Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Flygbaser och basbataljoner
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > LUFT
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Skuggan
QUOTE (Bergmannen @ Jul 19 2006, 10:35 ) *
QUOTE (BJE @ Jul 19 2006, 10:12 ) *

QUOTE (Term @ Jul 19 2006, 08:47 ) *
I så fall borde det vara fritt fram att fota mer små anläggningar på Basen som inte är märkta med Skyddsobjekt skyltar? I alla fall så länge bilderna inte avslöjar några detaljer om var dom är tagna!

Ja, vi lever som är inte i Sovjetunionen.

BJE har helt rätt - är det inte skyltat så får du både berätta om, avbilda och fotografera samt på karta ange ett objekts/en plats särskilda specifikationer! Alltså - posta NU! :P

såtillvida att objektet inte fins på ett område som amgärdas av någon form av avspärrning (tex staket) som har skyddsobjects skyltar ;)
Term
QUOTE (Skuggan @ Jul 19 2006, 17:56 ) *

BJE har helt rätt - är det inte skyltat så får du både berätta om, avbilda och fotografera samt på karta ange ett objekts/en plats särskilda specifikationer! Alltså - posta NU! :P

såtillvida att objektet inte fins på ett område som amgärdas av någon form av avspärrning (tex staket) som har skyddsobjects skyltar ;)

Ok, ska bara bege mig ut på Basen och fota då? Är det något mer från en Bas90 ni vill ha bild på som givetvis faller inom ramarna för vad som är tillåtet enligt tidigare inlägg?
Skuggan
QUOTE (Term @ Jul 19 2006, 18:24 ) *
QUOTE (Skuggan @ Jul 19 2006, 17:56 ) *

Ok, ska bara bege mig ut på Basen och fota då? Är det något mer från en Bas90 ni vill ha bild på som givetvis faller inom ramarna för vad som är tillåtet enligt tidigare inlägg?

alla möjliga typer av befästningar, typ värn och annat bös....

mao, plåta allt du ser som kan ha militärt ursprung ;)
Term
QUOTE (Troppchefen @ Mar 11 2006, 18:30 ) *
Åbybasen blev en av de första baserna att bli utbyggda till Bas90 om inte rent av den första. Basen ”fick” 3 kortbanor och blev utbyggd med BasC. Var O-bas (ordinarie bas) för både Jakt, Attack och Spaningsförband. Hade 2 sidobaser och 1 reservbas. En stor och perfekt utformad bas som dock hade ett litet problem: denna bas har aldrig existerat annat än som fiktiv övningsbas i utbildning mot bassystem. En bas som dock många inom FV kommit i kontakt med genom åren.

Är detta den Bas som är med i dom gamla AnBas böckerna? I så fall så är den ju nästintill perfekt uppbyggd!
Term
QUOTE (imint @ Jul 14 2006, 13:20 ) *
Underrättelsplutonen (http://www.f11museum.se/) som var ett tilläggsförband till basbataljonen, tog hand om allt som rörde filmen efter ett spaningsföretag, såväl plundring som utvärdering och rapportering av resultat till beställaren. Det fanns inte en undplut till varje basbat utan förbandet var ambulerande och skickades dit där det behövdes. wub.gif

Det fanns väl en UndPlut på varje O-Bas Spaning om jag inte missminner mig helt? Sen så vet jag inte om dom fanns på några andra Baser också? Kanske fanns på T-Bas Spaning också?
KD803
QUOTE (Term @ Jul 21 2006, 14:16 ) *
QUOTE (Troppchefen @ Mar 11 2006, 18:30 ) *

Åbybasen blev en av de första baserna att bli utbyggda till Bas90 om inte rent av den första. Basen ”fick” 3 kortbanor och blev utbyggd med BasC. Var O-bas (ordinarie bas) för både Jakt, Attack och Spaningsförband. Hade 2 sidobaser och 1 reservbas. En stor och perfekt utformad bas som dock hade ett litet problem: denna bas har aldrig existerat annat än som fiktiv övningsbas i utbildning mot bassystem. En bas som dock många inom FV kommit i kontakt med genom åren.

Är detta den Bas som är med i dom gamla AnBas böckerna? I så fall så är den ju nästintill perfekt uppbyggd!

;)
imint
QUOTE (Term @ Jul 21 2006, 14:28 ) *

Underrättelsplutonen (http://www.f11museum.se/) som var ett tilläggsförband till basbataljonen, tog hand om allt som rörde filmen efter ett spaningsföretag, såväl plundring som utvärdering och rapportering av resultat till beställaren. Det fanns inte en undplut till varje basbat utan förbandet var ambulerande och skickades dit där det behövdes. wub.gif

Det fanns väl en UndPlut på varje O-Bas Spaning om jag inte missminner mig helt? Sen så vet jag inte om dom fanns på några andra Baser också? Kanske fanns på T-Bas Spaning också?

Det är korrekt, men det rörde sig fortfarande om ett tilläggsförband till basbataljonen, alltså inte en i bataljonen ingående del som ex en klargöringstropp. dock underställdes den stnkomp när den befann sig på basen.
Term
QUOTE (imint @ Jul 21 2006, 16:37 ) *
QUOTE (Term @ Jul 21 2006, 14:28 ) *

Det är korrekt, men det rörde sig fortfarande om ett tilläggsförband till basbataljonen, alltså inte en i bataljonen ingående del som ex en klargöringstropp. dock underställdes den stnkomp när den befann sig på basen.

Det har du rätt i men vet du hur det funkade med grupperingen av Spanings 37:orna? Baserades dom bara ett fåtal per Bas eller baserades dom divisions vis? Jag tror själv på det första alternativet? Och kunde dom baseras på både på Jakt och Attack Baser eller var det bara på Attack Baser?
imint
QUOTE (Term @ Jul 21 2006, 17:05 ) *
Det har du rätt i men vet du hur det funkade med grupperingen av Spanings 37:orna? Baserades dom bara ett fåtal per Bas eller baserades dom divisions vis? Jag tror själv på det första alternativet? Och kunde dom baseras på både på Jakt och Attack Baser eller var det bara på Attack Baser?

S divisionerna delades och utgick till olika baser, en O-bas kunde vara O-bas till mer än en variant.
Term
QUOTE (imint @ Jul 21 2006, 17:27 ) *
QUOTE (Term @ Jul 21 2006, 17:05 ) *

S divisionerna delades och utgick till olika baser, en O-bas kunde vara O-bas till mer än en variant.

Jag har tom hört talas om att det fanns nån eller några O-Bas Allt?!? Åtminstone Jakt, Attack & Spaning!
baskermann
Jag tror nog att det bara är i vår egen fantasi eller möjligen i våra drömmar som det fortfarande finns tillsyningsmän och en plan för att börja använda nedlagda flygbaser igen.

Kjula btw är numera också nedlagd.

Visst kan det finnas förråd mm kvar på flygbaser som är nedlagda. Men dessa hör då inte längre till FV:s organisation utan det kan röra sig om Hemvärnet motsv. Kan säkert finnas kvar någon enstaka radiolänk motsv som också är i drift. Men syftet med detta är som sagt inte att "finnas i beredskap för att kunna öppna basen igen".

Nej, de baser som FV(FortV) har lämnat är borta ur organisationen. När flygbaserna såldes i slutet på 90-talet så pratades det om så kallad "återtagning".

(Saxat ur artikell)
-Försvaret anpassar sin organisation efter den hotbild som finns just nu. Om fem eller tio år eller längre framåt i tiden kan den se annorlunda ut och då kanske de här flygbaserna kommer att behövas igen. Därför är det viktigt att köparen inte förstör möjligheterna till en "återtagning", säger Karl-Magnus Lundholm vid Fortifikationsverket.

Men det var då, för cirka 10 år sedan, och numera med tanke på ny basfilosofi mm så är inte detta aktuellt längre.

Sedan är det självklart så att det fortfarande flygs med civila sportkärror mm på fälten och självklart är det inte tillåtet att ströva omkring fritt. De nya ägarna bestämmer vad som gäller.
geoint
Saxat ur TIFF (Teknisk information för försvarsmaterieltjänsten) Nr 1-2 2006:

Bibehållen infrastruktur behålls och vidareutvecklas för framtida planerad verksamhet:
Visby, Vidsel, Karlsborg, Uppsala, Jokkmokk, Hagshult, Malmen, Halmstad, Såtenäs, Ronneby och Luleå.

Avveckling (snarast och med inriktning avvecklad senast 2008-01-01):
Fällfors, Borlänge, Eskilstuna/Kjula, Östersund, Byholma, Bråvalla, Råda, Ljungbyhed och Storuman.

11 militära flygplatser kvar således. Såtenäs, Luleå och Ronneby används som flottiljer, där F17 och F21 får varsin "skogsbas" i Hagshult och Jokkmokk. Malmen, Uppsala och Halmstad används för diverse försvarsrelaterad verksamhet. Karlsborg stöttar K3, Visby är "framskjuten bas" och Vidsel används för prov och inkomstbringande internationell verksamhet.
Troppchefen
Och till detta tillkommer en del avvecklade baser som fortfarande vilar under FM men där flygtrafiken fått stryka på foten för andra användningsområden exempelvis Sjöbobasen och Kosta.

De flesta baser som håller på att avvecklas nu (liksom tidigare) är de som lades ned omkring år 2000 samt ALLT som på något sätt har anknytning till Kungl. Jämtlands flygflottilj. blyg.gif

Gällande Halmstad så ägs bansystemet sedan några år av Halmstad kommun och FM "arrenderar" taxibanan och rullbanan.
Term
QUOTE (Troppchefen @ Feb 27 2006, 20:50 ) *
Jag tänkte lämna norra Sverige ett tag och istället snegla lite på den del av Sverige där jag gjorde värnplikten, i det som tidigare var FKS (flygkommando syd)

Ängelholm var som andra flottiljer huvudbas och i detta fall i 101.basbataljonen. liksom på andra ställen byggdes Kc, beredskapsplatser och andra installationer. Då Bas90 kom igång blev Ängelholm degraderad till sidobas under Byholma.

Halmstad blev av med sin sista division 1961 men den militära aktiviteten fortsatte och gör så än idag. Även här fanns Kc och klargöringsområdet hittar man alldeles utanför infarten till Nyårsåsens skjutfält. Även Halmstad hamnade som sidobas till Byholma efter ett tag.

Byholma utanför Lidhult i Småland hade beteckningen fält 85 och byggdes på 50/60 talet (den perioden härstammar de flesta Bas60-baser ifrån). Uppställningsområdet passerar man om man kommer från Simlångsdalen en bit innan avtag till Lidhult, det finns åtminstånde 1 fälthangar kvar. Blev på 90:talet en Bas 90 och fick sin BasC samt 2 kortbanor, 1 låg utmed rv 25 och den andra halvvägs till Lidhult. Byholma var tidvis utprovningsbas för nya tänk. B.l.a. så uppförde man här ett splitterskydd på flygplansplats som ser ut som en stor grön boll. Byholma användes ofta av F14 (skolförbandet) till övningar och utprovning via TuBas som jag redan nämnt. I Byholmas flygbasgrupp ingick även Ängelholm, Halmstad och Eneryda. Var tidigare benämnd 105. Basbat. Dess nuvarande status torde inte behöva någon närmare presentation på detta forum.

Eneryda utgör tillsammans med Ålem några ganska unika baser. Detta var rena landsvägsbaser och denna ligger mitt på Rv 23 till Växjö. Kortbana/smalbana på landsväg är i sig inget unikt men dessa 2 är utbyggda precis som en huvudbas med avkörningsramper i varje banända med beredskapsplatser.

Ljungbyhed var faktiskt även den en krigsbas. Ljungbyhed är ju en av de platser där flyget funnits som längst. Ljungbyhed blev utbyggd till huvudbas inom Bas90 och fick till det en extra bana norr om de övriga vilket gör att Ljungbyhedbasen hade 5 landningsbanor (spridningen var väl dock inte den bästa). Basen hade törebodabågar mellan de 2 längsta banorna. Till Ljungbyhed knöts följande baser.

Sjöbo Tidigare var detta den 102. Basbataljonen. Byggdes som Fält 1 1939 men dagens sjöbofält byggdes på 50-talet. Flitigt använd bas av flera förband runt om i Sverige. Har både jakt och attackfickor vid banändarna och är dessutom kompletterad med jordkulehangarer och törebodabågar. Blev en förstärkt sidobas till Ljungbyhed och hit hör också kortbanan i Tågra. Ägs idag fortfarande av försvaret som har en SIB anläggning här. Kallas även Björka.

Everöd i närheten av kristianstad byggd som Fält 4 mellan 1939-1940. Är idag en civilflygplats sedan många år i kommunal regi. Beredskapsplatser med törebodabågar byggdes.

Knislinge 104.Basbataljon Bakre klargöringsområde ska enligt uppgift ligga i Sibbhult, några km norr om Knislinge. 4 törebodabågar finns i norra banändan. Såldes för bara något år sedan till en maskincentral

Sturup var även den sidobas

Det finns hur mycket som helst att komplettera med, någon som har något att tillföra?

Utöver dessa baser så har vi ju i området även: Kallinge, Uråsa, Växjö/Kronoberg, Hagshult, Jönköping, Kosta, Kalmar, Hultsfred och Ålem för att nämna några

Läste i en artikel om BAS90 i Flyg 19XX (flygets årsbok) om smeknamnet Hangarfartyget Götaland pga ca: 40 rullbanor i området! Detta var alltså Huvudbanor + kortbanor! Flotiljflygplatser vet jag inte om man räknade in!

QUOTE (Troppchefen @ Feb 27 2006, 22:41 ) *
@evsim
Jo nog går det, jag menade bara att det blev mycket. Vilka flygförband som var utgångsgrupperad var har jag inte den blekaste aning om, men det kanske några klargörare kan?

Appropå Kalixfors så var även Kiruna en bas från mitten av 1960-talet till 2001 då basen avvecklades. Håll koll på södra banänden där finns det beredskapsplatser bl.a.

Kopplar ihop några av dina baser innan jag går till sängs:

Understruken= Huvudbas

Hultsfred-Ålem för att sedan bli sidobas till Hagshult och senare läggas ned
Kosta-Kalmar
Uråsa-Växjö-Kallinge för att sedan bli sidobas till Byholma

SÅT/RÅD i all ära men den stora kvantiteten 90-baser finner man i Norrland:

Färila
Kubbe
Frösön
Åmsele
Storuman
Fällfors
Vidsel
Jokkmokk.....Alla är de stora huvudbaser med 4 landningsbanor (exkl. sido- och reservbaser)

Är det någon som vet hur Borlänge Flygbasgrupp såg ut i mitten på 90-talet?
Bergmannen
QUOTE (Troppchefen @ Jul 26 2006, 14:09 ) *
Och till detta tillkommer en del avvecklade baser som fortfarande vilar under FM men där flygtrafiken fått stryka på foten för andra användningsområden exempelvis Sjöbobasen och Kosta.

De flesta baser som håller på att avvecklas nu (liksom tidigare) är de som lades ned omkring år 2000 samt ALLT som på något sätt har anknytning till Kungl. Jämtlands flygflottilj. blyg.gif

Gällande Halmstad så ägs bansystemet sedan några år av Halmstad kommun och FM "arrenderar" taxibanan och rullbanan.

Med anledning av ovan - någon som vet vad som händer med i.) Berget på Bråvalla? ii.) Lidköpings flygplats iii.)
KD803
QUOTE (geoint @ Jul 26 2006, 09:54 ) *
Avveckling (snarast och med inriktning avvecklad senast 2008-01-01):
Fällfors, Borlänge, Eskilstuna/Kjula, Östersund, Byholma, Bråvalla, Råda, Ljungbyhed och Storuman.

En annan fråga är om avvecklingen av Bråvalla innebär att FM ska lämna området helt, eller om man bara avvecklar förmågan att flyga från basen och bibehåller området som uppställningsplats för avvecklad materiel.
Skuggan
QUOTE (Bergmannen @ Jul 26 2006, 17:57 ) *

Med anledning av ovan - någon som vet vad som händer med i.) Berget på Bråvalla? ii.) Lidköpings flygplats iii.)

Lidköpings Flygplats har ägts av Lidköpings kommun de senaste 10 åren iaf, och där bedrivs numera civil verksamhet till 100%, främst är West Air baserat där, men även ett par "flygtaxi" bolag

antar att du menar Råda basen.
den håller på att avvecklas, jag vet att iaf KC skall grävas upp och fyllas igen, samma gäller BasC tror jag.
vad som händer med Nya bastroppen vet jag inte (byggd i slutet på 90 talet), men gamla Bastroppen är riven i år.
Bana H kommer troligen finnas kvar, liksom givetvis kortbanorna längs Rv44.
dock har det snackas om att bygga ett vindkrafts komplex på Råda Basen.
så vi får väl se vad som händer med Helge.
Bergmannen
QUOTE (Skuggan @ Jul 26 2006, 18:22 ) *
QUOTE (Bergmannen @ Jul 26 2006, 17:57 ) *

Lidköpings Flygplats har ägts av Lidköpings kommun de senaste 10 åren iaf, och där bedrivs numera civil verksamhet till 100%, främst är West Air baserat där, men även ett par "flygtaxi" bolag

antar att du menar Råda basen.

Nope, menade faktiskt Lidköping - den spelade en mkt vital roll för västgötabaserna och har det största klargöringsområdet i direkt anslutning till banan av alla baserna i närområdet (förutom Såtenäs självt då kanske) Jag visste inte att FM släppt den helt saint.gif ber om ursäkt - tack för upplysningen! salute.gif Undrar vidare också om FV fortfarande flyger på Karlsborg, Uppsala? Finns något stationerat där - används de för incidentberedskap, som extra landningsplats eller som övnignsbaser? Halmstad vet jag används men för sakens skull - kan någon bekräfta att strippen fortfarande enkom är dödens landningsbana inför den slutliga vilan och inte används till annat?
simon
QUOTE (Bergmannen @ Jul 26 2006, 22:38 ) *
kan någon bekräfta att strippen fortfarande enkom är dödens landningsbana inför den slutliga vilan och inte används till annat?

Det dementerar jag. Flera gånger i veckan landar och startar både hercor, gripar, 60:or och andra plåtschabrak på Halmstad flygplats och med slutdestination FMTS/Halmstad Garnison.
106
QUOTE (simon @ Jul 28 2006, 00:35 ) *

kan någon bekräfta att strippen fortfarande enkom är dödens landningsbana inför den slutliga vilan och inte används till annat?

Det dementerar jag. Flera gånger i veckan landar och startar både hercor, gripar, 60:or och andra plåtschabrak på Halmstad flygplats och med slutdestination FMTS/Halmstad Garnison.

Dessutom skulle nog Skyways bli ledsna om alla Fokker 50 som landar där skrotas. :P
KD803
O Undrar vidare också om FV fortfarande flyger på Karlsborg, Uppsala? Finns något stationerat där - används de för incidentberedskap, som extra landningsplats eller som övnignsbaser? Halmstad vet jag används men för sakens skull - kan någon bekräfta att strippen fortfarande enkom är dödens landningsbana inför den slutliga vilan och inte används till annat?

Huruvida FV flyger på Karlsborg har jag ingen aning om, däremot så är Uppsala i allra högsta grad aktiv. Mig veterligt finns det inget fast baserat flyg där, men det flygs med både spetsigt och transport.

Halmstad torde inte enbart vara "dödens landningsbana" med tanke på att FMTS skruvar på Gripar där... ;)
FMV
QUOTE (BJE @ Jul 28 2006, 07:03 ) *
O Undrar vidare också om FV fortfarande flyger på Karlsborg, Uppsala? Finns något stationerat där - används de för incidentberedskap, som extra landningsplats eller som övnignsbaser? Halmstad vet jag används men för sakens skull - kan någon bekräfta att strippen fortfarande enkom är dödens landningsbana inför den slutliga vilan och inte används till annat?

Huruvida FV flyger på Karlsborg har jag ingen aning om, däremot så är Uppsala i allra högsta grad aktiv. Mig veterligt finns det inget fast baserat flyg där, men det flygs med både spetsigt och transport.

Halmstad torde inte enbart vara "dödens landningsbana" med tanke på att FMTS skruvar på Gripar där... ;)

Japp Uppsala lever, har själv varit passagerare på SK60 därifrån. Däremot har de mig veterligen inget flyg baserat där. Däremot ska en ambulanshelikopter stationeras där.
http://www.ajour.se/panbud.htmy?Nd=620083&Nd_2=1995

På Karlsborg flyger Herkor, när de övar med förband baserade i Karlsborg.
Skuggan
Nope, menade faktiskt Lidköping - den spelade en mkt vital roll för västgötabaserna och har det största klargöringsområdet i direkt anslutning till banan av alla baserna i närområdet (förutom Såtenäs självt då kanske) Jag visste inte att FM släppt den helt saint.gif ber om ursäkt - tack för upplysningen! salute.gif Undrar vidare också om FV fortfarande flyger på Karlsborg, Uppsala? Finns något stationerat där - används de för incidentberedskap, som extra landningsplats eller som övnignsbaser? Halmstad vet jag används men för sakens skull - kan någon bekräfta att strippen fortfarande enkom är dödens landningsbana inför den slutliga vilan och inte används till annat?

ok.

tja, alla gamla militära installationer på och runt Lidköpings flygplats är eller håller på att monteras ner (barrackerna är till salu fö, men man får frakta bort dem själv, även vedförrådet är till salu)

Mobförråd, skyddsrum osv skall väl rivas antar jag.

dock har vissa saker tillkommit där, tex så är skogen röjd runt den gamla klargöringsplatsen, och runt flertalet av de gamla flygplansfickorna har det byggts ca 5m höga jordvallar.
troligtvis för West Air Sweden´s motortester.
det bedrivs även övningskörning med Motorcykel på det gamla klargöringsområdet.
slövnprj
Undrar vidare också om FV fortfarande flyger på Karlsborg, Uppsala?

FV flyger på Karlsborg. Bastropp ur F7 är placerad där och ingår i Karlsborg Garnison. Det handlar nog främst om TP 84:or som brukar fältet vid utbildningen av falmskärmsjägare osv. Sedan har ju K3 blivit en luftburen bat. och där ingår väl transport med hkp tror jag och SSG behöver flyg för att förflytta sig. Någon verksamhet med 39:or tror jag däremot inte förekommer förutom vid undantagsfall. Men det är som sagt vad jag tror...
Skoog
QUOTE (slövnprj @ Jul 30 2006, 16:35 ) *
FV flyger på Karlsborg. Bastropp ur F7 är placerad där och ingår i Karlsborg Garnison.

Är den här bastroppen fortfarande från F7? F7 utbildar väl inte basförband längre?
KD803
QUOTE (Skoog @ Aug 1 2006, 12:49 ) *
Är den här bastroppen fortfarande från F7? F7 utbildar väl inte basförband längre?

Bastroppar utgörs numera av anställd personal.
Bergmannen
QUOTE (BJE @ Aug 1 2006, 18:59 ) *
QUOTE (Skoog @ Aug 1 2006, 12:49 ) *

Bastroppar utgörs numera av anställd personal.

Oj, betyder det att Visby, Jokkmokk och Hagshult enbart har dagpersonal på plats - alltså inte längre någon boende på basen på nätter, helger och röda dagar? (har svårt att tänka mig att FM har resurser till skiftgång tider som dessa då svångremmen dras åt allt hårdare runt den kamouflerade magen)
KD803
QUOTE (Bergmannen @ Aug 1 2006, 20:13 ) *
Oj, betyder det att Visby, Jokkmokk och Hagshult enbart har dagpersonal på plats - alltså inte längre någon boende på basen på nätter, helger och röda dagar?

Förmodligen. Med tanke på dagens beredskapskrav så torde det vara fullt tillräckligt.
Bergmannen
QUOTE (BJE @ Aug 1 2006, 20:30 ) *
QUOTE (Bergmannen @ Aug 1 2006, 20:13 ) *
Oj, betyder det att Visby, Jokkmokk och Hagshult enbart har dagpersonal på plats - alltså inte längre någon boende på basen på nätter, helger och röda dagar?

Förmodligen. Med tanke på dagens beredskapskrav så torde det vara fullt tillräckligt.

Tja, så länge man inte har fpl på basen över natten så finns väl egentligen inget behov. Tack för svar! salute.gif
Troppchefen
Allt det där försvann någon gång i början på 2000- talet i samma veva som några pekat ut nästan hela R3 tillsammans med vissa vaktplutoner som "grå arbetskraft" sad.gif
Dr. T-68
För mig som helst håller mig nära vattnet var detta en yttrest informativ tråd. Jag har använt eniro och kikat på många av platserna.

En sak som jag tycker är lite trist är att Ålem norr om Kalmar numera blivit fattigmans motorväg (mitträcke) och att utrustning blivit flyttad.

Om man jämför Ålem med andra platser på eniro så ser den maskad ut? Varför detta om den är nerlagd?
lhansson
QUOTE (Troppchefen @ Jun 15 2006, 11:42 ) *
QUOTE (lhansson @ Jun 15 2006, 10:45 ) *

Åmsele
Ska passera på väg (ännu mer) norrut snart och har hittat huvudbanan på Eniro, samt två banor i närheten, en norr om och en öster om huvudbanan. Allt öster om älven.

Men det borde finnas fler om jag förstått rätt?
Kan någon med insikt klargöra för en novis

Den 4:e banan ligger väster om bana H, parallellt med denna.

Utgör del av länsväg 363

Har lagt upp lite bilder från Åmsele besöket på http://hem.bredband.net/b399210/

Precis som Björkvik har nya ägaren stängslat in hela området. Jisses vilket jobb!
Kiowa
Jag hade tänkt åka förbi Fönebasen (Färila) imorgon och se vad som händer där, men så var denna artikel i lokala tidningen nu i morse:

"FÖNE Nu har Råsjö Torv kört igång sitt försöksprojekt med att torka torv på flygfältet. En av de nedlagda start- och landningsbanorna vid flygbasen i Föne har tagits i besittning.
På den av solen varma, nästa heta, asfaltytan, torkar torven som den aldrig kan göra ute på de blöta myren. Det som tidigare tog två till tre veckor, om vädret var bra, går på bara två eller tre dagar.
Bana C på Föne flygfält, 1,1 kilometer lång, 18 meter bred och med en total på två hektar, har blivit något helt annat, än den ursprungligen var avsedd för. Där militära flygplan tidigare startat och landat ligger nu ett tunt lager av våt torv utspridd för torkning" (mm.)
Bergmannen
Kamrater,
har med ljus och lykta i över ett år sökt information om tunneln i Fällfors och nu är den ju avvecklad så jag hoppas på bättre tur med följande frågor:
1. När byggdes tunneln?
2. Hur många plan kunde rymmas därinne? (35 resp 37)
3. Var den stötvågsskyddad som en traditionell berghangar?
4. Inrymde den även KC samt mindre reservdels- och vapen-förråd?
5. Fanns därinne några logements delar för ff eller andra högre officierare med ankn till flygtjänst som skulle utgå ifrån berget?
6. Var på fältet ligger tunneln och hur många inslag finns det?
7. Användes den aktivt någon gång och i så fall när och av vem?
8. Bilder från anläggn. tas tacksamt emot - oavsett om de är av lumparkaraktär eller annat.

Hilsen:
Bergmannen (som är bofast i Mälardalsregionen och därmed har svårt att spontant besöka platsen själv)
Xenon
Mycket intressant tråd!! Tog mig ett tag att läsa igenom den. Heder åt Troppchefen och alla som tillfört mycket matnyttig läsning.

Själv är jag mycket intresserad av just gammla flygbaser. Var själv och kollade lite i och omkring F5 Ljungbyhed för att par dagar sedan. På vägen mellan Krika och Ljungbyhed hittar man infarten till uppställningsplatsen. Vänster om man kommer från F5 hållet, stooor korsning som inte går att missa. Det var inget jättespännande mer än en massa uppställningsplatser och en motorkörningsplats med en jättestor järnkonstruktion bakom.

Dock hittade jag ett undrligt ställe. Längst in på den längsta rakan (svårt att förklara utan karta) går det en stig som svänger åt vänster. Där fanns en inhängnad ca 10 x 10 m och därinne fanns en platta av betong. Vad användes den till?

Vidare på stigen som nu övergår i en grusväg finns en nergrävd betongkonstruktion, ca 5 m lång. Hur långt in i kullen den går vet jag inte. Vad är det? Såg ingen ingång från vägen.

Härligt att utforska gammla baser! Ska ta en dag eller två att åka och kolla på de där jag själv var en gång i tiden, nämligen Byholma och Kosta. Finns det något kvar där förutom en jäkla massa timmer, iaf i Byholma? Är de öppna och är det tillåtet att vandra omkring där. Måste ju kolla om vår skylt "Camp Bya" fortfarande sitter kvar! smile.gif

Mvh, Joakim
Maskinarn
Har nu varit och tittat på kjulabasen, finns två kupoler två hangarer och två törebodabågar kvar samt några andra byggnader och vad jag tror maskeringsutrustning helt öppet, väl värt ett besök om man har vägarna förbi.
106
Tittade lite på F8, F18 och Bromma på eniros flygbilder.
På F8 finns det två runda ytor vid vägen som går ungefär från nedfarten till berghangaren och bort mot tornet, dessutom finns det två likadana strax norr om dessa på en sidoväg. Är det gamla avfyringsplatser för Rb68? Hur många robotar hade varje robotdivision? Tänker då bland annat på att F8 hade två divisioner, en skoldivision och en "riktig".
Bertil Ludvig 1
QUOTE (Xenon @ Aug 11 2006, 14:55 ) *
Dock hittade jag ett undrligt ställe. Längst in på den längsta rakan (svårt att förklara utan karta) går det en stig som svänger åt vänster. Där fanns en inhängnad ca 10 x 10 m och därinne fanns en platta av betong. Vad användes den till?

Vidare på stigen som nu övergår i en grusväg finns en nergrävd betongkonstruktion, ca 5 m lång. Hur långt in i kullen den går vet jag inte. Vad är det? Såg ingen ingång från vägen.

Betongkonstruktionen som finns i kulle skulle kunna vara en av de gamla kupolskydden som brukade innehålla en av underväxlarna på en BAS 60.

Svårt att säga utan att ha sett bilder smile.gif

Suck dessa fina och fuktiga krypin saknar man verkligen inte.

/BL1
Bergmannen
QUOTE (106 @ Aug 13 2006, 01:29 ) *
Tittade lite på F8, F18 och Bromma på eniros flygbilder.
På F8 finns det två runda ytor vid vägen som går ungefär från nedfarten till berghangaren och bort mot tornet, dessutom finns det två likadana strax norr om dessa på en sidoväg. Är det gamla avfyringsplatser för Rb68? Hur många robotar hade varje robotdivision? Tänker då bland annat på att F8 hade två divisioner, en skoldivision och en "riktig".

Ja, det är Bloodhound platser - vet inte svaren på resten av dina frågor dock
Troppchefen
En intressant och ganska bortglömd del av flygvapnet med robotdivisionerna.

Lite matnyttig läsning i ämnet och som rätar ut en del frågetecken finns HÄR!
517
På gamla Lv3s område (Norrtälje) står en rb68 uppställd.

De gamla robotplatserna 8st syns fortfarande från motorvägen 8 st. Dessa användes endast i utbildningssyfte.

De gånger jag såg plattorna användes (88-89), var när Helikopter 4C kom på besök från Berga.

Utbildningen av de sista 2 robotdivisionerna skedde tydligen 1978, vilka då var krigsbaserade på dåvarande F 8 Barkarby.
johanp
QUOTE (517 @ Aug 14 2006, 14:18 ) *
På gamla Lv3s område (Norrtälje) står en rb68 uppställd.

De gamla robotplatserna 8st syns fortfarande från motorvägen 8 st.

Lust att peka ut på en karta (typ eniro)? Är det officiellt såhär efter nedläggningen vart de skulle placeras i krig?
Fa/Kapten
QUOTE (lhansson @ Aug 3 2006, 09:12 ) *
QUOTE (Troppchefen @ Jun 15 2006, 11:42 ) *

QUOTE (lhansson @ Jun 15 2006, 10:45 ) *

Åmsele
Ska passera på väg (ännu mer) norrut snart och har hittat huvudbanan på Eniro, samt två banor i närheten, en norr om och en öster om huvudbanan. Allt öster om älven.

Men det borde finnas fler om jag förstått rätt?
Kan någon med insikt klargöra för en novis

Den 4:e banan ligger väster om bana H, parallellt med denna.

Utgör del av länsväg 363

Har lagt upp lite bilder från Åmsele besöket på http://hem.bredband.net/b399210/

Precis som Björkvik har nya ägaren stängslat in hela området. Jisses vilket jobb!

Kul att se lite bilder från Åmsele, vilket var "min bas" under alla år i FV.
Någon som vet vilken den nya ägaren är och vad bana H och området däromkring ska användas till ??
Bergmannen
Jag har ett par frågor angående Gimo-basen i Uppland. Jag har länge undrat när basen användes sista gången för övning eller incidentberedskap och också undrat över vilka förband som övat där/var grupperade där - särskilt mot slutet. När jag gjorde vpl 1989 på F16 så bemannade vi som ryckte in på flottiljen detachemten Tierp samt Rimbo (Riala) och Bålsta. Men inget Gimo. Därför undrar jag också vem som stod för bastroppen på Gimo. Vidare undrar jag om detaljer som var UOM låg för Gimo och hur lång Gimo-rakan på väg 292 egentligen är - användes hela som reservbana till Bana H och fanns det fler reservbanor i och med det utsatta läget direkt vid kusten?
Tacksam för hjälp!
Troppchefen
Med de båda böckerna Svenskt Militärflyg; Propellerepoken av Lennart Andersson samt F21 Nyckelflottilj i Norr (utgiven av Norrbottens flygflottilj) gav jag mig iväg på en mindre exkursion i trakterna kring Boden. Jag har här tittat närmare på två f.d. flygbaser: Fält 31 Unbyn och Fält 32 Heden. Två fält med som skiljer ungefär en månad i ålder och som båda har följt med under försvarets utveckling in i modern tid, men med helt olika förutsättningar.

Unbyn är ett fält söder om Boden som byggdes 1940 med tre banor i triangelformation. På platsen byggde man 15 st vallvärn och några ladvärn. Av ladvärnen fanns inget kvar men däremot några vallvärn vilket var det första jag möttes av.

Träpalissaden i ett av de 15 B-vallvärnen

Under efterkrigstiden har fältet nyttjats av flera olika grupper (men mycket lite av flygvapnet) bl.a. flygklubbar. Men den stora nyttjaren var Bodens garnison och där bl.a. AF1/Hkpskvadronen som stridstränade med sina Hkp 9. Övningsfältet ligger under Bodens skjutfält och viss övningsverksamhet har bedrivits även dagsläget.

Den längsta banan (1000 m) blev asfalterad men sönderkörd under senare år av bl.a. stridsvagnar.

Med snabb fart skjuter växtligheten upp och asfalten spricker sönder.

Här står jag mitt på den sydliga av de tre banorna, att detta varit ett flygfält syns inte allt för mycket. Och som det är med vegetation så har den en förmåga att växa mer där människan tidigare hållit marken ren,.

Nästa anhalt blev Hedenbasen som tillkom samma år som Unbyn men som blev moderniserad till Bas 60 standard och blev även en av de absolut mest använda baserna i Norrland under 60 och 70-talet då den tjänstgjorde som övningsbasbataljon. Fältet som nyttjas av Bodens garnison används bl.a. till fordonsutbildning och skyddstjänst.

Banan sett från söder.

En flygplanplats vid Hedens bakre klargöringsområde.

Stilstudie av den tidigare så vanligt förekommande "törebodabågen".

"Mysrum" i ett Sk10 kupolskyddsrum.

Och där slutade resan för denna gång.

@Bergmannen

Gimo var på slutet sidobas till Tierp (med F16 som huvudman) tillsammans med Rörberg (Gävle). Till detta har vi även en reservbas vid kommungränsen Älvkarleby/Tierp efter kustvägen (Rv76)
Närsky
@Bergmannen

Gimo var på slutet sidobas till Tierp (med F16 som huvudman) tillsammans med Rörberg (Gävle). Till detta har vi även en reservbas vid kommungränsen Älvkarleby/Tierp efter kustvägen (Rv76)

Vilka typer av baser var följande (om de överhuvud taget användes)?:
Barkarby, Tullinge, Skavsta, Malmslätt, Björkvik
Bergmannen
QUOTE (Närsky @ Aug 20 2006, 20:58 ) *

@Bergmannen

Vilka typer av baser var följande (om de överhuvud taget användes)?

Barkarby - först var den Svea Flygflottilj F8, därefter krigsbas åt F16 tom 1994 tror jag
Tullinge - först var den Södertörns Flygflottilj F18 till nedläggning 1974, sedan krigsbas under F13 men användes av de flesta förband för framskjuten övning ute över Östersjön. Under sista åren bemannad med ff från Uppsala, vars Petter Röd (ursprungligen Adam Gul) baserades där. Lades ner helt 1986.
Skavsta - Södermanlands Flygflottilj F11 lades ner 1980 - vet ej krigsbas-historik efter det, någon annan vet säkert vad som hände på fältet innan Ryanair kom dit.
Björkvik - krigsbas till F13, avvecklad i slutet av 90-talet.

Hur kan du åberopa Närskydd utan att veta något om ovan? saint.gif NSKY die, pilots fly, min vän!
106
QUOTE (Troppchefen @ Aug 20 2006, 20:22 ) *
Gimo var på slutet sidobas till Tierp (med F16 som huvudman) tillsammans med Rörberg (Gävle).

Var Rörberg tänkt som sidobas från början? Tänker på att man inte har några platser för jakten i vare sig Helge norr eller syd.
KD803
QUOTE (Bergmannen @ Aug 20 2006, 22:37 ) *
Tullinge - först var den Södertörns Flygflottilj F18 till nedläggning 1974, sedan krigsbas under F13 men användes av de flesta förband för framskjuten övning ute över Östersjön. Under sista åren bemannad med ff från Uppsala, vars Petter Röd (ursprungligen Adam Gul) baserades där. Lades ner helt 1986.

F 18 Flygvapnets Södertörnsskolor lades ner 1986. Men lades basen verkligen ner då? Var där på StrilS 1991 och vill minnas att det fanns bastropp där då. Det stod i alla fall en hel del "basfordon" i lilla berget då.
Närsky
QUOTE (Bergmannen @ Aug 20 2006, 22:37 ) *
QUOTE (Närsky @ Aug 20 2006, 20:58 ) *

@Bergmannen

Vilka typer av baser var följande (om de överhuvud taget användes)?

Barkarby - först var den Svea Flygflottilj F8, därefter krigsbas åt F16 tom 1994 tror jag
Skavsta - Södermanlands Flygflottilj F11 lades ner 1980 - vet ej krigsbas-historik efter det, någon annan vet säkert vad som hände på fältet innan Ryanair kom dit.
Björkvik - krigsbas till F13, avvecklad i slutet av 90-talet.

Hur kan du åberopa Närskydd utan att veta något om ovan? saint.gif NSKY die, pilots fly, min vän!

Ställde tydligen frågan luddigt...
Flottiljhistorian är känd för mig men inte hur dessa baser tänkte användas som krigsbaser. Om de överhuvudtaget skulle göra det.
Frågan kan även gälla civila flygplatser som Bromma och Arlanda då tex Sturup tydligen var sidobas till Ljungbyhed och Landvetter till Hagshult.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.