Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Stridsvagn vs. Stridsfordon
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2
simon
Blev alltså inskriven som stridsfordonsplutonbefäl på Wartofta kompani, vilket troligtvis innebär stridsvagnstjänst om jag förstått det hela rätt. Eftersom det var stridsfordon 90 jag var inställd på från början, och sugen på, så har man nu fått börja ställa om sig lite granna inför vad som komma skall, även om jag vet att inrycket/placering efter GSU är en väldigt öppen historia...

Här vill jag att det diskuteras tjänster på stridsvagn och stridsfordon, jämförelser, likheter och olikheter, med mera. Jag uppmanar eventuella postare att undvika kukmätning och "systemhets" sinsemellan, det bidrar inte med någonting. Seså, skriv nu så att tangenterna smälter ihop med fingrarna! ;)

//Simon (blivande pansar2.png )
Skuggan
STRV = fort som fan skjut utav helvete
STRF = Avlasta skyttetrupp, framryck i samma hastighet som skyttetrupp och skjut utav helvete

ungefär så mycket jag kan om deras olikheter :P
johanp
strv
+ inga bollahavssoldater som stör :P
- dyrt -> mindre verklig utb. tid och mer simulator

strf
+ mycket körning och skjutning - skarpt
- anpassa(städa, skäll på, förklara för tomma öron osv.) dig efter skyttegruppen
Turboharry
QUOTE (simon @ Mar 2 2006, 15:29 ) *
Här vill jag att det diskuteras tjänster på stridsvagn och stridsfordon, jämförelser, likheter och olikheter, med mera. Jag uppmanar eventuella postare att undvika kukmätning och "systemhets" sinsemellan, det bidrar inte med någonting. Seså, skriv nu så att tangenterna smälter ihop med fingrarna! ;)

Strv: kör fast både lättare och oftare än Strf 90 (duh).*

Utbildningen är efter GSUn i huvudsak inriktad på en enda sak: strid.

Plutonerna är mindre vilket medför annorlunda gruppdynamik. Finns ingen "extra" arbetskraft att skicka på bajsmackor. Förläggning enligt kompanislinga kräver att alla jobbar järnet. Sova i vagn är trångt men uthärdligt. "Lättare" att leda som chef.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Strf 90: mer flexibelt än Strv, vilket IMHO ställer högre krav på plut/vagnschefer.

Att leda/samordna vid avsutten strid blir mycket svårt.

Ger efter fullgjord utbildning bättre/större möjligheter till utlandstjänst.

Utbildningen är efter GSUn mer varierad än hos Strv. I framtiden kommer den förmodligen att bli ännu mer inriktad mot utlandstjänst.

Större plutoner, bildas lätt grupperingar enligt: skytte vs besättning. Skyttegrupperna används som grå arbetskraft och drar ner arbetsbelastningen på besättningarna (mtrlvård, posttjänst etc etc). Förläggningsarbete går rasande fort om skytte är motiverat (läs: trötta). Sova i vagn med fulltalig skyttegrupp är otroligt trångt. Gnällnivån kan bli hög då det lätt förstärker sig själv i såpass stora "sysslolösa" grupper. Kräver samarbete mellan VC och Gruppchef.

...javisst ja, strf är mkt bättre och sparkar givetvis strv rumpa ;)

*"Jaja, det är självklart" säger du men skillnaden är större än vad man tror.
Pego
Blev alltså inskriven som stridsfordonsplutonbefäl på Wartofta kompani, vilket troligtvis innebär stridsvagnstjänst om jag förstått det hela rätt. Eftersom det var stridsfordon 90 jag var inställd på från början, och sugen på, så har man nu fått börja ställa om sig lite granna inför vad som komma skall, även om jag vet att inrycket/placering efter GSU är en väldigt öppen historia...

Som besättningsmedlem är tjänsterna ganska lika enligt mig.
simon
Eftersom argument som "Stridsvagn är störst och tyngst = BÄST!" inte biter på mig, så verkar det som om man blivit tilldelad nitlotten. Eftersom jag hoppats på att ha en god möjlighet att skriva på för NBG/motsv. så känner man sig ganska snuvad på konfekten... :(
Turboharry
QUOTE (simon @ Mar 2 2006, 20:02 ) *
Eftersom argument som "Stridsvagn är störst och tyngst = BÄST!" inte biter på mig, så verkar det som om man blivit tilldelad nitlotten. Eftersom jag hoppats på att ha en god möjlighet att skriva på för NBG/motsv. så känner man sig ganska snuvad på konfekten... :(

Är väl ingen nitlott men om du vill så kan jag offra mig och ta din plats... ;)

Viktigast är nog att man väl genomför en VC utbildning med godkända betyg, då borde en omskolning till 90-systemet inte vara helt otänkbart vid en rekrytering.
simon
QUOTE (Turboharry @ Mar 2 2006, 21:02 ) *
Viktigast är nog att man väl genomför en VC utbildning med godkända betyg, då borde en omskolning till 90-systemet inte vara helt otänkbart vid en rekrytering.

Nemäen då så, att bli VC är ju inga problem... :( dry.gif

Jaja, det är väl bara att bita i det jävligt sura äpplet och hoppas på att nån nisse med guld på axlarna inser behovet av en strv-pluton till NBG... brow.gif
Adam Wilhelm
QUOTE (Turboharry @ Mar 2 2006, 18:20 ) *
Strv: kör fast både lättare och oftare än Strf 90 (duh).*

Utbildningen är efter GSUn i huvudsak inriktad på en enda sak: strid.

Plutonerna är mindre vilket medför annorlunda gruppdynamik. Finns ingen "extra" arbetskraft att skicka på bajsmackor. Förläggning enligt kompanislinga kräver att alla jobbar järnet. Sova i vagn är trångt men uthärdligt. "Lättare" att leda som chef.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Strf 90: mer flexibelt än Strv, vilket IMHO ställer högre krav på plut/vagnschefer.

Att leda/samordna vid avsutten strid blir mycket svårt.

Ger efter fullgjord utbildning bättre/större möjligheter till utlandstjänst.

Utbildningen är efter GSUn mer varierad än hos Strv. I framtiden kommer den förmodligen att bli ännu mer inriktad mot utlandstjänst.

Större plutoner, bildas lätt grupperingar enligt: skytte vs besättning. Skyttegrupperna används som grå arbetskraft och drar ner arbetsbelastningen på besättningarna (mtrlvård, posttjänst etc etc). Förläggningsarbete går rasande fort om skytte är motiverat (läs: trötta). Sova i vagn med fulltalig skyttegrupp är otroligt trångt. Gnällnivån kan bli hög då det lätt förstärker sig själv i såpass stora "sysslolösa" grupper. Kräver samarbete mellan VC och Gruppchef.

...javisst ja, strf är mkt bättre och sparkar givetvis strv rumpa ;)

*"Jaja, det är självklart" säger du men skillnaden är större än vad man tror.

Vad har du för erfarenhet av Strv och Strf?
Ezaey
QUOTE (johanp @ Mar 2 2006, 17:18 ) *
strv
+ inga bollahavssoldater som stör :P
- dyrt -> mindre verklig utb. tid och mer simulator

strf
+ mycket körning och skjutning - skarpt
- anpassa(städa, skäll på, förklara för tomma öron osv.) dig efter skyttegruppen

*Vissla oskyldigt*

Vagnsbesättningarna hatade oss skyttesluskar i början, när vi kom och förstörde deras perfekta ordningen i stridsutrymmet. ;)

QUOTE (simon @ Mar 3 2006, 21:07 ) *
QUOTE (Turboharry @ Mar 2 2006, 21:02 ) *

Nemäen då så, att bli VC är ju inga problem... :( dry.gif

Jaja, det är väl bara att bita i det jävligt sura äpplet och hoppas på att nån nisse med guld på axlarna inser behovet av en strv-pluton till NBG... brow.gif

Eller så agerar du och försöker göra vad du själv kan för att påverka situationen. Tala med befälen i samband med inryck eller veckorna efter, förklara att du vill bli förflyttad till skånings ädla pansarskyttekompani istället för wartoftas stridsvagnslashstridsvagntransportslashinsatsochbevakningskompani och varför, så tror jag inte det ska vara några större problem. När nuvarande KB-kull var nyinryckta skickades det soldater fram och tillbaka hela tiden. ;)
Turboharry
QUOTE (Adam Wilhelm @ Mar 3 2006, 21:28 ) *
Vad har du för erfarenhet av Strv och Strf?

Värnplikt vid Psk Pbat I 19 Boden. pansar2.png
Adam Wilhelm
Enligt din profil:

GSU I 19 Boden perioden 020923 - 021220 (HV tre månader) Bevakningssoldat.

Det tolkar jag som att du har gjort 3-månadersvärnplikt för hemvärnet på I19.
Stämmer det?

Isåfall hur mycket erfarenhet har du av Strv och Strf?
Har du tjänstgjort på båda typerna av fordon eller har du fått en orientering om dem?
Turboharry
QUOTE (Adam Wilhelm @ Mar 4 2006, 14:07 ) *
GSU I 19 Boden perioden 020923 - 021220 (HV tre månader) Bevakningssoldat.

Det tolkar jag som att du har gjort 3-månadersvärnplikt för hemvärnet på I19.
Stämmer det?

Isåfall hur mycket erfarenhet har du av Strv och Strf?
Har du tjänstgjort på båda typerna av fordon eller har du fått en orientering om dem?

Ja, jag har gjort 3 månaders värnplikt via hemvärnet och genomför nu värnplikt vid Psk I 19.

Har spenderat x antal timmar i bollhavet på Strf 90, har dock bara fått orienterande utbildning på vagnsystemet i sig själv. De synpunkter/åsikter jag gav uttryck för ovan är samlad erfarenhet från vpl och inte baserad på utbildning till VC på Strv 122 (hade dock inte tackat nej vissel.gif )
Adam Wilhelm
Då blir allt så mycket klarare! biggrin.gif
simon
Nu har stridsfordonkillarna sagt sitt och sågat strv till fotknölarna, finns det någon stridsvagnskille/tjej som vill ge sin syn på saken?
Rickard N
Vet inte riktigt vad du baserar att stridsvagnar kör fast mer/oftare än stridsfordon 90. Jag körde fast två gånger ordentligt, i Kvarn, där skall man inte ha NÅGRA stridsfordon. Dessutom var det på högre chefs order jag körde där, så jag hade inte så mycket val.

Stridsvagnsstrid är mycket vänta och sedan ett äckligt tempo när det väl händer något. Mycket aggresivitet. Som någon påpekade är det färre på ett stridsvagnskompani så det blir mindre "glapp" mellan befäl och soldater.

Efter mörkerskarpskjutning lovar jag att du inte kommer tycka att det är en nitlott! pansar2.png
svalan
Jag tror att oavsett vilket system du landar på så kommer du få en rolig och givande vpl.

Jag låg som vc/skytt på psk I19 så det är den vinkeln jag har på saker och ting. Tror inte någon kan vara riktigt objektiv i denna fråga eftersom ingen har gjort vpl på båda systemen.

Mina tankar rent spontant är följande:

Att ligga på ett pskkomp ger fördelar i form av att man är många att dela bördor och uppgifter på. Nackdelen är färre utbildare per soldat.
Skytte är kul, striden är varierad och handlar inte bara om vagnen. Striden och uppgifterna är komplexa eftersom de kräver synkning mellan vagnar och skytte.
Min uppfattning är att vpl på psk var lite lökigare än på strv (detta gäller I19). Eftersom jag inte låg på strv så kan jag inte jämföra detta men de KB-folk man kände berättade tex om "hårdare" baskerprov osv. Sant eller ej? Fördel eller nackdel?

Att ligga på skytte är bra för utlandstjänst, men det är inte omöjligt för strv-pågar att komma ut. Finns många exempel på sådana.
Vidare så kräver stridsvagn mer utbildning eftersom striden är mer tekniskt baserad. GVU:n för strv är också längre. Däremot ger detta mindre tid till vanlig soldatutbildning.
Som KB på PSK har jag betydligt mer utbildning i skyttestrid än en VC på strv tex.
Grupps strid, grupps strid tunga vapen mm.
Återigen, + eller -? Pansar eller skytte?

Vad som är "roligast" går inte att säga. Det blir vad man gör det till. Jag vet bara att jag gillade min tid om vpl.
Pansarskyttestrid är skoj att öva, den är utmanande och emellanåt svår.
Men jag tror att strv är kul att öva det med. Samma sak där, du kommer prövas, var så säker!
Båda maskinerna är fräna och imponerande i skogen.

Rickard N:
När vi övade mot strv körde vi medvetet i terräng där vi visste att strv inte kunde framrycka, tex myrmark, björkkärrsliknande terräng. Helt enkelt för att en strv gräver ner sig där medan en strf kan passera utan att fastna. Säger nu inte att strv kör fast OFTARE än strf under utbildningsåren men däremot säger jag att strv inte har samma framkomlighet i sur mark. Inte mer med det. Samtidigt har strv större framkomlighet i andra terrängtyper. Helt naturligt att olika system har olika förutsättningar!
simon
Tack engan och Rickard N, låter ju inte helt hopplöst iaf.... smile.gif

EDIT: Och som jag sa till Ezaey i ett PM. Man vet ju inte om man "vågar" be om förflyttning till psk-kompaniet. Detta kan ju stjälpa ens egna chanser till ex VC-tjänst om det nu visar sig att man inte kan byta, dvs ge ett dåligt och omotiverat intryck hos strv-befälen... Frågan är ju om man vågar "riskera" något sådant...
simon
Update:

Har nu avverkat GSU och befattningsskolan på stridsvagnskompaniet, och jag är hur nöjd som helst. Känner verkligen att VC-platsen på 122:an är mycket givande, och känns som att det är mycket mer där att syssla med än på 9040:n.

Bra vagnar båda två, och vart man än hamnar så KAN man inte vara missnöjd, även om jag personligen tror att 122:an kräver något mer av sin VC än vad 9040:n gör!
Mercai
Jag är VC på strv 122.

För det första...

120 UNDERBARA MILIMETER.

Sen får du tolka den meningen som du vill...

Strv är enligt min uppfattning lite slitigare och lite mer "skitgöra" än strf, men å andra sidan så belönar det sig när man övar strid, vilket man gör MYCKET! Då många VC på strv är YOF så kommer man nära befälen.

Sen vet jag att man inte ska jämföra storlek osv, men känslan att åka förbi och titta ner på allt och alla är faktiskt oslagbar.

Jag skulle aldirg vilja byta bort strv för strf, och hos oss är det ett flertal från strf/psk som vill byta till vårt kompani, men ingen som vill från oss.
simon
Japp, håller med Mercai, 122:an är vinstlotten nummer ett!
Marmoth
Just nu är det varken eller för min del. Är placerad på 3e kompaniet på P7 där det varken finns strf90 eller strv122.

Är rejält sugen på någon av de två, så jag gör allt som står i min makt för att bli förflyttad till 67e innan inrycket om ett år :P
Edlund88

Sa du på mönstringen att du vill göra utlandstjänst eller inte, för jag sa ja till det och mig placerade de som vagnchef på strf90 med tanke på att de skickar ut stridsfordonen till U-tjänst. Eller så är det kanske bara de som presterat bäst på mönstringen, hamnar som dig på en strv122?
Iaf vill jag säga dig att jag avundas dig rejält cool.gif

Edlund88 (oxå blivande pansar2.png)
simon
På "min" tid, blev man inte inskriven på kompanier utan på regementet. Så det kunde ju bli skånings lika mycket som wartofta.
Christer
QUOTE (simon @ Feb 4 2007, 16:52 ) *
På "min" tid, blev man inte inskriven på kompanier utan på regementet. Så det kunde ju bli skånings lika mycket som wartofta.

Så är det inte längre. Man skrivs numer in på kompaniet/skvadronen, dock får man vanligtvis inte reda på detta fören vid inkallelsen. Om man inte frågar dvs.
Flugan
Kan även berätta vad en Skytt på Stridsvagn 122 gör.

Som skytt är man huvudansvarig för tornet, dvs du styr hela tornet precis hur du vill om du inte får
order om att ha tornet klockan 12 dvs i färdrikting eller mot en "farlig riktning".
Man har de trängst av alla i stridsvagnen och sitter strax under Vagnchefens knän, och lite då o då kan man få
en spark pansar2.png

Du ansvar även för inner KSP, du kan alltså Skjuta med den eller beordra laddarn trycka av medan du siktar.

Du har ett IRV (värme sikte) och ett Dagsikte, IRV siktet är skyttens allra bästa vän.
Då man upptäcker i princip allt som ger ifrån sig värme.
Finns många hjälpfunktioner för hur man nedkämpar olika fordon mm..

När alla funktioner är "tillgänglia" är det relativt lätt att nedkämpa fiender, då systembortfallen blir fler
är det skyttens förmåga & precision som avgör striden.

Skyttens bästa tider under utbildningen är:
* Skarp skjutningarna (inte upplevt än, men har hört att det är väldigt roligt)
* TBTA/BTA (simulator) strid.
* King of the hill
Edlund88
När jag testade att sitta på VC plats i strf på P4 regementets dag insåg jag en sak. DET ÄR JU SKITTRÅNGT!
Undrar hur man en skall kunna sova i en vagn där man knappt får plats med benen ju. Jag kan bara säga en sak och det är att jag lider med er VC på strf som är ute i skogen nu och krigar
simon
Allvarligt, ta bort skyddsgallret mellan VC-plats och LA-plats och lägg det horisontellt över hylskorgen och "laddarhyllan" så har du skapat dig en relativt bra sovplats!
Ringo
QUOTE (simon @ Feb 15 2007, 11:55 ) *
Allvarligt, ta bort skyddsgallret mellan VC-plats och LA-plats och lägg det horisontellt över hylskorgen och "laddarhyllan" så har du skapat dig en relativt bra sovplats!
Du ligger ännu bättre om du dumpar eldröret max och lägger dig på gallret därunder hylskorgen. Inte så högt att falla och dessutom slppper du kondensvatten och andra otrevligheter.
CV90
Eller så blir du antagen som stridsvagnsförare som jag och sover hur skönt som helst mest hela tiden. Luta tillbaka sätet, bulla upp med mummabyxorna som kudde, motsvarande, och kryp ner i sovsäcken. Nästan som kasern happy.gif.

"I huvudsak kan stridsfordon indelas i stridsvagnar och pansarskyttefordon, där stridsvagnens huvuduppgift är att bekämpa fiendens stridsfordon medan pansarskyttefordonets huvuduppgift är att transportera trupp fram till anfallsmålet. Sedan slutet av 1970-talet har det även utvecklats en fordonstyp som i sig själv benämns stridsfordon. Det är i grunden ett pansarskyttefordon som försetts med så kraftig beväpning att det kan bekämpa andra pansrade fordon." -http://sv.wikipedia.org/wiki/Stridsfordon

*Stridsvagn 122:
+Mycket bra skydd.
+God rörlighet i förhållande till vikt. Den är snabb!
+Större eldkraft och mer tekniskt avancerad.
-Sämre framkomlighet i svår terräng.
-Längre rep/vård.
-Färre i antal och dyrare i drift.
-Inte lämpad för strid i bebyggelse utan stridsfordon 90 som understödjer.

*Stridsfordon90:
+Mycket god rörlighet och framkomlighet i svår terräng (bäst i världen sägs det!).
+Skyttesoldater.
+Fler i antal och billigare i drift. Möter man som ensam stridsvagn tre stycken stridsfordon blir det svettigt.
+Lämpad för strid i "skogen" och i "staden".
-Sämre eldkraft.
-Sämre skydd.

Det är vad jag anser vara skillnaderna. Rätta mig om jag har fel! vissel.gif
optimus
kan ju bara säga att cv90 har sammanställt de väldigt bra... var själv förare på en 90 vagn och ibland så var man ju avundsjuk på strv som bara mosade fram i terrrängen och kunde fälla träd och allt därtill men med tiden lärde man sej använda dom bättre fysiska förutsättningarna som som strf 90 har, dvs vikt, hastighet och smidighet och kunde bli en bra motståndare till strv om man var lite listig under övningarna!

nu kan ju jag bara ge en possitiv bild av strf 90 då jag aldrig varit placerad på en 122 utan bara klättrat på den men jag gillade utmaningen att veta att de finns strv i närheten och att försöka slå ut dom med som fördelar som strf 90 har. säger dom inte att vi aldrig blev utskjutna men intressant var det!! och ruggigt spännande biggrin.gif
skulle rekommendera strf 90 för de är en underbar maskin men de är ju min nyanserade blick då jag inte sett så mycke av strv!
Edlund88
I vilken terräng tränas man mest för på strf90? Ute i skogen lr bebyggt område?
Om det är SiB så kan man ju inte annat vara helnöjd att man hamnat på strf90 banan_rock.gif
Vic
QUOTE (optimus @ Feb 17 2007, 02:37 ) *
och kunde fälla träd och allt därtill

http://www.youtube.com/watch?v=GnCLPrRNOiQ banan_rock.gif
Jimbo
En skillnad som man BÖR vara medveten om är att ett Stridsfordon 90 är ingen stridsvagn. Under vår slutövning blev 90-vagnarna utslagna av robot betydligt oftare än pbv302. Detta pga. (enligt robotskyttarna) att strf90 besättningen körde ute på fälten i betydligt högre grad än pbv:erna. Som PBV-chaufför är man mycket väl medveten om sin plats på slagfältet. Man håller sig i bräskena så mycket som möjligt. pansar2.png
Kadhem
QUOTE (Edlund88 @ Feb 17 2007, 13:59 ) *
I vilken terräng tränas man mest för på strf90? Ute i skogen lr bebyggt område?
Om det är SiB så kan man ju inte annat vara helnöjd att man hamnat på strf90 banan_rock.gif

Gillar man att ha SIB så är det pskytte man ska söka till på 67e kompaniet på P7.
Gillar man att ha mycket att göra med stora monstrar. Lyxiga sovplatser (jämfört med ensamvargen) så ska man välja Ingelstads kompani på P7.
Laddaren och VC har finaste sovplatserna, är man smart som skytt så kan man fixa så det blir riktigt skönt på skyttplats, och föraren kan aldrig sova gott för att han måste hålla koll på batterierna hela tiden (om man ska köra med värmare på).

Strf90 har betydligt mycket med SIB än strv122. Strv122 är klumpig i SIB och kan ej rikta kanonen högt som Strf90. Strf90 har även 6 skyttesoldater som kan göra avsittning och rensa ett hus och lösa andra uppgifter.
optimus
QUOTE (Vic @ Feb 17 2007, 15:16 ) *
QUOTE (optimus @ Feb 17 2007, 02:37 ) *
och kunde fälla träd och allt därtill

http://www.youtube.com/watch?v=GnCLPrRNOiQ banan_rock.gif

självklart kan man fälla lite träd med en 90-vagn. dock menade jag att mer att svänga av ett stråk och göra sej en ny väg i en kraftig norrländsk tallskog... dom har ju trots allt tre gånger så mycket barlast.

Jimbo: dom flesta är iaf medvetna om att den inte är en stridsvagn men de lät ju ytterst korkat att köra på öppna fält i onödan.
själv lirkade jag så mycket jag kunde efter skogskanter och ofta var man ju inte ensam utan hade resten av plutonen nära om man körde längs fältkanter.
blev utslagen 2 gånger av pv-vapen och båda var på våran slutövning... första gången såg vi killen men han hade ingen bt på sej(b-styrka) och andra gången låg dom under några granar som gjorde att dom inte kunde bli träffade banghead.gif
Edlund88
QUOTE (Kadhem @ Feb 17 2007, 16:36 ) *
Gillar man att ha SIB så är det pskytte man ska söka till på 67e kompaniet på P7.
Gillar man att ha mycket att göra med stora monstrar. Lyxiga sovplatser (jämfört med ensamvargen) så ska man välja Ingelstads kompani på P7.
Laddaren och VC har finaste sovplatserna, är man smart som skytt så kan man fixa så det blir riktigt skönt på skyttplats, och föraren kan aldrig sova gott för att han måste hålla koll på batterierna hela tiden (om man ska köra med värmare på).

Strf90 har betydligt mycket med SIB än strv122. Strv122 är klumpig i SIB och kan ej rikta kanonen högt som Strf90. Strf90 har även 6 skyttesoldater som kan göra avsittning och rensa ett hus och lösa andra uppgifter.

Jag har blivit placerad på P4 i skånings kompani om du känner till det, men jag antar att det måste vara liknande som det 67e kompaniet på P7 som du pratar om?
Sen såvitt jag vet så kan man inte söka till strv122 utan det ser dom på pliktverket till att du hamnar på. Jag skall vara strfPB och om man hamnar på strv122 behöver man inte bli just VC, utan du kan vara vad som helst på den vagnen. Men på strf90 blir man VC på om man har den befattningen.

Det är så jag har uppfattat det iaf. Rätta mig gärna om jag har fel.

//Edlund88
CV90
Angående Stridsfordonsplutonbefälbefattningen så, ja, hos oss blev många stridsfordonsplutonbefäl skyttar eller laddare (ingen förare, haha!). 10 Stridsvagnar, ~30 PB elever (eller mer?). Hmm. You do the math. rolleyes.gif

... Och angående STRF mot STRV.

Anekdot: Förrförra veckan var hela stridsvagnskompaniet ute på övningen "Vinterkriget". Under sista dagen skulle vi kriga till det mot strf90. Jag är förare i första plutonchefsvagn (Alpha Sierra). Vi kom fram till en tvåvägskorsning där ett stråk ledde upp på en höjd som nedblickade det andra stråket som fortsatte rakt fram. Vi var under anfall och allt var rätt svettigt, vi framryckte i ungefär 30 knyck. Helt plötsligt får jag ordern att ta upp på höjden för att löjtnanten var helt övertygad om att det skulle stå ett strf90 där. Mycket riktigt det gjorde det. Dessvärre han det mycket välplacerade stridsfordonet blåsa skiten ur Echo Alpha som framryckte på stråket nedanför, utan att bli sedd. Den stod nämligen gömd bland bräske i världens backe. Några bulor i röven på Echo, sen var det slut på det roliga. En stridsvagn hade INTE kunnat ta den eldställningen.

It's all about skills.
Kadhem
Ang. varför de flesta är PB antagna på strv är för att det krävs mycket smarta och snabblärda människor för att klara av system/befattningsläran på enbart 2 månader. Och hela utbildningen är nu bara 11 månader.

Sen angående vem som slår ut vem är det självklart många faktorer som spelar in, men om vi snackar om pil mot frontpansar så förstår du nog själv vem som slår ut vem.
P7s QL har lärt sig att om man ser en stridsvagn så ska minst en pluton nedkämpa med samtidig eldöppnande. Dvs 3 strf90 3 pskyttegrupper avsuttna med pskott och grg. Och låt oss inte klömma att strf90 skjuter salvor på 8 skott eller liknande.

Så där kan man dra slutsatsen om att de lär sig rätt. 3-1 förhållandet!!!
Lerede
QUOTE (Kadhem @ Feb 17 2007, 16:36 ) *

Hmm, när vi sov i vagnarna hade vi nästan uteslutande motorerna igång. Batterierna klarar som sagt inte så hemskt många timmar med radio/TCCS och värmare igång. Dessutom tillät inte stridsberedskapen att stänga ner systemen (vi gick alltid i "riktig" förläggning när så var möjligt).

/L pansar2.png
simon
Vi på P4 hade "bara" 10 PB och kanske 15 skytt/laddare-uttagna per pluton. PB blev VC och FÖ, inga undantag.
Kadhem
QUOTE (simon @ Feb 18 2007, 18:05 ) *
Vi på P4 hade "bara" 10 PB och kanske 15 skytt/laddare-uttagna per pluton. PB blev VC och FÖ, inga undantag.

Vi hade 6 KB antagna varav 4 är VC nu. Vi rykte in 30 vanliga soldater och 2 av oss har slutat, 1 är skadad och kommer inte tillbaka förrän 1 april. Vår vagnchef som är officer (AS2). Så det ser inte så ljust ut för vår vagn... Vi kommer troligen ställa vår vagn v712 då det är bataljonsövning. Ställer vi vagnen så blir resultatet att vi som är kvar La, Fö och Sk kommer att agera som sjukvårdspersonal och framrycka med XL delarna som är grupperad vid SL41. Kommer även vara som ersättningspersonal. Tråkigt läge, dock ska jag skjuta mellan 30-35 120mm v710 biggrin.gif
CV90
Tåme for the win. Snart dags för Bodens strvkomp att bege sig dit. Skjuta lite... ELLER MASSOR! MWUAHAHHAHAHAHAHAHA!
simon
Har ni inte skjutit skarpt ännu?
optimus
QUOTE (CV90 @ Feb 25 2007, 16:37 ) *
Tåme for the win. Snart dags för Bodens strvkomp att bege sig dit. Skjuta lite... ELLER MASSOR! MWUAHAHHAHAHAHAHAHA!

ett tips efter en lång dag med skjutningar är att besöka pizzerian Bianco i Byske en mil söder om Tåme och inhandla en god pizza clap.gif
kul att jag kan höra skjutningarna ända hem när de skjuts med strv hehe!
Lurifix
QUOTE (Edlund88 @ Feb 15 2007, 11:07 ) *
När jag testade att sitta på VC plats i strf på P4 regementets dag insåg jag en sak. DET ÄR JU SKITTRÅNGT!
Undrar hur man en skall kunna sova i en vagn där man knappt får plats med benen ju. Jag kan bara säga en sak och det är att jag lider med er VC på strf som är ute i skogen nu och krigar

hohoho.. trångt för besättningen? kanske det är men kika ner i stridsutrymmet där det ska sitta 6 fullt utrustade soldater med vapen och stridsvästen är ett föremål du aldrig någonsin i hela ditt liv du kommer hata mer än något annat.
Att få ut benen under uppsittning är bara att glömma, vet inte om du provsatt i stridsutrymmet när du var på regementets dag då i civila kläder så tycks det vara rätt så shysst med plats men det är förvånandsvärt hur mycket otypligare man blir med en skyddsväst och stridsväst. Har man inte vaknat på den alldeles rätta sidan på morgonen så är risken enormt hög att bli lite kinkig. så fort 1 soldat ska ändra på sin ställning så är automatiskt 2 till inblandade i det. (då det sitter 3st på var sida i stridsutrymmet)
Vysotskij
QUOTE (Lurifix @ Mar 2 2007, 17:15 ) *
hohoho.. trångt för besättningen? kanske det är men kika ner i stridsutrymmet där det ska sitta 6 fullt utrustade soldater med vapen och stridsvästen är ett föremål du aldrig någonsin i hela ditt liv du kommer hata mer än något annat.

Och då var den ändå ursprungligen tänkt att härbärgera åtta soldater... smile.gif
Lurifix
QUOTE (Vysotskij @ Mar 2 2007, 17:27 ) *

Och då var den ändå ursprungligen tänkt att härbärgera åtta soldater... smile.gif

Jao rättare sagt 7 soldater, några stridsgrupper hade det under tiden jag låg inne och dem hade det överjävligt.
Oftast hade man skräppåsen på det 7e sätet.
Vysotskij
QUOTE (Lurifix @ Mar 2 2007, 17:34 ) *
QUOTE (Vysotskij @ Mar 2 2007, 17:27 ) *

Jao rättare sagt 7 soldater, några stridsgrupper hade det under tiden jag låg inne och dem hade det överjävligt.
Oftast hade man skräppåsen på det 7e sätet.

Jag tvivlar inte på dina erfarenheter, men om man läser gammalt material om fordonet - ungefär från den tid då du föddes - framgår det tydligt att man avser att trycka in åtta gubbar i bollhavet.
Lurifix
QUOTE (Vysotskij @ Mar 2 2007, 17:37 ) *
Jag tvivlar inte på dina erfarenheter, men om man läser gammalt material om fordonet - ungefär från den tid då du föddes - framgår det tydligt att man avser att trycka in åtta gubbar i bollhavet.

I ett stridsfordon 90??
Vad vi hade ialla våra vagnar på kompaniet var 7 platser för soldater och då motsvarande den 8 platsen som skulle vara mitt emot fanns där ingen plats för ett 8e sätet. där hade vi vårt kök.
Dock så skulle jag kunna göra en vild gissning på att vi hellre hade 6 i skyttegruppen än 7 då antingen gruppchefen eller stf gruppchefen får leda 3 soldater vilket skulle skapa förvirrning i vissa sitvationer.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.