Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Flygbaser och basbataljoner
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > LUFT
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Maverick
QUOTE (Danielsson @ Oct 25 2006, 20:45 ) *
QUOTE (Term @ Oct 25 2006, 02:46 ) *

Va hände me dena tråden då, dog den lika snabbt som Invasions Försvaret?

Synd synd. Är det någon som har lite info om Uråsa (Över det som står i "Kalla krigets Kronoberg)? Alla nedläggningar gör en så deprimerad blyg.gif

Den boken är rätt utömmande men vad mr vil du veta??? smile.gif
Danielsson
QUOTE (Maverick @ Nov 3 2006, 13:04 ) *

Synd synd. Är det någon som har lite info om Uråsa (Över det som står i "Kalla krigets Kronoberg)? Alla nedläggningar gör en så deprimerad blyg.gif

Det finns uppställningsplatser över en mil söder om flygplatsen (plus hangarer, borta nu.), var det tänkt att vägen skulle stängas av så långt söder ut? Det finns alltid mer att berätta om den, t.ex var ligger/låg de "nässtan" nya rb förrådet? Skulle även kunna döda för lite bilder banghead.gif
*edit* Har letat överallt efter bilder odyl från Uråsa.
Troppchefen
QUOTE (Danielsson @ Nov 6 2006, 19:41 ) *

Det finns uppställningsplatser över en mil söder om flygplatsen (plus hangarer, borta nu.), var det tänkt att vägen skulle stängas av så långt söder ut? Det finns alltid mer att berätta om den, t.ex var ligger/låg de "nässtan" nya rb förrådet? Skulle även kunna döda för lite bilder banghead.gif

Men det du nämner är ju sånt som nämns i boken som du nyss nämnt! (blev lite snurrigt formulerat)

Men!.........som helt ovidkommande kuriosa kan jag nämna att en av Uråsas alarmeringsvagnar (vet inte riktigt rätta benämningen) för flyglarm hade tagit sig via lite omvägar till en hangar på F4 flera år efter nedläggningen.
Danielsson
QUOTE (Troppchefen @ Nov 6 2006, 19:57 ) *
QUOTE (Danielsson @ Nov 6 2006, 19:41 ) *

Men det du nämner är ju sånt som nämns i boken som du nyss nämnt! (blev lite snurrigt formulerat)

Men!.........som helt ovidkommande kuriosa kan jag nämna att en av Uråsas alarmeringsvagnar (vet inte riktigt rätta benämningen) för flyglarm hade tagit sig via lite omvägar till en hangar på F4 flera år efter nedläggningen.

Okej, ja de blev lite snurrig formulerat. Det står inget om var rb förådet står men jag vet att de skulle ta max 15min att köra dit och tillbaka. Vid riksväg 30 (ca 200-300m innan sista in/utfarten till söder om Uråsa.) där fanns det 2 eller 3 cisterner me flygbränsle på en väg som går mellen 30:an (nu mera 27:an) och Uråsa vägen. På höger sida i skogen finns det en stor "hög" med två luckor på. Vad är/var det i den "högen"? Någon som vet?
Troppchefen
QUOTE (Danielsson @ Nov 6 2006, 20:05 ) *
Okej, ja de blev lite snurrig formulerat. Det står inget om var rb förådet står men jag vet att de skulle ta max 15min att köra dit och tillbaka. Vid riksväg 30 (ca 200-300m innan sista in/utfarten till söder om Uråsa.) där fanns det 2 eller 3 cisterner me flygbränsle på en väg som går mellen 30:an (nu mera 27:an) och Uråsa vägen. På höger sida i skogen finns det en stor "hög" med två luckor på. Vad är/var det i den "högen"? Någon som vet?

För att summera lite: Iboken nämns var KC, BasC, BaStab, cisterner, amförråd m.m. ligger.
Boken är väldigt ingående.... och saknas vissa anläggningar så finns det nog en anledning till det. Försvarsmakten (Fmlog m.fl.) har inte lämnat alla förråd, även om man kan få det intrycket (det är främst vissa bergförråden som fortfarande nyttjas medan plåtförråden töms)
Danielsson
Cist-anl 7 skulle dat vara om jag inte har helt fel, en kulle som är ca 3-4m hög, norr om cist anläggningen. (Du har väll boken?!)
Ska även finnas ett am föråd kvar, känns lite dumt att nämna exakt var.
Xenon
Kan meddela att jag nu fixat och läst Kalla krigets Kronoberg. Mycket läsvärd och rekommenderas varmt. Eftersom jag låg på F10 och var på Byholma och Kosta några gånger var det extra kul läsning.

Dog denna tråden? Jag vill läsa mer! smile.gif
KD803
QUOTE (Xenon @ Mar 13 2007, 13:40 ) *

Masa dig över dit då. Där har du att göra ett tag... cool.gif
Dr. T-68
För de som inte kan läsa länken ovan.
Jag kan starkt rekommendera dessa rapporter från ForV.
http://www.fortv.se/templates/Page.aspx?id=613
piece
Har nu läst igenom 14 sidor i sträck, men inte sätt att det nämns något om fält i Närke.
Fanns, finns inga fält alls i Närke?
Xenon
QUOTE (KD803 @ Mar 13 2007, 18:08 ) *
QUOTE (Xenon @ Mar 13 2007, 13:40 ) *

Masa dig över dit då. Där har du att göra ett tag... cool.gif

He he. Tack för länken. Vilket kanonforum. Kan säga att jag satt hela natten å kolla igenom mååånga inlägg.
Danielsson
Bara sådär, är det ngn som vet var F1 låg?

Jag ställde den frågan i en annan tråd men har glömt i vilken unsure.gif
Stocken
F1 låg på Hässlö i Västerås.

QUOTE (Danielsson @ Mar 28 2007, 14:38 ) *
Bara sådär, är det ngn som vet var F1 låg?

Jag ställde den frågan i en annan tråd men har glömt i vilken unsure.gif
Danielsson
Tack
Nalle
QUOTE (piece @ Mar 22 2007, 00:36 ) *
Har nu läst igenom 14 sidor i sträck, men inte sätt att det nämns något om fält i Närke.
Fanns, finns inga fält alls i Närke?

Inga morderna men väl några äldre

Från http://www.sff.n.se/

Gräveby, (väster om Örebro).
Minnestavla att minna om Åkerby krigsflygfält, nr 36, ca 8 km väster om Örebro, vägen mot Garphyttan. Fältet användes 1940 - 1955. Vid Gräve kyrka finsn minnestavla uppsatt av SFF-Örebro år 2000.
Gustavsvik
Vindvisaren av plåt på betongsockel, bevarad för att minna om det gamla flygfältet där nu bostadsområdet Ladugårdsängen uppförts. Flygfältet användes 1937-1982. Minnesskylt uppsatt av Sällskapet Gamla Örebro år 1989.

Karlslund
Minnestavla på platsen där gamla hangaren stod vid fd Karlslunds flygfält 1919 - 1945. Minnestavlan uppsatt av SFF-Örebro år 2001.
HvIKL Sgt L-J
QUOTE (Skuggan @ Mar 16 2006, 18:42 ) *
QUOTE (BJE @ Mar 15 2006, 22:34 ) *
QUOTE (Skuggan @ Mar 15 2006, 22:19 ) *
hur som helst är sträckan betydligt äldre än Råda basen, min gisning är tidigt 60 tal eller tom tidigare.
dvs inte nåt som byggts i samband med Rådas utbyggnad till BAS 90.

Nej, eftersom fickorna längs den vägen för det mesta är mindre än de "Viggen-fickor" som Bas 90-baserna fick så är den uppenbarligen äldre än så. Däremot så lär den ha ingått i Råda-Såtenäs bansystem.

det är möjligt, dock ligger den ungefär 3 mil från rådabasen och ca 5km från Såtenäs, så troligast är att den tillhör(t) såtenäs...
men tack iaf, har fått någorlunda svar på vad det förmodligen är iaf smile.gif
råda känner jag till mycket bättre, så där vet jag ganska exakt vart bakom osv ligger (dock vet jag inte vart uom ligger, men det kan jag nog ta reda på)
hur är det med hasslösa? vet att Hasslösa och Hovby är förbundna via landsvägen mellan lidköping och skara (har inte koll på vägnummret där) och att det tills för några år sedan fans iaf 4 stora "hangarer" (modell välvda plåtskjul, törebodabågar?) där dörrarna svängdes upp (kanske inte ens var för flyg, minnet säger att dörrarna var för små) samt en likadan hangar (står fortfarande kvar) vid Hovby (i bakre området där det fans värn, baracker, matsal (plåtskjul) samt massa annat... (ligger precis vid taxibanan och har 4st STORA fpl fickor som numera försetts med bullervallar på 3 sidor)
tror jag har ett par bilder från det området på Hovby (som numera är till 80% rivet)

[edit]
lägger till lite bilder, blågul får säga till om de är A: för stora, B: visar hemliga saker (fans inga skyltar vad jag kunde se)

ledningsbarrack?

SK16?

Hangar/Törebodabåge?

Vad är detta?
det är militärt iaf, men som synes är det "maskerat" för att se civilt ut, fönstren är ju inte riktiga (bara ramar som är fastspikade på fasaden för att likna fönster)
satt några "brandutr" skyltar på dörrarna..

det sista huset ligger ca 150m från banänden och granne med en brukshundsklubb.
fans lite värn mm i skogen bredvid (igenväxt det mesta dock)

så, vad exakt föreställer bilderna?

Detta är Hasslösa.Tidigare tillhörigt Filip Blå och inget annat. Numera till sålt till civila intressen, förarutb likn.

EDIT: Citera inte bilder.
Ett antal bilder borttagna ur citatet
/ Danne, Blågul Forumsdel LUFT
Jelzin
För ett tag sedan körde jag förbi gamla F5. Intressant att se det gamla området och vad det har blivit där nu. Fortfarande är spåren påtagliga från den gamla tiden...

Förövrigt blev ju även F5 utbyggd till bas 90. Hittade basens UOM som jag tycker var intressant. Flertalet uppställningsplatser samt motorprovplats skådades. Naturen har sakta börjat återta området.

Btw, kan det vara på F5:s gamla område man spelat in den senaste hemglassreklamfilmen?
Skuggan
QUOTE (HvIKL Sgt L-J @ Jun 8 2008, 15:00 ) *
QUOTE (Skuggan @ Mar 16 2006, 18:42 ) *
QUOTE (BJE @ Mar 15 2006, 22:34 ) *
QUOTE (Skuggan @ Mar 15 2006, 22:19 ) *
hur som helst är sträckan betydligt äldre än Råda basen, min gisning är tidigt 60 tal eller tom tidigare.
dvs inte nåt som byggts i samband med Rådas utbyggnad till BAS 90.

Nej, eftersom fickorna längs den vägen för det mesta är mindre än de "Viggen-fickor" som Bas 90-baserna fick så är den uppenbarligen äldre än så. Däremot så lär den ha ingått i Råda-Såtenäs bansystem.

det är möjligt, dock ligger den ungefär 3 mil från rådabasen och ca 5km från Såtenäs, så troligast är att den tillhör(t) såtenäs...
men tack iaf, har fått någorlunda svar på vad det förmodligen är iaf smile.gif
råda känner jag till mycket bättre, så där vet jag ganska exakt vart bakom osv ligger (dock vet jag inte vart uom ligger, men det kan jag nog ta reda på)
hur är det med hasslösa? vet att Hasslösa och Hovby är förbundna via landsvägen mellan lidköping och skara (har inte koll på vägnummret där) och att det tills för några år sedan fans iaf 4 stora "hangarer" (modell välvda plåtskjul, törebodabågar?) där dörrarna svängdes upp (kanske inte ens var för flyg, minnet säger att dörrarna var för små) samt en likadan hangar (står fortfarande kvar) vid Hovby (i bakre området där det fans värn, baracker, matsal (plåtskjul) samt massa annat... (ligger precis vid taxibanan och har 4st STORA fpl fickor som numera försetts med bullervallar på 3 sidor)
tror jag har ett par bilder från det området på Hovby (som numera är till 80% rivet)

[edit]
lägger till lite bilder, blågul får säga till om de är A: för stora, B: visar hemliga saker (fans inga skyltar vad jag kunde se)

ledningsbarrack?

SK16?

Hangar/Törebodabåge?

Vad är detta?
det är militärt iaf, men som synes är det "maskerat" för att se civilt ut, fönstren är ju inte riktiga (bara ramar som är fastspikade på fasaden för att likna fönster)
satt några "brandutr" skyltar på dörrarna..

det sista huset ligger ca 150m från banänden och granne med en brukshundsklubb.
fans lite värn mm i skogen bredvid (igenväxt det mesta dock)

så, vad exakt föreställer bilderna?

Detta är Hasslösa.Tidigare tillhörigt Filip Blå och inget annat. Numera till sålt till civila intressen, förarutb likn.

EDIT: Citera inte bilder.
Ett antal bilder borttagna ur citatet
/ Danne, Blågul Forumsdel LUFT

nu vet jag väl inte direkt vad du svarade på där (antar bilderna)
de är inte tagna på Hasslösa utan Lidköpings flygplats (hovby) och jag har redan för länge sedan fått reda på vad det är ;)
den röda kåken i slutet är ett gammalt Ladvärn från ca 40 talet och det finns fler sådana i området, bla tillhörande fd fält 6 (?) sävare som ligger ca 1,5km österut (fågelvägen) från Lidköping.

Hasslösa, Lidköping och Sävare bildade på den tiden nån form av triangel och på andra sidan Å´n Lidan låg Råda och en bit därifrån Såtenäs. som bildade en triangel tillsammans med ytterligare ett fält utanför Kvänum som jag inte har full koll på vad det hette (Badene?)

så på de 2 år som gått sedan jag postade de bilderna så har jag fått betydligt bättre koll på hur det såg ut i omgivningarna från 40 talet och framåt.
106
QUOTE (Jelzin @ Jun 8 2008, 15:21 ) *
Btw, kan det vara på F5:s gamla område man spelat in den senaste hemglassreklamfilmen?

Stämmer, inspelat i mitten av april.
sleget
Litet kuriosa jag snubblade över i dag...

Kartan är en del av en miniutställning o m kalla kriget på aeroseum i göteborg.
Jelzin
@sleget

Intressant karta! Tydligt att ryssarna hade ganska bra koll... BAKOM verkar vara rätt utritat och allt.
Extra roligt då just Everöds BAKOM fortfarande är "suddat" på en viss populär kartsida på internet. wink.gif
Robbis
QUOTE (Pal_nyPC @ Mar 14 2006, 10:49 ) *
QUOTE (Jelzin @ Mar 12 2006, 15:58 ) *
QUOTE (Krusse @ Mar 12 2006, 15:36 ) *

Jag har för mig att en Viggenpilot "sumpade lappen" för några år sedan pga att han av misstag satte ner kärran på en flygraka istället för på en krigsbas i närheten. Kan det ha varit att han skulle landat på Byholma men av misstag landade på flygrakan på väg 25 - som dessutom inte var avstängd? Nån som vet mer?

Ja det stämmer. Inträffade på Byholma. Jag har hört historien berättas.
Landade väl på en flygraka istället för på huvudbasen (Byholma). Problemet var väl att när piloten insåg sitt misstag så vände han och drog iväg igen. Följden blev att han "blästrade" en kvinnas bil med småsten. Har hört att även ett husgrund skulle ha spruckit men det ska tydligen va en myt. Piloten kom från F16 sades det till mig.

Jag känner honom. Och det stämmer att han startade igen när han insåg sitt misstag. Men några skador på bilar eller annat blev det aldrig. Han såg ingen och hoppades på att komma undan utan att bli upptäckt. Någon fara för någon person var det aldrig.

Och visst är han Petter eller Peter eller vad hette divisionerna på F16, äuhmm äscjh ;) . Nåja, han är av den generationen piloter som tog jobbet när man fortfarande trodde att det var högst sannolikt att Sverige skulle bli invaderade av Sovjet. En annan attityd bland dessa, lite mer hardcore om man säger.

Kommer jag ihåg rätt så flög han på 3e div. Träffade honom när dom var "utlånade" till F 1 för deras hangar behövdes byggas om och vi från Västmanlands flygvapenförening fick komma in på en kvällsflygning.

Det är sant att det kom en bil... men piloten såg det efter att han lyft :-D
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.