Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Flottbesök
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > SJÖ
Pages: 1, 2
Hotel Charlie One
QUOTE (PB-Syte @ Sep 18 2006, 17:12 ) *
Tyskarna må ha hundra ord för öl men inget för hänsyn men de är i alla fall UTOMORDENTLIGA värdar när det gäller tillställningar ombord!

Kan bara hålla med, Beercall hos Tyskarna går inte av för hackor... worthy.gif

Jaja... Pöbeln går på beercall...
Vi som kommit upp oss lite bevistar cocktailparties... biggrin.gif
Mullsork
QUOTE (Hotel Charlie One @ Sep 18 2006, 19:52 ) *
Jaja... Pöbeln går på beercall...
Vi som kommit upp oss lite bevistar cocktailparties... biggrin.gif

...och vilka brukar ha roligast? rolleyes.gif
Psilander
defenitivt cocktailparties
Rokare
QUOTE (Psilander @ Sep 18 2006, 21:10 ) *

Man kan få båda.. det stavas Navalakademi...

Edit: Sorry, glömde att du var YO
Psilander
QUOTE (Rokare @ Sep 20 2006, 08:41 ) *
QUOTE (Psilander @ Sep 18 2006, 21:10 ) *

Man kan få båda.. det stavas Navalakademi...

Edit: Sorry, glömde att du var YO

Det har inte hindrat mig att festa med Navalakdemierna. Dessutom har jag alltid blivit klassad RO av YO kollegor pga den ständigt härskande jantelagen, Att bevara imagen som officer ocg gentleman stcker tydligen i ögonen på båsarna
J-Star
Here we go again!

M1067 Bad Rappenau har i skrivandes stund passerat bilhamnen... två av hennes kompisar är ute i bukten.

Klickbar

EDIT: M1098 Siegburg är näste in. Och jag tror det är A53 Oker som kommer efter.

Minröj och SIGINT. Vad är det för skoj som händer? Någon som vet?

/J
Berg
Vi får hoppas på att dom inte åker på grund bara tongue.gif

Hoppas någon mer har bilder.
lanrezac
Idag Lördag den 24/2 kan man besöka Skeppen mellan 14:00-16:00

navy2.gif (finns en artikel i sydsvenskan)
martinator
Onödigt med ny tråd så det blir här.
Idag 8 maj, vid 13-tiden, så lade HMS Visborg till vid kajen i Malmö.
Ligger precis vid sigmahuset. Tyvärr ingen bild då kamera uteblev.

/martinator
Skoog
QUOTE (martinator @ May 8 2007, 14:00 ) *
Onödigt med ny tråd så det blir här.
Idag 8 maj, vid 13-tiden, så lade HMS Visborg till vid kajen i Malmö.
Ligger precis vid sigmahuset. Tyvärr ingen bild då kamera uteblev.

/martinator

Hon är på väg till Köpenhamn med HM Konungen, om man ska tro C 4. sjöstridsfljs veckobrev.
Zhukov
Tyckte väl att det var hon! navy2.gif

Hade ytterst begränsad sikt från högskolans lokaler...inga bilder här alltså. vissel.gif
martinator
Bilder från HMS Visborgs besök, och de celebra passagerarna.

H.M. Konungen och H.K.H. Drottning Silvia
H.K.H. Prinsessan Victoria
Malmö stad erbjuder fullutrustad kajplats....
HMS Visborg avseglar mot danmark

/martinator
Erik_G
Har vi inget folk i centrala gbg som kan plåta lite fartyg från NATO-övningen. HMS Ark Royal smäller ju lite högre än HMS Visborg, tycker i alla fall jag. Dock anländer HMS Ark Royal först i morgon eftermiddag.

/E
Dizzy_keys
HMS Ark Royal har anlänt (marinen.mil.se)
lanrezac
Kanske dags att byta namn på den här tråden till Örlogsbesök vissel.gif
Nestor
QUOTE (Erik_G @ May 9 2007, 09:27 ) *
Har vi inget folk i centrala gbg som kan plåta lite fartyg från NATO-övningen. HMS Ark Royal smäller ju lite högre än HMS Visborg, tycker i alla fall jag. Dock anländer HMS Ark Royal först i morgon eftermiddag.

/E

Jag har nog planerat att ta mig in till Götet imorron.
Och har jag bara en lousy Ixus 55 kamera :(
Erik_G
QUOTE (lanrezac @ May 10 2007, 00:35 ) *
Kanske dags att byta namn på den här tråden till Örlogsbesök vissel.gif

Bra idé

/E

BG
kerran
Vilken typ av Harrier är baserad på Ark Royal?
Ska flygplanen ombord delta i marinövningen?
Psilander
http://www.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=37071
Snyggt va?

Hon har GR.7 ombord. Seaharrier FAW.2 är utrangerade, och brittiska försvaret har en försvarsgemensam harrier och Apache pol.

Varför köra dit ett hangarfartyg om inte hennes flygplan och hkp skall delta?
w.a.p.e.
Var kommer Ark Royal att lägga till? Någon Kålle som har kåll?
Hedin
QUOTE (w.a.p.e. @ May 10 2007, 16:36 ) *

Skandiahamnen, mitt emot Göteborgs garnison på Hisingen skulle man kunna säga.
larsev
QUOTE (w.a.p.e. @ May 10 2007, 16:36 ) *

Om ni vill fota Ark Royal så är bästa stället att åka med Börjessons till Nya Älvsborg
Perman
Här är en mycket dålig bild på HMS Carlskrona under Noble Mariner 2007 i Göteborg. Hon är ju förbindelsefartyg under detta besök. Nån som vet varför hon saknar den förliga 57:an? Håller hon på att nedgraderas till underhållsfartyg eller vad?

Foto: Martin Pettersson

/Per
Psilander
Ckr:s framtid är fortfarande oviss, så det är knappt lönt att spekulera.
Furir Razer
Var inne i frihamnen och jobbade så några bilder blev de, tyvärr bara med mobilen så bilderna e ju inte de bästa.

Engelsk

Engelsk

Engelsk

Land ?

Två danskar och Carlskrona
Furir Razer
Fick tydligen inte posta för mång abiler på en gång så därför kommer ett nytt inlägg

Engelsk

Spansk

Carlskrona

2 Holländska 1 Turkisk

Land?

Turkiet

De var inte fotoförbud på området, så folk behöver inte bli arga...
Perman
QUOTE (Furir Razer @ May 16 2007, 11:35 ) *
Land?

Tyska ubåten U22 av typ 206A.

http://en.wikipedia.org/wiki/Type_206_submarine

/Per
Frekvenz
Flottbesök i Stockholm idag av en Fregatt(?) från Brasilien. Skulle gissa på Niterói class men får inte bognumret att stämma alls M 11?? (ev 72 el 73). Den ligger kvar tills imorgon lunch, kanske hinner ta bild ifall intresse finnes.

Imorgon kommer även gamle HMS Visborg till Skeppskajen för en veckas vila.

Edit:
För att minska OT inlägg.
Till mitt försvar vill jag säga att U i U27 lätt blir 11 med tanke på skrovets form.
Dizzy_keys
Frekvenz, det är rätt klass du hittat, Här är lite fler bilder på fartyget.

http://www.losbarcosdeeugenio.com/barcos/en/bra_U27.html
Psilander
Fartyget heter Brasil och har ungefär samma uppgifter som HMS Carlskrona hade, dvs kryssa runt med kadetter.
Perman
Här är en länk till om fartyget, visserligen med tysk info men med flera bilder som visar hur det ser ut ombord.

Brasilianisches Schulshiff Brasil - U27

Hon byggdes sist av alla fartyg i Niteroiklassen och är alltså yngst, men hon delar egentligen bara skrovet med de övriga.

/Per
Perman
Ryska korvetterna Geyser och Zyb av Nanutjka III-klass besöker Karlskrona nu i helgen 29-30/9. Allmänheten är välkommen ombord.

Flott gest från ryska marinen

Flott gest från ryska marinen

KARLSKRONA I går kom ryska flottan till Karlskrona. Med de fredligaste avsikter. - Vi vill stärka vänskapsbanden och öka förståelsen mellan våra länder, säger kommendör Alexander Khvesko.

Som ett tecken på detta bjuder han i helgen in allmänheten ombord på de två korvetterna Geyser och Zyb. En historisk händelse.
Det är första gången som svensk allmänhet tillåts gå ombord på ett ryskt militärfartyg.
Men den svenska och ryska marinen har redan ett etablerat vänskapsutbyte. För ett par år sedan var det svenska vänskapsförbandet på besök i Baltijsk.

Öppet skepp
Nu återgäldas besöket. Under två dagar är det öppet skepp i handelshamnen och ett sjuttiotal ryska matroser ska få möta världsarvet i bästa permisuniformen. Dasvedanja! Parlörer rekommenderas, då engelskan är bristfällig hos dessa unga män.
Några kvinnor, befäl eller övriga finns inte med på dessa båtar, får vi veta.
- Men det finns kvinnliga sjöbefäl, berättar kommendör Alexander Khvesko.
Ryska flottan har varit på officiellt besök i Karlskrona en gång tidigare, nämligen 1999.
Varför har det dröjt så länge?
- Det har både tekniska och ekonomiska orsaker. Vi vill kunna visa det bästa vi har. Men vi vill ändra på det nu och ha tätare kontakter, förklarar kommendör Alexander Khvesko.
- Målet är att vi ska komma närmare varandra, att ni kan förstå hur vi tänker och vi kan förstå hur ni tänker. Vi vill få bort de misstankar som kan finnas hos folk i bland.

Med på U 137
De förr så frostiga relationerna är i dag så avspända att Vasilij Besedin, politisk officer som var med på U 137 i Gåsefjärden agerade turistguide åt Karlskrona på platsen för grundstötningen 26 år senare.
Känner kommendören till detta?
- Nej, men Gusjtjin känner jag till, säger Alexander Khvesko, synbart road av kuriosahändelsen.
De mäktigt bestyckade korvetterna Zyb och Geyser byggdes för 18 år sedan.
I vilken takt förnyas den ryska flottan?
- Vi hoppas att det ska gå i en snabbare takt i fortsättningen, säger Khvesko, som säger sig vara imponerad över svensk teknik och inte minst över Visby-korvetten, som ju inte är hemligare för omvärlden än att den nyligen visades upp i London.
Men ryska flottan får än så länge bara gå ombord på de svenska motsvarigheterna: korvetterna Stockholm och Malmö. Medierna fick tyvärr inte gå ombord på fartygen på fredagen.
Varken båt eller besättning var i skick att visas upp. Men i dag är det säkert putsat och fint när ryska flottan bjuder in. Spasiba, vi tackar och bockar.

Foto: Marcus Palmgren

Nästan varje gång ett ryskt örlogsfartyg besöker Sverige så skriver man att det är första gången ett sådant besöker Sverige. Varför?? Det är ju inte korrekt! Jag var t.o.m. ombord på ryska Krivak-fregatten Druzjnyj när hon besökte Göteborg, och det var i mitten av 80-talet!

/Per
Rokare
QUOTE (Perman @ Sep 29 2007, 10:26 ) *
Nästan varje gång ett ryskt örlogsfartyg besöker Sverige så skriver man att det är första gången ett sådant besöker Sverige. Varför?? Det är ju inte korrekt! Jag var t.o.m. ombord på ryska Krivak-fregatten Druzjnyj när hon besökte Göteborg, och det var i mitten av 80-talet!

/Per

Du var således ombord på den sovjetiska Krivak-fregatten Druzjny? rolleyes.gif ;) vissel.gif

Kan ju vara så att Blekianerna vill spetsa det hela något.

GMY
lanrezac
QUOTE (Rokare @ Sep 29 2007, 11:41 ) *

/Per

Du var således ombord på den sovjetiska Krivak-fregatten Druzjny? rolleyes.gif ;) vissel.gif

Kan ju vara så att Blekianerna vill spetsa det hela något.

GMY

Hmm som sagt har själv besökt en RYSK Sovremenny(?) i STH och ca 1976 en Sovjetisk Fregatt men det är väl Blekinge-Pravdas vanliga journalistik wink.gif
Dizzy_keys
Besökte ni fartygen som civila? jag uppfattar det hela som att det är första gången man låter allmänheten gå ombord.

Jag har varit ombord på två ryska örlogsfartyg i sverige, varav ett ftg var en kilo ubåt.
Perman
QUOTE (Rokare @ Sep 29 2007, 11:41 ) *

/Per

GMY

Jajamänsan. Minns att jag frågade en flottist om SS-N-14 systemet på fördäck (vid den här tiden var det inte allmänt känt att det även har sjömålskapacitet), men han såg bara besvärad ut rolleyes.gif biggrin.gif

Mitt största ögonblick vad gäller örlogsbesök är nog ändå besöket ombord på USS Iowa 1985 när hon låg på redden utanför Köpenhamn. Ett annat minnesvärt besök var när jag som inbjuden gäst fick besöka den tyska örlogshamnen i Rostock 1992, och bl a gå ombord på en av de Parchim I-klass fregatter som senare såldes till Indonesien. I hamnen låg då också två av de f d östtyska Koni-klass fregatterna, och det anmärkningsvärda var att bägge nu hade NATO(!) idnr.

/Per
Perman
QUOTE (Tikkanen @ Sep 29 2007, 15:12 ) *
Besökte ni fartygen som civila? jag uppfattar det hela som att det är första gången man låter allmänheten gå ombord.

Jag har varit ombord på två ryska örlogsfartyg i sverige, varav ett ftg var en kilo ubåt.

Jag har nästan alltid varit civil vid mina besök ombord på olika örlogsfartyg, och vid det nämnda örlogsbesöket ombord på den sovjetiska fregatten Druzhnyj av Krivak I-klass i Göteborg på 80-talet så var det öppet hus för allmänheten. En minsvepare av Yurka-klass medföljde även fregatten, och även den var öppen för allmänheten. Jag tror att dessa bägge fartyg då hade vunnit 'årets ytstridfartyg' resp. 'årets minsvepare' eller liknande inom den sovjetiska marinen. Dessutom tror jag att allt tjafs om att det alltid är första gången ett dylikt fartyg besöker Sverige bara beror på okunniga reportar.

/Per
lanrezac
QUOTE (Tikkanen @ Sep 29 2007, 15:12 ) *
Besökte ni fartygen som civila? jag uppfattar det hela som att det är första gången man låter allmänheten gå ombord..

På natten, iförd min Ninja dräkt ph34r.gif

Nä öppet för allmänheten
Dr. T-68
QUOTE (Tikkanen @ Sep 16 2007, 20:19 ) *
Frekvenz, det är rätt klass du hittat, Här är lite fler bilder på fartyget.

http://www.losbarcosdeeugenio.com/barcos/en/bra_U27.html

Enligt hemsidan som Brasilianska marinen har är det skilland på klassen Niteroi och klassen Brasil.
Utbildningsfartyget har en egen klass och det är samma som namnet på båten.
Niteroi klassen har bognummer F-40 till F-45.
Som sagts tidigare verkar skrovet vara i stor sätt det samma.
Detta enligt https://www.mar.mil.br/menu_h/navios/menu_navios.htm
J-Star
Ze Germans ar' back!

Västra Hamnen i Malmö, utanför Dockplatsen. Klickbara bilder.

A512 Mosel, Elbe klass, tender
M1099 Merten, Kulmbach klass, minjakt
M1063 Bad Bevensen och M1069 Homburg, Frankenthal klass, minjakt

Någon som vet varför de är här?

/J
martinator
LIte fler bilder från Malmö.

1
2
3
4
5
6

/martinator
J-Star
Västra Hamnen i Malmö.

A511 Elbe

P6130/S 80 Hyäne

P6129/S 79 Wiesel

P6124/S 74 Nerz

P6128/S 78 Ozelot (?), Okänd, A1426 Tegernsee(?)

Fjärrstyrd(?) puffra på Elbe.

/J
Zhukov
Fem robotbåtar, ett stabsfartyg och en oljetanker från 7th German Fast Patrolboat Squadron besöker just nu Malmö.

Fartygen från tyska marinen, med hemmahamn i Rostock och Warnemünde, stannar i Malmö fram till på måndag.

Under lördagen är det "Open Ship" mellan 14.00-16.00. Det innebär att allmänheten får kliva ombord och kolla på båtarna.

Inklistrat från sydsvenskan.

Robotbåtar av Gepardklass från 80-talet, Exocet, RAM-batteri och 76 mm.

Klart som f-n att man ska dit, med kamera, sjöben och allt...alles klar!
Adam Wilhelm
QUOTE (J-Star @ Feb 29 2008, 10:19 ) *

Fjärrstyrd(?) puffra på Elbe.

MLG-27
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.