QUOTE (Krook @ Mar 24 2008, 21:23 )

Någonting säger mig att Darkjak inte upplevt stridsvagnsstrid.
Jag ser framför mig det där släpet smulas till småflis när Strv byter eldställning efter sammanstöt. Det går bra fort ut ur eldställningen bakåt då och att då ha ett släp
...
/K
Jag har sett videos med stridsfordonsstrid, men nej, du har rätt, jag har ingen större insyn i hur det faktiskt går till.
Jag undrar bara hur släpet skulle gå i flis? Besättningsvagnen är ju FRAMFÖR kanonvagnen, därav är det rimligtvis så att besättningsvagnen skjuts sönder först? I annat fall kan man ju "backa" emot fienden för att undvika denna situation tack vare modern teknik. Om kanonvagnen blir för sönderskjuten för att ens kunna släpas, kanske man kan ha en knapp som helt enkellt gör att man dumpar vagnen. Om man tvunget ska backa med sönderskjuten bakvagn skulle det i sådanna fall bara bli att släppa vagnen, och knuffa den åt sidan.
UDES-XX-20 är väl beteckningen på ett av koncepten som ingick i Strv 2000 försöken? Och mig veterligen ansågs den vagnen vara det överlägset bästa, på grund av sin låga profil, höga säkerhet och extrema terrängduglighet. Det enda felet var att det skulle bli ett nytt JAS av det. Alltså att man skulle få lägga ner enorma mängder på att utveckla klart konceptet, eftersom att det skulle krävas teknik som inte fanns. Idag finns den tekniken i stor utsträckning. Vi har lättviktspansar (plastpansaret som var tänkt till SEP), vi har bandvagnar som driver på alla band (bv 309 gör väl mig veterligen det), vi har små datorer som skulle kunna göra styrningen av vagnen lätt, vi har små digitalkameror som gör att man kan få jättebra sikt åt alla håll. Och angående frågan varför inget annat land har stridsfordon med släp: varför tillverkar inget annat land bandvagnar med släp? Är de dåliga? Hur kommer det sig så att andra länder, däribland USA använder hägglunds prylar?
Annars kan man dumpa idén med vagn, och ha kvar resten av idéerna. Det vill säga låg profil, och obemannat torn. Det var ju ett annat av strv 2000-koncepten, och det finns ju idag ett antal experimentella vagnar i USA som har detta. Låg vikt lär ju vara poppis bland alla US-grabbar, så att man kanske eventuellt ska kunna ha med strv på Hercules.
Folk har slagit ner mot min åsikt om att framtidens automatkarbin ska vara av stål och inte komposit, ur stridsvärdessynpunkt. Det är väl rätt grundläggande att stridsfordonsbesättningen ska få ordentlig sömn för att stridsvärdet ska vara acceptabelt? Sen tycker jag att det skulle vara smart med navigationssystem som är integrerade med bl a Erieye, som varnar för luftangrepp i närområdet.
Detta var mina idéer. Det finns självklart mer begåvade personer här, som kanske till och med har rattat någon form av stridsfordon, och jag skulle vara jätteintresserad av att höra konstruktiv kritik och önskemål från dessa.