Jag märker på diskussionerna här att det finns kunniga människor. Därför rodnar jag när jag ska ställa elementära frågor. Men förlåt mig (jag var luftvärnare) är ni hyggliga !
Att en strv har ett torn vet jag. Men vad heter den där burken som är nederst? Själva kroppen, alltså? Officiell militär benämning önskas.
Stridsvagnen har band. Vad kallas banden? Det måste finnas något ord som är aningen mer definierat än "band".
Ett av hjulen driver bandet och heter därför............................?
Ett annat stort hjul driver INTE och kallas..................?
Bärhjul är väl rätt, men vad heter de små rullarna som bär upp bandets övre del?
Vad kallas det när ett band har trillat av? Då har man ju xxxxxxt bandet, eller hur?
Vad kallas denna typ av olycka? Bandxzxzxzxz?
Strv rycker fram växelvis från eldställning till eldställning, skulle jag tro. Hur kan man benämna det läge en stridsvagn har då den har ryckt fram, kommit klar i eldställning och kan skjuta? Vad säger vagnchefen till plutch? Säger han "klar" eller "eldberedd" eller "i läge" eller vad säger han?
Strv har gått i ställning och lurar på fi. Bara spaningsorgan sticker upp, inte ens kanon, kanske. Vad heter det läget?
Strv har gått i ställning och lurar på fi. Man har kört upp så högt att vagnen nätt och jämt kan skjuta. Vad kallas det läget (som engelsmännen kallar "hull-down")?
Mitt hopp står till dig!