Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Blodgruppering.
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Lt. payne
I filmen "Blackhawk down" fäster en av soldaterna en tejpremsa med sin blodgrupp på benet.
Mina frågor till de som är mer sjukvårdkunniga än jag är:
1:Vad är nyttan med det,räcker det inte med blodplasma eller
  vätskeersättning?
2:Om markeringen behövs mht. behovet av att snabbt kunna
  ge blod,varför används inte detta system i Sverige?
3:Kan man på HV-nivå införa detta?
4: är det farligt om man tex. märker sin jacka med sin blodgrupp och av nån anledning råkar byta så att man skulle få en jacka med en annan blodgrupp?
Silen
Jag är ju inte alltför kunnig i ämnet men kan ju säga att om du får blod från fel blodgrupp blir det inte bra!

Jag tänkte på det du skrev och funderade på om inte tejpen borde sitta runt bröstet istället. Benet kan ju faktiskt bli bortskjutet men det kan ju  gå att rädda livet ändå. Försvinner bröstkorgen är det ju jobbigare...
Polar
Trodde Amerikaska soldater hade en ID-bricka runt halsen med pers. uppgifter typ blodgrupp.
76-1022677289
På den svenska ID-brickan kan du få inpräglat vilken blodgrupp du har.
The Swede
De ryssar jag såg i forna Jugoslavien hade sin blodgrupp på ett band (typ namnband) på sina fältjackor.

Ett bättre ställe är väl på ID-brickan.
På de ID-brickor du får vid utlandstjänst är blodgruppen inpräglad.

The Swede
Bamse
Ska försöka svara på dina frågor...

1: För att ge blodplasma måste du veta blodgrupp.
Blodtransfusion är inte det mest prioriterade i ett akut skede speciellt i en krigssituation. Viktigare med stoppa blödningen och ge sk "volymexpander" och vätskeersättning.

2: Vi har ju haft blodgrupperna på våra "ID-brickor" eller rättare sagt haft möjlighet att få det på den.

3: Nej, jag tycker inte det är någon jättebra ide.
Blodgruppering är mycket viktig att den blir rätt och jag tror inte att en läkare skulle lita på en tejpbit eller dyl.

4: Ja, Mycket farligt! Därav min skeptiska hållning till detta.
Vad som kan hända när du får blod från fel blodgrupp är att du får en "anafalyktisk reaktion", en allergisk reaktion.
Detta innebär bland annat man får andningsbesvär (luftröre drar ihop sig), man får en chockutveckling med blodtrycksfall likandnde blödningschock. Livshotande! Därav de många regler som omger blodtransfusion inom sjukvården.

Jag vet att detta används på olika sätt i USA spec på sk SWAT styrkor. Förekommer på olika sätt, tatueringar namnband med blodgrupp på sytt, liten"kuvert" med medicinsk info fastklistrad på kroppskyddets traumaplatta.

I Sverige så vitt jag vet så tror jag inte många läkare skulle ge blod baserat på sådan info, då ger man 0 blod som kan ges till alla. Som rutin på de flesta sjukhus tas blodgruppering på de trauman som anses kunna behöva det i så snabbt som möjligt och man är rätt många i ett akutrum så det går relativt snabbt.
Lt. payne
Jo,jag har blodgruppen på min bricka =).
Men inte alla har den på sig vid tjänstgöring i Sverige...
Lt. payne
Tack Bamse,ett svar som jag är nöjd med!

Men i ett skarpt läge tex. ett vådaskott på en skjutbana långt bortom Hulla-Bulla skulle det inte vara ide att lära ut till Hemvärnssoldater hur man använder "volymexpander"eller liknande,eller är det på för "hög" nivå?

Naturligtvis skall blödningen stoppas men jag tror att den kunskapen sitter hos de flesta.
The Swede
Lt.payne.

Om du är på en skjutbana "långt bortom Hulla-Bulla" så måste du enligt SÄKI ha en viss sjukvårdsberedskap.
Det är något jag hoppas INTE tullas på vid skjutningar.
Att lära den enskilde hemvärnsmannen/soldaten att ge infusion tror jag är att skjuta en bra bit över målet.
Dock behöver vi alla en mer gedigen "första hjälpen" utbildning.

The Swede
Bamse
Lt Payne: Håller med the Swede, att låta Hv-soldater ge infusioner skulle vara extremt. Plutsjv på GU-förband får göra det, dock bara "vätskeersättning" (Ringer accetat) ej "volymexpander". Din Hv-sjv får t ex inte göra det.
Nä, öva mer på det grundläggande  L ABC, så räddar man många liv. Det är ofta insatserna de första minuterna som räddar livet på svårt skadade.
Lt. payne
QUOTE (The Swede @ July 24 2002,12:05)
Lt.payne.

Om du är på en skjutbana "långt bortom Hulla-Bulla" så måste du enligt SÄKI ha en viss sjukvårdsberedskap.
Det är något jag hoppas INTE tullas på vid skjutningar.
Att lära den enskilde hemvärnsmannen/soldaten att ge infusion tror jag är att skjuta en bra bit över målet.
Dock behöver vi alla en mer gedigen "första hjälpen" utbildning.

The Swede

Sjukvårdsberedskapen vid våra skjutövningar är alltid enligt
SÄKI.
Men jag är precis som du övertygad om behovet av en högre
nivå på sjukvårdsutbildningen,rätta mej gärna om jag har fel men jag tror att israelerna är rätt vassa på det.

Jag kan inte källan för det har jag glömt men har för mej att de har en påse med "vätskeersättning"eller liknande innanför
sin jacka.När de kommer till en sårad kamrat kör de ner hans vapen i marken,så att de kan fästa påsen.Därefter sätter de i
nålen och kan fortsätta striden medan den sårade kamraten
"köps" lite extra tid tills Sjukvårdarna kommer.

Men,som sagt rätta mej gärna om jag har fel.
Bamse
QUOTE (Lt. payne @ July 24 2002,12:50)
Jag kan inte källan för det har jag glömt men har för mej att de har en påse med "vätskeersättning"eller liknande innanför
sin jacka.När de kommer till en sårad kamrat kör de ner hans vapen i marken,så att de kan fästa påsen.Därefter sätter de i
nålen och kan fortsätta striden medan den sårade kamraten
"köps" lite extra tid tills Sjukvårdarna kommer.

Men,som sagt rätta mej gärna om jag har fel.

Vet inte om du har rätt, har aldrig hört det.

Lite kort information om infusiongivning och pvk-sättning (Ge dropp och sätta nål):

Inom civil sjukvård för sjuksköt. och amb.sjv sätta nål, ej Undersköt med treårig gymnasieutb.

Att sätta en nål på en skadad person är inte alltid det lättaste och kräver övning, hitta kärlen (svårt på en person som är på väg ner i chock, blodkärlen blir mindre), hantera själva nålen ( borde ha 3 händer för detta).

Tar tid, att hitta lämpligt kärl och förbereda och sätta nål samt koppla dropp tar för mig ca 5 min  (inte spec erfaren är jag) och detta under sjukhusförhållanden.

Det viktigaste är som sagt tidigare att STOPPA BLÖDNINGEN,
inte att ersätta vätska. Lägg tid och utb på att lära soldaterna att på ett enkelt och snabbt sätt stoppa blödningar och låt utb sjv ta hand om vätskeersättning.
Enkelt uttryckt "stäng av kranen i stället för att hälla mer vatten i tanken". I stridställning ska endast (enligt mig) ett snabbt försök att stoppa blödningen göras t ex tryckförband eller avsnörande. Sedan ska den skadade snabbt till Samlingsplats för skadade där Sjv väntar. Läs gärna tråden "akutsjukvård i fält" där diskuteras bl a avsnörande förband.

Mig veterligen finns inget förband i väst, vare sig SAS eller SF som soldaterna sätter nål och ger infusion. IDF är ju dock lite egna......

Däremot bär de ofta med sig en "starter kit" med nål och tillbehör för att sätta den men det är mer för att sjv ska slippa bära dem.........
Lt. payne
Jag har lärt mej något nytt idag,och tackar för att du tagit dej tid till detta!
Man kan tydligen lära en gammal hund att sitta(jag alltså!).

Din minnesramsa "stäng kranen istället för att hälla i mer vatten i tanken" ska jag lägga på minnet=)

Jag ska försöka hitta källan till israelernas bruk av "fältinfusion"
om det är rätt ord.
Fu Johanson
Reagerar på att de skulle sätta vapnet i backen och sätta upp droppet på den.
Det innebär ju att Fi har fått en utmärkt markör var sårade finns och kan dra iväg några skott till dit för att avsluta jobbet om dem vill.
Det känns som om det gör mer skada än nytta i en stridssituation.
Bamse
Inte skjuta på en skadad......

Skjuta på Sjukvårdare är OK.......

Tänker givetvis inte på de folkrättsliga aspekterna utan rent praktiskt! Tro inte att jag rekomenderar att skjuta sjukvårdare.

En skadad är mycket besvär på grp/plut han tillhör (bär bår eller brandmanna greppet en längre sträcka + stridsutr och du förstår). En skadad tar också upp stora resurser inom sjukvårdorganisationen, en död- två man som gräver.......

Åter igen SKJUT INTE SJUKVÅRDARE!

Skjuta sjukvårdare - extremt moralnedsättande för trupp
Lt. payne
Jo,låter lite konstigt..Men jag måste kolla upp detta.
Israelerna har ju lärt sej sånt den svåra vägen så jag tvivlar inte på det.

Finns ju dom som påstår att de är världens bästa soldater,jag
har inte kompetens nog att bedöma det.=)
Lt. payne
Läggdags,vi hörs imorrn!
Fu Johanson
Jo naturligtvis, men vi snackar palestinsk gerilla/gatumobb som Fi för närvarande och jag tvivlar på att dem har blivit utbildade med avseende på sjukvårdslogistik utan är snarare inne på "ju mera döda desto bättre" mentaliteten.
Tror för övrigt det gäller många reguljära arméer i mellanöstern också.

Dessutom, markören visar ju även var det kommer att komma fler soldater eller ev. sjukvårdare för att hämta den sårade så småningom. Prickskyttdags...
Bamse
Logiskt resonemang, Furiren!

Tänkte inte på det.........
Fu Johanson
Tackar för komplimangen. smile.gif
Lt. payne
Systemet med israelisk fältinfusion användes med stor sannolikhet inte i strider med palestinsk gerilla/gatumobb..

Det krävs en stor kraft att köra ner ett vapen igenom asfalt eller hårdstampat gatugrus,även med bajonett på.
Stridsavstånden i sib är i den trångbodda delen av världen ofta korta.Sjukvårdare och övriga har lättare att följa med.

Nej, det användes mest vid striderna i Golanhöjderna där det finns lösare grus..

Men som sagt,jag ska leta upp källan.
SISU
Varför bara utlands styrkorna har blod grupperingar på id brickorna och inte de man har hemma är pga att blod grupperingen  kan ändra sej med åldern !
Detta fick jag reda på en kille på sjv troppen BA 04.
Bamse
QUOTE (SISU @ July 25 2002,09:13)
Varför bara utlands styrkorna har blod grupperingar på id brickorna och inte de man har hemma är pga att blod grupperingen  kan ändra sej med åldern !
Detta fick jag reda på en kille på sjv troppen BA 04.

Va..

Aldrig hört och jag tog en snabbtitt i min litteratur.
Där stod inget om att det skulle kunna göra det, det stod i och för sig inte att det inte skulle kunna ske heller.
Har väldigt svårt att tro det att den ändrar sig med åldern.

Tror att RhD -faktorn kan ändra sig om man får en blodtransfusion med RhD positivt blod när man är RhD-negativ.

Anledningen till att man normalt inte har blodgruppen på sin ID-bricka skulle jag tro är att det inte i Sverige som rutin tas en blodgruppering på barn utan bara när det är medicinskt nödvändigt.

Detta är vad jag tror efter ett snabb sök i min litteratur.
Mer kunniga herrar /damer får gärna kommentera!

Vad var herren på Sjvtroppen, läkare,sjuksköt, förare...?
SISU
Herren i fråga är civil ssk i bosnien sjukvårdare/vagnc och gjort 4 st bat i bosnien både som plutsjv o på sjvtropp men de är möjligt att ha kan ha fel . Ingen är ju perfekt.
Men de borde ju finnas ngn anledning att det ej finns blod grupp på de vanliga id-brickorna!!
GA KA
Jag tycker att metoden är totalt meningslös i 99% av fallen. Att man som HV are skulle använda metoden är totalt meningslöst. Varför? Om man som HVare skulle bli skjuten så förs man till ett civiltsjukhus som inte litar på tejp/ Tatueringar/ tygmärken osv. Se till att dina soldater behärskar stridens grunder och sjukvårdensgrunder på individnivå istället om du vill bättra på överlevnaden.

Den sista procenten då? Det finns väldigt få förband i landet som möjligen skulle ha en teoretisk nytta av det. Jag kan tänka mig någon enstaka gång då det skulle vara nytta med det.

Alltså lägg inte ner tid på det. Tänk även på vilka konsekvenser det kan innebära om någon får fel märkning.

Civilt sätt däremot kan jag se ett visst berätigande vid resor till länder där sjukvården inte är så utvecklad. Om man har hela gruppen blodgrupperad så kanske kan man hitta givare ibland dem istället för lokal befolkningen ( förutsätter att man har viss utrustning med).

Vätskeersättning i fält och HVs kompetens.
Det är beslutat att Rescue Flow skall köpas in till Försvarsmakten. Jag vet ej för närvarande om det skall ner till ev plutonsjukvådare eller de skall fortsätta med Ringer Acetat. Hv gnäller hela tiden på att de inte får använda "mer roliga saker". Jag har hört en HV sjv säga att de borde få göra samma saker som militära sjuksköterskor. Hv kan aldrig få den kompetensen om de inte jobbar med akutsjukvård civilt. Alltså borde den enklaste vägen till att öka HV sjv kompetens vara att utbilda kvinnliga sjuksköterskor inom akutsjukvård på FSC och ge dem samma utbildnings som manliga sjuksköterskor fast en placering i HV.

Jag skriver mer om olika länder och deras metoder senare.
Lt. payne
"Jag tycker att metoden är totalt meningslös i 99% av fallen. Att man som HV are skulle använda metoden är totalt meningslöst. Varför? Om man som HVare skulle bli skjuten så förs man till ett civiltsjukhus som inte litar på tejp/ Tatueringar/ tygmärken osv. Se till att dina soldater behärskar stridens grunder och sjukvårdensgrunder på individnivå istället om du vill bättra på överlevnaden."

För mej som inte känner till sjukvårdens bedömningskriterier blir
då följande frågor:

Varför skulle de då lita på en Plåtbit runt halsen på en skadad soldat när de inte kan lita på tejp/tygmärken?

Tejp och tygmärken har ju som material kortare livslängd än en plåtbit och bör därför vara mer aktuella?

Mina soldaters ökade kunskaper om strid och sjukvård gör de
till effektivare soldater ja,men de blir ändå inte skottsäkra!
Lord Good
Jag vill bara säga att jag haft den tvivelaktiga förmånen att  få användning av min sjukvårdsutbildning en gång och det var en riktig rysare. Det var en skoterolycka i fjällen, en kille totalkvaddade sin skoter och slog sig rätt rejält. Jag minns att jag först var helt handlingsförlamad , men sen mindes jag första hjälpen-träningen och fick fram första förband, liggunderlag och värmerock. Tillsammans med två kamrater lade jag förband, bäddade in killen och larmade fjällräddningen. Vi räddade väl knappast livet på killen, men jag vill gärna tro att försvarets sjv-utbildning gjorde att det gick lite bättre. När man står på olycksplatsen och ser allt blod och annat läbbigt är det svårt att agera snabbt och effektivt. Då vill det till att det sitter i ryggmärgen.
Bamse
Lt Payne: Den lilla plåtbiten är ingraverad med blodgrupp och för att få blodgruppen ingraverad måste du kunna bifoga ett läkarintyg. En tejpbit som skrivs 20 min innan strid kan bli fel pga hjärnsläpp, sold har missuppfattat sin blodgrupp, slarvig handstil osv. Det finns ingen garanti för att det blir rätt vilket det gör om blodgruppen finns på en militär id-bricka.

Lord Good: Bra jobbat! Vet själv att ju mer man har övat desto mindre blir risken att man blir handlingsförlamad.
Det viktigaste är att göra något även om du inte är expert på sjukvård kan du alltid lite och ofta räcker det lilla tills ambulans kommer.

Tänk L A B C så räcker det långt!
Jag räknar med att alla på forumet kan denna minnesramsa.
TangoXray
Har en fråga. Inte om sjukvårdsdelen utan om ID-brickar.

Jag har (naturligtvis) slarvat bort min. Ett par flyttar och ett objekt som inte har för stor prioritet har gjort att den bara är borta.

Är det nån som vet vart man kan beställa en ny?

/TangoXray
78-1026678692
Det brhöver inte vara dödligt att få fel blodgrupp såvida det är O. I alla fall så vet jag att det finns en blodgrupp som går att använda oavsett var den skaddade har för blodgrupp tror detta var O
Bamse
Rätt Niklas!

Blodgruppen 0 neg saknar antikroppar och kan ges till alla.
Man gör också detta i fall säker blodgruppering ej kan fås och 0 neg kallas ofta för universaldonatorer då de kan ge till alla.

Nackdelen är att det är brist på 0 blod då det finns få som har det som sin blodgrupp.
69-1027732344
Varför ska man lägga en tejpbit som markerar ens blodgrupp då de står ändå på ens "dog tag"?
Fu Johanson
Bamse: Lite irrelevant kanske men har alldeles för mig att det finns en väldigt sällsynt blodgrupp som inte är "kompatibel" med O neg.
Läste det i någon vetenskaplig tidskrift för länge sen, tror att det var mindre än tusen personer i världen som hade den.

Kan minnas fel förstås men det kan inte vara roligt att ha den om den finns (och inte är ett hjärnspöke hos mig).
???
TangoXray
Enligt geblod.nu så kan O ges till alla. Dockkan det ju vara så att det finns nån liten "obetydlig" blodgrupp som inte kan få O.

Letar vidare och återkommer om jag skulle hitta någonting. Läs mer här:
http://www.geblod.nu/omblod.asp

/TangoXray
Fu Johanson
Tack TX, om den finns tror jag inte någon räknar med att stöta på den.
biggrin.gif

I förbigående kan jag meddela att mina hjärnspöken meddelar att det finns en ännu sällsyntare blodgrupp som runt 15 pers i världen har.
Kunde dock motta O neg vad jag minns så de klarar sig nog. smile.gif
Casca
Passar på att marknadsföra blodtappar:

Våga lämna blod/plasma!

Casca
Silen
Kan bara instämma med Casca, ingen större uppoffring men värt dessto mer för den som behöver!
mimesis
Som det sades tidigare så är O ovanligt. Du måste ändå testa Rh innan du ger O, så du kan lika gärna testa blodgrupp.
Lord Good
När jag gjorde lumpen blev vi ombedda att att lämna blod och vi var ett gäng som tyckte att det verkade vara en bra idé. På den tiden fick men en liten slant, det var väl tre dagslöner för en vpl och det lockade. Så vi gick till den lokala blodcentralen och ställde oss i kö. Första gången tar de ju bara ett prov på några ml och de två första killarna lägger sig ner på britsarna och kavlar upp ärmarna. Ena killen tömmer de på några rör och han reser sig upp och svimmar, slår väl i huvet och är borta ett bra tag. Det blir lite panik bland oss och vi får kalla fötter och bestämmer oss för att avstå. Det här berättade vi på regementet och det var inte många som blev blodgivare hos oss efter den skräckhistorien.
Nuförtiden är jag dock en nyttig medborgare och lämnar regelbundet blod.
Bamse
Ser idag att jag skrivit fel:
Jag gör om och förhoppningsvis rätt!

Blodgrupp 0 neg saknar antigener, inte antikroppar.
Har A och B antikroppar vilket leder till att de endast kan mottaga 0 blod. A har A-antigen och bildar antikroppar mot B-antigenet.

Även om ingen förstod så skall rätt vara rätt!

Mimesis: Måste du testa Rh-faktorn innan du ger 0 neg blod akut? I och med att Rh-faktorn är negativ så saknas ju Rh D-faktorn som ger upphov till antikroppar.
Jag är osäker på bestämmelser (har aldrig vart med om det).

Jag har vart med om att ta prover på fullvuxna kaxiga män som svimmat så fort kanylen trängt in genom huden.......

Ge blod, Ge liv!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.