt utsatt, när man ska försöka ta sig in genom dörren, ta bakvägen om det finns någon.
5. "Invisibility" är inte speciellt hjälpsamt eftersom det försvinner när man tar något/anfaller någon. "Chameleon" däremot påverkas inte av vad man gör.
6. Personen som äger huset har ofta nyckel på sig som gör att man slipper dyrka låsen (vilket iofs inte är direkt svårt).

Allmänna tips

1. Alchemy är ett bra sätt att tjäna pengar på, köp/plocka ingredienser och gör potions av dom och sälj dom sen (eller använd dom).
2. Om du stjäl en häst, förvänta dig inte att du får behålla den, den sticker iväg så fort du vänder ryggen till.
3. Grottor, fort och tempel innehåller ofta skatter, men också spöken som inte skadas av vanliga vapen utan kräver silvervapen, magiska vapen eller magi (t.ex. flare)

Fyll gärna på med era tips men undvik spoilers!!!
Hultberg
Gillar Oblivion men tycker det är snudd på förkastligt hur man har hanterat GUI, menyer mm på PC. Uppenbarligen har man i princip rippat 360 systemet rakt av, resulterande i onödigt kluddigt hanterande av menyer, stor text, illa genomtänkt inventory system osv. Spelet är helt underbart, men jag irriterar mig på att de inte kunde fått en så pass enkel sak rätt.
Laurell
QUOTE (Hultberg @ Mar 28 2006, 16:20 ) *
Uppenbarligen har man i princip rippat 360 systemet rakt av

Men spelet är ju utvecklat för PC och portat till 360...

Dessutom hatar jag Posten! Inget spel i lådan idag, vilket spelbutiken.se hade lovat. Sålunda ringer jag och frågar bara för att kolla så de har tagit emot min order ordentligt. Då får man höra att de skickade det igår. Posten har sina flottiga, giriga fingrar om mitt paket.
stefanf
Ja, jag har också förstått det som att det är utvecklat till PC i första hand.

Inventorie/meny-systemet är, enligt min mening, så enkelt det kan vara med tanke på hur många funktioner som ska finnas där.
Och du kan ju sätta hotkeys 1-8 på saker som du använder mest.

Har precis avancerat till "Bloodletter" på arenan. clap.gif
Nestor
Fick spelet idag.
Lirar som Dark Elf Battlemage.
Passar mig utmärkt. Hanterar både svärd och Destruction. Go mix av skills.

Det är två dagar till Fredag...två låååånga dagar....
Fogelström
QUOTE (stefanf @ Mar 28 2006, 08:17 ) *
2. Som icke-rollspelare så tycker jag mixen känns bra.
Har inte provat mord än. Däremot har jag startat en till spelare som jag tänker göra till assassin.
Kan det vara så att om du är en "vanlig" spelare så åker du dit om du gör något, medan du kan komma undan med mord och tjuveri om du är utbildad mördare eller tjuv? En tanke bara.

Stadsplaneringen hade jag inte ens funderat på, alltså måste den vara bra gjord. smile.gif
Jag vill snabbt kunna hitta den affären jag söker, och det gör jag nu.
Matförsörjning. Tjae, vi får väl helt enkelt låtsas att all karavaner kör på vägarna precis i dom ögonblick som vi själva inte går där. biggrin.gif

Angående tjuveri/mördande så menade jag i största allmänhet. Vakternas AI är dåligt programmerad, de finns inte för att det ska vara verkligt utan för att fungera som motstånd/straff mot de smygiga karaktärerna. Och - vad händer när man avrättat alla affärsinnehavarna? Ingen har kommit och ersatt dem i mitt spel, iallafall (jag gjorde en nattlig räd och slog ut nio personer). Saker man gör får föga konsekvens i spelvärlden, och det är tråååkigt.

Angående stadsplaneringen så är den korkad, och förlåt om jag säger det, fantasy eller oavsett - det finns inga rustnings/vapenaffärer! Man beställer saker av en hantverkare, det är inte så att han bankar till en plåtrustning stl XXL som han har liggande och så får man gå in i butiken och prova... Sådant här stör man sig på något oerhört när man är lite insatt i hur medeltiden fungerade. Kejserliga huvudstaden i all ära, men kolla på Stockholm (eller London!) under medeltiden (Kalmar och Stockholm var ungefär lika stora/viktiga under den tidiga medeltiden men Stockholmarna sålde ut sig till tysken och blev rika ;)) och säg att de är lika? Var finns garnisonen som ska försvara stadens imponerande stenmurar? Vad lever personerna som bara dräller runt på gatan av? Deras hus är bara vanliga bostadshus med lite pryttlar i så de borde ha ett "jobb", men vad liksom? Fattigkvarteren består av typ fem hus, resten är fint folk. Hur kan rikets viktigaste stad ha en sån mjäkig hamn? De borde bedriva massor av handel och kulturellt utbyte.

Folk säger samma sak när man pratar med dem, och inte nog med det, olika personer säger EXAKT SAMMA FRAS när man frågar dem om saker. Ens dialogval sträcker sig, så långt jag har spelat, till att välja mellan "Självklart ska jag hjälpa dig väna mö" och "Skiter väl jag i, dra åt fanders". Hur verklighetstroget känns det när samma person säger "Ååååh... hmm... det är han den där kända brottslingen, va? Jag hoppas de griper honom" varje gång man frågar? Borde de inte lärt sig att det är den kända brottslingen? Kan de inte iallafall säga "Jag har inget mer att säga dig om den saken" när man pratat med någon redan? Varför är speechcraft-minispelet och mutfunktionen så uselt genomförda? Man kan inte rollspela en brud i säng (eller så är det jag som är kass ;)) utan bara få henne att tycka bättre om en, vilket i nio fall av tio inte betyder ett skit för spelet.

Och... en grej som är ett problem i alla fantasyspel... ett skelett efter en fullvuxen människa väger typ nio kilo. Även om benen hålls ihop med magi så borde det vara lätt att flytta på den där niokilosklumpen... Och varför står folk och tränar strid med svärd mot typ fyra plankor med ett fucking bullseye målat på? Faktakollen måste varit helt jävla obefintlig, det fanns liksom ÖVNINGSSVÄRD och ÖVNINGSRUSTNINGAR back then, så att man kunde träna "riktig strid" mot varandra utan att skadas. Och i en fantasyvärld med helande magi borde det inte vara några problem ändå!

Visst, drawing distance och se cool ut på en häst i motljus med ett koger pilar på ryggen är rätt schysst, men det finns så mycket saker man springer in i som sabbar suspension of disbelief något så oerhört... Men så är jag HÖP och rätt kräsen, men Oblivion är dåligt på så många plan!
stefanf
QUOTE (Fogelström @ Mar 28 2006, 23:13 ) *
...
Man kan inte rollspela en brud i säng (eller så är det jag som är kass ;)) utan bara få henne att tycka bättre om en, vilket i nio fall av tio inte betyder ett skit för spelet.
...

Jag tror man måste vara level 20 eller över för att kunna få dom i säng. biggrin.gif

Det är trots allt ett spel, och ska du få plats med så många olika saker som producenterna tänkt sig så får man kompromissa. När du konverserar med folk så är ju t.ex. redan kända saker inte guldfärgade. Och även om någon har något "nytt" att säga om Grey Fox, så struntar jag ofta i det.
Samma sak med persuasion. Jag spelar endast det minispelet om jag ska handla med personen i fråga, annars finns det ingen idé.
Sen får man väl låtsas att vapenhandlarna hamrar till rustningen, dom har ju faktiskt hammare och städ i sina verkstäder/affärer. Personligen tycker jag det skulle vara otroligt tråkigt att behöva titta på här vapensmeden hamrar till min rustning.

Vi har nog lite olika förväntningar på spelet, om du är besviken på dom saker du nämner.
Alla kan helt enkelt inte tycka om samma spel.
Laurell
Snip

Menar du att Oblivion inte är fulländat eller perfekt i varje avseende? rolleyes.gif
M00nStalker
Ok, jag erkänner att oblivion inte är helt perfekt men detsamma går att säga om alla spel, jag kommer fortfarande att spela det här ett bra tag, på samma sätt som jag spelade Fallout 1&2 och Baldurs gate 1&2 i många många timmar trots att de inte var perfekta (fallout 2 var ju knappt spelbart innan första patchen).

@Fogelberg: Jag kan förstå vad du menar men tror inte det här spelet är din grej, precis som att jag som sjukvårdare kan störa mig på Bf2s sätt att hantera skador (bli skjuten och få elstöt och vara uppe igen). Jag spelar heller inte Final fantasy spelen, dom är säkert jättebra men jag gillar dom helt enkelt inte, så jag håller mig borta från dom. Kort sagt så är inget spel perfekt, men tycker jag att oblivion är värt den (numera) minskande tid jag spenderar med spel på datorn.
Lockwed
Jag tycker att detta är det bästa rollspelet till dator som kommit sedan Kotor1 och 2.
Jag springer inte runt och försöker att slå ihjäl en massa stackars butiksbiträden osv jag försöker att gripas av berättelsen och det har det här spelet lyckats med på ett sätt som inget utav dess föregångare gjort.

Det får helt klart 5/5 banan_rock.gif
M00nStalker
QUOTE (Lockwed @ Mar 29 2006, 23:00 ) *
Jag tycker att detta är det bästa rollspelet till dator som kommit sedan Kotor1 och 2.
Jag springer inte runt och försöker att slå ihjäl en massa stackars butiksbiträden osv jag försöker att gripas av berättelsen och det har det här spelet lyckats med på ett sätt som inget utav dess föregångare gjort.

Det får helt klart 5/5 banan_rock.gif

Japp måste hålla med dig där

Liten spoiler nedan

Känslan när man kom till klippfästningen var ju helt otrolig.
Ypsilon
Ska få det imon! clap.gif har väntat länge på detta, men den som väntar på ngt gott väntar aldrig för länge ... har suttit och dreglat framför demofilmerna på hemsidan, läste också att världen man är i är ca 2 kvadratmil ohmy.gif
Genseric
60 speltimmar redan laugh.gif
klarat mainquesten, är grand master på arenan, listener i Dark Brotherhood (högsta), börjat göra uppdrag åt the Gray fox i thieves guild laugh.gif måste jag påpeka att jag kör stealth banan_rock.gif Man kan fan spöa vem som helst med pilbåge och sneak attack (samt att man på levlarna som man tillbringade i oblivion bara var osynlig hela tiden tills man snott sigill-stenen clap.gif 5.gif

Resultat: väldigt få döda, uppdragen utförda väldigt väldigt snabbt pansar2.png

Tips till framtida/nutida spelare av nån form av stealth-karaktär: fixa saker som ger dig konstant chameleon-effekt(t.ex. ringar, kläder, halsband), satsa på pilbåge och dagger och fixa dig en bra osynlighets-spell som man har som main hela tiden så att man kan springa runt osynlig konstant tills man börjar pilla i saker, då sätter sneak och chameleon in och ger en ändå hyffsade chanser att förbli oupptäckt av vakter, daedras eller vad det nu kan tänkas vara happy.gif

Behöver jag säga att jag nötte morrowind och att om man kan morrowind som ett psyk? happy.gif
Nå, min taktik funkar fortfarande =) det som är jobbigt med spelet tycker jag är att lockpicking-delen är kass dry.gif

Edit: glömde att rekomendera att springa runt i sneak hela tiden, samt att man bör vara bra på acrobatics.
DavvE
Hehe, jag började att spela det idag. Tycker att det är jävligt snyggt! Kör på mycket hög grafikinställningar. Jag har inte kommit så långt och fattar inte så mycket en så länge. Men det kommer nog snart! =D

Ca 1h speltid.
Fogelström
QUOTE (Laurell @ Mar 29 2006, 10:56 ) *

Snip

Menar du att Oblivion inte är fulländat eller perfekt i varje avseende? rolleyes.gif

Det enda avseendet som Oblivion är perfekt i så är det kategorin "spel hypade av alla spelrecensenter som går på wow-känsla istället för content"... Men visst, de måste ju ge bra betyg för att få den där förhandstitten, den där exklusiva intervjun med spelmakarna etc... Money talks.

@Fogelberg: Jag kan förstå vad du menar men tror inte det här spelet är din grej, precis som att jag som sjukvårdare kan störa mig på Bf2s sätt att hantera skador (bli skjuten och få elstöt och vara uppe igen). Jag spelar heller inte Final fantasy spelen, dom är säkert jättebra men jag gillar dom helt enkelt inte, så jag håller mig borta från dom. Kort sagt så är inget spel perfekt, men tycker jag att oblivion är värt den (numera) minskande tid jag spenderar med spel på datorn.

FogelSTRÖM! Hur svårt kan det vara?! laugh.gif

Och tja, visst, Oblivion kanske faktiskt ÄR ett spel för mig, men oavsett hur bra vissa bitar är så ändrar inte det att alla andra delar suger... färre skills än Morrowind, sämre och tråkigare magisystem, ändrat trååååkigt stridssystem som är baserat på spelarens reflexer istället för karaktärens skills (dock skadan)... Obvlivion HADE kunnat vara en skitbra rollspelsupplevelse i en cool open-ended värld, men faller platt och blir bara en uppvisning i coolhet och överfetad grafik (rätt mycket i spelet är överdesignat, typ rustningar som ser rakt opraktiska ut) och VARFÖR blir jag bländad av en fucking STEN utomhus? ALLT är badat i luminens och det ser quite frankly ut som skit.

http://img.gamespot.com/gamespot/images/20...5_screen022.jpg <-- varifrån kommer ljuset på väggarna? Osynliga elektriska spotlights i taket? Vilket för mig in på en sak som störde mig i fysikmotorn, om jag plockar upp något från ett bord så flyttar allt annat också på sig! Kanske en spelbalansgrej så att man måste plocka bort flaskor etc som kan göra ljud ifall de trillar innan man snor alla silvertallrikar, men honestly... är det verkligen nödvändigt?

http://img.gamespot.com/gamespot/images/20...5_screen045.jpg <-- alltså... stockarna GLÖDER. Whaaaaaaaack.

Det som VERKLIGEN oroar mig är dock att samma utvecklare sitter på Fallout-licensen och planerar att ge ut Fallout 3, och säger "look at Oblivion, and thats a bit what you should expect". Jag vill INTE att min kära Fallout-serie ska besudlas mer efter Brotherhood of Steel-liren (Fallout Tactics funkar dock, det var ett rätt skönt spel som dock var alldeles för lätt att ta sig igenom, hade varit skoj med fler liknande spel i andra settings)! Och oavsett hur bra fantasyrollspel Oblivion råkar vara så vill jag absolut inte lira Fallout på samma sätt. Dialogval, inte fucking topics! Ta voice-acting och kasta ut med arslet före, välformulerad text slår upplästa upprepningar varje dag i veckan! Möjligheten att spela sin roll, och inte sin klass! Skillnaden mellan en ninja som är trevlig mot de som upptäcker honom och en som är kaxig finns inte idag, men det vill jag! Jag vill kunna säga coola saker innan jag dödar någon, och jag vill kunna ta reda på information om något genom att hålla en konversation och ställa rätt frågor, inte genom att klicka på "Grey Fox" och så berättar karaktären allt han vet (vilket råkar vara exakt samma sak som en tredjedel av staden i övrigt säger). Folk som inte har något trevligt att säga kan lika gärna hålla käften och bara säga "good day" när man klickar på dem.

Fan, vad jag rantar, men guuuud. Outnyttjad potential! Underpresterande spel! Det är så synd och så onödigt när kapitalet får tala över kvalitet. Oblivion är fördummat för att tilltala en bredare massa (ingen diss mot er här i forumet som gillar spelet!) och sälja mer, och får stå ut med att liknas med vakuumförpackade artister typ Brittan och Kelly Clarkson (snygga att kolla på men ingen gillar musiken, typ)... Det hade kunnat vara så bra! banghead.gif
stefanf
QUOTE (Fogelström @ Mar 31 2006, 00:52 ) *
...
Jag vill kunna säga coola saker innan jag dödar någon
...
Fan, vad jag rantar, men guuuud. Outnyttjad potential! Underpresterande spel! Det är så synd och så onödigt när kapitalet får tala över kvalitet. Oblivion är fördummat för att tilltala en bredare massa (ingen diss mot er här i forumet som gillar spelet!) och sälja mer, och får stå ut med att liknas med vakuumförpackade artister typ Brittan och Kelly Clarkson (snygga att kolla på men ingen gillar musiken, typ)... Det hade kunnat vara så bra! banghead.gif

Man kan säga coola saker när man dödar någon i spelet. Men det är bara du själv, och sambo/barn som hör det. :P

Jag tror jag förstår vad du menar. Men strategiskt så är ju draget att göra Oblivion ett spel för massorna rätt. Dom gör det ju trots allt för att tjäna pengar i första hand, inte bara tillfredsställa väl insatta rollspelare. Och så pass lättillgängligt som spelet är nu så tror jag att det här kommer bli en stor försäljningssuccé.
Jag t.ex. är absolut ingen inbiten rollspelare, och från dom spel jag är van att spela så undviker man att bli träffad genom att flytta på sig, och man träffar genom att sikta rätt, inte genom att vara på rätt level och ställa sitt hopp till en tärning. Men jag gillar också systemet att bygga upp färdigheter vartefter du spelar.
Att en massa saker är orealistiska köper jag rakt av. Jag menar, om jag köper att jag är en grön orc som springer omkring i en fantasivärld, kan jag köpa att stadsplaneringen inte är perfekt. smile.gif

Kort sagt - jag gillar förpackningen. Men jag tycker också att hittills så har innehållet svarat mot förväntningarna (mer i vissa fall, mindre i andra fall).
M00nStalker
@FågelSTRÖM: Sorry för namnet smile.gif

Håller med dig om att spelet är något fördummat för att passa den stora massan, saknar spjut, axe (finns som blunt men ändå), unarmored osv. och att ett mer invecklat dialogsystem (KOTOR I & II, Fallout) skulle göra det mycket bättre. Visst kan man störa sig på saker som ljuset och sånt men det får för mig passera, då jag inte lägger märke till det om jag inte anstränger mig dry.gif

Problemet ligger delvis i att det var väldigt "hypat" och alla fick upp sina förväntningar, man trodde att det skulle bli perfekt, vilket ju är lite korkat, då inget spel kan vara så bra att det inte går att göra bättre (alla tycker inte lika om spelet).
Sen att Bethsoft ska göra Fallout 3 ser jag som något positivt, eftersom jag tror att dom kan göra det bättre än någon annan, jag tror inte att Fallout 3 kommer vara likt oblivion i dialogssystemet, eftersom Fallout serien i mycket bygger på just konversationer, nåt som inte Elder scrolls spelen gör (mer ensidig dialog där).

Sen gillar jag kanske inte riktigt level scaling systemet alltid men det finns folk som sysslar med mods angående detta.
Hultberg
QUOTE (Laurell @ Mar 28 2006, 20:00 ) *

Dessutom hatar jag Posten! Inget spel i lådan idag, vilket spelbutiken.se hade lovat. Sålunda ringer jag och frågar bara för att kolla så de har tagit emot min order ordentligt. Då får man höra att de skickade det igår. Posten har sina flottiga, giriga fingrar om mitt paket.

Har svårt att tro på det där. Helt enkelt på grund av avsaknaden av tooltips, bristen på att backa i menyer med Esc knappen, den stora blockiga texten, klumpigt meny system som är designat för handkontroller etc. Spelet må vara utvecklat för PC, men GUI och menysystemet är helt klart inte det.
Genseric
QUOTE (Fogelström @ Mar 31 2006, 00:52 ) *
Man kan säga coola saker när man dödar någon i spelet. Men det är bara du själv, och sambo/barn som hör det. :P

Jag brukar vinka och le elakt när jag sticker min daedric dagger i någon stackares rygg och får x6 sneak attack damage fun_icon_nana.gif

Älskar hela grejjen med att vara osynlig, döda folk i sömnen, stjäla saker av tiggare... ehm...

jag borde uppsöka läkarvård happy.gif

(ta det där med en nypa salt) ;)

Men det ÄR kul att spela som en stealth-karaktär ph34r.gif

73 i infamy, någon som kan slå det? ;) har fan haft ihjäl halva imperial watch eller nåt. FY FAN vad spö man får om dom kommer i stora antal laugh.gif Tacka sithis för osynlighets-spellen och thieves guild för att man kan betala av sin bounty för halva priset happy.gif

edit: glömde lite saker
Fogelström
QUOTE (Hultberg @ Mar 31 2006, 13:42 ) *
QUOTE (Laurell @ Mar 28 2006, 20:00 ) *

Har svårt att tro på det där. Helt enkelt på grund av avsaknaden av tooltips, bristen på att backa i menyer med Esc knappen, den stora blockiga texten, klumpigt meny system som är designat för handkontroller etc. Spelet må vara utvecklat för PC, men GUI och menysystemet är helt klart inte det.

Detta blir inget långt inlägg eftersom jag strax ska till högskoleprovet, men jag håller med - PLUS att man inte kan namnge sina savegames, vad är detta, nittonhundra fucking åttiosex?!

(Det går dock om man skriver save X Y Z i konsollen (som man får fram genom att trycka på knappen bredvid ettan, med § och ½ på sig), så det finns ju inprogrammerat i motorn, men varför inte i interfacet?! Kooooorkat.)
stefanf
Behöver lite hjälp med ett uppdrag. Spoiler-varning! (jag är dock bara level 8)

Spoiler nedan!!

Jag har kommit till det stället när Martin sitter i Cloud Ruler Temple säger att han behöver en "daedric artefact" eller något liknande.
Jag gör uppdraget till min aktuella quest, men får ingen röd pil var jag ska leta efter artefacten.
Vad är det jag missat??
Nestor
Jag har ett mystiskt problem med grafiken.
I första person så "flimmrar" vapnet, men växlar man till tredje-person, så är allt normalt.
Vad kan det bero på?
Jag misstänekr at det beror på systemkraven.
Jag har en 3.2GHz med ett Radeon 9800 (som tydligen stödjs av spelet) 512 mb RAM.
Kan det vara RAMminnet som spökar för mig?

Förövrigt så flyter spelet bättre i 800x600 än i 640x480 ph34r.gif
Genseric
QUOTE (Hendrix @ Apr 1 2006, 22:43 ) *
I första person så "flimmrar" vapnet, men växlar man till tredje-person, så är allt normalt.
Vad kan det bero på?
Jag har en 3.2GHz med ett Radeon 9800 (som tydligen stödjs av spelet) 512 mb RAM.

Pröva slå på och av olika grafiska effekter som t.ex. Bloom, anti-aliasing osv.. pröva ändra texturoptions mellan large och medium osv.. och du har ganska låg RAM för det här mastodontspelet så det kan nog vara för att du har nån inställning som tar upp mycket minne och sen blir vapnet ett enda flimmer... datorer följer sällan några logiska mönster laugh.gif
Nestor
QUOTE (Genseric @ Apr 2 2006, 06:03 ) *
QUOTE (Hendrix @ Apr 1 2006, 22:43 ) *

Vad kan det bero på?

Pröva slå på och av olika grafiska effekter som t.ex. Bloom, anti-aliasing osv.. pröva ändra texturoptions mellan large och medium osv.. och du har ganska låg RAM för det här mastodontspelet så det kan nog vara för att du har nån inställning som tar upp mycket minne och sen blir vapnet ett enda flimmer... datorer följer sällan några logiska mönster laugh.gif

Löste problemet, det visade sig att drivisarna för grafikkortet var lite väl gammla..
Dock rullar spelet förvånansvärt bra måste jag säga.
Trots mitt dåliga RAM minne.

Förövrigt har jag nu hittat en port till Oblivion.
Ypsilon
73 i infamy, någon som kan slå det? ;) har fan haft ihjäl halva imperial watch eller nåt. FY FAN vad spö man får om dom kommer i stora antal laugh.gif Tacka sithis för osynlighets-spellen och thieves guild för att man kan betala av sin bounty för halva priset happy.gif
[/quote]

var hittade du thives guild? har yrat runt och försökt hitta dem länge, sen har jag ett problem:
han Brother Martin ska till weylon priory eller nått liknande hittar inte det stället häller :( måste bli av med honom, han gillar inte att man sneakar runt och snor grejer :P
Genseric
QUOTE (Ypsilon @ Apr 2 2006, 12:54 ) *
var hittade du thives guild? har yrat runt och försökt hitta dem länge, sen har jag ett problem:
han Brother Martin ska till weylon priory eller nått liknande hittar inte det stället häller :( måste bli av med honom, han gillar inte att man sneakar runt och snor grejer :P

Haha =) alltså man ska typ snacka med tiggarna i Imperial City sen får man veta att man ska gå till trä-skjulen i Waterfront-området i Imperial city på tolvslaget på natten, där ser man en snubbe som heter Armand Christophe med en fackla och ett par andra Thieves guild-aspiranter... sen tävlar man om vem som kan sno en dagbok från en ful snubbe fortast. Man misslyckas med det och sen snor man den av en annan aspirant medan hon sover sen ger man dagboken till Armand Christophe vid nästa tolvslag. Man kan alltid hitta denne Armand på den där platsen i Waterfront vid midnatt. pansar2.png Detta gäller även alla gubbar i spelet, de har vissa vanor som de upprepar och är alltså lätta att planera stölder, mord och annat utifrån. *kallt grin* happy.gif

Det där med Weynon Priory, det är väl inte dit du ska... man ska ju FRÅN Weynon Priory till Cloudruler Temple som ligger i nordvästlig riktning (ett par cm på kartan) utanför staden Bruma. Ta alltså fast travel till Bruma och sen är det bara att rida nordväst från Bruma, och det är alltså synavstånd, det är inte över kullar och berg osv. Det är nära Bruma. pansar2.png

Vänta bara tills du dödat någon oprovocerat och får påhälsning av The Dark Brotherhood happy.gif DÄR har vi fan Elder Scrolls-seriens häftigaste guild laugh.gif Typ ett gäng charles manson-typer i olika utseenden laugh.gif
Ypsilon
QUOTE (Genseric @ Apr 2 2006, 13:21 ) *
QUOTE (Ypsilon @ Apr 2 2006, 12:54 ) *

Haha =) alltså man ska typ snacka med tiggarna i Imperial City sen får man veta att man ska gå till trä-skjulen i Waterfront-området i Imperial city på tolvslaget på natten, där ser man en snubbe som heter Armand Christophe med en fackla och ett par andra Thieves guild-aspiranter... sen tävlar man om vem som kan sno en dagbok från en ful snubbe fortast. Man misslyckas med det och sen snor man den av en annan aspirant medan hon sover sen ger man dagboken till Armand Christophe vid nästa tolvslag. Man kan alltid hitta denne Armand på den där platsen i Waterfront vid midnatt. pansar2.png Detta gäller även alla gubbar i spelet, de har vissa vanor som de upprepar och är alltså lätta att planera stölder, mord och annat utifrån. *kallt grin* happy.gif

Det där med Weynon Priory, det är väl inte dit du ska... man ska ju FRÅN Weynon Priory till Cloudruler Temple som ligger i nordvästlig riktning (ett par cm på kartan) utanför staden Bruma. Ta alltså fast travel till Bruma och sen är det bara att rida nordväst från Bruma, och det är alltså synavstånd, det är inte över kullar och berg osv. Det är nära Bruma. pansar2.png

Vänta bara tills du dödat någon oprovocerat och får påhälsning av The Dark Brotherhood happy.gif DÄR har vi fan Elder Scrolls-seriens häftigaste guild laugh.gif Typ ett gäng charles manson-typer i olika utseenden laugh.gif

oh schysst nu kan jag äntligen gå och dumpa honom clap.gif
Ypsilon
nej vänta nu jag har inte varit i Weynon Priory än jag måste dit först och sen till templet...

jag hittade det nu...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.