QUOTE (BJE @ Mar 28 2006, 23:23 )

QUOTE (Ghostface @ Mar 28 2006, 22:59 )

Att tro att det skulle vara ett enkelt projekt att förflytta en enhet genom europa i fred kontra en enhet på hemmaplan i krig är okunskap... Hemma i krig gör vi vad situationen kräver även om vi inte erkänner det i fred, men i europa är det mängder med regler och politik...
Jag hävdar ändå att det är mer komplext med NBG jämfört med tidigare svenska enheter. Det handlar inte bara om mängd...
Mer regler ja. Men du har inte Stormakt Röds flyghot att ta hänsyn till.
Men det spelar ingen roll. Med mer komplext förband så syftade jag helt enkelt på att en brigad eller fördelning är ett mer komplext förband än en bataljonsstridsgrupp. Det syftade inte på något sätt på hur förbandet ifråga ska förflyttas med mera.

Vad gällde för stridsgrupperna du syftar på? Hur lång tid tog det för dem att bli operativa i sin kända miljö?
De skulle ju i princip kunna vara i strid direkt efter mobiliseringen för att skydda övriga brigadens mobilisering. Det får man väl säga innebära att de skulle vara operativa...

Slutligen vill jag ändå hävda att det inte är riktigt rättvisande att jämföra HV:s beredskapstider med NBG....
Det håller jag helt med om. Det jag ville visa på var bara att vi en gång i tiden kunde ha korta mobiliseringstider på stora förband. Det är bara en fråga om prioriteringar. Hög beredskap kostar mer än lägre beredskap, och när lägre kostnader är mer prioriterat än beredskap så...
Stormakt röd, ja, det var därför jag nämnde "i krig".....
Det är möjligt att fördelning eller brigad är mer komplex än en batstridsgrupp, det beror ju på hur man sätter ihop den. Så som NBG ser ut så anser jag FORTFARANDE att en ex infbrigad ej är mer komplex än NBG som är en typ av stridsgrupp. Du får gärna utveckla vad komplexitet är för dig, för mig är det något som är olika och som är sammansatt och avancerat.
Strid efter mob, visst, men det är i känd miljö. Typ granskog eller liknande och ofta med förutbestämda stridsplaner. NBG skall vara operativt inom tio dygn i okänd miljö med ett ROE som inte existerade i samma omfattning förr, iaf inte i ett ev krig på hemmaplan.
Sen tror jag att NBG aldrig kommer att åka ut med så kort förvarning men det är en annan fråga.
Jag håller med om att vi kunde ha korta mobtider på större förband...
Men vad var det för kvalité på merparten av förbanden, kontra det du skrev om kostnader. Nu är vi riktigt bra utrustade i US (generellt) medan utr förr var en cykel o en lina så man kunde tolka...