Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vad väger stridspackning?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
[Neo]
Vad väger uppskattningsvis en packad stridssäck 2000?

(Rättade rubriken)
Sytare
Hur långt är ett snöre?

Vad skall det vara för storlek på kläderna för att det skall vara en ok mätning, Large är ju trots allt tyngre än Small...

[NEO]
Det där är en rätt så oviktig fråga, när man tittar på det såhär...
Ingen stridspackning är den andre lik, ena gången har man mera am med sig, nästa mera käk...
Så vi definierar väl vikten som x
[Neo]
Jag måste bara en ungefärlig/uppskattad/"standard"/genomsnittlig vikt. 20 kg? 25? 30?
Fredriksson
Om väringen själv får packa (efter eget tycke), så väger den ungefär 6 kilo, inklusive saft och bullar.
Om en jägare packar, så kommer den lätt upp i 65!

Var det nått mer du undrade över?
[Neo]
Jo jag undrar vad ryggsäcken uppskattningsvis väger med den vanliga packningen:
http://c4hvbat.origo.net/images/utrstrid0003.jpg
Sytare
' date='Mar 14 2006, 02:18 ' post='438469']
Jo jag undrar vad ryggsäcken uppskattningsvis väger med den vanliga packningen:
http://c4hvbat.origo.net/images/utrstrid0003.jpg

[Neo]
Den där packningen är inte den vanliga packningen... Minitrangia är inte vanliga packningen, egen vattenflaska är eget tillval som många skippar (dumt), är den fylld eller inte så skiljer det ett kilo, hygien-artiklarna, behövs det så mycket för lite tvål och en tandborste???

Du får sen gärna förklara varför du MÅSTE veta vad den väger, och varför du gått ifrån att fråga vad Stridssäcken väger till att i trådens titel fråga vad Stridsutrustningen väger och nu till att fråga vad ryggsäcken väger... Hur skall du ha det...
[Neo]
QUOTE (Sg Toll @ Mar 14 2006, 02:24 ) *
[Neo]
Den där packningen är inte den vanliga packningen... Minitrangia är inte vanliga packningen, egen vattenflaska är eget tillval som många skippar (dumt), är den fylld eller inte så skiljer det ett kilo, hygien-artiklarna, behövs det så mycket för lite tvål och en tandborste???

Glöm bilden då, frågan gäller den vanliga packningen som säkert finns i SoldF osv.

Du får sen gärna förklara varför du MÅSTE veta vad den väger, och varför du gått ifrån att fråga vad Stridssäcken väger till att fråga vad Stridsutrustningen väger och nu till att fråga vad ryggsäcken väger... Hur skall du ha det...

Det gäller ett brev som ska in till en myndighet motsv. Skrev fel i rubriken bara.
Fogelström
Finns ingen "vanlig" packning i SoldF, så vitt jag vet.

Det jag brukade ha med i stridspackningen är nerifrån och upp:

Strumpor
Kalsingar (Om det är kallt: långkalingar i topplocket också)
Skjorta 90
Värmetröja
Värmejacka
Regnjacka
Termos (knös ner vid sidan om det mjuka)
Snuskburk (ligger "löst" överst)
Kniv + småplock i topplocket

Uppskattningsvis 10 kilo.

Vad är det för myndighet som behöver veta hur mycket du kan asa på ryggen?!

Edit: Lade dit kommentarer + regnjackan
[Neo]
QUOTE (Fogelström @ Mar 14 2006, 02:43 ) *
Uppskattningsvis 10 kilo.

Tackar smile.gif

Vad är det för myndighet som behöver veta hur mycket du kan asa på ryggen?!

Det är lite privat så vi låter det vara osagt.
Fogelström
Om du gör GU nu borde det vara rätt lätt att kolla själv, med en vanlig personvåg och din stridspackning.

Det låter myycket konstigt i vilket fall som helst.
Ing
Varför itne bara svara ungefärligt på människans FRÅGA istället för att håna och krångla? banghead.gif
Hornet
altså vad vill du ha i den så packar jag så och väger skiten åt dig :P
Rickard N
Jag har för mig att vi hade ett riktvärde på att en stridspackning vägde ungefär som en radio146 med all skit man har med sig. Nu hittar jag inga siffror på det men ra180 väger 10 pannor, och jag har för mig att 146 väger ungefär lika mycket, så säg dryga 12 (med någon extraack)

(undrar f.ö. hur man får ner 65kg i ss2000, utan att bara ta med sig blysänken från den lokala fiskeaffären)
106
QUOTE (Rickard N @ Mar 14 2006, 09:30 ) *
(undrar f.ö. hur man får ner 65kg i ss2000, utan att bara ta med sig blysänken från den lokala fiskeaffären)

Hur många stridsvagnsminor går det i?
Rickard N
Jag vet inte, framförallt inte när man har med sig lite kläder och käk.
Jag gissar att även jägarhjältar behöver mat och torra kläder.
Fredriksson

Hur många lösa 5,56-patroner ryms det? :P
106
QUOTE (Fredriksson @ Mar 14 2006, 12:33 ) *

Hur många lösa 5,56-patroner ryms det? :P

Jag antar att du redan provat det, så fram med svaret bara.
Skuggan
tja.. en 86kg går nog att knö ner (2st 155mm granater), dock vill jag se den SS2000 som håller för det biggrin.gif
Fk Satan
SS2000 är värdelös, så fort det blir lite vikt i den går den sönder. Den är avsedd att ha typ förstärkningsplagg i. Inte att vara en överlastad ryggsäck för flera dagar i fält...

/me tror att han är uppe i 3 eller 4 st trasiga ss2000 under 3år inom Hemvärnet
Fanjunkar´n
När vi roterade hem från Sudan varierade vikten på säckarna från 65-85 kg/person (... och nej, ingen ammunitionseffekter eller vapen, dock så medfördes väst med plattor och hjälm). Var och en av oss hade tre säckar var så mellan 20-30 kg per säck i vårt fall. FN1.gif
Bolle
QUOTE (Fk Satan @ Mar 14 2006, 19:04 ) *
SS2000 är värdelös, så fort det blir lite vikt i den går den sönder. Den är avsedd att ha typ förstärkningsplagg i. Inte att vara en överlastad ryggsäck för flera dagar i fält...

/me tror att han är uppe i 3 eller 4 st trasiga ss2000 under 3år inom Hemvärnet

Nu förstår jag inte... Ledningen har ju i sin vishet bestämt att all skit du släpar med dig går ner i SS2k + Bärsäcken! Du tar helt enkelt den ena på ryggen och den andra på magen, sedan är du en stridsberedd HV-soldat i hur många dygn som helst. Förutsatt att trossen kommer ut med mat, för det får du ju ingen. dry.gif
SG OLSSON
Lätt OT: men visst fanns det en packplan för lk35 i gamla soldmatrlp? var den från 92 måntro
Sytare
@SG OLSSON
Visst finns det packplaner till förbannelse i dem gamla manualerna ja, och då särskilt för LK35.

Vad är det du undrar över, vill du ha en packplan där eller?
SG OLSSON
Tja för all del. Den skadar inte om du orkar scanna in den.

Tanken vae dock mer att där finns en packplan. Den kan översättas till vikt för att ge trådskaparen ett hum om maxvikt i alla fall. Idag ska ju mer ned i trossen och mindre i ryggan
LeadHead
Jag skulle säga att de stridspackningar vi släpade runt på vägde minst 12 kg. Då hade vi dock skyddsmaskväskan monterad på sidan och knäppetältet ("Regnskydd liggunderlag") runt liggunderlaget. Bara knäppetältet väger väl ett par kilon?
106
QUOTE (LeadHead @ Mar 14 2006, 23:08 ) *
Bara knäppetältet väger väl ett par kilon?

Kanske om man har ett blyfodrat som skyddar vid radioaktivt nedfall. blink.gif
Adam Wilhelm
Tältdel i galon väger 2 kg så det borde bli ett par kg, ja. vissel.gif
106
2kg! Det hade jag aldrig trott, men har du kollat upp det så stämmer det säkert.
Adam Wilhelm
Japp, har vägt det på våg.
Tror att det var 1980 gram.
LeadHead
Det är förmodligen en bidragande anledning till att en "lätt" stridspackning kan upplevas som ett tungt jäkla härke.

Bild från en av de värsta dagarna i mitt liv

biggrin.gif

EDIT: När jag såg bilden kom jag ihåg att vi hade KLAS nedstucken i ryggan också. Bilden är extra hemsk eftersom vi också hade kroppsskyddet hängt under säcken.
HelgeErik
[quote name='LeadHead' date='Mar 14 2006, 23:08 ' post='438856']
Jag skulle säga att de stridspackningar vi släpade runt på vägde minst 12 kg.

Det stämmer säkert. Om jag inte minns helt fel, skulle en godkänd packning vid soldatprovet väga minst 12kg. Se'n kan man alltid räkna själv på vad man SKALL ha med, plus det man VILL ha med. Det blir en del! blyg.gif
Sytare
På allmän begäran:

Packplan LK35 ur SoldR MTRL P
Matbestick
Kokkärl
Kåsa
Enmanskök mt (vissa förband har jägarkök)
Termos (vissa förband)
nödlivsmedel
plastpåse
konservbrytare
tröja
skjorta
strumpor (2 par)
pälsmössa/fältmössa
kalsonger långa + korta
vantar
handskar
regnställ och regnkappa
C-vätskeskydd
värmejacka 90 eller vindrock/foder
värmebyxor 90 (viss personal) och
liggunderlag (viss personal)
Hornet
så ahr jag det packat förutom

För detta har jag inte fått ut :P skulle gisa på att det väger runt 8kg

Termos (vissa förband)
nödlivsmedel
konservbrytare
vantar
handskar
liggunderlag (viss personal)
rhdf
jag hade LK35 under GU och jag+ resten fattade aldrig varför konservbrytaren skulle befinna sig i ryggsäcken
bättre att ha den i valfri ficka i vapenrocken
Vinter
Det var attans vad folk gör långa diskussioner av enkla frågor :P

Runt 10kg springer man väll runt med om man alls har med sig själva ryggsäcken. Men Lk35 vägde lite mer och var mycket otympligare tyckte jag. Men man tog ju självklar med sig mer utrustning under vintern.
Skuggan
stridspackning, är inte det stridsutr + stridssäck/uppdragssäck?
isåfall kan jag tänka mig att vi börjar närma oss 30kg (inräknat vapen, hjälm, stridsväst/bälte, kroppsskydd osv.
beror ju lite på vilket vapen man har också, har man tex Kulspruta 58 och ammunition så är vi ju uppe i runt 20kg bara där, släng sedan på stridssäcken på i runda slängar 10kg + resterande stridsutr så blir det en del.

men bara stridssäcken väger runt 12-15kg skulle jag tippa på (mellan tummen och armbågen)
Doggydriver
QUOTE (Vinter @ Mar 16 2006, 21:06 ) *
Det var attans vad folk gör långa diskussioner av enkla frågor :P

Runt 10kg springer man väll runt med om man alls har med sig själva ryggsäcken. Men Lk35 vägde lite mer och var mycket otympligare tyckte jag. Men man tog ju självklar med sig mer utrustning under vintern.

Haha - så sant så sant. Men det är ju lite intressant, har ju pratats lite om innan om hur, och varför man ibland har med sig bråte till förbannelse.

Stridssäck för soldatprov inom hv skulle för oss väga 10kg+. Sedan är det ALLTID olika beroende på vad man ska ha säcken till. Befattningsmtrl, uppdragsspecifik mtrl osv.

Blir nog bra att räkna på 10-12 kg. Sedan kan man ju ta mycket mindre och mycket mer, allt beroende på ovan nämnda saker och även fältvana (japp - det spelar in anser jag).
Rickard N
QUOTE (Skuggan @ Mar 16 2006, 22:06 ) *
isåfall kan jag tänka mig att vi börjar närma oss 30kg (inräknat vapen, hjälm, stridsväst/bälte, kroppsskydd osv.
beror ju lite på vilket vapen man har också, har man tex Kulspruta 58 och ammunition så är vi ju uppe i runt 20kg bara där, släng sedan på stridssäcken på i runda slängar 10kg + resterande stridsutr så blir det en del.

men bara stridssäcken väger runt 12-15kg skulle jag tippa på (mellan tummen och armbågen)

Stridspackning är i min värld ryggsäcken. Det andra är stridsutrustning.
Skuggan
och hur ofta har man stridspackning utan att ha stridsutrustning?
rätt sällan om man frågar mig
LeadHead
Ganska ofta. Inte i fält men under "fredsmässig" utbildning hade iaf. vi ofta stridspackning kommenderad så fort det gällde någon aktivitet som medförde utkörd lunch (eller hemska tanke, middag ;) ) någonstans.
Rickard N
QUOTE (Skuggan @ Mar 17 2006, 20:46 ) *
och hur ofta har man stridspackning utan att ha stridsutrustning?
rätt sällan om man frågar mig

Det var rätt sällan jag röjde i min trosspackning utan att ha stridspackningen i närheten också, jag kallar inte all då medförd materiel för trosspackning iaf :P
Kan nog dra hur många växlar som helst om man anstränger sig lite happy.gif
Koskela
QUOTE (Skuggan @ Mar 16 2006, 22:06 ) *

Soldatens materiel är (var?) uppdelad i tre bördor:
  • Stridsutrustning är vad det låter, utrustningen för striden.
  • Stridspackningen är vad förbandet för med sig utan tross till striden, förr var uthålligheten specifierad till 3 dygn, förplägnaden kunde förvaras i plutonens (motsv) fordon.
  • Trosspackningen, allt annat som kom efter, vid behov eller begäran, inte sällan hjulburet med kompaniets packgrupp. Trosspackningen kom fram vid återhämtning eller sanering.
Stridspackningen är vad förbandet för med sig utan tross till striden, förr var uthålligheten specifierad till 3 dygn, förplägnaden kunde förvaras i plutonens (motsv) fordon.

Uppdragssäck jägare var ett ypperligt komplement till de förband som hade LK70. Att den sedan fick spridning ner på vanligt infanteri satte lite myror i huvudet på folk ibland, speciellt på hur de skulle använda den, var den en stridspackning, eller var den en del av stridsutrustning? Man skall inte glömma bort vad uppdragssäcken ursprungliga användningsområde var, kök, mat samt värmeplaggsförvaring att ta med på patrull. Bra idé,men är den verkligen nödvändig för mig som har en LK35?, jag har fortfarande en tämligen liten ryggsäck, och att bära med sig halva packningen (som överlevnadsutrustningen motsvarar) i en något obekvämare ryggsäck är för mig främmande.

Urrk, nu har jag spytt galla överden gamla och utgångna uppdragssäcken. Nu är det nyare tider. FMV köpte in en "ryggsäck", SS2000, designad av ett företag som gör båtkapell gör vansinnet komplett. banghead.gif
Att man sedan inte ens är medveten i andra ändan av firman håller på att ta fram ett stridsvästsystem med en annan standard för fastssättning av extrautrustning borde ju ge ett flertal på FMV guldmedalj i att bränna pengar och tid..... Här kan man ju undra överhuvudtaget om höger hand visste vad vänster gjorde? blink.gif

Koskela - trött - hungrig och förundrad...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.