Help - Search - Members - Calendar
Full Version: S1, Enköping 2006
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5
Sperens
QUOTE (C DK012 @ Jun 2 2006, 22:00 ) *
Det är roligt med parad. Om man känner sig lite öm kan man alltid vaddera axlarna med vit överdragssocka! smile.gif

Det är taget, skall ha det i åtanke ifall det blir någon högvakt inom hemvärnet. HV.gif
elisson
en vecka kvar för vissa nu camo.gif
en vecka kvar för vissa nu camo.gif

mjo. vi andra måste vara arbetslösa i 7 veckor :P
elisson
ja vi måste ju det.. arbetslösa å jävliga.. men det går nog snabbt antar jag. biggrin.gif
LT
QUOTE (Sperens @ Jun 2 2006, 18:19 ) *
Haha, detta vet jag allt för väl då det enbart var Rasbo Kompani samt KB som gjorde högvakt 03/04.

...och vi andra är evigt tacksamma för att ni bar den tunga bördan med stolthet. Med den samlade exerciskompetensen bland väringarna på andra kompanier (inga nämnda eller glömda vissel.gif) i åtanke var det nog lika bra att det blev som det blev med fördelningen... biggrin.gif
Forsse
QUOTE (Munin @ Jun 1 2006, 09:53 ) *
Gick Hv-instruktörskursen förra året och hade förmånen att få instruera en radiolänkpluton.
Soldaterna fick under 2 dagar bl a göra gruppsformer, ta terräng (dubbelsidigt löst), lära sig grunderna om Grg/Ksp samt skjuta med dessa vapen, om än löst/signatur.
Kan inte säga att jag såg några sura miner i vplledet efter de dagarna.

jag tror att det var min pluton du hadde då, vi gick BERTO och jag kan lova att det var riktigt roligt, lite annorlunda än att bara sitta och kolla på film hela tiden...vi slogs nästan om villka som skulle få panga KSP...skit kul var det iaf...
elisson
hehe de första dagarna har nog varit varma å sköna för de nyinryckta nu ;) hett som fan!!
Sperens
Japp, ingen som längtar hem och vill ge sin befattning till mig?
bacchus
QUOTE (elisson @ Jun 14 2006, 18:04 ) *
hehe de första dagarna har nog varit varma å sköna för de nyinryckta nu ;) hett som fan!!

Hett är en underdrift. Jag var blötare efter en hel dag i stridsutrustning än när vi haft simprov i badhuset iklädda motoroverall. Fast kul har det varit. Fruktansvärt kul. smile.gif
elisson
QUOTE (bacchus @ Jun 21 2006, 22:20 ) *
QUOTE (elisson @ Jun 14 2006, 18:04 ) *

Hett är en underdrift. Jag var blötare efter en hel dag i stridsutrustning än när vi haft simprov i badhuset iklädda motoroverall. Fast kul har det varit. Fruktansvärt kul. smile.gif

ahaja på så vis.. happy.gif
Vikingen
Nu är man påväg upp igen och inte långt kvar tills man ska ut i fält för första gången biggrin.gif
elisson
nu är det inte långt kvar tills vi andra kommer också horny.gif
Salto
Den 31:a Kommer Jag och ställer till med bravader grabbar , jag längtar =)
elisson
QUOTE (Salto @ Jul 16 2006, 21:42 ) *

vad rycker du in som då?
Salto
QUOTE (elisson @ Jul 17 2006, 09:39 ) *

vad rycker du in som då?

RadiolänkGruppchef 3:e kompaniet
elisson
QUOTE (Salto @ Jul 17 2006, 09:53 ) *
QUOTE (elisson @ Jul 17 2006, 09:39 ) *

vad rycker du in som då?

RadiolänkGruppchef 3:e kompaniet

låter bra det
Sperens
Här har ni ovärderlig information för er som skall eller har ryckt in på S1, använd den klokt. ;)
http://tinyurl.com/eag6n
elisson
QUOTE (Sperens @ Jul 18 2006, 10:42 ) *
Här har ni ovärderlig information för er som skall eller har ryckt in på S1, använd den klokt. ;)
http://tinyurl.com/eag6n

är det stans bästa pizzeria eller? smile.gif
Sperens
I min personliga åsikt så är den det. smile.gif
Sen att dom har thai buffé också skadar inte. dribble.gif
elisson
ja då får man väll ta å testa det där stället då rolleyes.gif
Plewan
Annars verkar O'Learys vara the place to be, hör alltid mina arbetskamrater från Enköping gnälla om alla lumparsvin som hänger där biggrin.gif
C DK012
Jag vill rekommendera en Oxfilé Masoud, på restaurangen med samma namn, endast ett stenkast från torget. Mitt gamla vattenhål Medelhavet verkar ha stängt och/eller bytt namn, men låg/ligger även det ett stenkast från torget. Håll er borta från Joar Blå! :P
Sperens
Joar Blå heter numera Ågatan 29. :P
elisson
QUOTE (C DK012 @ Jul 22 2006, 02:47 ) *
Jag vill rekommendera en Oxfilé Masoud, på restaurangen med samma namn, endast ett stenkast från torget. Mitt gamla vattenhål Medelhavet verkar ha stängt och/eller bytt namn, men låg/ligger även det ett stenkast från torget. Håll er borta från Joar Blå! :P

och vad är det för fel på Joar Blå då?
JAS 39C
Jag ska in på S1 i 3.kompaniet vi ses där!
nu är det nära. hämtade tågbiljetten idag. Vilken tid ska man vara där? chansade på runt 12.00.
står inget i de pappren jag fått vad jag kan se.
elisson
ja senast 12 ska man vara där.. tidigare om man vill också.. snart är vi där rolleyes.gif
LT
Med tanke på att det är ett stort antal unga män och kvinnor som skall genom maskineriet på måndag är det nog inte helt dumt att vara ute i god tid för att slippa stressa i onödan. Om vädret dessutom håller i sig är det nog bra mycket behagligare att bära vara aktiv på morgontimmarna istället för mitt på dagen.

Som en notis kan nämnas att US Pizza äger. Sådeså.
JAS 39C
det är så att jag bor väldigt nära enköping och min pappa har erbjudit sig att skjussa mig dit, är det till vkaten man går eller står det ett befäl och väntar p station eller hur funkar det?
LT
Det går nog alldeles utmärkt att gå till vakten vid Lejongrinden. Långtifrån alla åker tåg till Enköping, många åker buss, får skjuts eller går, och det skulle ju bli aningens omständigt att skicka iväg alla till stationen "bara för att", eller hur? ;)
Hawry
Ta er till vakten, och sedan är det bara att följa instruktionerna från de som tar emot er. Det borde inte bli några större problem. Ha en trevlig "sista" helg!
Salto
QUOTE (Hawry @ Jul 28 2006, 19:00 ) *
Ta er till vakten, och sedan är det bara att följa instruktionerna från de som tar emot er. Det borde inte bli några större problem. Ha en trevlig "sista" helg!

Trevlig helg på alla er alla nu, synes och höres på Måndag =)
elisson
QUOTE (wiek @ Jul 29 2006, 12:40 ) *
hmm, vad ska man ha med sig?

inryckningsorder
ID-handling
hygienartiklar
träningsskor om man vill
och en bra inställning camo.gif
ser inga solbrillor och strandtofflor på den listan.. attans! banghead.gif
elisson
QUOTE (wiek @ Jul 29 2006, 14:02 ) *
ser inga solbrillor och strandtofflor på den listan.. attans! banghead.gif

hehe ja några sånna lär du inte behöva
JAS 39C
kanske behöver man det när vårt befäl flinar under ngn jobbig övning
severus
Hmm... var står det vilket kompani man hamnade på?

Inryckningodern, är det kallelsen? Och på den står det "enhet/kompani", men ingenting efter. Gah säg inte att jag tappat bort inrryckningsedeln som det kallas (i pappret jag läser). Förstår inte. Har haft allt jag motagit i en mapp. Drygt.
elisson
QUOTE (severus @ Jul 30 2006, 00:51 ) *
Hmm... var står det vilket kompani man hamnade på?

Inryckningodern, är det kallelsen? Och på den står det "enhet/kompani", men ingenting efter. Gah säg inte att jag tappat bort inrryckningsedeln som det kallas (i pappret jag läser). Förstår inte. Har haft allt jag motagit i en mapp. Drygt.

ja kallelsen är inryckningsorden.. hehe du får nog kolla lite bättre.. ditt kompani står i rutan som finns under "Enhet/kompani" inte efter.. smile.gif
severus
ja kallelsen är inryckningsorden.. hehe du får nog kolla lite bättre.. ditt kompani står i rutan som finns under "Enhet/kompani" inte efter.. smile.gif

hmm.. står bara "stabsassistenter" under. blink.gif
elisson
QUOTE (severus @ Jul 30 2006, 13:05 ) *

hmm.. står bara "stabsassistenter" under. blink.gif

huh.gif jasså? konstigt
C DK012
Stabsassarna tillhör organisatoriskt inte något av övningskompanierna, ibland inte ens bataljonen. Men då de utbildas till stor del på S1 så brukar de förläggas tillsammans med något av kompanierna, under de två år jag var där var det 2.komp (som då var stabskomp), men det kan ha ändrats sedan dess. Den information som är viktigast för dig finns ändå med på inryckningsordern; står det Stabsass, är det Stabsass. Resten har egentligen mest med tycke och smak att göra (vilken kasern är göttigast, etc.) Om Krook:en tittar in här så kan han förmodligen utveckla, då han fortfarande är med i svängen. Kör hårt imorgon! smile.gif
severus
QUOTE (C DK012 @ Jul 30 2006, 16:59 ) *
Stabsassarna tillhör organisatoriskt inte något av övningskompanierna, ibland inte ens bataljonen. Men då de utbildas till stor del på S1 så brukar de förläggas tillsammans med något av kompanierna, under de två år jag var där var det 2.komp (som då var stabskomp), men det kan ha ändrats sedan dess. Den information som är viktigast för dig finns ändå med på inryckningsordern; står det Stabsass, är det Stabsass. Resten har egentligen mest med tycke och smak att göra (vilken kasern är göttigast, etc.) Om Krook:en tittar in här så kan han förmodligen utveckla, då han fortfarande är med i svängen. Kör hårt imorgon! smile.gif

Ah.. Skönt, då slipper jag oroa mig över det då smile.gif
Krook
QUOTE (C DK012 @ Jul 30 2006, 16:59 ) *

Tyvärr så har jag inte koll på Stabsassarna i år. Förra året tillhörde de 2.komp (Rasbo) och min bedömning är att så kommer det vara även i år. Men som sagt jag vet inte.

/Krook
Meteor
Mitt tåg rullar in 11.45.. får hoppas att det inte blir någon försening.. Lifkompaniet skall jag va på. Varför har inte det kompaniet ett nummer som alla andra?? Låter väl lite fräsigare med Lifkompaniet än t.ex 4:e kompaniet men Malajn.gif
Salto
QUOTE (Meteor @ Jul 30 2006, 19:47 ) *
Mitt tåg rullar in 11.45.. får hoppas att det inte blir någon försening.. Lifkompaniet skall jag va på. Varför har inte det kompaniet ett nummer som alla andra?? Låter väl lite fräsigare med Lifkompaniet än t.ex 4:e kompaniet men Malajn.gif

Har ni i uppgift att lifta runt lite här och där :P?
Munin
Lifkompaniet är vanligen detsamma som 1. kompaniet, eller stabskompaniet om du så vill.

För övrigt rekommenderar jag Karavan alt. Santorini vad gäller pizza. Skulle man behöva slappna av inför en större/mer krävande övning rekommenderas Masoud, på grund av atmosfären och möjligheten till ett lämpligt antal glas hyfsat vin till maten.

Välkommen till Enköping.
jn3
QUOTE (Munin @ Jul 30 2006, 21:06 ) *
Lifkompaniet är vanligen detsamma som 1. kompaniet, eller stabskompaniet om du så vill.

För övrigt rekommenderar jag Karavan alt. Santorini vad gäller pizza. Skulle man behöva slappna av inför en större/mer krävande övning rekommenderas Masoud, på grund av atmosfären och möjligheten till ett lämpligt antal glas hyfsat vin till maten.

Välkommen till Enköping.

När jag gjorde lumpen (04/05) tyckte jag att Torinos hade bäst pizza.. Gratis utkörning till s1, och dricka ingick. Det var fina grejer smile.gif
Meteor
Det blev inte lifkompaniet, det finns tydligen inte längre.. Det blev Rasbo istället, 23 Pluton biggrin.gif Hårda, men rättvisa befäl! 23 Pluton har tydligen redan fått ett rykte om sig att vara den "hårdaste" plutonen på S1 Malajn.gif
Vi är den pluton som ska utbildas direkt mot NBG, inte ens befälen vet vad vi ska ha för materiel och fordon. Endel nya uttryck har vi lärt oss också.. Smaska på=Skjuta, Järngreppet Allan=greppet man använder när man laddar/patron ur, barbapappauniform=en uniform som sitter för slappt om midjan osv biggrin.gif
Och skjutveckan på Marma ska tydligen bli rolig camo.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.