Fick en tanke i huvudet, hur ser panelen ut på länken, man borde ju kunna det när man höll på med den såpass, men det har jag glömt, och skulle vilja ha en uppfriskning av minnet. Dum nog som jag är har jag ingen bild på det. Någon annan som har en bild?
C DK012
Mar 25 2006, 00:24
QUOTE(Mos @ Mar 24 2006, 15:04 )

Fick en tanke i huvudet, hur ser panelen ut på länken, man borde ju kunna det när man höll på med den såpass, men det har jag glömt, och skulle vilja ha en uppfriskning av minnet. Dum nog som jag är har jag ingen bild på det. Någon annan som har en bild?
Här kommer en bild på hela härligheten...
Sytare
Mar 25 2006, 01:28
Allting är kopplat, masten är topp, jag skjuter mitt via mot främmande tropp...
Min länk, jag kan den bättre än nå'n, hörbarhet nolla förbindelsen provas.
Kryptot är inläst, uteffekt på, block äro inställt, kanal lika så...
Problem, min älskade länk har problem...
Man blir ju nostalgisk av sådana porrbilder C DK012!
Scoreman - Radiolänk på max nu ett tag!
MementoMori
Mar 25 2006, 12:57
Längst till höger, i mitten på bilden, så ser det ut som två stycken opto-terminaler, vad heter dom?
C DK012
Mar 25 2006, 13:03
QUOTE(MementoMori @ Mar 25 2006, 12:57 )

Längst till höger, i mitten på bilden, så ser det ut som två stycken opto-terminaler, vad heter dom?
Ja hur fan var det nu igen. OT-95 har jag för mig.
Ingbat/I19
Mar 25 2006, 15:50
QUOTE(C DK012 @ Mar 25 2006, 13:03 )

QUOTE(MementoMori @ Mar 25 2006, 12:57 )

Ja hur fan var det nu igen. OT-95 har jag för mig.
OT-5 om jag får be.
QUOTE(C DK012 @ Mar 25 2006, 00:24 )

uch vilka rysningar man frå.. eller tja.. jag gjorde ju inte så mycket.. upp med mastjävlen å sen får man sova i utrymmet bakom växlen/länken...
Sytare
Mar 25 2006, 23:45
TS9000 som helvetet fast med mera sladdar...
@C DK012
Kan du förklara reserv-rap'ens väldigt udda placering nere i högra hörnet?
C DK012
Mar 26 2006, 12:56
QUOTE(Sg Toll @ Mar 26 2006, 00:45 )

@C DK012
Kan du förklara reserv-rap'ens väldigt udda placering nere i högra hörnet?
Näh! Fördi att den tocken däringa bilden ä inte från min tropp...
(Jag antar att du menar den den som ligger och skräpar under datorn)
SplAsk
Mar 26 2006, 22:16
Längre upp står det att optoterminalen heter OT-5...
Det heter väl ändå OT-05!?
Jag håller inte ens på med skiten men jag är ganska 1000% säker på det.
Fick en snabb liten kurs på TS9000 och minns det mesta må jag säga.
C DK012
Mar 27 2006, 12:26
QUOTE(SplAsk @ Mar 26 2006, 23:16 )

Du verkar ju ha det hela i färskt minne, vilket jag inte har, så du har nog rätt. Dessutom minns jag det som tvåsiffrigt (9an och 0an ligger nära varandra på ett tangentbord

)
Edit: En fråga till alla som fipplat TS de senaste åren; vad kallas S1:s sambandsenheter nu när 1.MekDiv inte längre finns? Räknas de som brigadenheter (BK XXX BN YYY etc) och vilket brigadnummer isåfall (BK 07X/09X, eller något helt annat.) KP2 och Krook, var är ni?
Tror jag kommer ihåg ett påstående som vi fick höra under utbildningen, att alla utom en KP-tropp var bandgående är det någon som kan säga om det stämmer eller ej.
Låter osannolikt tycker jag, men vi hade inte så mycket att kolla på fanns såååå många KP-troppar på A9.
Någon som kan säga om det stämmer eller ej?
QUOTE(SplAsk @ Mar 26 2006, 23:16 )

Den heter OT-05 ja.
QUOTE(C DK012 @ Mar 27 2006, 13:26 )

Edit: En fråga till alla som fipplat TS de senaste åren; vad kallas S1:s sambandsenheter nu när 1.MekDiv inte längre finns? Räknas de som brigadenheter (BK XXX BN YYY etc) och vilket brigadnummer isåfall (BK 07X/09X, eller något helt annat.) KP2 och Krook, var är ni?
De räknades som divisionenheter 04/05 iaf.
QUOTE(Mos @ Mar 27 2006, 15:29 )

Tror jag kommer ihåg ett påstående som vi fick höra under utbildningen, att alla utom en KP-tropp var bandgående är det någon som kan säga om det stämmer eller ej.
Låter osannolikt tycker jag, men vi hade inte så mycket att kolla på fanns såååå många KP-troppar på A9.
Någon som kan säga om det stämmer eller ej?
Det finns fler än en hjulgående KP. Lv6 hade tex 2 st 04/05. (LK061 och LK062)

Var f-n tror du att jag har varit? :P
Ställa en fråga under brinnande slutövning så där...
FK är den nya beteckningen. Vad F:et står för vet jag dock inte men det skulle kunna stå för FM. Jag har haft turen att slippa hålla på med TS ett tag nu, men jag ska kolla upp det.
/Krook
C DK012
Mar 28 2006, 12:06
QUOTE(Krook @ Mar 27 2006, 20:03 )

Var f-n tror du att jag har varit? :P
Ställa en fråga under brinnande slutövning så där...
FK är den nya beteckningen. Vad F:et står för vet jag dock inte men det skulle kunna stå för FM. Jag har haft turen att slippa hålla på med TS ett tag nu, men jag ska kolla upp det.
/Krook
Pah, övningen tog ju slut i söndags. ;)
FilipKalle, fördelning?
@Mos, Thegoodone; Angående bandknutar kontra hjulknutar så utbildades förr divisionens bandknutar i boden, medan hjulen kom från enköping. Det lär ha ändrats vid det här laget (Krooken vet kanske).
I år utbildas det på både band och hjul på S1.
Tjohopp.
/Krook
Pallen
Mar 28 2006, 14:25
Kom hem igår från slutövningen och måste tyvärr säga att den där bilden inte riktigt skapar några extaskänslor. Ska bli ganska skönt att gå på ett längre övningsuppehåll och slippa utrustningen
Sytare
Mar 28 2006, 14:28
@Pallen vänta något år och även du kommer att lyssna till Scoremans "Radiolänk" med en källa av nostalgi och saknad!
Pallen
Mar 28 2006, 14:31
Haha, mja går att diskutera. Hörde låten under slutprovet av systemkontrollsutbildningen och även den går ju att diskutera, men visst den kommer nog röra upp endel känslor om några månader.
Nåväl, nu närmar sig det civila mörkret.
btw. ingen som vet vart man kan få tag på den.
C DK012
Mar 28 2006, 15:35
QUOTE(Sg Toll @ Mar 28 2006, 15:28 )

Scoremans "Radiolänk"
Was ist?
@Krook; trodde väl det. Var banden på cold response och hjulen på CC06, eller är det inte fullt så enkelt?
Pallen
Mar 28 2006, 15:44
Något sådant, men fanns även "hjulenheter" på Cold Respons.
Sytare
Mar 28 2006, 16:22
@C DK012
Men för jösse namn!
Säg inte att du aldrig hört talas om Scoreman's Radiolänksång!
Det är en ballad vars första strofer jag citerat här ovan.
C DK012
Mar 28 2006, 19:47
QUOTE(Sg Toll @ Mar 28 2006, 17:22 )

@C DK012
Men för jösse namn!
Säg inte att du aldrig hört talas om Scoreman's Radiolänksång!
Det är en ballad vars första strofer jag citerat här ovan.
Men det är ju det jag säger! En snabb googling gav inga resultat, men har du några länktips så...
QUOTE(C DK012 @ Mar 28 2006, 20:47 )

Men det är ju det jag säger! En snabb googling gav inga resultat, men har du några länktips så...

Vet inte om den är tillgänglig publikt. Jag fick den på en cd med TS-material på ATS (fick nog herr Toll också). Den är gjord av några sytar iaf.
C DK012
Mar 28 2006, 21:54
QUOTE(TheGoodOne @ Mar 28 2006, 21:26 )

Vet inte om den är tillgänglig publikt. Jag fick den på en cd med TS-material på ATS (fick nog herr Toll också). Den är gjord av några sytar iaf.
Ah, SyTe-humor... :P
Men den skulle vara kul att höra (sägs utan att direkt uppvigla till eventuella upphovsrättsbrott)
SplAsk
Mar 28 2006, 21:54
QUOTE(TheGoodOne @ Mar 28 2006, 21:26 )

QUOTE(C DK012 @ Mar 28 2006, 20:47 )

Så många som har den låten så bör den finnas publikt någonstans..
Jag var på Cold Response 06.. Inte såg jag någon radiolänkenhet som var bandgående, men jag kan mycket väl ha missat ett par fordon.. Men kom de från S1 så är det ganska osannolikt.. Dock kan min blindhet säkert ha fallit in ^^
Pallen
Mar 28 2006, 22:15
Vill minnas att en pluton på Oland bestående av bandvagnsenheter var där, och de använder så vitt jag vet Radiolänk.
Cold Respons
QUOTE(SplAsk @ Mar 28 2006, 22:54 )

Jag var på Cold Response 06.. Inte såg jag någon radiolänkenhet som var bandgående, men jag kan mycket väl ha missat ett par fordon.. Men kom de från S1 så är det ganska osannolikt.. Dock kan min blindhet säkert ha fallit in ^^
Såg ju till och med jag, och jag var inte på CR06 ;)
Se:
http://www.mil.se/coldresponse/index.php?l...c=news&id=31752Edit: sen är jag också
SplAsk
Mar 29 2006, 22:52
QUOTE(TheGoodOne @ Mar 28 2006, 23:16 )

QUOTE(SplAsk @ Mar 28 2006, 22:54 )

Såg ju till och med jag, och jag var inte på CR06 ;)
Se:
http://www.mil.se/coldresponse/index.php?l...c=news&id=31752Edit: sen är jag också
haha, missade att skriva in "inte" :P Hehe.. ja det fanns massor med bandgående radiolänkenheter, men jag minns inte att jag såg någon hjulgående :P så nu blev det rätt! :P
Pallen
Mar 30 2006, 16:04
Fanns även några st. hjulgående fordon på Cold R. återigen från Olands. Utgjorde sändarplats åt bla. Norska hemvärnet.
C DK012
Mar 30 2006, 19:52
QUOTE(Pallen @ Mar 30 2006, 17:04 )

Fanns även några st. hjulgående fordon på Cold R. återigen från Olands. Utgjorde sändarplats åt bla. Norska hemvärnet.
Har Olands återigen blivit transmissionskompani, eller delar de på uppgiften med Upsala (Med hänsyn till de 10+ knutar jag hörde ryktas om skulle utbildas på S1 05-06)
QUOTE(C DK012 @ Mar 30 2006, 20:52 )

QUOTE(Pallen @ Mar 30 2006, 17:04 )

Har Olands återigen blivit transmissionskompani, eller delar de på uppgiften med Upsala (Med hänsyn till de 10+ knutar jag hörde ryktas om skulle utbildas på S1 05-06)
Olands är transmission, Uppsala UH, Rasbo Ledningsplats.
Precis som det ska vara, med undantaget att Olands tillfälligt huserar i by 76. Men det lär bli ändring på det.
/Krook
Pallen
Mar 30 2006, 22:01
I mina ögon en skandal att flytta Olands från by 76...
C DK012
Mar 30 2006, 22:31
QUOTE(Pallen @ Mar 30 2006, 23:01 )

I mina ögon en skandal att flytta Olands
till by76! ;)
Så, hur blev det med halvtjoget knutar?
Btw så har det Taktiska Sambandskompaniet fått en ny anropssignal som kännetecknar dem bättre än deras egentliga.
Den nya är Ivar Gustaf. :P
/Krook
QUOTE(Krook @ Mar 31 2006, 20:36 )

Btw så har det Taktiska Sambandskompaniet fått en ny anropssignal som kännetecknar dem bättre än deras egentliga.
/Krook
Jag antar att din personliga är Martin Viktor Gustaf?
QUOTE(BJE @ Mar 31 2006, 21:04 )

QUOTE(Krook @ Mar 31 2006, 20:36 )

/Krook
Jag antar att din personliga är Martin Viktor Gustaf?

Viktor Ivar Petter, kanske. :P
/Krook. inte alls självgod.
Kristian
Apr 3 2006, 10:53
själv är jag syte och utbildades på ATS -05 men någon "radiolänksång" har jag dock ej sett en nys utav.
däremot så gick det oerhört mkt joddel i högtalarna....
nån som har radiolänksången att tillgå?
QUOTE(Kristian @ Apr 3 2006, 10:53 )

själv är jag syte och utbildades på ATS -05 men någon "radiolänksång" har jag dock ej sett en nys utav.

Också nyfiken på den däringa låten. Hade den florerat 2002 så hade jag nog snappat upp den, så när är den gjord?
QUOTE(C DK012 @ Mar 30 2006, 23:31 )

QUOTE(Pallen @ Mar 30 2006, 23:01 )

I mina ögon en skandal att flytta Olands
till by76! ;)
Så, hur blev det med halvtjoget knutar?
Lite OT men när jag låg på Rasbo så låg vi i By76 och jag tror Olands låg i den byggnad som Rasbo hade sommaren 05 kom dock inte ihåg vad dom andra kasernerna hette!
DriftledningsAss på APS Fördelning på 2:a Stabskomp 98-99!
QUOTE(Koovee @ Apr 3 2006, 12:02 )

Också nyfiken på den däringa låten. Hade den florerat 2002 så hade jag nog snappat upp den, så när är den gjord?
Jag tror att den skrevs av en syte från S1 året 99/00. Jag har haft texten på papper men jag tror jag har tappat bort den :(
"Min länk, min länk, jag kan ej få upp min radiolänk"
...
"Min länk, ingen kan den bättre än jag"
Dom raderna kommer jag ihåg iaf.
C DK012
Jul 21 2006, 21:11
QUOTE(myy @ Jul 21 2006, 21:29 )

QUOTE(Koovee @ Apr 3 2006, 12:02 )

Jag tror att den skrevs av en syte från S1 året 99/00. Jag har haft texten på papper men jag tror jag har tappat bort den :(
"Min länk, min länk, jag kan ej få upp min radiolänk"
...
"Min länk, ingen kan den bättre än jag"
Dom raderna kommer jag ihåg iaf.
Isåfall märkligt att vår Syte-årgång (02-03) inte visslade på den, hopplöst musikaliska som de ändå var. Det verkade som Sytare antydde att den skulle vara av senare datum?
Tobias R
Jun 19 2008, 22:12
Sitter här och drar på Scoreman - Radiolänk på hög volym och dricker rödvin. Lite nostalgisk blir man.
Använder man fortfarande TS 9000? Fick för nyligt höra av en hemvärnsman att det var ett föråldrat system som inte används mer. Och jag som utbildades på det så sent som 2001-2002. Inte så kul att höra, men stämmer det? Av det jag hört från en del i utlandsstyrkan är att det inte används mer där. Är det sant? I så fall måste vi ha varit en av de sista enheterna (KS06) som använde oss av det. Tragiskt, men hoppas att det nya systemet är bättre då. Använder man anslutningspunkterna fortfarande med det nya systemet? Själv var jag C APF-grp

goda tider det!
Det utbildas fortfarande på TS9000 i FM. Systemet används inte i Utlandsstyrkan men är viktigt för att kunna grundutbilda värnpliktiga förband i Sverige.
/K
MiniHD
Jun 30 2008, 22:06
Nog fanken använder vi TS9000 fortfarande...!!
För insatsorg har man fortfarande inte tagit fram ett alternativt ledningssystem, utvecklingsarbeten pågår men inget färdigt koncept finns framme. Det som ligger närmast till hands är ju det "ledningssystem" som NBG -08 har använd och det känns som om en modifierad och vidareutvecklad variant kan komma som ersättare vad det lider.
Så TS används i allra högsta grad, sen är det en annan sak, i dessa pengavändartider, att man prioriterar vissa förband föra andra. Man kan t ex inte utbilda både ett HQ-coy och Signcoy till NBG/(F)HQ och ett Stridsgruppstabskompani och ett TS-komp för SGS samtidigt av ekonomiska skäl (och personella). Således utbildas det prioriterade förbandet och TS "ligger i malpåse" under tiden.
Kn Glock
Jul 4 2008, 11:36
ack,ack
när jag började så var TS9000 ljuset längst bort i tunneln
"Snart har vi TS9000, då kommer allt att lösa sig, med 2 mbit länkar så klarar vi allt"
å andra sidan så hade FM fördelningar och milon på den tiden...
TS skulle kunna fungera i ett nytt missionsområde, typ med det upplägg som man hade i Kosovo KS01-KS08.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.