aldrig hört talas om 23e, så vida kända är ni inte ännu..
JAS 39C
Aug 24 2006, 11:13
jag e på 31 pluton Olands kompani, har ni hört tals om oss?, vi som käkat frystorkat bakom truppserviceförådet i tre veckor nu. men nu har vi fått äta i matslaen för första gången
Meteor
Aug 26 2006, 13:46
QUOTE (JAS 39C @ Aug 24 2006, 12:13 )

jag e på 31 pluton Olands kompani, har ni hört tals om oss?, vi som käkat frystorkat bakom truppserviceförådet i tre veckor nu. men nu har vi fått äta i matslaen för första gången
Jodå, men fick ni inte göra det för att era befäl trodde att det skulle vara för mycket folk i matsalen?
Skjutveckan på Marma var rolig i alla fall

2 x Stridsvagnsmina 5, Försvarsladdning 21 en heldel sprängdeg
Dåligt drag i den här tråden. Är ni alldeles för tröttkörda för att dela med er?
/K
C DK012
Sep 16 2006, 01:27
QUOTE (Krook @ Sep 15 2006, 23:16 )

Dåligt drag i den här tråden. Är ni alldeles för tröttkörda för att dela med er?
/K
Vilken chans för dig att göra en insats då, jag vill ha lite saftigt skvaller! Vilka marscherar snett, välter master, tankar fotogen i elverken och
hur överlever egentligen GU-bat utan KB med uppblåsta egon (inte alltid genom egen förskyllan dock) och m/87-tröjor för att upprätthålla puts og studs? :P
Hit me!
QUOTE (C DK012 @ Sep 16 2006, 02:27 )

Vilken chans för dig att göra en insats då, jag vill ha lite saftigt skvaller! Vilka marscherar snett, välter master, tankar fotogen i elverken och hur överlever egentligen GU-bat utan KB med uppblåsta egon (inte alltid genom egen förskyllan dock) och m/87-tröjor för att upprätthålla puts og studs? :P
Hit me!
OK, jag sticker ut hakan:
För första gången i världshistorien så har 5.komp de prydligaste soldaterna.
Rasbo komp blandar och ger avseende prydligheten, där ett par plutoner uppträder ok men trossen...
Olands kompani verkar vara halvhyfsade iår faktiskt, så det har blivit en förbättring sedan 02-03 :P
/K
elisson
Sep 16 2006, 13:54
QUOTE (Krook @ Sep 16 2006, 11:30 )

QUOTE (C DK012 @ Sep 16 2006, 02:27 )

Vilken chans för dig att göra en insats då, jag vill ha lite saftigt skvaller! Vilka marscherar snett, välter master, tankar fotogen i elverken och hur överlever egentligen GU-bat utan KB med uppblåsta egon (inte alltid genom egen förskyllan dock) och m/87-tröjor för att upprätthålla puts og studs? :P
Hit me!
OK, jag sticker ut hakan:
För första gången i världshistorien så har 5.komp de prydligaste soldaterna.
Rasbo komp blandar och ger avseende prydligheten, där ett par plutoner uppträder ok men trossen...
Olands kompani verkar vara halvhyfsade iår faktiskt, så det har blivit en förbättring sedan 02-03 :P
/K
och 34.pluton går extra rakt och i takt såklart

men annars är det inte mycket att berätta om.. vi fortsätter med stridsutbildningen och ska kasta handgranat nästa vecka.. det flyter på rätt bra
C DK012
Sep 16 2006, 17:11
Är samtliga vpl på plats inryckta i juli (med undantag för vakten kanske)? Är samtliga 11-månaders?
Det finns några 15-månaders på 5.komp också, men annars har du rätt.
/K
C DK012
Sep 16 2006, 19:44
QUOTE (Krook @ Sep 16 2006, 18:44 )

Det finns några 15-månaders på 5.komp också, men annars har du rätt.
/K
TVA-ryssarna då, och kanske några SIS-are?
Var håller du själv hus då (om inte det är känsliga uppgifter mht eventuella påtryckningar från osnutna beväringar som besöker forumet :P)
C DK012, helt riktigt, språk-kb och TES:are, som de numera kallas.
Du har PM!
/K
Lundberg
Sep 17 2006, 08:27
Skulle inte språk-KB flyttas uppåt i landet och läsa med tolkarna i Uppsala? Har för mig jag läste något i den stilen någonstans.
Meteor
Sep 17 2006, 12:35
23:e pluton har i veckan kastat Shgr 56, skjutit 9mm P-skott, närlys och signalpistol och kört skarp stridsparsstrid och gruppstrid på Marma skjutfält

Normalt förfarande var tydligen att köra stridsparsstrid och gruppstrid löst innan, men vi körde på med skarpt med en gång. Och befälen är riktigt sköna, de blir som små barn när det smäller mycket
Kommande vecka ska vi upp till Älvdalen på ytletning, det ska tydligen inte va lika kul, men å andra sidan slipper vi ligga i tält.
Förövrigt slog vi våran trosspluton(25:e) med 6-3 i en mycket prestigefylld fotbollsmatch förra Fredan.
QUOTE (Lundberg @ Sep 17 2006, 09:27 )

Skulle inte språk-KB flyttas uppåt i landet och läsa med tolkarna i Uppsala? Har för mig jag läste något i den stilen någonstans.
det verkar inte helt genomtänkt i så fall.
Dels för att tolkar tva-ryssarna och SIS-ryssarna läser ganska olika inriktning på ryskan. Samt att tva-kb har ju sin matriel på s1 samt att övriga i kompaniet som de ska agera tillsammans med på övningarna finns på s1 och jag tror att det skulle bli två grupperingar när tva-komp är ute på övningar med tanke på att de inte känner varandra speciellt bra ifall ryssarna flyttas.
Hemvärnsgubbarna som brukar hålla i stridsskjutningarna uppe i marma är helt galna =)

Jo, och så är det: TVA:s språk-KB läser på TolkS. Det är nytt för iår.
Och det är i all högsta grad genomtänkt, trots Veskus nackdelar.
/K
elisson
Sep 26 2006, 13:49
trevligt med en veckas ledigt från det gröna livet nu
Nån som vet vad det är för plutoner på 4:e (Upsala) i år då?
Gjorde lumpen på 41:a 04/05.. Kullen efter oss skulle det vara tross-pluton och annat på fjärde.. Men vad är det där i år? Om någon har koll.. vore kul att veta
bacchus
Oct 10 2006, 16:19
QUOTE (jn3 @ Oct 9 2006, 23:41 )

Nån som vet vad det är för plutoner på 4:e (Upsala) i år då?
Gjorde lumpen på 41:a 04/05.. Kullen efter oss skulle det vara tross-pluton och annat på fjärde.. Men vad är det där i år? Om någon har koll.. vore kul att veta

Fjärde existerar inte i år, så om det finns några plutoner placerade där så vore det högst märkligt. :P
Pallen
Oct 10 2006, 18:08
32:a hur var kabelhärvan?
C 2:744
Oct 11 2006, 19:06
Den gode C DK012 gjorde mig just uppmärksam på detta:
Mast 60/1300 still going strongNästan så man blir tårögd

. Trodde vår kull var den sista som utbildades på denna, så snackas det även om att den är aktuell för NBG.
Någon på forumet som ska få det stora nöjet att utbildas på denna?
Etni3s
Oct 15 2006, 16:58
QUOTE (elisson @ Mar 28 2006, 15:31 )

Haha jag står bakom allt folk på 4e bilden uppifrån

Jag var systemtekniker 15 månader på 35 plut (Anslutningspluton). Vi hade SLE.
Ni som ligger på Oland, vilka befäl har ni?
Jag hade bland andra Kn Säwensjö (Nu mera stf kompch tror jag?), Lt Wolf, Lt Bryntesson, Lt Lind m fl.
PingisÖga
Oct 16 2006, 14:51
Nu får ni ursäkta att jag går OT men ni verkar ha lite kläm på vad som finns och inte finns på S1,
Jag börjar nämligen bli lite små orolig, för jag har sökt med ljus och lykta efter information om min tjänst som Stridsfordonsskytt på S1.
Men ingenstans står det något om att min tjänst ens skulle finnas där vad jag kan se, Jag skulle uppskatta hemskt mycket om nån kunde visa mig en sida eller presentera någon sorts information om tjänsten, Framförallt vad jag utbildas på, Är det Stridsfordon 90 eller Pansarbandvagn 501?
Uppskattas verkligen om någon kan ge mig svar,
Tack för mig

//Anders
*förtydligande, jag rycker in Jan 2008
QUOTE (PingisÖga @ Oct 16 2006, 15:51 )

Är det Stridsfordon 90 eller Pansarbandvagn 501?
Jag är inte expert. Men jag är 97% säker på att det inte är något av de två fordon du nämner över huvudtaget. Möjligtvis att de kanske har nån ledarvariant av Strf90, men de är inte beväpnade, tror jag.
Men jag är som sagt varken säker på min sak eller särskillt tillförlitlig så tro inte blint på mig men det är mit tips. Någon form av fordon är det ju iaf, men frågan är vilket och om du kommer bli skytt.
Kuriosa:
http://www.varnpliktsnytt.se/nyheter.php?id=2345
Etni3s
Oct 16 2006, 19:02
ni ska inte stirra er blinda på vad pliktverket säger att ni ska vara. förbanden ser det mer som en rekommendation. i sluändan kommer ni ändå hamna där ni behövs mest.
PingisÖga
Oct 16 2006, 19:21
Okej, Om det är som du säger blir jag rätt besviken :(
Men vad är det för typ av tjänst jag kan komma att utbildas på då?
Vad utbildas man till?
Och vilka alternativ till fordon finns det?
C DK012
Oct 16 2006, 19:30
Den gode Krook brukar vara uppdaterad på Upplands Regementes göranden och låtanden, så han får rätta mig om jag har fel - here it goes anyway; På den gamla goda tiden (dvs innan FB04) fanns det något som kallades ledningspluton, ett gäng dieselknektar som brände runt i Pbv 302, sköt en del 20mm akan och ibland besvärades med att (som de signalister de i grunden var) resa en radiolänkmast eller två från därför avsedd rlpbv 3024. Om det fortfarande utbildas en ledningspluton är emellertid risken/chansen stor att de numera använder patgb 202 och 203, men eftersom detta fordon är långt mycket vanligare i utlandstjänst kan det vara ett stort plus för dig att få utbildning på patria (som de kallas) om du nu skulle ha lust att söka dig utomlands efter muck.
Så slutligen kan man säga att om du är inskriven som strf-förare/skytt, så är det förmodligen något av ovanstående du kan se fram emot.
Låt korrekturen begynna!
EDIT: Slutkläm
PingisÖga
Oct 16 2006, 19:50
Okej, jag tackar så hemskt mycket för dom svar jag har fått
Och det vore väldigt lättande för mitt hjärta om någon kunde bekräfta detta, och komma med någon sorts beskrivning på vad tjänsten går ut på lite mer utförligt
Eller någon källa på internet där man kan läsa om det.
Och för övrigt? Är det jag nu tydligen kommer bli utbildad på en givande och kul utbildning gemtiomot att prutta runt i strf90?
Än en gång så ber jag om ursäkt för att jag går OT
Mvh//Anders
Utbildningsår 06-07:
Ledningspluton med
2st 2021 StriPATGB
samt 2024 RLPATGB
1st StriPBV90
Det utbildas två Ledningsplutoner i år men jag är osäker på om vagnsparken är identiska för båda.
TS-pluton med
2024 RLPATGB
Telekrig med
2022 PejlPATGB
2028(?) StörPATGB
samt Störpbv 90
Generellt för dessa vagnar är att de inte bär AKAN och därför inte har någon egentlig designerad skytt.
/K
QUOTE (Krook @ Sep 17 2006, 18:51 )

Jo, och så är det: TVA:s språk-KB läser på TolkS. Det är nytt för iår.
Och det är i all högsta grad genomtänkt, trots Veskus nackdelar.
/K
Hur fungerar det för språk-kb att göra sin GU på tolkS. Gör de de i s1's regi eller i samma regi som tolkarna?
Hur kummer de att bilda en bra homogen enhet med killarna på tva?
C DK012
Oct 16 2006, 21:25
QUOTE (Krook @ Oct 16 2006, 20:58 )

//...//TS-pluton med
2024 RLPATGB//...//
Inklusive eller exklusive knutpunkter (ja, du vet att jag har ett snävt intressespann

)
PingisÖga
Oct 17 2006, 18:47
Så med andra ord så kommer jag köra vilket av dessa fordon?
Och vad är dessa fordons Uppgift?
Så jag kommer alltså inte få panga speciellt mycket under min tjänst ( inte speciellt vesentligt, men iaf )
Ni får ursäkta min okunnighet
Mvh//Anders
Etni3s
Oct 19 2006, 11:24
S1 i allmänhet är inget pang-pang-förband eftersom det aldrig ligger nära någon front. Största möjligheten till strid skulle jag säga du har på Kabel/Närskydd, men de har inga PATGB vad jag vet.
Det är bara att vänta och se vart du hamnar.
bacchus
Oct 20 2006, 20:09
QUOTE (Vesku @ Oct 16 2006, 21:20 )

Hur fungerar det för språk-kb att göra sin GU på tolkS. Gör de de i s1's regi eller i samma regi som tolkarna?
Som jag förstått det så är deras utbildning helt i linje med tolkarnas medan de uppehåller sig på TolkS.
Befattningsutbildning för pejl- och störgrupperna börjar efter jul har jag för mig och det är även ungefär då som KOS:arna (språk-kb) är klara med sin språkutbildning. Något senare troligen.
Förhoppningsvis så klaffar det.
PvtWallin
Oct 21 2006, 16:41
Jag vänder mig främst till er som påstår att vi på S1 lökar.
Är man teknikintresserad och vill ha en bra utbildning i radio och samband och samtidigt vill ha en utmanande GSU tycker jag att S1 är ett bra alternativ. Jag kan givetvis bara tala för mig själv.
På plutonen jag tjänstgör har strid och strid i bebyggelse präglat mycket av utbildningen. Vi har även varit noggranna med fysen och det nyss genomförda baskerprovet var jämförelsevis jobbigt kontra många andra plutoner runt om på olika förband. I varje fall om man jämför med de jag pratat med (Jägarförband borttagna :P ).
Dock skulle det vara trevligt om man införde lite mer PEK-skjutning i schemat och kanske samtidigt färre långa marscher för att stimulera de som vill satsa på militären även i framtiden (Utlandstjänst, NBG).
Jag upplever, till skillnad från vad vissa påstår, att Olands befäl är engagerade och fokuserade. Vi har många befäl som skriker mindre och undervisar mer, vilket gör att vi värnpliktiga rycks med lättare.
Ofta handlar "lökande" om soldaterna är engagerade eller inte. Är man inte engagerad kan man slappa, är man målinriktad tar man mer eget ansvar under fritiden och fysar istället för tittar på TV.
Bra inlägg PvtWallin.
Alla har olika förväntningar och upplever sin utbildning på olika sätt men jag kan inte förstå de som säger att Olands befäl inte är engagerade. Jag hade i princip alla förra utbildningåret och var nöjd med varenda en, självklart har man sina favoriter men alla är mycket kompetenta och motiverade för sin uppgift.
S1 är inte det fysiskt hårdaste regementet och det är inte heller meningen, men ni som ligger inne nu kommer märka på slutövningen om inte innan att ni kan er tekniska utrustning och har mycket större erfarenhet av den gentemot andra med samma befattning på andra regementen.
C FN202
Pallen
Oct 21 2006, 18:08
Måste tillägga att det jag sett iår av befälen på Olands, är så mycket bättre än förra året. Mycket pga. att de har chansen att lägga annat än att pressa TS. Kul att ni fick SIB mm, det är som sagt inte många som fått det tidigare, så det ser verkligen bra ut.
Var med under 32:s soldatprov, och kan bara säga att gossarna/tjejerna ska vara stolta över sig själva. Bra jobbat!
QUOTE (Gorg @ Oct 21 2006, 18:26 )

S1 är inte det fysiskt hårdaste regementet och det är inte heller meningen, men ni som ligger inne nu kommer märka på slutövningen om inte innan att ni kan er tekniska utrustning och har mycket större erfarenhet av den gentemot andra med samma befattning på andra regementen.
C FN202
Jepp, det är upp till bevis på slutövningen, och det är så man märker varför vi "pressade" så mycket TS som vi fick.
Sedan att FN202 ska lära sig hantera sitt elverk är ju en annan femma :]
31 plut. "Inte f*n ger vi upp"
Meteor
Oct 21 2006, 22:23

Utbildningsår 06-07:
Ledningspluton med
2st 2021 StriPATGB
samt 2024 RLPATGB
1st StriPBV90
Det utbildas två Ledningsplutoner i år men jag är osäker på om vagnsparken är identiska för båda.
Nej, det utbildas tre ledningsplutoner. Jag vet för jag ligger inne på 3. Ledningspluton(23. Pluton) ;)
Men det är väl delvis rätt det du säger, 2 plutoner(21, 22) jobbar med P4:s brigadstab som kund och de är väl "traditionella" ledningsplutoner.. Sen finns 23. Pluton som jobbar direkt mot NBG. Det är med oss dom experimenterer med hur FHQ:t ska se ut. I nuläget ser det ut som att vi ska smälla upp ca 40 Sjvtält 4.. Så det blir endel tält upp/tält ner

40 sjvtält 4 är lagom på 38 pers, eller inte
Och soldatprovet är genomfört. Skönt att ha det gjort, även om det kommer minst ett till. Det genomfördes efter att vi hadde bevakat ett mobförråd i 3 dygn med minimal mängd mat, så man var ganska hungrig redan när soldatprovet började! Att gå en mil för att få en påse varma koppen är höjden av lycka

Och att simma över en älv för att sedan upptäcka att det var hål stora som Afrika i sopsäcken man har i stridspackningen är ju också kul!
Vi har SIB inplanerat efter jul, det ska bli jäkla roligt faktiskt

Man får väl va glad över att ens befäl tycker om när det smäller
QUOTE (Meteor @ Oct 21 2006, 23:23 )

Utbildningsår 06-07:
Ledningspluton med
2st 2021 StriPATGB
samt 2024 RLPATGB
1st StriPBV90
Nej, det utbildas tre ledningsplutoner. Jag vet för jag ligger inne på 3. Ledningspluton(23. Pluton) ;)
Men det är väl delvis rätt det du säger, 2 plutoner(21, 22) jobbar med P4:s brigadstab som kund och de är väl "traditionella" ledningsplutoner.. Sen finns 23. Pluton som jobbar direkt mot NBG. Det är med oss dom experimenterer med hur FHQ:t ska se ut. I nuläget ser det ut som att vi ska smälla upp ca 40 Sjvtält 4.. Så det blir endel tält upp/tält ner

Helt rätt, jag glömde 23.pluton. My bad!
Men å andra sidan har ni väl inga Stridsfordon eller PATGB:er?
/K
Meteor
Oct 22 2006, 12:02
QUOTE (Krook @ Oct 22 2006, 11:07 )

QUOTE (Meteor @ Oct 21 2006, 23:23 )

Utbildningsår 06-07:
Ledningspluton med
2st 2021 StriPATGB
samt 2024 RLPATGB
1st StriPBV90

Helt rätt, jag glömde 23.pluton. My bad!
Men å andra sidan har ni väl inga Stridsfordon eller PATGB:er?
/K
Nej det har vi inte eftersom vi ska kunna transporteras med flyg och komma snabbt på plats till ett insatsområde.
elisson
Oct 22 2006, 15:14
QUOTE (C 2:744 @ Oct 11 2006, 20:06 )

Den gode C DK012 gjorde mig just uppmärksam på detta:
Mast 60/1300 still going strongNästan så man blir tårögd

. Trodde vår kull var den sista som utbildades på denna, så snackas det även om att den är aktuell för NBG.
Någon på forumet som ska få det stora nöjet att utbildas på denna?
javisst.. jag är en av de som ska bygga upp denna jättemast
Willsing Forfood
Oct 22 2006, 20:11
QUOTE (bacchus @ Oct 20 2006, 21:09 )

QUOTE (Vesku @ Oct 16 2006, 21:20 )

Som jag förstått det så är deras utbildning helt i linje med tolkarnas medan de uppehåller sig på TolkS.
Befattningsutbildning för pejl- och störgrupperna börjar efter jul har jag för mig och det är även ungefär då som KOS:arna (språk-kb) är klara med sin språkutbildning. Något senare troligen.
Förhoppningsvis så klaffar det.
Du har förstått helt rätt. Vi är klara på TolkS v 12, varefter befattningsutbildningen bör ta vid (eventuellt en vecka senare, med tanke på en Moskva-resa som hägrar). Vi får väl se huruvida allt klaffar dock.
Ha det!
bacchus
Oct 22 2006, 21:40
QUOTE (Willsing Forfood @ Oct 22 2006, 21:11 )

Du har förstått helt rätt. Vi är klara på TolkS v 12, varefter befattningsutbildningen bör ta vid (eventuellt en vecka senare, med tanke på en Moskva-resa som hägrar). Vi får väl se huruvida allt klaffar dock.
Ha det!
Perfekt

Du kan ju skicka ett PM till mig och berätta hur det går för er där borta... om du har tid mellan allt gloslappskrigande.
Vad ni än sysslar med på dagarna, fortsätt med det. Det börjar låta i nejden som om man bodde vid en annan sorts regemente nämligen!
Fast rent generellt kan ni skruva ner 58:orna 1-2 hack..bättre dunder(PsyOps) och ammunitionen räcker lite längre.

Kan man beställa en duett-kvartett i växelvis takt?
Värst vad tyst det är här då!
Nu är det väl ungefär 60 pinnar muck så det borde ju kunna skrivas lite mer om tjänsterna och levernet på Ledningsregementet, tycker man.
/K
PingisÖga
Apr 22 2007, 11:21
QUOTE (Krook @ Apr 19 2007, 22:52 )

Nu är det väl ungefär 60 pinnar muck så det borde ju kunna skrivas lite mer om tjänsterna och levernet på Ledningsregementet, tycker man.
/K
Risken finns att deras ögon är såpass fyllda med tårar pga muck att dom inte ser skärmen?
För övrigt? är det någon som vet vilket Kompani man ligger på som BevakningsGruppchef?
//A
Willsing Forfood
Apr 22 2007, 11:44
QUOTE (PingisÖga @ Apr 22 2007, 12:21 )

QUOTE (Krook @ Apr 19 2007, 22:52 )

/K
Risken finns att deras ögon är såpass fyllda med tårar pga muck att dom inte ser skärmen?
För övrigt? är det någon som vet vilket Kompani man ligger på som BevakningsGruppchef?
//A
Om jag inte är helt ute och cyklar så hör man rent administratoriskt till telekrigbataljonen, och därmed 5. kompaniet. Dock bor man i andra kaserner, och bortsett från fredagsuppställningar så har man inte något gemensamt med övriga plutoner på kompaniet.
PingisÖga
Apr 22 2007, 11:52
Okej, och har 5:e Komp något namn typ Olands eller Rasbo?
Mvh//A
QUOTE (PingisÖga @ Apr 22 2007, 12:52 )

Okej, och har 5:e Komp något namn typ Olands eller Rasbo?
Mvh//A
Hundra Härads kompani!
"Telekrig - Hysch!"
/K
Jeromir
Apr 22 2007, 18:33
Så det är på Härads kompani man (förhoppningsvis) ska ligga
Om någon som ligger inne där nu vill kommentera om ni är nöjda med utbildningen vore det uppskattat!
QUOTE (Jeromir @ Apr 22 2007, 19:33 )

Så det är på Härads kompani man (förhoppningsvis) ska ligga
Om någon som ligger inne där nu vill kommentera om ni är nöjda med utbildningen vore det uppskattat!
Hundra Härads, heter kompaniet.
De nu inneliggande har nog fullt upp med att öva, återhämta för att kunna fortsätta öva så de har väl inte orken att skriva?
Men du är väl mest intresserad av AMF1 numera, antar jag?
/K
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.