Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hangarfartyg
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > SJÖ
imint
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/4780630.stm

Intressant artikel om nytt hangarfartygsavtal, men även lite om Afrika
dxl
France and the United Kingdom at present account for 70% of European spending on R&D," they said.
"Other nations need to do more in this area."
The defence ministers meeting in Innsbruck will hear proposals for a common EU fund on defence research, proposed by EU foreign policy chief Javier Solana last month

med risk för att gå OT men finns det källor på hur Sverige ställer sig till det här?

(ja jag sökte på google)
johanp
Populationer:
Storbritannien - 60milj.
Frankrike - 60milj.
Sverige - 9milj.

Tycker inte att det är så konstigt att vi spenderar avsevärt mindre än dem, de är förövrigt båda ganska så insyltade i krig som kräver försvarsmatriel. Det hela är nog mer riktat till Tyskland, Italien och Spanien.
Maverick
Nu verkar de ha kommit ett steg närmre i alla fall
Artikel i E24.se
Hittade faktiskt ingen tråd om detta men finns det tips på bilder och annan fakta om dessa kolosser???
Vildmannen
Rekordstora med brittiska mått, men mindre än Nimitzklassen som väger 102.000 ton och är 317 meter långa.
kerran
Hur stora var de Hangarfartyg brittiska Royal Navy opererade fram till slutet av 1970-talet?
Dessa vet jag hade F-4 Phantom och kärnvapenbombaren Hawker Siddeley Buccaneer baserade ombord...båda tungre kärror än tex viggen...så hangarfartygen torde ha varit större än dagens hangarfartyg som RN opererar.
Rickard N
Är det någon som vet vad de skall flyga från dem? Jag gissar att Sea Harrier börjar bli lite till åren, men man vet ju inte om de klarar sig med uppgraderingar eller om de skall köpa in någon ny variant, eller kommer de satsa på något konventionellt flygplan och katapulter? Om jag gissar vidare börj väl planen ha någon form av multirollstänk eller skiter man helt i luftförsvar runt dem?
Vysotskij
QUOTE (Rickard N @ Jul 26 2007, 10:13 ) *
Är det någon som vet vad de skall flyga från dem? Jag gissar att Sea Harrier börjar bli lite till åren, men man vet ju inte om de klarar sig med uppgraderingar eller om de skall köpa in någon ny variant, eller kommer de satsa på något konventionellt flygplan och katapulter? Om jag gissar vidare börj väl planen ha någon form av multirollstänk eller skiter man helt i luftförsvar runt dem?

STOVL-version av F-35 enligt Wikipedia. Ett rejält lyft från Sea Harrier, om en brunskoflotteamatör som undertecknad får gissa.
Lt.E
QUOTE (kerran @ Jul 26 2007, 08:13 ) *
Hur stora var de Hangarfartyg brittiska Royal Navy opererade fram till slutet av 1970-talet?
Dessa vet jag hade F-4 Phantom och kärnvapenbombaren Hawker Siddeley Buccaneer baserade ombord...båda tungre kärror än tex viggen...så hangarfartygen torde ha varit större än dagens hangarfartyg som RN opererar.

HMS Eagle, wikipedia
L:245 m

Invincible class aircraft carrier
L:209m

Blackburn Buccaneer, wikipedia
Peo
QUOTE (dxl @ Mar 7 2006, 19:24 ) *
France and the United Kingdom at present account for 70% of European spending on R&D," they said.
"Other nations need to do more in this area."
The defence ministers meeting in Innsbruck will hear proposals for a common EU fund on defence research, proposed by EU foreign policy chief Javier Solana last month

med risk för att gå OT men finns det källor på hur Sverige ställer sig till det här?

(ja jag sökte på google)

http://www.forum-europe.com/publication/CS...tegration_1.pdf

Ett par år gammal. Titta på sidan 74.

55% för Frankrike och Storbritannien, 80% för de 6 största varav Sverige är (var?) en.
JCasper
Med tanke på att britterna e med o utvecklar jointfighter som kommer produceras i 3 utförande, varav en är för hangar fartyg, så gissar på de blir de..

ps. vet dock inte om ni redan skrivit de kan inte betekningarna på dom!
Isgubbe
QUOTE (JCasper @ Aug 16 2007, 17:50 ) *
Med tanke på att britterna e med o utvecklar jointfighter som kommer produceras i 3 utförande, varav en är för hangar fartyg, så gissar på de blir de..

ps. vet dock inte om ni redan skrivit de kan inte betekningarna på dom!

Du får nog förtydliga vad du menar lite utförligare. Kan du inte beteckningarna på JSF? eller vad är frågan/påståendet? Första delen av ditt inlägg tror jag att jag förstår.

Det finns massor med information om JSF programet på nätet.

Förslag på länkar:

globalsecurity
FAS
JSF.mil
airforce technology
RAF

Det tog mig ca 7 sekunder att hitta de olika modellerna som planeras och vad de heter.

Lycka till!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.