Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Befattningsnummer ?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
hagsell
Fick inkallelseorden i går men när jag läste igenom det så hittade jag en ruta där det stod befattningsnummer 121. Jag ska rycka in som bärgingsman som är NK904 det vet jag men jag hittar ingen koppling mellan numren någon som vet vad det är för ett befattningsnummer och vad det står för blink.gif
Malkolmi
jag har samma problem... jag ska rycka in som skyddsgruppchef (JS800) men har beffatningsnummer 19 på inkallelseordern.
bacchus
Spelar det någon roll? Det är väl ändå befattningen som är det viktiga och inte numren. Fast en gissning är väl att försvarsmakten har någon sorts intern lista där alla befattningar står uppskrivna. :]
Malkolmi
Jag måste säga att det var en väldigt bra gissning, inte så dumt... inte så dumt alls.
Men det känns fortfarande lite konstigt. Någon som har någon aning om vad det kan vara?
simon
Felaktig gissning. Eller tja, internt är det ju.

Befattningsnummer är den plats på listan du har, som befälen prickar av dig på vid inrycksdagen. Helt irrelevant information för den inryckande med andra ord.

Befattningsnummer 19 innebär helt enkelt att du är nummer 19 på inryckningslistan.
Victorr
Befattningskoden är väl iaf. beoende på om man är F-soldat (X9XX), GB (X8XX), PB-KB (X7XX). Eller var så innan man gjorde om vpl-systemet.
Andreas
QUOTE (Victorr @ Mar 9 2006, 21:51 ) *
Befattningskoden är väl iaf. beoende på om man är F-soldat (X9XX), GB (X8XX), PB-KB (X7XX). Eller var så innan man gjorde om vpl-systemet.
KB har/hade XX6XX som befattningskod, se här för ev frågetecken.
simon
Befattningskoden du får av pliktverket vid mönstring och befattningsnummret som står på din inkallelseorder är inte samma sak.
hagsell
Mailade pliktverket och fick detta som svar

Hej !

Tack för ditt mail
Det står inte för något, bara ett nummer för förbandet med hänsyn till deras listor.

Så det simon skrev verkar stämma
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.