Tänkte göra en liten kort rapport i från Fält 15, eller Borlängebasen som den benämdes senast.
I och med Försvarsbeslutet 04

beslutade man att lägga ner Kungl. Jämtlands flygflottilj och med den alla baser under F4. F4 bestod vid nedläggningen av baserna (fälten är en kanske mer rättvisande benämning) Storuman, Färila, Frösö/Ope och återtagandebasen/insatsbas låg Borlänge (som man fått efter F16 nedläggning). En lite kort beskrivning finns bland de första inläggen.
Jag var på en liten rundvandring idag för att se hur långt återställningen fortskridit. Baskabelskåpen har plockats bort och banhänvisningstavlorna likaså.
Skyddsobjektsskyltarna har plockats bort eller ersatts med länsstyrelsens skyltar.

En av Rommeheds flygplansvärn (vallvärn) som helt har vuxit igen och mycket lite förtäljer vad det än gång varit. Ett annat vallvärn i närheten hade fått en ny uppgift som berså till en sommarstuga.

Den numera kryssade bana Ceasar med utnötta trösklar och banbokstav. Tallarna och slyet börjar söka sig närmare och närmare banan och på mitten står det en utbrunnen bil.

Naturen börjar sakta att ta tillbaka det som är sitt.

Syrgas förrådet är en av de byggnader som än så länge står kvar.

Utanför ett förråd ligger rester av uppgrävda Sk 5 Skal (skyddsrum) som inte längre har en plats i den nya försvarsmakten.

På senare tid har fortifikationsverket och sina underleverantörer/entreprenörer arbetat väldigt effektivt med den stora nedmonteringen av Sveriges invasionsförsvar som lyckligtvis aldrig behövde användas. Ofta är detta allt man ser efter ett tag, en grushög som snabbt växer igen...och då är spåren borta vad som varit där.

Vägen från ett gruperingsplatsområde ut mot bana C. Jag antar att hästskiten på vägen hör till en häst med tillstånd :P
Riktigt roligt var det att gå runt och titta hur det såg ut samtidigt som man insöp lukten av tallmo med ljung och inslag av gran

. Det är något jag tycker är fascinerande med flygbaserna (främst Norrlandsbaserna), långt inne i skogen och långt bort från städerna låg toppmoderna anläggningar som bemannades av flera tusen man, där det mesta var planerat in i minsta detalj.

En sprängkammarbrunn i fall man skulle behöva spränga sönder banan så inte Fi kan nyttja den.
Som nämts tidigare fick även Borlänge en splitterskyddad kupol lika den som finns på Byholma, denna har flyttats från sin flygplanplats och köpts av ett intilliggande jordbruk som byggt om den till maskinhall. Att detta varit avsett för flygplan kan man inte längre tro.
Till sist: Man kan ju inte göra ett besök på Rommehed utan att titta på Dalregementets gamla mötesplats ifrån 1796, vars lägerhyddor även nyttjatts av Flygvapnet under beredskapsåren.
Försvaret hade kvar lägret till för bara några år sedan då det såldes till kommunen.

@Skuggan: Viggenplanet kan jag inte direkt ta cred för själv