Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ryssland-Stormningen.
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Pages: 1, 2
LeadHead
QUOTE (Span-eliasson @ Okt. 27 2002,22:45)
QUOTE (LeadHead @ Okt. 27 2002,22:39)
Hur stor respekt brukar ryska myndigheter ha för enskilda människoliv? Ungefär noll.

Har de verkligen så stor respekt??

Hehe... Det var det jag insåg när jag ändrade texten... biggrin.gif
Skånsk_makaron
Hörde nu att de hade lite kritik inom alpha, "någon har gjort fel, men jag vill inte skylla på någon" som den förra chefen för alpha uttryckte sig diplomatiskt.
Fu Carlsson
Intressant det här med den mystiska gasen som användes. Sovjet ska ha använt en slags sömngas mot mudjahidenerna i Afghanistan. Tydligen så kunde mudjahidensoldaterna ramla ihop på marken bara för att sedan vakna upp med insikten om att dom stirrar in i ögonen på en Sovjetisk förhörsledare.. detta har tidigare mer eller mindre avfärdats som en myt. Det kanske låter lite mer troligt nu...

Spekuleras ju friskt om vad det var för gas man använde. Min vilda gissning är att det var någon typ av kloroform (metyl triklorid) i kombination med dimetyl svaveloxid (dmso) för att gasen ska tas upp genom huden och på så sätt verka snabbare...
78-1026678692
Terroristerna får väl använda rymddräkt för att skydda sig smile.gif
Radagast
Hittade den där filmsnutten. "Spetsnaz is on a mission today".

Håll till godo

http://club.guns.ru/images/video/bizon.rm
Komp C
Hehe, hade inte blivit brydd om dom använt andra mål än tavlor.
ARN
Det råder fortfarande stor förvirring angående antale i gisslan, hur många som dog och av vad. I HD <a href="www.hd.se" target='_blank'>www.hd.se</a> hittade jag en intressant artikel, speciellt slutet fann jag ganska kul, och det spär även på bilden av det rysska vodkapimplande försvaret.

"En medlem i antiterroriststyrkan Alfa gav i tidningen Gazeta i onsdags en anonym redogörelse över insatsen med ytterligare en rad nya och obekräftade uppgifter.

Till exempel ska en berusad general närapå ha förstört hela stormningen genom att självsvåldigt ha varit på väg att attackera teatern, innan han slogs ner av polisen."
Nifelhel
Det säga nu att gasen bestod av ett opiumderivat vid namn Fentanyl. Och att många då helt enkelt dog av att dem inte orkade andas pga överdos... Kul :(
Radagast
Den där gasen måste vara helt förträfflig att använda i krig eller liknande då man enbart har fi i lokalen.

Ett vittne berättade att en av terroristerna upptäckte inbrytningen i en korridor. Han gav då en kraftig spärreld och hindrade en grupps framfart, hela planeringen höll på at falla i kras. Men helt plötsligt droppade killen ned som avsvimmad och specialstyrkan kunde kuta in och understödja de övriga.
Casca
QUOTE (Radagast @ Okt. 31 2002,19:33)
Den där gasen måste vara helt förträfflig att använda i krig eller liknande då man enbart har fi i lokalen.

Ett vittne berättade att en av terroristerna upptäckte inbrytningen i en korridor. Han gav då en kraftig spärreld och hindrade en grupps framfart, hela planeringen höll på at falla i kras. Men helt plötsligt droppade killen ned som avsvimmad och specialstyrkan kunde kuta in och understödja de övriga.

Spärreld avges endast medels artilleri.

Casca
(besserschmidt)
Fu Johanson
QUOTE (Nifelhel @ Okt. 31 2002,18:24)
Det säga nu att gasen bestod av ett opiumderivat vid namn Fentanyl. Och att många då helt enkelt dog av att dem inte orkade andas pga överdos... Kul :(

Ett litet förtydligande bara, lungorna förlamas inte eller så, det nervcentra som styr lungaktiviteten i hjärnan klappar ihop dock och det är det som gör att de inte kan andas.

En narkosläkare klagade på det i ett annat forum nämligen, inkompetenta journalister tyckte han.
Jo tyckte vi, som alltid då... smile.gif
Bamse
QUOTE (Radagast @ Okt. 31 2002,19:33)

Varför använda en narkosgas när det bara finns fi i lokalen?
Ryssarna har nog otrevligare gaser att använda när de inte behöver tänka på civila......

Kan ju bara påpeka att ALFA inte har grundläggande Första Hjälpen utb.  Medvetslös - Stabilt sidoläge med säker luftväg!
Både jag och en sköterska jag samtalade med är ganska säkra på att en hel del av offrerna för gasen hade kunnat undvikas med grundläggande första hjälpen åtgärder.
Casca
QUOTE (Radagast @ Okt. 26 2002,10:12)
Ja det var Spetsnaz Alpha som stormade, iaf om man får tro TV4 utsände reporter. Spetsnaz alpha ska inte förväxlas med vanliga Spetsnaz som är mer ett påkostat köttinfanteri än en ren specialstyrka.

Nja....känneteckande för samtliga förband inom Spetsnaz är att dom har en gedigen soldatutbildning. Alla har genomgått  "fallskärmsjägarutbildning" innan uttagning, Namnet betyder förenklat "Enhet för speciella syften. Alfa är den bäst tränade eneheten inom FSB. Inrikesspetznas. Omon är inte att förkasta heller.
Enheterna inom GRU håller också hög standard fortfarande. Det är dessa vi behöver/behövde oroa oss för.

Grabbarna har ca ett halvt års längre GU än våra bästa beväringsförband. Sen specialiceras dom inom Spetsnaz.

Jag har stor respekt för dessa soldater. Dessutom är dom 100 fallt fler än våra bäst utbildade soldater.

Casca
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.