Med de båda böckerna
Svenskt Militärflyg; Propellerepoken av
Lennart Andersson samt F21 Nyckelflottilj i Norr (
utgiven av Norrbottens flygflottilj) gav jag mig iväg på en mindre exkursion i trakterna kring Boden. Jag har här tittat närmare på två f.d. flygbaser:
Fält 31 Unbyn och
Fält 32 Heden. Två fält med som skiljer ungefär en månad i ålder och som båda har följt med under försvarets utveckling in i modern tid, men med helt olika förutsättningar.
Unbyn är ett fält söder om Boden som byggdes 1940 med tre banor i triangelformation. På platsen byggde man 15 st vallvärn och några ladvärn. Av ladvärnen fanns inget kvar men däremot några vallvärn vilket var det första jag möttes av.

Träpalissaden i ett av de 15 B-vallvärnen
Under efterkrigstiden har fältet nyttjats av flera olika grupper (men mycket lite av flygvapnet) bl.a. flygklubbar. Men den stora nyttjaren var Bodens garnison och där bl.a. AF1/Hkpskvadronen som stridstränade med sina Hkp 9. Övningsfältet ligger under Bodens skjutfält och viss övningsverksamhet har bedrivits även dagsläget.

Den längsta banan (1000 m) blev asfalterad men sönderkörd under senare år av bl.a. stridsvagnar.

Med snabb fart skjuter växtligheten upp och asfalten spricker sönder.

Här står jag mitt på den sydliga av de tre banorna, att detta varit ett flygfält syns inte allt för mycket. Och som det är med vegetation så har den en förmåga att växa mer där människan tidigare hållit marken ren,.
Nästa anhalt blev Hedenbasen som tillkom samma år som Unbyn men som blev moderniserad till Bas 60 standard och blev även en av de absolut mest använda baserna i Norrland under 60 och 70-talet då den tjänstgjorde som övningsbasbataljon. Fältet som nyttjas av Bodens garnison används bl.a. till fordonsutbildning och skyddstjänst.

Banan sett från söder.

En flygplanplats vid Hedens bakre klargöringsområde.

Stilstudie av den tidigare så vanligt förekommande "törebodabågen".

"Mysrum" i ett Sk10 kupolskyddsrum.
Och där slutade resan för denna gång.
@BergmannenGimo var på slutet sidobas till Tierp (med F16 som huvudman) tillsammans med Rörberg (Gävle). Till detta har vi även en reservbas vid kommungränsen Älvkarleby/Tierp efter kustvägen (Rv76)