Har kikat runt på eniro lite och letat flygbaser! Och med tanke på det jag sett irl och på eniro så verkar Jockmokk och Fäila var dom baserna som var bäst uppbyggda enligt BAS90!
Kan ha frågat det förut men är det nån som vet om man kan få tag på AnBas böckerna nånstans???
CBRN-fåne
Aug 21 2006, 11:30
F11 (Skavsta) togs snabbt över av ortens lokala motorförmågor när
flottiljen lades ner och redan innan det skedde fanns det planer på
civilflygplats där. Området tömdes och grindarna öppnades nästan
på en gång så jag har svårt att tro att det planerades för att området
skulle ingå i bassystemet efter nedläggningen. Jag är uppvuxen precis
där flygplanen flög ut över Östersjön och sedan kom hem igen så
jag hade ett svårt att sova ett tag efter nedläggningen när det blev lite
för tyst.
QUOTE (NBC-fåne @ Aug 21 2006, 12:30 )

F11 (Skavsta) togs snabbt över av ortens lokala motorförmågor när flottiljen lades ner och redan innan det skedde fanns det planer på civilflygplats där. Området tömdes och grindarna öppnades nästan på en gång så jag har svårt att tro att det planerades för att området skulle ingå i bassystemet efter nedläggningen.
Fast att Skavsta blev en civil flygplats är inget hinder. Det finns flera helt civila flygplatser som var avsedda som sidobaser.
Troppchefen
Aug 21 2006, 17:45
QUOTE (106 @ Aug 20 2006, 22:53 )

Var Rörberg tänkt som sidobas från början? Tänker på att man inte har några platser för jakten i vare sig Helge norr eller syd.
Verkar som sagt knepigt speciellt i detta fall då Fortifikationsverket både anlade och drev fältet ända till 1999, lite extra asfalt till uppställningsplatser hade man kunnat kosta på sig (Nu har jag aldrig varit där och sett hur det ser ut på riktigt, men även på flygfältkartor saknas uppställningsplatser i banändarna samt taxibana.
QUOTE (Term @ Aug 21 2006, 11:14 )

Har kikat runt på eniro lite och letat flygbaser! Och med tanke på det jag sett irl och på eniro så verkar Jockmokk och Fäila var dom baserna som var bäst uppbyggda enligt BAS90!
Kan ha frågat det förut men är det nån som vet om man kan få tag på AnBas böckerna nånstans???
Kan du utveckla "bäst utbyggd" , helt klart är att det inte är allt för mycket annan verksamhet som störs vid båda dessa fälten.
Bokserien Anvisning för Basbataljon som tillkom 1987-88 är väl lite av flygbasbibeln i sammanhanget . Många är nog uppbrunna/återvunna så jag skulle vilja säga att du först borde testa hos något förbandsbokförråd (eller Försvarets bok och blankettförråd, om det nu heter så

)där det var länge sedan man rensade utgången litteratur ur alternativt soptippen och i sista hand Tradera eller motsvarande.
EDIT: Tillägg angående Skavsta: Titta på gamla F12 i Kalmar som lades ned samma år som F11 och som sedemera blev sidobas i Kosta flygbasgrupp.
Bergmannen
Aug 21 2006, 19:04
QUOTE (Term @ Aug 21 2006, 11:14 )

Bäst uppbyggd? Hm, Fällfors, Kubbe, Åmsele, Gunnarn - förstår inte hur de skulle skilja sig markant från ovan. Om dina ord handlar om spridning så sätter jag nog Vidsel före både Jokkmokk och Färila.
Troppchefen
Aug 21 2006, 21:43
Nu är det ju inte riktigt så enkelt att säga den är "bäst" och den är "sämst" .
Det är ju lite mer komplext än att titta hur banorn ligger på låt oss säga eniro.se.
Det är så väldigt mycket man måste väga in för att utse någon mer eller mindre lämplig.
Det är så mycket vi inte ser. exempelvis hur sambandssystem etc. är uppbyggda för att kringå avbrott.
Så gott som varenda bas har sina patentlösningar i förhållande till de geografiska förutsättningar.
Sedan skulle jag vilja säga att alla viktiga vägar är inte "svarta" , infrastrukturen för markförbanden (d.v.s. basbataljonen) är nog så viktiga. Att störa civila är inget problem i detta fall, i krig är annan verksamhet underordnad (och det är för en invasion de är byggda)
@Bergmannen ; om vi ska prata spridning så skulle jag vilja slå ett slag för Frösö/Ope (med andra ord det går inte riktigt att jämföra så)
QUOTE (Troppchefen @ Aug 21 2006, 18:45 )

Nu har jag aldrig varit där och sett hur det ser ut på riktigt, men även på flygfältkartor saknas uppställningsplatser i banändarna samt taxibana.
I det fallet är
eniro din vän.
Det går lätt att se att kartorna stämmer i det avseendet, endast en taxibana från mitten på banan till hangarerna.

Kan du utveckla "bäst utbyggd" , helt klart är att det inte är allt för mycket annan verksamhet som störs vid båda dessa fälten.
Det jag menade med "bäst uppbyggd" var ett väl utbyggt och sammanhängande bansystem med banor, taxibanor, flygplansvägar och flygplansplatser! Dock kan man ju inte avgöra hur det ligger till med alla flygplansplatser via bilderna på eniro men man kan se hur banor och flygplansvägar hänger ihop! Och i det hänseendet så tycker jag att Färila och Jockmokk ligger bäst till!
Men sen så är jag mycket väl medveten om alla dom andra parametrarna i BAS90 som du radade upp Troppchefen! Men jag uttryckte mig lite felaktigt från början!
QUOTE (Term @ Aug 22 2006, 19:03 )

Det jag menade med "bäst uppbyggd" var ett väl utbyggt och sammanhängande bansystem med banor, taxibanor, flygplansvägar och flygplansplatser! Dock kan man ju inte avgöra hur det ligger till med alla flygplansplatser via bilderna på eniro men man kan se hur banor och flygplansvägar hänger ihop! Och i det hänseendet så tycker jag att Färila och Jockmokk ligger bäst till!
Men sen så är jag mycket väl medveten om alla dom andra parametrarna i BAS90 som du radade upp Troppchefen! Men jag uttryckte mig lite felaktigt från början!

Fullt utbygd bas 90: huvudbana + 4 st rullbanor, BasC, KC, fpl-platser mm samt tillhörande sidobaser (2 st) och ev 1 st reservbas.
Vad jag känner till blev endast ett fåtal attackbaser fullt utbygda på det viset. vad gäller jaktbaserna har målsättningen aldrig varit enl beskrivningen ovan.
QUOTE (517 @ Aug 22 2006, 22:18 )

Fullt utbygd bas 90: huvudbana + 4 st rullbanor
Helge + B-E? Fanns det någon bas med fyra kortbanor? Har nämligen aldrig sett fler än tre (+ helge).
Råda/såtenäs. Men det kanske ska räknas som 2 st baser med gemensamt/överlappande område?
Den största attackbasen skulle vara Jockmokk som enl mina befäl i Halmstad skulle vara fullt utbygd med 4 st kortbanor... (kanske var det endast projekterat....?)
QUOTE (517 @ Aug 22 2006, 23:52 )

Råda/såtenäs. Men det kanske ska räknas som 2 st baser med gemensamt/överlappande område?
Råda/Såtenäs har en BasC och KC, så det torde vara en bas som råkar ha två bana Helge.
QUOTE (517 @ Aug 22 2006, 23:52 )

Den största attackbasen skulle vara Jockmokk som enl mina befäl i Halmstad skulle vara fullt utbygd med 4 st kortbanor... (kanske var det endast projekterat....?)
Var det inom BAS90 i regel bara Attackbaserna som hade kortbanor och utspridning medan Jaktbaserna bara hade Bana Helge med beredskapsplatserna H1-8 och några TP plattor? Om det är så var Jaktbaserna gamla BAS60 Jaktbaser och inte utbyggda så mycket mer? Eller var det en ekonmisk aspekt på det hela också? Kan tänka mig att det som vanligt fanns flera undantag! Kan även tänka mig att flera gamla BAS60 Jaktbaser blev sidobaser i BAS90? Om jag fattat rätt så var alla Baser med berghangarer Jaktbaser? Förutom Fällfors men där fanns det ju bara en bergstunnel och den var väl Attackbas? Sen så kan ju jag ha hittat på baser som bara ingick i BAS60 och aldrig blev överförda till BAS90 därav funderingarna i frågorna?
Men som sagt ingen regel utan undantag!
En jaktbas hade normalt endast en rote utgångsbaserad medan en stor attackbas kunde ha upp till 4 st grupper.
En grundtanke i Bas90-systemet var att sprida flygplanen på marken. Främst vad gäller attack/spaning. Tanken med jakten var att den skulle upp i luften vid angrepp mot basen.
Detta medförde att jaktbaserna inte behövde byggas ut med lika många kortbanor.
Tittar du på Sverigekartan kan du se attackbaser som Hagshult, Kjula, Jockmokk dvs centralt placerade. längre österut kan du se jaktbaser som Gimo, Barkarby, Tullinge, Visby, Kalmar.
En fråga om klargöring: Hur pass kunde en attackbas respektive jaktbas klargöra respektive typ? dvs kunde en jaktbas klargöra ett attackuppdrag?
Hur många flygplan som skulle utgångsgruperas samt vilken kapacitet respektive bas hade att klargöra olika typer av flygplan. Vilken sidobas/reservbas som skulle nyttjas vid angrepp på den egna basen mm var sådana uppgifter som skulle hemlighållas. dvs det taktiska uppträdandet, var och hur många kortbanor basen hade kunde av förklarliga skäl inte hemlighållas....
Troppchefen
Aug 23 2006, 08:26
QUOTE (Term @ Aug 23 2006, 02:49 )

Men som sagt ingen regel utan undantag!
Ja det kan man ju verkligen säga. Jag tycker att man inte ska stirra sig blind på vad som var attackbas och jaktbas, iallafall inte på senare år d.v.s. från 1980-frammåt. Patentlösningar fanns som sagt överallt. Nu var det ju så att ett stort antal baser stog i tur på utbyggnad enligt 90-modell innan hela konceptet stoppades (varav många "jaktbaser"). Vilka flygförband och av vilken typ kunde variera med åren därför tycker som sagt jag att jakt och attack uppdelningen kan man ha i det äldre Bas 60 systemet då det var mer påtagligt med skillnader i infrastrukturen m.m. Sedan efter E1 nedläggning så kan man än mindre göra någon skillnad.
Basen är fast, basbataljonen är också i princip fast medan flygförbanden kommer och går (tillsammans med nödvändiga tilläggsförband).
När man gick över från J35 och A32A till System 37 så ökade även möjligheterna till en något mer rationell sambasering trots stora skillnader mellan exempelvis AJ37 och JA37.
Men som sagt spridningen är även på 90-baser avsedd främst för attack och spaningsförband.
QUOTE (Troppchefen @ Aug 23 2006, 09:26 )

När man gick över från J35 och A32A till System 37 så ökade även möjligheterna till en något mer rationell sambasering trots stora skillnader mellan exempelvis AJ37 och JA37.
kanske något OT men hade man standardiserat uttag för markström, trycktankning mm så att t ex en 35:a kunde tankas och skickas iväg från en 37-bas eller var det så dumt att även det skilde mellan flygplanstyperna?
karateka
Aug 23 2006, 15:51
jag har massor med nytagna bilder från F10 och önnarp, som var F10:s sljutfält. Även från en del flygplatsparkeringar mitt i skogen på hallandsåsen ca en mil från flygfältet.
Om någon vill se dessa kan Ni kanske tipsa om en sida man kan lägga upp gratis bilder på.........
QUOTE (517 @ Aug 23 2006, 03:34 )

En fråga om klargöring: Hur pass kunde en attackbas respektive jaktbas klargöra respektive typ? dvs kunde en jaktbas klargöra ett attackuppdrag?
Följande står i boken Kalla krigets Kronoberg:
I krigsplanläggningen redovisas vilka flygande divisioner som skulle knytas till varje huvudbas. Om exempelvis en jaktdivision skulle utgångsgruppera på Kosta benämndes basen organisationsmässigt "Ordinarie bas jakt". Vid en så kallad O-bas jakt skulle upp till åtta flygplan av angiven typ kunna klargöras, servas och repareras. I allmänhet skall även kapacitet finnas att ta emot ett annat flygslag, exempelvis attackplan, och denna uppgift benämns då "Tillfällig bas attack". En T-bas skall ha förmåga att klargöra upp till fyra flygplan, men saknar resurser att genomföra större service- eller reparationsarbeten.
Vidare står det att en Bas vid ett och samma tillfälle kunde vara O-bas åt två flygslag och T-bas åt ett (tredje) flygslag. Men detta var väl ett extremfall kan ja tänka mig, men jag har också hört talas om O-bas allt!
Har för mig att jag också hört talas om begreppet "Reservbas". Om en bas hade tilläggs uppgift som tex "Reservbas attack" alltså R-bas attack kunde man endast tanka och klargöra flygplanet inför start, alltså inte ens beväpning! Kan ju tänkas att man kunde beväpna med gemensam vapenmatriel som tex RB24 och ARAK kapslar?
QUOTE (106 @ Aug 23 2006, 12:33 )

QUOTE (Troppchefen @ Aug 23 2006, 09:26 )

kanske något OT men hade man standardiserat uttag för markström, trycktankning mm så att t ex en 35:a kunde tankas och skickas iväg från en 37-bas eller var det så dumt att även det skilde mellan flygplanstyperna?
Jag är för mig att det fanns någonting enligt följande: O-bas jakt 37 och T-bas jakt 35? Men detta är jag ytterst osäker till.
Hoppas att mitt översta svar gav någonting iaf!
Troppchefen
Aug 23 2006, 19:51
QUOTE (106 @ Aug 23 2006, 12:33 )

Jo men det ska väl gå med samma tankbilar samt kragg o pugg och allt vad det nu heter eller? Klargöring är inte mitt gebit direkt
QUOTE (karateka @ Aug 23 2006, 16:51 )

jag har massor med nytagna bilder från F10 och önnarp, som var F10:s sljutfält. Även från en del flygplatsparkeringar mitt i skogen på hallandsåsen ca en mil från flygfältet.
Om någon vill se dessa kan Ni kanske tipsa om en sida man kan lägga upp gratis bilder på.........
Titta här
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=19716Och
JA vi vill gärna se bilder ifrån F10
karateka
Aug 23 2006, 21:29
Då kommer lite mög från F10 under morgondagen.
karateka
Aug 24 2006, 20:39
http://www.freewebs.com/7809karateka/f10.jpghär är lite bilder från f10 men jag satte ihóp dem så ni får förstora upp bilden med den märkliga knappen när den laddats färdigt
http://www.freewebs.com/7809karateka/annat.jpghär är några bilder från gamla e6 på hallandsåsen
samma system att jag satt ihop allt till en jättebild
http://www.freewebs.com/7809karateka/omradet.jpghär är slutligen några bilder från det nedlagda flottiljen f10 som nu är öppet för alla,
här finns ett par företag bla koeningseggs bruksbilsfabrik och ett litet flygmuseum
bilderna från önnarp tror jag vi hoppar över då detta fortfarande är i bruk och jag vill
inte göra något som inte är legalt.
Dr. T-68
Aug 24 2006, 20:55
Vad kan man säga? Exemplariskt redovisat.
Troppchefen
Aug 24 2006, 21:00
Flygplansfickorna är Ängelholms uppställningsområde (eller var det Bakom?) hursomhelst så bogserade man flygplanen härifrån till F10.
Fundamenten hör med absolut största sannolikhet till törebodabågarna (försvann pga nytt regelverk)
Sedan en liten fråga: vadå "sovjetmonument"????
QUOTE (karateka @ Aug 24 2006, 21:39 )

Jäklar vad många platser vid punkten a. Så tittar man på F4 som inte har några.
karateka
Aug 25 2006, 14:39
sovjetmonument är kanske inte rätt namn med tanke på hur många det står utanför linköping, men i stort sett varenda stad i forna sovjet har ju krigsmaskiner på cementpelare vid infarten, därför skrev jag så.
http://www.mig-21.de/bilder/moskau93_2.jpghttp://www.lec.iatp.org.ua/ua/pictures/mig.jpghttp://www.fotosearch.com/comp/FSP/FSP169/074038.jpghttp://www.accessstock.com/images/catalog/77560110.jpg
Ignorance
Aug 26 2006, 12:31
Sjysst bilder, de är med en tår i ögat man ser alla dessa flygfält nedlagda, då man som liten grabb åkte förbi på sommarna o kunde se Viggen planen komma in för landning osv!
slövnprj
Aug 28 2006, 20:14
Finns det någon mer bas uppbyggd likt Moholmsbasen där landningsbanan tillsammans med taxibanan ger basen formen av bokstaven D om ni förstår vad jag menar. Jag har kollat in lite flygfoton men än så länge har jag inte funnit någon som liknar denna. Förövrigt så vore det kul att veta när Moholm avvecklades. Var det i samband med F6 försvinnande eller tidigare?
Bergmannen
Aug 29 2006, 14:04
QUOTE (slövnprj @ Aug 28 2006, 21:14 )

Finns det någon mer bas uppbyggd likt Moholmsbasen där landningsbanan tillsammans med taxibanan ger basen formen av bokstaven D om ni förstår vad jag menar. Jag har kollat in lite flygfoton men än så länge har jag inte funnit någon som liknar denna. Förövrigt så vore det kul att veta när Moholm avvecklades. Var det i samband med F6 försvinnande eller tidigare?
I praktiken alla banor tillhörande Bas60 hade denna form - dvs en huvudbana på mellan 1.9 och 2.3 kilometer med tillhörande taxibana på ena sidan och så helgeplatser i banändarna. Uråsa, Sättna, Knislinge, Piteå, Kosta, Strängnäs, Björkvik, Sjöbo och fler därtill är exempel. Sedan kan ögglan på "D"et variera i storlek beroende på avstånd mellan taxibana och rullbana, men det är en annan femma.
Maskinarn
Aug 29 2006, 15:03
Någon som vet vilket förband som huserade på strängnäs (malmby)? när försvann det sista därifrån? är även intresserad av de andra mälardalsbaserna.
Bergmannen
Aug 30 2006, 11:50
QUOTE (Maskinarn @ Aug 29 2006, 16:03 )

Någon som vet vilket förband som huserade på strängnäs (malmby)? när försvann det sista därifrån? är även intresserad av de andra mälardalsbaserna.
F7 var huvudman och ansvarade för bastropp på Kjula. Flottiljen var också huvudman på Strängnäs och Arboga. V-ås ingick i samma flygbasgrupp, vet dock inget om de var huvuman där. Flygbasgruppen var en attackbas. Vet dock inte om bataljonen utgick från F7, men man får utgå ifrån det och att F7 mot slutet därmed ansvarade för grupperna Såtenäs (Såtenäs, Råda och Lidköping) Hasslösa (Hasslösa, Karlsborg+Moholm) och Kjula (Kjula, Stängnäs, Arboga och Västerås)
Hur var tanken att CVA, CVV och CVM skulle vara organiserade i krig? Skulle de fortsätta med mer omfattande underhåll på respektive bas eller skulle de också spridas ut i skogen?
QUOTE (karateka @ Aug 24 2006, 21:39 )

http://www.freewebs.com/7809karateka/f10.jpghär är lite bilder från f10 men jag satte ihóp dem så ni får förstora upp bilden med den märkliga knappen när den laddats färdigt
http://www.freewebs.com/7809karateka/annat.jpghär är några bilder från gamla e6 på hallandsåsen
samma system att jag satt ihop allt till en jättebild
http://www.freewebs.com/7809karateka/omradet.jpghär är slutligen några bilder från det nedlagda flottiljen f10 som nu är öppet för alla,
här finns ett par företag bla koeningseggs bruksbilsfabrik och ett litet flygmuseum
bilderna från önnarp tror jag vi hoppar över då detta fortfarande är i bruk och jag vill
inte göra något som inte är legalt.
Fina bilder!
RWY22/40 användes ytters sällan. Då och då startade någon enstaka Viggen där. De andra förutom RWY14/32?? märkt B användes aldrig, de var tom blockerade.
Stora plattan, till vänster nedanför märkningen D användes av 3 komp som efter nedläggningen av J35 övergick till SK60 och krigsflygskolan. Tillhörande hangarer är de två bilder som finns under märkningen flygplansgarage på bilden omradet.jpg Svärdfisken sitter än idag kvar på den gula byggnaden vill jag minnas. Hangerna övanför tillhörde transport och helikopter.
Det som du tror är gammla matsalen är kanskde det också men på min tid så var det markan. Matsalen var nästa hus längre in på området där persedelförrådet låg i källaren och matan på övervåningen.
Fd logement, ja det stämmer. Inga fler kommentarer. Har bott mååånga nätter i de byggnaderna.
Det förrådet som är märkt 1-5 på portarna var inte brandbilar. Det var förråd för saker man hade med sig ut i fält. Tält kaminer, kammonät osv... Bakom detta förråd finns en stor lång grus och jordhög. Därunder ligger resterna av 2 komp, de sista som flög med Draken. Hangarer och kompanibyggnad såg likadan ut som 3 komp. Brandstationen låg i västra/nordvästra delen av fältet.
Roboten är en lv robot RB68 Bloodhound II och stog tidigare på gräset nedanför flygledartornet, numera uppflyttad till baksidan av 3 komp där flygmuseumet är idag.
Allt detta är skrivet rakt ur minnet som det såg ut när jag låg inne 97-98, med reservation för nått fel.
Gammla kära F10! :(
karateka
Aug 30 2006, 17:38
Okej tack för infon, jag gjorde lumpen i hässleholm så jag vet inte riktigt vad grejerna är, jag råkar bara bo i närheten.
// Fredrik
Troppchefen
Sep 3 2006, 21:56
Kul med bilder ifrån Skåne Tack ska du ha!
Hittade ett klipp på internet som eventuellt redan blivit postad....jag vet inte riktigt.
En vanlig Svensk väg........Det finns ju ett väldigt stort antal reservbaser runt om i landet. Man kommer åkande på en väg där parkeringsfickorna börjar bli lite väl överdimensionerade och vägen blir plötsligt mycket bredare. Då är man mycket troligt på en av "flygvapnets vägar".

En reservbas någonstans i Lappland
Edit: Klippet är hämtat ur AMF-films
filmkatalog Där kan man även beställa flera filmer om Basbat85, tyvärr lite väl dyra :(
lhansson
Sep 7 2006, 07:31
QUOTE (Bergmannen @ Aug 30 2006, 12:50 )

F7 var huvudman och ansvarade för bastropp på Kjula. Flottiljen var också huvudman på Strängnäs och Arboga. V-ås ingick i samma flygbasgrupp, vet dock inget om de var huvuman där. Flygbasgruppen var en attackbas. Vet dock inte om bataljonen utgick från F7, men man får utgå ifrån det och att F7 mot slutet därmed ansvarade för grupperna Såtenäs (Såtenäs, Råda och Lidköping) Hasslösa (Hasslösa, Karlsborg+Moholm) och Kjula (Kjula, Stängnäs, Arboga och Västerås)
Någon som vet mer om Kjula basen. Var låg/llgger KC, BasC ?
Ignorance
Sep 7 2006, 14:21
Kan berätta att ena banan på kjula, vet inte vilken(den som utgör allmän väg) Används flitigt ! minst 1 gång iveckan... och fort går det, vissa av bilarna som tävlar har 500-600 hp ;)
Jons75
Sep 14 2006, 15:44
QUOTE (Ignorance @ Sep 7 2006, 15:21 )

Kan berätta att ena banan på kjula, vet inte vilken(den som utgör allmän väg) Används flitigt ! minst 1 gång iveckan... och fort går det, vissa av bilarna som tävlar har 500-600 hp ;)
Det bör vara David.
C DK012
Sep 14 2006, 23:21
Märkte idag att jag lärt mig ett och annat ur den här tråden. Åkte idag Stockholm-Västerås och upptäckte till min frustration att 3-fältsvägen mellan Hummelsta och Västerås var avstängd, orange skylt och "umleitung" 2 mil på gamla E18. Men väl där, slasandes fram i 50 knyck börjar jag upptäcka saker som kändes bekanta, och utbrast ett par "Höh, flygplansficka - Törebodabåge" till min förbryllade reskamrat.
Vi kom aldrig fram till någon "flygraka", kan det vara så (mht till det ringa avståndet) att det var banan på F1 Hässlö som servades av de installationer jag såg?
QUOTE (Jons75 @ Sep 14 2006, 16:44 )

Det bör vara David.
Jag har kikat lite på Eniro och jag kan bara hitta två kortbanor, en norr om E20 och en strax söder om järnvägen! Är det den söder om järnvägen man racar på så är det bana Cesar!?!
Ignorance
Sep 15 2006, 14:21
QUOTE (Term @ Sep 15 2006, 03:12 )

Det bör vara David.
Jag har kikat lite på Eniro och jag kan bara hitta två kortbanor, en norr om E20 och en strax söder om järnvägen! Är det den söder om järnvägen man racar på så är det bana Cesar!?!
Här är den bana som vi brukar köra på
eniro kartaoch här är kordinater för rakan, WGS84 Lat/Long: N 59º 19' 29.91" E 16º 41' 1.11"
RT90: X=6578629, Y=1550013
Ska ut dit på söndag, kan passa på och ta lite kort så alla får se hur de ser ut!
donSisu
Sep 16 2006, 00:27
QUOTE (C DK012 @ Sep 15 2006, 00:21 )

Märkte idag att jag lärt mig ett och annat ur den här tråden. Åkte idag Stockholm-Västerås och upptäckte till min frustration att 3-fältsvägen mellan Hummelsta och Västerås var avstängd, orange skylt och "umleitung" 2 mil på gamla E18. Men väl där, slasandes fram i 50 knyck börjar jag upptäcka saker som kändes bekanta, och utbrast ett par "Höh, flygplansficka - Törebodabåge" till min förbryllade reskamrat.
Vi kom aldrig fram till någon "flygraka", kan det vara så (mht till det ringa avståndet) att det var banan på F1 Hässlö som servades av de installationer jag såg?
Svar ja!
Gamla E18 var tidigare UOM, dvs uppställningsområde till HÄSSLÖ basen.
Bana Helge= fd F1 och dess 2500x50m bana samt Bana Bertil("flygraka"), på den för dagen (veckan?) avstängda nya E18, som nu är 2+1 väg förytom just vid bana Bertil där bredden räcker till 2+2.
Nej, det var inte Törebodabågar du såg, dessa fanns dock tidigare vid Helge 1-4. Vid UOM finns dock 2 plåthangarer, typ SK50 hangarer? samt en i trä, som Vägverket använt i många år till förvaring av vägsalt. Plåthangarerna tillhör Teddyboys, en klubb för amerikanska 50-60 tals bilar och rockabilly-musik!

Flygplanplatserna var tidigare försedda med "telefonstolpar" för att kunna fästa maskeringsnät.
//donSisu
C DK012
Sep 16 2006, 01:17
Tack för det svaret! Under vpl var jag på berto-utryckning någonstans i det området och vaktade ett mob-förråd där blixten slagit ut larmet, så vissa anläggningar verkar fortfarande vara i drift.
Jons75
Sep 19 2006, 12:36
QUOTE (Term @ Sep 15 2006, 03:12 )

Det bör vara David.
Den vid järnvägen är inte Cesar. I och med att uppställningsplatserna heter/hette D1-2 och D5-6 så bör det vara David.
Har för mig att det var 1-2 och 5-6, skall till jobbet i morgon så jag kan kolla då.
Jons75
QUOTE (Jons75 @ Sep 19 2006, 13:36 )

Den vid järnvägen är inte Cesar. I och med att uppställningsplatserna heter/hette D1-2 och D5-6 så bör det vara David.
Har för mig att det var 1-2 och 5-6, skall till jobbet i morgon så jag kan kolla då.
Jons75
Det är uppfattat man jag hittar bara en kort bana som är norr om Bana "David"!
Eftersom huvudbanan heter Helge så bör det fínnas en Bertil och Cesar norr om David men jag hittar bara en till om det inte finns en på E20?
Koordinater för Banan norr om Helge och E20 förmodligen Bana Bertil:
WGS84 Lat/Long: N 59º 23' 2.72" E 16º 43' 51.12"
RT90: X=6585250, Y=1552610
D1-2 och D5-6 är rätt eftersom 1-4 alltid är i norra änden och 5-8 i södra änden av banan! Därför finns nästan aldrig B,C och D3-4 och B,C och D5-8 eftersom kortbanorna normalt sett har två platser i norr och två platser i söder! Men ingen regel utan undantag!
Term
Jons75
Sep 21 2006, 13:32
QUOTE (Term @ Sep 20 2006, 16:55 )

QUOTE (Jons75 @ Sep 19 2006, 13:36 )

Jons75
Eftersom huvudbanan heter Helge så bör det fínnas en Bertil och Cesar norr om David men jag hittar bara en till om det inte finns en på E20?
D1-2 och D5-6 är rätt eftersom 1-4 alltid är i norra änden och 5-8 i södra änden av banan! Därför finns nästan aldrig B,C och D3-4 och B,C och D5-8 eftersom kortbanorna normalt sett har två platser i norr och två platser i söder! Men ingen regel utan undantag!
Term
Japp!
Alla 90-baser blev inte färdigbyggda. Det finns andra som också bara blev delvis färdiga men som var av 90-modell. Nedläggningarna han ju börja innan utbyggnaden var klar.
Men det är bara att vänta, det är en bok/böker på gång som berör ämnet. Ha tålamod ett år eller två.
Jons75
QUOTE (Jons75 @ Sep 21 2006, 14:32 )

Term
Japp!
Alla 90-baser blev inte färdigbyggda. Det finns andra som också bara blev delvis färdiga men som var av 90-modell. Nedläggningarna han ju börja innan utbyggnaden var klar.
Men det är bara att vänta, det är en bok/böker på gång som berör ämnet. Ha tålamod ett år eller två.
Jons75
Vilket refererar du till i mitt inlägg som inte vart färdig byggt på Kjula Basen? Kortbanorna eller Uppställningsplatserna?
Jons75
Sep 22 2006, 08:27
QUOTE (Term @ Sep 21 2006, 18:15 )

QUOTE (Jons75 @ Sep 21 2006, 14:32 )

Term
Japp!
Jons75
Vilket refererar du till i mitt inlägg som inte vart färdig byggt på Kjula Basen? Kortbanorna eller Uppställningsplatserna?
Det var bansystemet jag menade. Det som finns nu är inte allt av det som det ursprungligen var tänkt att vara, men dock det mesta.
Efter att ha studerat boken Kalla Krigets Kronoberg så har jag upptäckt att Bana C på Byholma har åtta uppställningsplatser (C1-4 och C5-8) jämfört med de vanliga fyra (C1-2 och C5-6)! Nån som vet om denna variant finns på fler baser?
Va hände me dena tråden då, dog den lika snabbt som Invasions Försvaret?
Danielsson
Oct 25 2006, 20:45
QUOTE (Term @ Oct 25 2006, 02:46 )

Va hände me dena tråden då, dog den lika snabbt som Invasions Försvaret?
Synd synd. Är det någon som har lite info om Uråsa (Över det som står i "Kalla krigets Kronoberg)? Alla nedläggningar gör en så deprimerad
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.