Tänkte bara tydliggöra två saker jag hittade i tråden här som förtjänar svar:
1. Vet inte om F12 har varit moderflottilj åt Hagshult, men de har i alla fall övat och grupperat på basen. Beviset är den minnessten som rests på platsen som kan beskådas
här (tillsammans med en minnessten för F13:s gruppering, som dock skedde pågrund av ombyggnadsarbeten på Bråvalla)
2. Den mytomspunna berghangaren på Tullinge uppvisas ofta som ett exempel på säker anläggning. Den del av berget vars två portar ofta
visas var dock aldrig säkrad mot exempelvis kärnvapen. Portarna är ganska lätta, tunna och av skjutdörrskaraktär som faktiskt kan dras för hand. Denna del av berget ligger därtill väldigt grunt i berget. Man hade dock tänkt att sätta in rullande betongdörrar här i samband med bygget av nya berget, men det blev aldrig så. Precis som med nya
berget färdiställdes det inte pga av en viss spion. Det nya berget, vars två portar mynnar ut på
östra plattan vid banänden bana 24, hann dock få sin betongportar innan byggstopp, som synes.
LFC O2 vilken inrymdes i gamla berget (som bygdes som en del av Stril50) var alltså inte riktigt säkrad och avvecklades därför så småningom när bygget av portarna inte kunde slutföras och också som en konsekvens av Stril 60. KC och övriga personalutrymmen blev dock kvar i och med att gamla berget fortsatte husera flygplan, faktiskt ända fram till 1985 då Petter Röd (gamla Adam Gul) stod i gamla berget. Kuriosa är att gamla och nya berget satt ihop - det gick dock ej att rulla flygplan mellan delarna. Och så en sista sak - på många platser återges en myt om att flygförare startat sina motorer inne i berget, hakat loss från dragfordon och rullat ut direkt på banan för start. Från gamla berget, som var det enda som någonsin använts och huserat flygplan är det tämligen långt till en banände från inslagen. Därtill - så
trångt som det var i gamla berget på Tullinge (scrolla ner på sidan för fin bild innifrån berget) möjliggör inga starter i berget. Tror jag. Men jag kan ha fel.

Nya berget - som var bygt enlig den typiska hästsko-modellen med flygplanskvarter i skons svängning, låg mycket djupare i berget och var tänkt att husera två divisioner (alltså skulle alla fpl på F18 kunnat ställas i berg). Efter nedläggningen av flygverksamheten 1985 har bergen - faktiskt både nya och gamla - använts som förråd. Det nya dock inte lika flitigt eftersom det är rå-berg och saknas betong/asfalt på golven/körbanorna. I dag är båda utrymmena tomma och väntar på att få sitt öde bestämt av kommun som ska bygga ovanpå berghangarerna och FortV, som vill bli av med hela klabbet.
Lite OT, men F18 är i mitt tycke landets vackraste flottilj. Och berghangaren är maffig och kittlande - särskilt med sin oavslutade del och spionhistoria. Men den är precis som den på Ärna
ganska väl dokumenterad. Jag är personligen mer nyfiken på Bråvalla-berget, underjorden på Arboga-fältet, berget på Barkarby och tunneln på Fällfors - dessa är mycket dåligt dokumenterade. Särskilt viktig är det i mina ögon att Fällfors dokumenteras, den är helt unik i sitt slag och tämligen okänd, därför riskerar den att försvinna i det tysta. Info/sägner/bilder om dessa objekt tas, needless to say, tacksamt emot!