QUOTE (C DK012 @ Mar 8 2006, 11:46 )

Beträffande de eventuella estetiska kvaliteterna i tredje rikets konst och arkitektur håller jag inte med. Det mesta jag sett är pompöst skräp, ner till minsta vaktstuga.
Helt riktigt! Det är det pompösa, nästan lite kitschiga och förutsägbara, som gör gör det så... vackert på något sätt. Precis på samma sätt som jag är svag för socialrealismen när det gäller konstverk. Så vi kan väl utan överdrift säga att där dessa två fenomen mötas, som i gamla DDR till exempel, blir resultatet faktiskt spännande i sina monumentala exesser. Fast det är klart, som i de flesta stilar går det 9 dåliga exempel på ett riktigt riktigt bra om jag ska vara ärlig.
Nu sitter jag och spånar tämligen fritt (aktiv arbetsflykt) men kan det ligga något i att det inte är en nazistisk stil utan snarare en tysk stil eller smak vi talar om? Jag tänker på att dessa tydliga stildrag finns redan från mitten av 1800-talet, i synnerhet i nordtyskland, och att mycket liknande byggts även efter kriget. Möjligen med undantag för det första årtiondet. Kanske finns någon mer skolad inom området än jag som kan reda ut det hela?
För att inte gå alldeles för OT så kan jag ju komma tillbaka till det faktum att så mycket bombades under kriget. Jag kan mycket varmt rekomendera ett besök i Dresden där renoveringen, eller snarare återuppbyggnaden, av de gamla kvarteren pågår som bäst. Man behöver inte gå många meter utanför det mest turistiska områdena för att hitta många spännande miljöer med tydliga spår från kriget. Ytterligare några hundra meter bort och man hamnar i de sovjetinspirerade kolossområdena. Dresden byggdes upp igen under 1950-talet som en mönsterstad i DDR, i mitt tycke endast överträffad av Karl-Marx-Stadt (Chemnitz heter den nu va?)
EDIT: Det där om Chemnitz