Behöver lite hjälp med en identifiering. Tidsnr 092140 passerade två flygplan över centrala Helsingborg i nordvästlig riktning. Det såg ut att skilja i höjd mellan dem men jag är osäker på hur mycket då de passerade rakt över mig. Avståndet i sida verkade inte vara över 1000 meter.
Det ena såg ut som ett vanligt passagerarflygplan med bakåtsvepta vingar, kondensationsstrimmor som kom från vingarna och från inte kroppen, och vita blixtljus på vingspetsarna alltså inget ovanligt där.
Det andra lät som ett turbopropellerdrivet flygplan, dock med ovanligt hög ljudnivå för att komma från den bedömda höjden. Ljudet var ganska "kraftfullt" om ni förstår, Lät som om motorerna arbetade hårt. Inga kondensationstrimmor från det heller. Kunde inte se själva flygplanet trots att det var klart väder. Det enda som syntes var en enda röd positionslampa, Alltså inga blixtljus vid vingspetsarna.
Frågorna är således:
1. Varför skiljer positionsljusen sig åt i utseende? Bägge flygplanen passerade åt samma håll och på vad jag bedömde som medelhög höjd.
2. Vilken flygplanstyp kan turboproppen vara?
3. Är det ovanligt med kondensationsstrimmor från turbopropmotorer?