Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Starship Troopers
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Pages: 1, 2
Foxtrot Lima
Ikväll visar TV 4 "Starship Troopers" klockan 21.00. Har faktiskt inte sett den filmen ännu, trots att den är hyfsat känd i de hormonstinna kretsarna man umgås i. biggrin.gif

Någon som kan tycka till om den?

Hälsningar, Foxtrot Lima smile.gif
HvPrsk
Extremt mycket satir, särskilt politisk sådan…
Kunde ha gjorts bra mycket bättre, särskilt koordinering/taktik i stridsscenerna…
Foxtrot Lima
Du menar att filmen egentligen är "djupare" än vad man kan tro? Handlar det mer om satir, än om "krigande" då?

Är den sevärd?

Inkvisitivt, Foxtort Lima smile.gif
HvPrsk
Ja, visst är den det...Den är helt okej som SF/Action.

Se den så förstår du vad jag menar med politisk satir, kolla uniformer och sätt att för sig på hos vissa soldater... smile.gif
70-1023034198
Det roligaste är ju att det står ca 5 männsikor/monster och pepprar för fullt med auto.
Ändå så tar det ett bra tag innan saken dör. undrar egentligen hur mycket ammo dom har med sig ;)

Sen tycker jag att animeringarna inte är helt fula. Dom var iofs snyggare då den var helt ny, men dom står sig rätt så bra än :thumbs:

Filmen i sig är väl kanske inge direkt höjdare, men defenetivt sevärd.
70-1020763829
Ett råd, läs boken av Robert A. Heinlein
Underbar bok som inte har så mycket med filmen att göra...
116-1022693932
Äntligen säger jag bara biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Nu har jag väntat extremt länge på att den skulle komma på fyran och efter många drömkåken mm som dom vista så kommer den äntligen
75-1027696024
Jo, om folk tror att den är seriös så har de fattat fel. ;) Den driver med väldigt många saker, och är allmänt ful, men är faktiskt även en schyst rulle. En del saker, som jättestora rymdskepp som sprängs med följden att rymden fylls med bråte och döda kroppar är rätt maffiga.

Millitärstrategist är den också underbar! Vad sägs tillexempel om att stå i en ring runt monstrena och pepprar med full auto? biggrin.gif Eller att de ens skickar ner folk och inte bara spränger skiten från rymden?

Jag ska se den, självklart. Får se till att köpa snarr...
Foxtrot Lima
Så om man förväntar sig en renodlad pang-pang rulle är man fel ute kanske??

Har ju "Full Metal Jacket" på VHS, men det känns lite perverst att kolla på den varje vecka. rolleyes.gif biggrin.gif

Politisk satir sa ni? Hmm... Det ska nog gå. smile.gif

Hälsningar, Foxtrot Lima smile.gif
66-1027419152
Sen så e ju Denise Richards inte helt fel heller.
Foxtrot Lima
Speciellt inte om man har sett "Wild Things". ;) Höhö... :cool:
83-1023020025
QUOTE (Fu Dahlberg @ Okt. 13 2002,16:20)
Ett råd, läs boken av Robert A. Heinlein
Underbar bok som inte har så mycket med filmen att göra...

Boken äger....mycket bättre än filmen..nu e ju filmen bra den med men boken e underbart bra
75-1027696024
Så, när ni läser det här borde ni ha sett färdigt den. Ni som inte redan tänkt på det borde ha märkt alla uppenbara referenser till Tredje riket och nazisterna. Allt från hur att demokratin är förödande, symboler som liknar tyska örnar, vingar med fyrkanter istället förörnar, till uniformer med uppenbara nazist-referenser och hur man inte är en värdig människa om man inte gjort millitärtjänst.

Man får även se hur de indoktrinerar barn, hur de slåss om gevären, hur omänskliga befälen är osv.   Är boken likadan?

Sedan är det underbart att de har JOFA-hjälmar när de de spelar amerikansk fotboll. Snyggt också att de använde den mest futuriska *ironi*  :D Det mindes jag inte! Får se om jag kommer på mer innan den är klar...
Lindman
- "You kill bugs good!" biggrin.gif
70-1020763829
Boken beskriver inte ett lika mörkt samhälle, men annorlunda mot det vi har.

För att få sk medborgarrätt måste du ge något till samhället tex. Militärtjänst. Kroppsstraff används som avskräckande för mindre bort tex, en Student syjäl en video, 5 spöstraff, han sonr aldig ågot igen, och han kan återvända till samhället...
Dom flesta är lyckliga med hur dom har det, och så...

Insekterna är mer "maskinella" dvs dom har vapen, rymdskepp osv...
Det finns även an annan ras med, som dom strider imot i början.

Den stora skilnaden är att Det sk Mobil infantery (känns mer som kavalleri iofs..) skjuts ut i tuber från rymden, där alla är klädda i en typ Mechdräkt, med massa vapen...

Det finns en animerad serie, Roughnecks, som bygger vidare på filmen, plus att dom har tatt en del från boken....

http://tracker.tradedoubler.com/pan/Tracke...shop....KKH1CB3
36:- KÖP den...
Bland det bästa jag läst...
116-1022693932
Hmm det käns väldigt mycket som nazi Tyskland med deras symbol och staten dom bor i är det nån mer än jag som tycker det?
målobs
Jag gillar duschscenen precis när dom rykt in ;)
HvPrsk
QUOTE (målobs @ Okt. 13 2002,23:42)
Jag gillar duschscenen precis när dom rykt in ;)

Ja, den har allt några ljusa stunder... ;)
Doggydriver
Tycker det är en... intressant... film. Just sakerna som tidigare nämnts. Sedan är ju soldaternas agerande något i hästväg... Synd bara att man har vissa "vänner" (IQ fiskpinne) som inte fattat satiren med filmen. Låter ungefär "Fyfan, tänk om världen var så, coooolt!"

Jaja, filmen är väl inte (enligt mej) någon egentlig höjdare men ändå sevärd. OT nu, men se Lilja 4-ever!!!!
Vpl8107
Få pli på soldaterna...

*!*

Medic!

biggrin.gif
Dirty-1
Just sett den för 3e gången.
Tycker fortfarande att filmen är helt okej, det gäller att inte fundera så mkt på alla missar bara...

Det filmen tillför mest är egentligen att den får en att inse hur bra film full metal jacket egentligen är... om det nu går att jämför science fiction med 'vanliga' krigsfilmer
(om nu full metal kan klassas som vanligt krigsfilm. mästerverk skulle jag säga... måste gå å köpa dvd'n imorrn)
76-1022829186
Som flera radan har sagt så är det främst en politisk satir.

Regissören Paul Verhooven studerade tyska propagandafilmer innan han spelade in filmen. Referenser till Leni Riefenstaals "Triumf des Willens" kan man ju hitta på många ställen, kanske främst i propagandainslaget i början av filmen när truppmassor står uppställda och två av soldaterna upplyser om varför de valt the Mobile Infantry.
Radarjägare
med mycket skjuta i filmerna kommer man långt biggrin.gif
EO4
Boken skrevs väl för övrigt för ganska länge sedan - 30/40-talet någon gång?
66-1030564572
Vad är det för bössor dom har satt dit allt plast på (och matar lösplugg som f-n med)?
108-1032861756
en av filmens stora missar är ju att... när dom stöter på *bugsen* i början krävs typ en hel plutons eldkraft för att få ner en av dom... men i slutet av filmen så räcker det med ett halvt mag. för att ta en hel drös av dom... :( men jag diggar deras grg.kärnvapen :inlove biggrin.gif
Max
Jo, filmen är helt okej.
Undrar om det blir en uppföljare? Det är väl ganska osannolikt då den spelades in för 5 år sedan. Men den är ju bra upplagd för det.
70-1020763829
Det finns en animerad serie, som kallas Rougnecks...
Finns nog på DC...
Den har dock lånat en del ifrån boken också, så vissa skilander är det, men karaktärerna är samma som i Filmen...
Statoil
Tja tja.
Sitter o analyserar Starship Troopers (filmen, inte boken) och är i princip klar men det "fattas" sidor. Så, antingen höjer jag fontsizen, eller så kollar jag självklart av med mina eminenta soldfkamrater för att höra era åsikter, tankar och mikroanalyser av rullen, i hopp om att hitta nåt matnyttigt att dryga ut min text med.
Håller ni med mig om att filmen är aningen ironisk gentemot den amerikanska krigsmakten (vilket jag har förstått inte var fallet med boken) och att semiotiken i filmen är.... att demokrati är bra?
Larsleo
saknar de servostyrda stridsrustningarna med hurmycketvapensomhelstpå från boken..
Ignis nitidus
http://forum.soldf.com/in...?showtopic=2126
Steken
Finns bara en sak o säga om filmen egentligen. Att det är den bästa någonsing, finns inte en rulle som kommer i närheten av den.
Statoil
QUOTE (Ignis nitidus @ Jul 11 2004, 15:00 )

Danke.
A2Keltainen
Om jag förstått saken rätt, så ska nyhetsfilmerna/propagandafilmerna i filmen Starship Troopers vara influerade av en serie amerikanska propagandafilmer från VK2. Denna filmserie heter Why We Fight och producerades av en man vid namn Frank Capra. Om någon vill veta mer om denna filmserie, så prova att googla på:

"why we fight" "frank capra"

Filmserien ska enligt rykten vara klart sevärd och den finns att köpa på DVD från bland annat Amazon.
Yman
hmmm...
Hur har denhär tråden klarat sig här så länge??

*flyttar till Propanganda*

*Meckel, meckel*

Sådär då var de två trådarna en!

//Yman, BlåGul
Ljugtomten
QUOTE (Max @ Oct 14 2002, 16:45 )
Jo, filmen är helt okej.
Undrar om det blir en uppföljare? Det är väl ganska osannolikt då den spelades in för 5 år sedan. Men den är ju bra upplagd för det.

Uppföljaren utspelar sig på en minibas, och har många likheter med ett Arkiv-X avsnitt som visades för många år sedan.. DVS att en "alien" tar sig in i människan och styr dess tankar och agerande..

Första ST-filmen är fortfarande sevärd, men 2:an är en klar flopp..
Fraggel
Hmm skulle vilja säga att boken är smått unik med tanke på när den är skriven, jag tycker inte man kan jämföra boken och filmen på något plan.

Filmen i sig är en riktigt "mysig" action om man är sugen på det, men så har den en annan sida oxå det är grovt samhällssatirisk. Skulle gissa att dom försöker visa ett "överdemokratiskst" samhälle.

BTW så finns det en tvåa...
Starship Troopers 2 Hero of the Federation.
http://www.sonypictures.com/homevideo/star...fthefederation/

http://www.imdb.com/title/tt0367093/

Har dock inte sett den men det kommer, skulle dock gissa att man "missat" djupet i 2an som faktiskt fanns/finns i 1.
Statoil
Kan man påstå att regissören lägger upp filmen enligt klassisk hollywooddramaturgi?
Steken
Såg just Starship Troopers 2: Hero of the Federation. Ganska cool film faktiskt, inte i samma anda som slaktar ettan men dock en helt ok film. Tyckte man det var intressant med Nazi referanserna i ettan bör man tycka det samma om denna film. Se den!
Hans Engström
@ Statoil, inte för att jag rekommenderar att du plagierar, men det här är en lysande recension av både boken och filmen.

http://www.kentaurus.com/troopers.htm
SuperSandman
jag förstår bara inte hur man kan lägga ner så mycket energi på en smånazistisk dålig amerikansk sci-fi/action.. smaken är väl som baken..
järv
Finns en djupare politisk mening, speciellt om man läser boken.

Gillar tanken på medborgare och civilister. B)
SuperSandman
QUOTE (järv @ Jul 25 2004, 22:35 )
Finns en djupare politisk mening, speciellt om man läser boken.

Gillar tanken på medborgare och civilister. B)

jo kan förstå det, men då får man nog läsa boken för att den skall komma fram ordentligt :P
404 Skenberg
Läste boken för många år sen
Vädligt bra
Som vissa säger så har den ett intressant budskap och ett oväntat djup om man går in i den med öppna ögon
Den är väldigt bra SF för att vara skriven för så länge sen
Den är även trovärdig i minna ögon
Beställde den nu via en sida
Ot
Kan rekomendera
Citizen of the Galaxazy av samma författare
Väldigt bra bok
san
Heinlein är ALLTID läsvärd... om filmen skall sammanfattas i en mening så blir det "rockvideo av boken". (jag gillar den) Försöker bestämma mig för vilken av hans böcker jag gillar bäst, men om man skall rekommendera bara en av dom så blir det nog The moon is a harsh mistress, tätt följd av To sail beyond the sunset. Farnam's freehold är värd att nämnas, men den är lite speciell, speciellt med tanke på när den skrevs. Det är lätt att avfärda den som rasistisk, men det är den egentligen inte enligt min mening. Själva tjusningen med SF är att författaren har en helt annan frihet att "leka" med verkligheten än i en del andra typer av böcker.

För den som letar... det finns i princip två typer av heinlein-böcker, tonårsböckerna (Starman Jones , t.ex) och vuxenböckerna (t.ex. allt med Lazarus Long i sig). Stranger in a strange land liknar inte hans andra böcker, kan vara bra att veta.
Hans Engström
Bör nog också kommenteras att Heinlein blev allt 'uddare' på sin ålders höst, särskilt märks detta på ett tilltagande intresse för incest som metod att hålla samman familjegrupper mot yttre hot.

Nåja, man kan nog förlåta mannen som skrev "Starship Troopers", "Stranger in a Strange Land", "Have Spacesuit, Will Travel" samt den absolut bizarraste tidsrese historien någonsin "All You Zombies" och så vidare en hel del.

Jag gillar hans respons till klagmålen om att Starship Troopers var fascistisk.

Han svarade att han utan problem kunde komma på ett antal andra, fullgoda alternativ till representativ demokrati (förutom militärtjänstskravet). När intervjuaren bad om en, så föreslog RAH att enbart kvinnor som hade fått barn skulle ha rösträtt, eftersom de hade det största intresset av at ett framtida samhälle var stabilt och livsbejakande.

"… Roman matrons used to say to their sons: ‘Come back with your shield, or on it.’ Later on, this custom declined. So did Rome." ——Excerpts from the Notebooks of Lazarus Long.
ABP
Vad jag har förstått så är filmen betydligt mer nazi-inspererade än vad boken är. Regissören hade t.ex. inte läst boken innan han gjorde filmen.

Sedan var det inte i huvudsak de amerikanska propaganda filmerna han använde till grund även om han titta på dem med. Utan i huvudsak var det tyska propagandafilmer (Detta säger han på kommentatorspåret på DVDn).
A2Keltainen
Jag hyrde Starship Troopers 2 i dag. Efter 36 minuters tittande så stängde jag av filmen, då jag inte längre orkade se på skiten. Tyvärr så var filmen precis som jag befarade; dålig, urtråkig och totalt oengagerande. angry.gif
Nestor
Får väl hyra den om jag inte har något bättre för mig.

En sak som förbryllar i ettan är att det verkar som om Militären har avskaffat allt vad Pansar, taktig osv och satsat allt på skepp och infanteri.
Tänk var en pansarbivision skulle göra med de där stora horderna.
Monterar man minvälten på så blir det riktigt kul...
Som en stor Mixer banan_rock.gif
J-Star
QUOTE (Hendrix @ Aug 2 2004, 21:36 )
Får väl hyra den om jag inte har något bättre för mig.

En sak som förbryllar i ettan är att det verkar som om Militären har avskaffat allt vad Pansar, taktig osv och satsat allt på skepp och infanteri.
Tänk var en pansarbivision skulle göra med de där stora horderna.
Monterar man minvälten på så blir det riktigt kul...
Som en stor Mixer banan_rock.gif

Det beror på att man i filmen har tagit bort soldaternas utrusning som de hade i boken... där i princip varje enskild soldat var en hoppande stridsvagn. Anledningen till att man ändå fick stryk av bugsen var att de också hade avancerade vapen.

/J
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.