Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Artilleriskjutning
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Skuggan
Startar en ny tråd där vi ostört kan snacka artilleriskjutningar, dela bilder, filmer, erfarenheter osv..
dock skall vi inte inskränka oss på artilleri enbart, utan jag tycker vi låter denna tråden handla om andra tunga direkt ocj indirekt skjutande pjäser (strv har dock en egen tråd)

börjar med att citera delar av ett av mina inlägg ifrån strv skjutnings tråden..

QUOTE (Skuggan @ Feb 27 2006, 19:29 ) *
Liten film där 6 pjäser står grupperade på Linje och skjuter Laddning 6, ca25m mellanrum mellan pjäserna
Notera att det är inte lika "snärtigt" ljud som när strv skjuter, kan säga att V0 (V-noll) iaf ligger på omkring 830m/s och projektilen väger ca 43kg ;) (krutladdningarna väger ca 8kg)

sedan har jag en film till (ej svensk) som jag skulle vilja lägga upp, dock har jag ingen plats för det, men är någon intresserad så..

så, nu är det fritt fram att posta bilder och filmer med artilleri och dylikt här smile.gif
Fältmarskalken
Filmen som du hade länkat till, den var hur skön som helst för en artillerist. clap.gif fun_icon_nana.gif worthy.gif

Gärna mera filmer gasmask.gif
När man ser sådant längtar man tillbaka till den gamla goda tiden då man kände hur doften av krutrök låg tät över skjutfälten.
Bushi LG
QUOTE (Skuggan @ Mar 5 2006, 20:43 ) *
Startar en ny tråd där vi ostört kan snacka artilleriskjutningar, dela bilder, filmer, erfarenheter osv..
dock skall vi inte inskränka oss på artilleri enbart, utan jag tycker vi låter denna tråden handla om andra tunga direkt ocj indirekt skjutande pjäser (strv har dock en egen tråd)

börjar med att citera delar av ett av mina inlägg ifrån strv skjutnings tråden..

QUOTE (Skuggan @ Feb 27 2006, 19:29 ) *

Liten film där 6 pjäser står grupperade på Linje och skjuter Laddning 6, ca25m mellanrum mellan pjäserna
Notera att det är inte lika "snärtigt" ljud som när strv skjuter, kan säga att V0 (V-noll) iaf ligger på omkring 830m/s och projektilen väger ca 43kg ;) (krutladdningarna väger ca 8kg)

sedan har jag en film till (ej svensk) som jag skulle vilja lägga upp, dock har jag ingen plats för det, men är någon intresserad så..

så, nu är det fritt fram att posta bilder och filmer med artilleri och dylikt här smile.gif

Coolt B)
6 pjäser? Hmmm, det måste vara alla vi har i Svedala då... :P
Skämt åt sido. Bra film! Bra initiativ till en (förhoppningsvis) bra tråd! Värmer en "gammal" GRK:are att få prata om den enda sanna elden -den indirekta...
Skuggan
QUOTE (Bushi LG @ Mar 5 2006, 22:50 ) *
Coolt B)
6 pjäser? Hmmm, det måste vara alla vi har i Svedala då... :P
Skämt åt sido. Bra film! Bra initiativ till en (förhoppningsvis) bra tråd! Värmer en "gammal" GRK:are att få prata om den enda sanna elden -den indirekta...

nejdå, det var bara halva batlajonen... resterande 6 pjäser tillhörde I19 ArtBat och var således på deras RSÖ i boden trakten ;)

den andra filmen jag har visar lite hur det ser ner i målterrängen när granaterna dimper ner, dock är filmen gjort på andra sidan atlanten, så exakt som i sverige blir det ju inte.. (de skjuter med bla M109, L118/M119 och MLRS).
någon som har förslag på vart jag kan lägga upp den?
SG OLSSON
Hur stor är den? Jag har en stadig server att lägga saker på.
Skuggan
QUOTE (SG OLSSON @ Mar 6 2006, 19:55 ) *
Hur stor är den? Jag har en stadig server att lägga saker på.

ganska liten... 4,6Mb
filmen är bara 31s lång...
Mos
QUOTE (Sandqvist @ Mar 6 2006, 10:28 ) *
riktigt nice man vill ju inte vara i andra änden när granaterna dimper ner :P

been there, done that
låter lite när de dimper ner, lite otrevligt att bli lämnad i mål terrängen med säkerhetsradio där man skall anropa Sigurd Ceasar ifall det låter som granaterna kommer lite nära
Skuggan
QUOTE (Mos @ Mar 6 2006, 21:22 ) *

been there, done that
låter lite när de dimper ner, lite otrevligt att bli lämnad i mål terrängen med säkerhetsradio där man skall anropa Sigurd Ceasar ifall det låter som granaterna kommer lite nära

var det ni som råkade bli kvarlämmnade lite för länge år 04/05?
eller var det 03/04? (lekhytte bytte ju namn sedan)
isåfall var det aldrig något vi hörde något om...
Mos
QUOTE (Skuggan @ Mar 6 2006, 21:26 ) *

been there, done that

Vi var där vi skulle vara mitt i målterrängen, okej det var inte riktiga artellerigranater som smälde omkring oss det var grk om jag inte minns fel. Radiolänk behöver stå på dumma ställen ibland bara för att det skall kunnas skjutas. Det var i Älvdalen vintern 03/04 om jag inte minns fel
Skuggan
QUOTE (Mos @ Mar 7 2006, 17:54 ) *

been there, done that

Vi var där vi skulle vara mitt i målterrängen, okej det var inte riktiga artellerigranater som smälde omkring oss det var grk om jag inte minns fel. Radiolänk behöver stå på dumma ställen ibland bara för att det skall kunnas skjutas. Det var i Älvdalen vintern 03/04 om jag inte minns fel

åfan....
SG OLSSON
QUOTE (Skuggan @ Mar 7 2006, 18:46 ) *
QUOTE (Mos @ Mar 7 2006, 17:54 ) *

been there, done that

åfan....

jag kan lägga ut den åt dig inga problem
Vinter
Måster vara någon som haft kamera med sig på Op under eldledning, är det ingen som har en filmsnutt? smile.gif
Skuggan
QUOTE (Vinter @ Mar 9 2006, 09:54 ) *
Måster vara någon som haft kamera med sig på Op under eldledning, är det ingen som har en filmsnutt? smile.gif

det vore grymt kul.
när man sitter på skjutande enhet så ser man ju sällan nedslagen..
enda gången jag gjorde det var när vi skjöt direktriktat på 800m...
12 pjäser, 2 mål, 2 inskjutnings skott/pjäs och sedan samtidigt eldöppnande med 6 pjäser/mål och 2 skott
sedan var målen borta biggrin.gif
har dock ingen filmsnutt från det, och min kamrat som plåtade lyckades inte få några bra bilder...
Skuggan
Hittade filmen jag pratade om på nätet..
VIDEO
danno
En kort snutt med skjutande Bkan 1C: http://www.bodenartilleristen.se/bkanfilm.htm

Tyvärr är detta den enda film som jag har sett och den är rätt kass, speciellt på slutet. Men det härliga ljudet och eldhastigheten framgår. Världens snabbaste eldrörsartilleri - yeah!!!
Jons75
Jag har lite filmer där det skjuts, skall byta grafikkort bara, så jag kommer inte åt dom just nu.
Hur gör man för övrigt när man lägger upp filmer så de kan ses som ovan?

Har för mig att det skall finnas några gamla kort också.

Jag återkommer...
Vinter
Du får ta och fixa en host som kan erbjuda gratis bandbredd. Jag kan ta och kolla upp lite när det blir dags.
Noname
Antar att "Eldledaren" och den gamla klassikern "Indirekt eld" (från 1975) skulle platsa här då! Där finns smaskigheter som en IE-företrädare-av-idag bara skulle kunna drömma om worthy.gif
Kan se om jag kan lägga upp dem om ni vill.
Skuggan
QUOTE (Pegin @ Mar 10 2006, 20:49 ) *
Antar att "Eldledaren" och den gamla klassikern "Indirekt eld" (från 1975) skulle platsa här då! Där finns smaskigheter som en IE-företrädare-av-idag bara skulle kunna drömma om worthy.gif

Eldledaren fins väl redan på eskils FTP (kolla i propaganda delen här på soldf)
tror också att där fins "Förband haubits 77" från nån gång i början på 80 talet.
men "Indirekt eld" vore jäkligt najs att få se smile.gif

jodå, filmerna fans där...
Förband Haubits 77

dock hittar jag inte eldledaren just nu, men den skall finnas den också...
fans en del annat av art intresse smile.gif
eskils FTP
JBP
QUOTE (Skuggan @ Mar 10 2006, 22:25 ) *

Eldledaren fins väl redan på eskils FTP

Hmm du har sniffat för mycket på tomhylsor igen skuggan, jag har också kollat igenom eskils ftp och den ligger inte där.
Skuggan
QUOTE (JBP @ Mar 11 2006, 16:59 ) *
QUOTE (Skuggan @ Mar 10 2006, 22:25 ) *

Eldledaren fins väl redan på eskils FTP

Hmm du har sniffat för mycket på tomhylsor igen skuggan, jag har också kollat igenom eskils ftp och den ligger inte där.

nej, den har dock gjort, men såg att den är borttagen för att hindra spridning av copyright skyddat material...
Noname
*Skakar liv i tråden*

Vet att det finns många som är intresserade av artilleriets kriorg.
Läser lite i boken "Det svenska artilleriet" och enligt den fanns det 1945 totalt 52 artilleribataljoner, 1985 fanns det 41 st, 1995 33 st och 2005 4 st!
Inom en snar framtid blir det iofs bara två bataljoner (dock dumpermonterade).

1995 var de 33 artilleribataljonerna fördelade enligt nedan:

Fördelningsartilleri:
10 st: 15.5 cm haub F
2 st: 15.5 cm bkan
1 st: 15.5 cm haub 77A
4 st: 15.5 cm haub 77B
totalt 17 bataljoner

Brigadartilleri:
15 st: 15.5 cm haub 77A
1 st: 15.5 cm haub F
totalt 16 bataljoner

De krigsorganiserade artilleriregementena (dit fördelningsbataljonerna hörde) var 1995 sju + två:

Kriorg - Knutet till
A1 - 14. förd
A2 - 3. förd
A3 - 13. förd
A4 - 2. förd
A7 - MKG
A8 - 6. förd
A9 - 4. förd
66. artledningsstaben - Fo 66
Foartreg AR 67 - Fo 67
C 2.a pjäs
QUOTE (Pegin @ Apr 20 2006, 20:17 ) *
*Skakar liv i tråden*
A7 - MKG

Spännande! MKG förfogade över 18. mekhaubitsbataljonen (15.5F) samt 7. och 21 fördelningshaubitsbataljonerna (15.5F). Därutöver hade FMB mot slutet två kustförsvarbataljoner där åtminstone de tunga batterierna kunde lösa markmålsuppgifter. SE1 (12/70) och BN (15,2/51 tdblpj). Någon som kan lista övriga förband?
Flak
@ Skuggan: Blev ju alldeles varm i kroppen av att se "Förband Haubits 77"-filmen!

Vilka klipp, vilken pedagogik, vilken dramatik och framförallt: Vilket gediget försvar vi
hade en gång i tiden! Varje bildruta utstrålar mod, plikt och handlingskraft!

Hoppas det kommer fler länkar till roliga och underhållande Klassiker!

happy.gif

smile.gif
SG OLSSON
Väcker minnen även om det var A pjäser.

Märktes dock att det var filmat för pedagogik. Ville bara vråla ÖKA ett par gånger....
Skuggan
ja, "Förband haubits 77" stämmer ju med dagens verklighet till ungefär 5% :P
kul för oss yngre iaf att se hur det gick till när fienden var röd och kom från Öster ;)
DBE
QUOTE (Skuggan @ Mar 10 2006, 23:25 ) *

Eldledaren fins väl redan på eskils FTP (kolla i propaganda delen här på soldf)
tror också att där fins "Förband haubits 77" från nån gång i början på 80 talet.
men "Indirekt eld" vore jäkligt najs att få se smile.gif

jodå, filmerna fans där...
Förband Haubits 77

dock hittar jag inte eldledaren just nu, men den skall finnas den också...
fans en del annat av art intresse smile.gif
eskils FTP

Det värmer ett Art, Hjärta med sådana filmer! worthy.gif
Flamdämpare
Sprang på ett utryck:

"lowest aiming point for artillery"

Jag vet vad det betyder ordagrant, Men vad innebär det rent praktiskt?

Är det flackbaneeld?

Är det höjden på nedslagsplatsen? Om det för tempereringens skull spelar nån roll?

Är det lägsta praktiska banhöjd för projektilerna?
Jons75
QUOTE (Flamdämpare @ May 16 2006, 08:12 ) *
Sprang på ett utryck:

"lowest aiming point for artillery"

Jag vet vad det betyder ordagrant, Men vad innebär det rent praktiskt?

Är det flackbaneeld?

Är det höjden på nedslagsplatsen? Om det för tempereringens skull spelar nån roll?

Är det lägsta praktiska banhöjd för projektilerna?

Vet inte exakt men kan det vara mask i bäring?
Det vill säga om man dumpar eldröret mera så skjuter man i trädtopparna, berget, huset eller vad det nu är som står framför.

Jons
Krook
Hörde idag att Staten godkännt beställning av 24st Haubits 77 D, eller vad den nu heter. Archern alltså.
Intressant.

/Krook
simon
Är 24st det totala antalet 77BD som skall ingå i insatsorgen?
Kommer det finnas kvar några 77B?
Skuggan
QUOTE (simon @ May 18 2006, 21:43 ) *
Är 24st det totala antalet 77BD som skall ingå i insatsorgen?
Kommer det finnas kvar några 77B?

jag har iaf inte hört något om minskning från 48(51) pjäser...
dock skall 24st byggas om till ARCHER och eventuellt skall 24(26)st moderniseras till FH77B05 standard (längre eldrör mm)
ang bataljoner har jag hört 2+2 (2 ARCHER och 2 FH77B)

dock är de siffrorna ungefär ett år gamla så det kan ha ändrats.

ARCHER heter btw Artillerisystem 08 ARCHER ;)
simon
I see, så det skall alltså fortfarande finnas oskyddat artilleri? och 4 bataljoner? Det var rejält... dry.gif
Noname
Senaste budet är 2 BD och 1 77B.
Skuggan
sedan så heter inte dumpen 77BD längre, den heter ARCHER eller AS08 (ArtilleriSystem 08)

för att vara en liten messerschmitt bara...
SG OLSSON
Vart fick du 51 ifrån.

är inte archer prototypen en av reservpjäsrna? Hadde fått det för mig
Skuggan
QUOTE (SG OLSSON @ May 25 2006, 19:21 ) *
Vart fick du 51 ifrån.

är inte archer prototypen en av reservpjäsrna? Hadde fått det för mig

hrm.... felskrivning..... skall vara 50 givetvis..... såvida de inte byggt om en Adam till Bertil Standard vissel.gif
UAV
Var hittar jag "eldledaren"?
yoohan
Jag har en film från målområdet från en kvällsskjutning med zonrör. Har ingen plats att lägga upp den på bara. Men jag kan bidra med några bilder. :)

Haubits 77a under direktskjutning

Pjäsbesättning för en haubits 77a
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.