Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hemligt vad man har gjort för GU?
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Wigsten
Nu påstår en man jag känner att han inte får berätta vad han har gjort lumpen som... I mina öron låter det inte som annat än ett tafatt försök att impa utan att ha täckning för det. Ljuger han eller är det så att vissa inte får uppge vart dom genomfört sin GU? Jag har ju förståelse för att man inte pratar om det om man tjänstgör i SSG eller likn., men GU som sagt...?
Vysotskij
Kan vara detta. Eller någon befattning som vare sig du eller jag ska känna till. (Skulle dock gissa på någon stab/und/säk-tjänst snarare än Hamiltonspecialjägare i så fall.)
Wigsten
Jag vet inte om det är jag som är allmänt skeptisk som person, men jag tycker att det låter konstigt att värnpliktiga skulle placeras på tjänster som är så hemliga att deras blotta existens inte får komma till allmän kännedom. Det skulle ju precis som du själv säger vara inom underrättelsetjänsten eller något liknande, men man har ju inte lagt munkavle på dig som gick på TolkS...?
Bushi LG
Fast vi får ju inte glömma att vi lyder under sekretessen när vi tjänstgör i FM. ph34r.gif
En del tolkar kanske detta hårdare än andra... smile.gif
Ju mindra man berättar desto mindre vet FI... ph34r.gif
Kylskåp
“Let your plans be dark and as impenetratable as night, and when you move, fall like a thunderbolt.” Sun Tzu

Därmed inte sagt att personen i fråga är ässässgee
johanp
Tror nog inte att om man hade haft hemlig befattning skulle säga något om det, utan istället dra till med att man låg på skytte motsv.
APC-mannen
Men det är ju som alltid, det är ju inget kul att vara hemlig om ingen vet om det.

TILLÄGG: Ungefär den stil som KL i Kosovo verkar upprätthålla enligt uppgift. Själv har jag iofs aldrig ens sett deras otillgängliga bas (=Heimdal?) så jag kanske inte ska yttra mig.
Jolle
hehe..
"Den sanne invigde är den som vet att den mest verksamma bland hemligheter är en hemlighet utan innehåll, därför att ingen fiende komer att lyckas få honom bekänna den, ingen av hans trogna att lura ur honom den."
Umberto Eco; Foucaults pendel
SG OLSSON
Det är väl en del undbefatningar hos bla fra som det är en smula hysh hysh med
mdn
Jag tror starkt på att den här snubbens påstående hör hemma tillsammans med övriga i tråden Vysotskij länkade.

Det ska nog väldigt mycket till om själva befattningens namn ska vara hemligt med tanke på alla problem det skulle ställa till. Den enda anledningen till att hemlighålla befattningstiteln är om man vill hemlighålla att organisationen besitter den kompetensen/motsvarande. Det finns ju bevisligen folk som har sysslat med diverse hysh-hysh-saker under sin GU och som får berätta om att de har gjort det.

QUOTE (johanp @ Mar 7 2006, 17:42 ) *
Tror nog inte att om man hade haft hemlig befattning skulle säga något om det, utan istället dra till med att man låg på skytte motsv.

Kan bara hålla med där. Mycket smartare än att hålla befattningen hemlig skulle vara att ge befattningen att intetsägande namn med viss anknytning till tjänsten som t.ex. skytteplutonbefäl (för ninjatjänster) eller stabs-/sambandsplutonbefäl (för topphemliga MUST-skrivbordsförare).

@Wiksten:
Fråga den här snubben vad han skriver i sitt CV. Han kan ju inte direkt skriva "topphemlig värnplikt", för det skulle ingen arbetsgivare köpa.

QUOTE (SG OLSSON @ Mar 7 2006, 18:18 ) *
Det är väl en del undbefatningar hos bla fra som det är en smula hysh hysh med

Ja, men de får ju fortfarande säga till exempel "Jag gjorde lumpen som KOS:are på FRA".

/mdn
dxl
Och den största frågan är väl om man verkligen sätter värnpliktiga på dom allra hyshaste tjänsterna.
Och sedan är det väl så som som mdn säger, finns ju inget hemligt med att säga VAR man gjorde lumpen eller som VAD, däremot rutiner/arbetssätt och HUR man arbetade och informationen man hade tillgång till.
stefanf
Eftersom jag inte kommer ihåg om jag gjorde det frågar jag er - skriver/skrev man på en sekretessförbindelse i samband med GU?
mdn
QUOTE (stefanf @ Mar 7 2006, 19:59 ) *
Eftersom jag inte kommer ihåg om jag gjorde det frågar jag er - skriver/skrev man på en sekretessförbindelse i samband med GU?

Alla på mitt kompani skrev under sekretessförbindelse bara några dagar efter inryck.

/mdn
Krook
En gång i tiden fanns det tjänster som de vpl inte fick säga någonting om.
Men det var på den gamla goda annorlunda tiden då man inte skulle bära namnbricka rättvänd utanför grindarna.

/Krook
The Swede

Inte som regel, det beror på vad man har för tjänst.
106
QUOTE (Krook @ Mar 7 2006, 20:27 ) *
Men det var på den gamla goda annorlunda tiden då man inte skulle bära namnbricka rättvänd utanför grindarna.

Menar du att det har ändrats?
Krook
QUOTE (106 @ Mar 7 2006, 20:47 ) *
QUOTE (Krook @ Mar 7 2006, 20:27 ) *

Menar du att det har ändrats?

Om du avser tiden så har den ändrats. smile.gif
Avser du namnbrickas bärande så finns inga krav på att vare sig vända eller ta bort namnbrickan utanför grindarna.

/Krook
Andreas
Tillägg till mdn:s svar, kan minnas åtminstone tre skilda tillfällen då vi skrev på papper om gällande sekretess, måhända att det skiftar en hel del.

Sen vill jag minnas att vi uppmanades (åtminstone under GSU:n) att vända på namnbrickan utanför grindarna men det hade nog mer om att inte koppla ev tråkigheter som vpl skulle kunna ställa till med till enskilda förband/kompanier/ftg etc än något annat.
Sytare
Vi hade order på att vända vår namnbricka utanför grindarna, något som även förklarades i skv. ordern.
Furir XX
Vet inte hur det är med "hemlig" GU, men det kanske finns.

Däremot för att fortsätta på två andra spår. När jag gjorde lumpen ( 95) då skulle namnbrickan vändas eller tas bort utanför grindarna.

Sen när det gäller sekretess förbindelse så är det väl som någon säger, Det beror väl på vart men är? Jag fick skriva sekretessförbindelse eftersom vi var ibland på "hemliga" ställen ( som inte är så hemliga varken då eller nu) men det är väl mer en helhet det handlar om,portkoder, vart det finns nyklar, vart "det" och "det" finns. Jag tror att alla som gör vapenfri på arlanda får skriva på sekretess papper eftersom dom får reda på så "mycket annat" om arlanda som byggnad och anläggning.

Sen om jag inte miss helt fel, så vart det väl allmänt fotoförbud på allt militär väl.. båtar,hus mm INNE på området..
APC-mannen
QUOTE (Sg Toll @ Mar 8 2006, 01:03 ) *
Vi hade order på att vända vår namnbricka utanför grindarna, något som även förklarades i skv. ordern.

Och vi blev tillsagda att bära den som vanligt, såväl inom eller utanför garnisonsområdet. "Vi skäms inte för vilka vi är" var kaptenens ord kommer jag ihåg... smile.gif
lowandslow
QUOTE (Sg Toll @ Mar 8 2006, 01:03 ) *

Det där tycker jag är en märklig regel som finns på vissa förband. Den information som finns på namnbrickan går ju ofta att utläsa från uniformen. På uniformen finns ju både namn (om man har namnband, vilket många har), grad, försvarsgrens-/vapenslagstillhörighet, förband och eventuell enhet (kompani skvadron eller motsvarande). Ska man nu vara så hemlig på stan att man vänder på namnbrickan kan man lika gärna lämna uniformen hemma. Den personen som skulle ha någonting ut av att läsa din namnbricka får i 9 fall av 10 ut det han behöver veta genom av att läsa din uniform, och är det nu någon som har en superhemlig eller känslig befattning så borde det inte stå på namnbrickan...

Mina fem öre... Jag har alltid uppmuntrat ett stolt bärande av namnbrickan! Malajn.gif
106
Men vid utlandstjänst skulle den tas bort utanför campen och namnband var inte tillåtna. Alla hade dessutom samma tygmärken på uniformen, fast senare började vissa sy dit diverse bågar och utbildningstecken.

Befattning brukar ju stå på namnbrickan och det vet jag inte hur man kommer fram till utifrån övriga märken, bortsett från prickskyttebåge och liknande.
The Swede
QUOTE (106 @ Mar 8 2006, 20:23 ) *
Men vid utlandstjänst skulle den tas bort utanför campen och namnband var inte tillåtna. Alla hade dessutom samma tygmärken på uniformen, fast senare började vissa sy dit diverse bågar och utbildningstecken.

Befattning brukar ju stå på namnbrickan och det vet jag inte hur man kommer fram till utifrån övriga märken, bortsett från prickskyttebåge och liknande.

Vilken mission var detta?

När jag var på 8:e i Bosnien använde vi våra namnbrickor istället för Bluecard i checkpoints. (dom var ju blåa) :P

The Swede pansar2.png
stefanf
Vi hade både namnband och brickor på oss utanför campen utan att någon sa någonting om det.

Däremot ska jag briljera med min förestående demens och erkänna att jag inte kommer ihåg om jag skrev under en sektressförbindelse i samband med utlandstjänst.
Jag hade huvudtjänst i signal och hade följdaktligen högsta säkerhetsklassning, och tillgång till all slags kryptomateriel. Rent gissningsvis borde jag ha skrivit under någonting... 7.gif
mdn
QUOTE (lowandslow @ Mar 8 2006, 20:14 ) *
Det där tycker jag är en märklig regel som finns på vissa förband. Den information som finns på namnbrickan går ju ofta att utläsa från uniformen.

I mitt fall gick det att utläsa både förband och huvudtjänst från axelklaffen. Därtill hade jag en massa märken och knappar på uniformen. Trots detta vände jag på namnbrickan eftersom jag har ett väldigt ovanligt efternamn och därför ogärna skyltar med det. Det kändes i alla fall mycket tryggare den gången jag åkte pendeltåg från Västerhaninge i tjänsten och en inte helt frisk person satte sig bredvid mig och började skräna ganska så aggressivt om hur himla fega vi svenskar var under vinterkriget.

Angående att skriva under sekretessavtal:
Enligt sekretesslagen/säkerhetsskyddslagen (minns inte säkert) är FM (eller den myndighet/företag man nu tillhör) skyldiga att informera om vilka regler och lagar som gäller den som tar del av och hanterar sekretessbelagda uppgifter. I samband med att man får den informationen brukar man få skriva under ett intyg om att man erhållit informationen och att man har förstått ens skyldigheter och vad inskränkningarna i meddelarfriheten innebär. Alltså bör alla de som tar del av sekretessbelagd information under sin värnplikt få skriva under i alla fall ett papper.

/mdn

Edit: Förtydligade oklarhet.
dalmas
QUOTE (stefanf @ Mar 8 2006, 20:49 ) *
Vi hade både namnband och brickor på oss utanför campen utan att någon sa någonting om det.

Däremot ska jag briljera med min förestående demens och erkänna att jag inte kommer ihåg om jag skrev under en sektressförbindelse i samband med utlandstjänst.
Jag hade huvudtjänst i signal och hade följdaktligen högsta säkerhetsklassning, och tillgång till all slags kryptomateriel. Rent gissningsvis borde jag ha skrivit under någonting... 7.gif

Du bör definitivt ha skrivit under något. Som stabsass fick vi skriva under om kryptomaterial och att vi hade tystnadsplikt på det vi hörde på linjen under pågående telefonkoppling.
Rokare
QUOTE (mdn @ Mar 7 2006, 20:22 ) *

Alla på mitt kompani skrev under sekretessförbindelse bara några dagar efter inryck.

/mdn

QUOTE (The Swede @ Mar 7 2006, 20:31 ) *

Jag är, nästan 100%, säker på att man skall göra det för samtliga tjänster. Huruvida det de facto görs är nog en annan fråga. Dock tycker jag att det, förutom "skall kravet", ger en god inramning av inrycket. Det skapar lite mer allvar i stituationen, vilket kanske MDN med bröder och systrar kände när vi tryckte pappret i ansiktet på dem :P

Samma sak att säga "ni lyder nu under VPL-lagen motsv"

GMY
Fogelström
För mig var det under GU självklart att vända namnbrickan. Det man kunde utläsa från min uniform var: Menig i flygvapnet. Vi hade inget krav på förbandsmärke eller övriga märken, och i vilket fall som helst är det väl lagom självklart att man tillhör F17 om man springer rundor i Ronneby - med eller utan förbandslappen (som bara några tilldelades och en handfull sydde på).

Vad man däremot kunde utläsa från min namnbricka var: Födelsedata (dag samt månad, och med lite detektivarbete kan man ju gissa vilket år jag var född också), efternamn och vad jag utbildades mot (tjänst på Hemliga Berget). Jag var egentligen aldrig rädd, men better safe than sorry, eller hur?

Min andra namnbricka (bytte iom byte av tjänstgöringsort) innehöll hela mitt namn, plutonstillhörighet och enhetstillhörighet. Nu kunde man dock även, om man kikade noga på min uniform, se att jag var korpral i flygvapnet och tjänstgjorde i Ins/bevplut F17H. Kom man inte tillräckligt nära såg man bara kobran, vilken många som tjänstgjorde i Berget bar. Av gammal vana vände jag på skylten dock (trots att den sa ungefär samma sak som uniformen), onödigt att skylta med mer information än man behöver.

Att inte skämmas för vad man är betyder inte samma sak som att man inte vill flasha helt onödig information (vad du heter är faktiskt ointressant under en hemresa, vill någon veta får de väl fråga...) i en miljö där folk som vill dig eller motsv. personer illa kan finnas (dvs, samhället). Att en genomsnittlig skytteslusk som inte känner till några hemlisar överhuvudtaget inte bryr sig kan jag köpa, men bara för att jag inte vill visa alla på tåget vad jag heter så betyder inte det att jag inte var stolt över min tjänstgöring, inte det minsta.

Ang. "originalfrågan" så blev vi tillsagda att vända brickan utanför grindarna någon gång under GU och det hängde kvar främst genom påminnelser från kamrater, fanns inte i stående kompaniorder eller något sådant dock, vad jag kan minnas.
dalmas
QUOTE (Rokare @ Mar 9 2006, 12:30 ) *
QUOTE (mdn @ Mar 7 2006, 20:22 ) *

/mdn

QUOTE (The Swede @ Mar 7 2006, 20:31 ) *

Jag är, nästan 100%, säker på att man skall göra det för samtliga tjänster. Huruvida det de facto görs är nog en annan fråga. Dock tycker jag att det, förutom "skall kravet", ger en god inramning av inrycket. Det skapar lite mer allvar i stituationen, vilket kanske MDN med bröder och systrar kände när vi tryckte pappret i ansiktet på dem :P

GMY

Nu var det ju några år sedan min vpl (17 år 7.gif ) och vet med bestämdhet att det bara vi stabsapor som skrev under medan kvm slapp.
J.K Nilsson
Vi fick vända namnbricka om vi ville när vi var utanför grindarna, inom staketet skulle den vara rättvänd. (Lägg till lämplig svordom för ett mustigare intryck) Efter befattningsutbildning åkte den in i bröst fickan och kom upp till högvakten.

J.K Nilsson
Andreas
QUOTE (Rokare @ Mar 9 2006, 12:30 ) *

GMY

Tillägg: Jag kan förstås bara svara för mitt inryck samt ett antal bekantas men jag känner faktiskt ingen (som lumpat de senaste åren) som inte någon gång under GU skrivit under nån form av sekretesspapper. Huruvida de också "fått pappret tryckt i ansiktet" förtäljer dock inte historien... ;)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.