Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Flygbaser och basbataljoner
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > LUFT
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Skoog
Det kan inte vara Brattforsheden? Krigsflygfält 16 hette detta och håller just nu på att restaureras av den lokala flygklubben stödd av länsstyrelsen.
J.K Nilsson
QUOTE (simon @ Apr 4 2006, 08:34 ) *
Husen man skymtar i sista bilden användes av försvaret för förläggning av personal. Har även fått för mig att det satt någon form utav ledning där. Någon annan kanske kan fylla i.

Fredstida förläggning i fall.

J.K Nilsson
Skuggan
råkade läsa i fredagens exemplar av Nya Lidköpings Tidningen att krigsfält 5 (Badene) skall rustas upp ovh bli turistmål.
tydligen bor den siste som var vakt på fält 5 kvar i ett av husen på fältet (tror tom det var den gamla vaktstugan, eller i vart fall det hus där vaktstyrkan låg förlagd)
dessutom fins 2 ladvärn kvar och är idag i bruk som halm lager, flertalet värn och skyttegravar eller rester därav fins kvar i området.
även den byggnad som koket huserade i fins kvar.
allt detta skall altså rustas upp (till vad jag förstod saken som) ursprungligt skick (med 3 asfalterade banor)

Fält 5, Badene ligger utanför orten Kvänum på varaslätten i västergötland för den som är intresserad ;)

edit: menar givetvis fält 5
fält 7 låg utanför vinninga
Skuggan
Idag var det ytterligare en kort artickel om restaureringen av Fält 5 "Badene" i lokaltidningen.
personal från F7 och F7 flotiljmuseum har varit och kollat på platsen dock kunde de inte bidra med hjälp eller ekonomiskt stöd i nuläget (projektet har inte kommit tillräckligt långt än) så det är bara några civila eldsjälar som jobbar på det nu.

btw, det gamla köket är numera ett värdshus ;)
Magnus
QUOTE (Kamrat07 @ Apr 5 2006, 20:33 ) *
Någon som har koll på en bas utanför Molkom, Värmland?

Kolla in Brattforsheden flygklubbs hemsida. Det finns en del intressanta bilder m.m. där.
Bliss
QUOTE (Jelzin @ Mar 2 2006, 20:52 ) *
QUOTE (Bliss @ Mar 1 2006, 22:59 ) *

QUOTE (Jelzin @ Feb 28 2006, 17:55 ) *

Bliss, har du sett uppställningsområdet väster om Everöds flygplats? Jag var där och knallade runt en sommardag för något år sedan och redan då började det bli igenväxt. Kunde dock räkna mig till 19 st klargörningsfickor längs en en bana som gick i en cirkel i skogen. Fanns även en del hårdgjorda ytor utöver det, bland annat en betongbelagd gångväg (bredd som en cykelväg knappt) som gick upp till landsvägen genom skogen. Kunde dock inte klura ut va den var till... 7.gif

Jag har funderat på om det det fanns/finns någon mer landningsmöjlighet till Everöd, men inte hittat någon. Tycker bara det låter konstigt att man kunde basera så många som 20 fpl i området + fler bort mot Degeberga, men ändå bara ha en landningsmöjlighet... blink.gif

Vet vilket område du tänker på men har inte haft möjlighet att titta där än, ska ta ett snack med Kompanichef först, vill ha ryggen fri smile.gif
Skulle vara kul att gå en rejäl runda där ute, undrar om det finns nån nedlagd KC där ute nånstans också.

Det är taget! Jag får väl skylla på att jag var ung och dum när jag sprang runt där och tittade, men det kändes kusligt nerlagt alltihopa så... ph34r.gif
Tror inte anläggning ingår i Kriorg nu mera...

Jag spanande efter skumma jordhögar, kullar och dylikt men hittade väl inget som jag kan se. Ligger inte KC i smaband med rullbanan?

Har nu fått tillåtelse från Kompanichefen att kika på området.
Alla tips om var någonstans man skall börja leta efter skyddsrum, värn och andra intressanta objekt (KC?) emmottages tacksamt, går alldeles utmärkt att skicka pm också
KD803
QUOTE (Bliss @ Apr 23 2006, 17:00 ) *
Alla tips om var någonstans man skall börja leta efter skyddsrum, värn och andra intressanta objekt (KC?) emmottages tacksamt, går alldeles utmärkt att skicka pm också

Skyddsrum hittar du i anslutning till t ex klargöringsplatser. De ligger där personal var tvungna att uppehålla sig inom primär risk, dvs inom 500 meter från rullbanan. KC, om det finns någon, hittar du genom att leta efter radiomaster. De står i två grupper, en sändar- och en mottagargrupp. Mottagargruppen brukar stå i direkt anslutning till KC. Men det enda du lär se av KC är nedgången som sällan är särskilt imponerande (tänk utedass med ryggen mot en kulle).
Bliss
Jag bugar och bockar, nu har jag något att gå efter.
Jelzin
QUOTE (Bliss @ Apr 23 2006, 23:29 ) *
Jag bugar och bockar, nu har jag något att gå efter.

Bliss, du må rapportera vad du finner i området som kan vara av intresse. Kanske är området värt ett nytt besök. smile.gif
Bliss
@ Jelzin

Jodå, någon form av rapport lär det allt bli.

HV.gif
Skuggan
fråga ang Hasslösa basen apropå något jag läste i lokaltidningen..

i en artickel om avveckligen av Hasslösa basen nämndes att där skulle ha funnits sveriges enda "Bombsäkra" hangar och att denna skulle varit maskerad som en jordkulle..
är det någon som har mer info om den? kanske tom någon bild? (kan inte åka dit och kolla själv då den är riven nu enl artickeln)
och stämmer det att det bara funnits 1st "bombsäker" hangar i sverige?
och hur menar de med "bombsäker"? avser det direktträff av 500kg bunkerpenetrerande eller närträff av vanlig 250kg general purpose bomb?

btw, just nu håller man på att riva upp banan, alla värn mm verkar vara rivna redan.
106
QUOTE (Skuggan @ May 1 2006, 17:16 ) *
i en artickel om avveckligen av Hasslösa basen nämndes att där skulle ha funnits sveriges enda "Bombsäkra" hangar och att denna skulle varit maskerad som en jordkulle..

Utan att med säkerhet veta vad de menade så skulle jag säga att det luktar BS. Precis som du skriver kan man diskutera vad som menas med bombsäkert, men jag skulle nog påstå att de underjordiska förvaringsutrymmen (av olika varianter) för fpl som finns på exempelvis Säve, Bråvalla, Barkarby, Ärna mfl har hyfsat skydd. Ingenting är vad jag vet helt bombsäkert, lika lite som en skyddsväst skulle vara helt skottsäker.
KD803
QUOTE (Skuggan @ May 1 2006, 17:16 ) *

Låter som en vanlig "jordkula". Dessa fanns/finns på flera baser och flygflottiljer och är helt enkelt en mindre hangar täckt med jord. Den ger ett visst splitterskydd, och en gång i tiden kanske den var bombsäker mot t ex en 50 kg bomb. Men den ger inget skydd mot dagens markpenetrerande saker. Det gör däremot de berghangarer som finns på vissa numera nedlagda flottiljer.
Skuggan
jo, detta är mina tankar också....
källan är ju som sagt inte speciellt tillförlitlig (förmodligen lika opålitlig som tex Aftonbladet eller expressen)
Har sett bilder på ganska stora betonghangarer (kan det ha varit från Kosta/Kalmar?) som låter betydligt mer bombsäkra än denhär "bombsäkra hangaren som är maskerad som en jordkulle" som förmodligen är från 40-50 tal när basen var ny och man knappt börjat flyga jetflyg än...
och att den skulle vara sveriges enda bombsäkra ser jag som BS direkt... (låter inte ens vettigt mtp hotbilden som förekom på 50-90 talet).
det fans en bild på den i tidningen också där man kunde tyda de nedersta väggarna och resten låg i högar bredvid, dock var bilden väldigt liten och otydlig så jag kan inte tyda vilken typ av byggnadsmaterial den var av, dock verkar det inte ha varit betong iaf...
Troppchefen
Hmmm...det där ska man som sagt inte ta på allt för stort allvar.

Som tidigare har nämnts så har vi ju berghangarerna där Säves äldsta är ifrån krigsåret 1942. Då det kommer till de så kallade "jordkulehangarerna" uppfördes det ett antal varianter på dessa, bland annat en variant som medgav genomkörning motsvarande "Törebodabågen" men som sedan blev för låga och smal för att rymma modernare flygplan.

Sedan har vi varianten med avsmalnande ända med plats för ett flygplan och är öppet i ena ändan, exempelvis F10 och F16 har jag för mig har haft sådana.

Det tredje exemplet jag tänkte nämna är en större variant som främst förekom på vissa flottiljflygplatser. Dessa var större betonghangarer med hangarportar och där fanns plats för flera flygplan (i vissa av dem) exempel på dessa finns bl.a att finna på F21 Kallaxheden, F13 Bråvalla och mycket riktigt på F12 i Kalmar (samt på en del krigsbaser) de äldsta av dessa är ifrån krigsåren även de. Detta var alltså istället för vanliga hangarer och det byggdes så pass många jordkullar så de skulle rymme en till flera divisioner sammanlagt.

Nu har min scanner lagt av...tanken var att lägga upp en länk till en bild ur Soldatreglemente för Flygvapnet, 1944 som visar ett täckt B vallvärn, med lite stampad jord uppe på trätaket vilket kanske är närmare verkligheten i fallet Hasslösa dry.gif
Skuggan
ja, Hasslösa byggdes ju som attackbas på den tiden då fiendens jaktflyg (från öster) inte kunde nå längre än till vättern och Västgötaslätten därför var ypperlig som basering för attackflyget då de därifrån kunde nå fiendens landstigningsföretag och tanka på de östligare jaktbaserna på hemvägen.
därför är det knappast troligt att man byggde några kraftigare hangarer på Hasslösa basen.
såvida Hangaren(erna) inte är från en senare epok då fienden mycket väl kunde nå attackbaserna och var förväntade att slå mot dessa (vi börjar väl nästan snacka Lansen och Draken eran nu va?)
isåfall, kan det varit frågan om någon prototyp hangar som aldrig byggdes i mer än 1 exemplar?

nej, jag tror fortfarande mest på att det är en vanlig jordkulehangar modell törebodabåge med stampat jordtak med en tjocklek understigande 2m jord. (inte "bombsäker")

fö, enligt dagens lokaltidning kommer Hasslösabasen läggas ut till försäljning så fort F7´s uppsägningstid går ut i Juni.
Troppchefen
QUOTE (Skuggan @ May 2 2006, 23:33 ) *
nej, jag tror fortfarande mest på att det är en vanlig jordkulehangar modell törebodabåge med stampat jordtak med en tjocklek understigande 2m jord. (inte "bombsäker")

Och då är vi inne på en inte så vanlig typ ändå, det gjordes nog inte allt för många sådana och är nog att se som prototyp inför kommande skydd.(förutsatt att vi med jordkulehangar menar ett betongvalv med jordtak)

Ska rita lite i morgon så kanske du kan säga vad du tror det är (förutsatt att min ritning är tydbar)

Edit: Förutsatt att jag fått liv i min scanner (som jag måste använda i brist på kunskap, .bmp (bitmapp) filerna blir för stora att lägga ut)
tinhead
QUOTE (Troppchefen @ May 2 2006, 23:48 ) *
Edit: Förutsatt att jag fått liv i min scanner (som jag måste använda i brist på kunskap, .bmp (bitmapp) filerna blir för stora att lägga ut)

välj spara som och leta reda på jpeg i paint så blir dom mindre ;)
slövnprj
QUOTE (Skuggan @ May 2 2006, 22:33 ) *
fö, enligt dagens lokaltidning kommer Hasslösabasen läggas ut till försäljning så fort F7´s uppsägningstid går ut i Juni.

Jag har alltid haft för mig att Hasslösabasen inte skall läggas ner utan bara "läggas i malpåse". KC finns kvar och när jag var där för två veckor sedan var banan intakt. Ett skyddsrum vid infarten till banan från skaravägen verkar dessutom vara nybyggt (eller inte ;) ). Otroligt mycket är rivet men en bränsledepå har sparats och ett par andra saker ser fortfarande väldigt fräscha ut. Men kanske inte så länge till...
Skuggan
QUOTE (slövnprj @ May 3 2006, 06:52 ) *
QUOTE (Skuggan @ May 2 2006, 22:33 ) *

Jag har alltid haft för mig att Hasslösabasen inte skall läggas ner utan bara "läggas i malpåse". KC finns kvar och när jag var där för två veckor sedan var banan intakt. Ett skyddsrum vid infarten till banan från skaravägen verkar dessutom vara nybyggt (eller inte ;) ). Otroligt mycket är rivet men en bränsledepå har sparats och ett par andra saker ser fortfarande väldigt fräscha ut. Men kanske inte så länge till...

detta har varit min uppfattning också ja...
så vi får väl se om försäljnings påståendet är fabricerat eller inte.
enligt den 2 delade artickelserien så skall iaf ALLT rivas och banan säljas. (och jag är medveten om att tidningar är långt ifrån tillförlitliga källor)
slövnprj
Hrm, med risk för att göra bort mig... Hur är det med flygflotiljer, byggdes dessa också ut till BAS 90 (likt F7) eller är de helt enkelt bara vanliga "flygplatser". Detta kanske har tagits upp men i så fall skulle ett förtydligande upskattas. Det finns ju så många bra inlägg i den här tråden att gå igenom så man blir alldelles snurrig wacko.gif

ang. Hasslösa. Denna bas är väl en BAS 60. Det finns dock en BC inte allt för långt ifrån basen. Hur kommer detta säg? BC är väl förknippat med BAS 90...

Finns det fler baser än Hasslösa i landet som är sagda att konserveras och läggas i malpåse?
Jelzin
Det finns en flygraka längs rv 30 strax söder som Lammhult i Kronobergs län. Var detta en fristående extra kortbana i likhet med Jämjö?

Sedan tänkte jag på flygrakan på rv 21 vid Klippan. Jag förmodar att detta var något reservalternativ till F5 Ljungbyhed, eller?

@ Bliss

Har du varit och besökt Knislingebasen något i vår?
Jag funderar nog på att ta mig en titt där snart. Man kan ju inte skylla på vädret längre för att inte ge sig ut.. smile.gif

Edit: Stavning
Troppchefen
QUOTE (slövnprj @ May 3 2006, 11:46 ) *
Hrm, med risk för att göra bort mig... Hur är det med flygflotiljer, byggdes dessa också ut till BAS 90 (likt F7) eller är de helt enkelt bara vanliga "flygplatser". Detta kanske har tagits upp men i så fall skulle ett förtydligande upskattas. Det finns ju så många bra inlägg i den här tråden att gå igenom så man blir alldelles snurrig wacko.gif

ang. Hasslösa. Denna bas är väl en BAS 60. Det finns dock en BC inte allt för långt ifrån basen. Hur kommer detta säg? BC är väl förknippat med BAS 90...

Vissa flottiljer byggdes ut till Bas90 och fungerade som huvudbas medan de flesta flottiljer blev sidobas till något flygfält i terränglådan. F4, F5 och F7 är alla Bas 90 anpassade.

Hasslösa var en huvudabas ett tag och som sådan hade den en Bascentral (BasC), även om de inte alltid hann få en skyddad anläggning utan fick ibland hålla till i befintliga baracker m.m.

QUOTE (Jelzin @ May 3 2006, 15:21 ) *
Det finns en flygraka längs rv 30 strax söder som Lammhult i Kronobergs län. Var detta en fristående extra kortbana i likhet med Jämjö?

Sedan tänkte jag på flygrakan på rv 21 vid Klippan. Jag förmodar att detta var något reservalternativ till F5 Ljungbyhed, eller?

Många av de där flygrakorna blev reservbaser inom Bas90. Jämjö till Uråsa och Lammhult tror jag hörde till Hagshult.

Kortbanan utanför Klippan hör till huvudbasen Ljungbyhed som var en Bas90 med BasC, KC etc.

@Skuggan

Appropå betongskyddet på Hasslösa så skulle jag återkomma med lite bilder.
http://i33.photobucket.com/albums/d55/Basb...BETONGKLUMP.jpg
Gjorde en liten skiss på en typ av skydd som fanns ett tag, men som inte riktigt skulle rymma modernare flygplan, kan det ha varit ett sådant som stod där?

Sedan hade vi bilden ur Soldatundervisning för Flygvapnet från 1944 som visar ett täckt vallvärn med en B17 under taket någon här kanske vet var?
http://i33.photobucket.com/albums/d55/Basbataljon85/2.jpg

Värnen delades in i ladvärn och vallvärn, där ladvärn var "ladugårdarna" som tidigare nämnts. Dessa två grupper delades i sin tur upp i A och B värn, där A skulle rymma större bombfpl såsom B18, B3 m.m. medan B-värn var för mindre jakt och bombplan.

Jag tycker det är lite intressant det här med jordkullehangarer, vi i Sverige har ju betydligt färre sådana än de flesta länder åtminstånde i Västeuropa. Om man tittar på Norge, Danmark och framförallt Storbrittanien och Tyskland så har ju de en betydande andel sådana anläggningar. Vi valde spridning till ett stort antal flygplanplatser i stället. En annan sak som nämnts tidigare är berghangarer, de fanns ju på ett antal av fredsflottiljerna men planer fanns att bygga en enklare variant ute på en del baser bl.a i norra Norrlands inland men av ekonomiska skäl byggdes de inte.

Portarna till hangar 82 på F18 Tullinge.

// Toch
Skuggan
@Troppchefen

Din skiss verkar stämma hyfsat med det som fans kvar av den på bilden i lokalblaskan, skillnaden skulle väl då vara att hangaren på bilden i tidningen var stängd i ena änden (ena änden rakt in i skogen).

höjd osv kan jag inte bedömma av bilden i tidningen då det bara är de nedersta delarna av taket/väggarna som fans kvar.

men förmodligen är det något liknande din ritning....

snyggt ritad fpl37 förresten biggrin.gif
Skoog
Bilden på B17 i vallvärnet skulle mycket väl kunna vara från Fält 16 på Brattforsheden, men å andra sidan så finns det ju ganska gott om hedar i Sverige som ut ungefär sådär. Att nämna är dock att man flög mest med B17 från Fält 16.
Troppchefen
Tänkte göra en liten kort rapport i från Fält 15, eller Borlängebasen som den benämdes senast.
I och med Försvarsbeslutet 04 banghead.gif beslutade man att lägga ner Kungl. Jämtlands flygflottilj och med den alla baser under F4. F4 bestod vid nedläggningen av baserna (fälten är en kanske mer rättvisande benämning) Storuman, Färila, Frösö/Ope och återtagandebasen/insatsbas låg Borlänge (som man fått efter F16 nedläggning). En lite kort beskrivning finns bland de första inläggen.

Jag var på en liten rundvandring idag för att se hur långt återställningen fortskridit. Baskabelskåpen har plockats bort och banhänvisningstavlorna likaså.
Skyddsobjektsskyltarna har plockats bort eller ersatts med länsstyrelsens skyltar.

En av Rommeheds flygplansvärn (vallvärn) som helt har vuxit igen och mycket lite förtäljer vad det än gång varit. Ett annat vallvärn i närheten hade fått en ny uppgift som berså till en sommarstuga.

Den numera kryssade bana Ceasar med utnötta trösklar och banbokstav. Tallarna och slyet börjar söka sig närmare och närmare banan och på mitten står det en utbrunnen bil.

Naturen börjar sakta att ta tillbaka det som är sitt.

Syrgas förrådet är en av de byggnader som än så länge står kvar.

Utanför ett förråd ligger rester av uppgrävda Sk 5 Skal (skyddsrum) som inte längre har en plats i den nya försvarsmakten.

På senare tid har fortifikationsverket och sina underleverantörer/entreprenörer arbetat väldigt effektivt med den stora nedmonteringen av Sveriges invasionsförsvar som lyckligtvis aldrig behövde användas. Ofta är detta allt man ser efter ett tag, en grushög som snabbt växer igen...och då är spåren borta vad som varit där.

Vägen från ett gruperingsplatsområde ut mot bana C. Jag antar att hästskiten på vägen hör till en häst med tillstånd :P
Riktigt roligt var det att gå runt och titta hur det såg ut samtidigt som man insöp lukten av tallmo med ljung och inslag av gran wub.gif . Det är något jag tycker är fascinerande med flygbaserna (främst Norrlandsbaserna), långt inne i skogen och långt bort från städerna låg toppmoderna anläggningar som bemannades av flera tusen man, där det mesta var planerat in i minsta detalj.

En sprängkammarbrunn i fall man skulle behöva spränga sönder banan så inte Fi kan nyttja den.

Som nämts tidigare fick även Borlänge en splitterskyddad kupol lika den som finns på Byholma, denna har flyttats från sin flygplanplats och köpts av ett intilliggande jordbruk som byggt om den till maskinhall. Att detta varit avsett för flygplan kan man inte längre tro.

Till sist: Man kan ju inte göra ett besök på Rommehed utan att titta på Dalregementets gamla mötesplats ifrån 1796, vars lägerhyddor även nyttjatts av Flygvapnet under beredskapsåren.
Försvaret hade kvar lägret till för bara några år sedan då det såldes till kommunen.

@Skuggan: Viggenplanet kan jag inte direkt ta cred för själv vissel.gif
J.K Nilsson
Man blir gråtfärdig för mindre. Det skall rivas fortare än kvickt och helst skall det vara klart i går utan tanke på morgondagen.

J.K Nilsson
Bergmannen
Varför är det ingen som skriver om attackens baser i Mälardalen? Arboga-fältet (CVA), Strängnäs, VÄsterås (efter F1 nedläggn) osv. Varför är det ingen som skriver om Gimo-basen - under lång period en av Sveriges mest utbygda (Gimo-rakan går inte av för hackor - sju kilometer, eller vad är den?) men minst använda baser pga av att man ville hemlighålla platsen? Heby vägbaskomplex inte heller att förkasta. Eller varför inte reservbanan på E18 öster om gamla F1? Eller dito på gamla europavägen vid Kjula? Finns ju mer stoff - kom igen nu Troppchefen! biggrin.gif
Troppchefen
QUOTE (Bergmannen @ May 8 2006, 15:15 ) *
Varför är det ingen som skriver om attackens baser i Mälardalen? Arboga-fältet (CVA), Strängnäs, VÄsterås (efter F1 nedläggn) osv. Varför är det ingen som skriver om Gimo-basen - under lång period en av Sveriges mest utbygda (Gimo-rakan går inte av för hackor - sju kilometer, eller vad är den?) men minst använda baser pga av att man ville hemlighålla platsen? Heby vägbaskomplex inte heller att förkasta. Eller varför inte reservbanan på E18 öster om gamla F1? Eller dito på gamla europavägen vid Kjula? Finns ju mer stoff - kom igen nu Troppchefen! biggrin.gif

Anledningen till att inte jag skrivit något om dessa är att jag vet alldeles för lite om dom, lämnar det till de med mer kött på benen. Jag har inte haft förmånen att besöka dessa. Klart är iallafall att det fanns ett otal baser som mest i Sverge. Västerås var väl huvudbas då det begav sig medan Arboga och Strängnäs var sidobaser (har jag för mig). Eskilstuna var en Bas 90 bas så där har vi väl den kortbanan. Heby är väl reserbas liksom Älvkarleby, Gimo sidobas och Tierp huvudbas. Sedan har vi ju Barkarby och Tullinge där den förstnämdes bataljon lades ner i mitten på 90-talet (20 år efter nedläggningen av F8). Passar frågan vidare....
Maskinarn
angående attackbaserna i mälardalen vet någon om baserna fortfarande har tillträdesförbud tänker då mest på kjula och strängnäs, vore kul att åka dit och spana lite,
Bergmannen
QUOTE (Maskinarn @ May 17 2006, 13:03 ) *
angående attackbaserna i mälardalen vet någon om baserna fortfarande har tillträdesförbud tänker då mest på kjula och strängnäs, vore kul att åka dit och spana lite,

Strängnäs kan du gå runt på helt fritt. Kjula är inte helt renskrapat på materiel, men du springer inte på någon bastropp om man säger så. Arboga är fortfarande skyddsomårde.
johank
Många fina minnen om kalla nätter på gudsförgätna flygbaser väcks till liv när man läser denna tråden. wub.gif blyg.gif
Bertil Ludvig 1
QUOTE (Troppchefen @ Feb 27 2006, 23:19 ) *
QUOTE (TT Skyddsprodukter @ Feb 27 2006, 22:07 ) *

Nu känner jag inte igen mig i så här gammal utrustning men jag skulle tro att dockan närmast kameran är en TLbi trafikledarbiträde

Edit: Jag tror att jag ändrar mig till markTL

Vad jag kommer ihåg borde det bli följande plac./tjänster:

Framme vid tavlorna:
LUM TAM

Första bänkraden:
ORIBEF TL TLBI

Andra bänkraden/(övre bänkraden):
LEDBI KLARGLED VB BIVB

+ en VXTFNIST i eget "bås"

På bilden borde det alltså vara en TL, Trafikledare samt "handen" på TLBI, Trafikledarbiträdet.
Framme vid tavlan en TAM, Tablåmarkör.

Du har nog rätt där, problemet är att i de anläggningar jag varit i så var utrustningen utbytt och man satt 4 st på första raden: lvoribef-flygTL-markTL-TLbi vilket rör till det för mig. Men TLbi borde vara den som sitter längst till höger. Personen i båset borde vara en av "mina" grabbar d.v.s en SIS värnpliktig från förmedlingstroppen.

Hos oss hade vi två stycken i egna bås, en VXTFNIST och en Miltex op.
Men när jag låg inne så höll man på att bygga om basen från 60 till 90 systemet så vi körde lite dubbelt.
Bertil Ludvig 1
Är det någon som vet om det är liv och rörelse på Kosta basen nuförtiden?

Lyckades hitta min gamla pärm med lumpen papper och diverse gammal utbildningsmatriel smile.gif
Det är så att min blir smått nostalgisk.
Tänk en natt i KC framför MILTEX skärmens ljus käkande wienerbröd och chokladkaka som huvudmål det dygnet eftersom att trossen inte jobba natt banghead.gif

Men det var tider de, tyvärr hittade jag skjutboken också blush.gif
KD803
Kosta är nedlagd som bas. Sist jag såg den (hösten 05) så var Helge täckt med flishögar...

I övrigt så finns nog allt kvar vad jag kunde se men det är väl bara en tidsfråga innan man börjar riva, i alla fall i periferin. Helge med omgivning kan man kanske hoppas få överleva tack vare närheten till skjutfältet.

Personligen tycker jag att man valde fel när Kosta lades ner till förmån för Hagshult. Kosta ihop med skjutfältet hade varit en betydligt bättre övningsbas nu när vi i alla fall inte använder Bas 90-baserna så som det var tänkt.
Troppchefen
QUOTE (BJE @ May 24 2006, 21:45 ) *
Personligen tycker jag att man valde fel när Kosta lades ner till förmån för Hagshult. Kosta ihop med skjutfältet hade varit en betydligt bättre övningsbas nu när vi i alla fall inte använder Bas 90-baserna så som det var tänkt.

Håller väl igrunden med dig men till Hagshult har vi ju SKRYD.
Helst skulle jag vilja se att baserna ligger en bit ifrån allmänheten (som Norrlandsbaserna) och gärna att FortV äger marken man övar på, intet ont sagt om privata markägare men möjligheterna ökar vad man kan göra i samband med avsaknad av vita skyltar med svarta kors. Man slipper också besiktningar och 10.000 markägarkontakter till höger och vänster.

Kosta ligger ju närmare Kallinge än vad Hagshult gör, men det tycker jag är av underordnad betydelse i dagens läge! Men om man mot förmodan skulle byta Hagshult mot Kosta får man nog plöja ner lite pengar där, skulle ju inte skada att flytta landsvägen söder om banan istället för rakt igenom och manöverområdet skulle behöva rustas upp bl.a. Infrastrukturen på Hagshult behöver man ju däremot inte göra något åt. Är förvisso partisk eftersom jag legat på HAG, det enda jag kan se som ett minus är att området ev. är lite för stort för framtida nyttjande.

Angående kortbanor så har man ju faktiskt övat det även under de senare åren bl.a på Färila, Vidsel och Jokkmokk, kan ju vara bra att träna även om Bas90 som system är skrotat men det böhöver ju inte tränas på alla baser, huvudsaken är att piloterna får träna annat än på "kortbanan" på F7s huvudbana. Skulle gärna vilja se skjutmål inte allt för långt ifrån baserna typ Gunnarn med Granträskmålet. Men det beöver ju egentligen inte tränas i direkt samband med övning på bas.
KD803
Min tanke med Kosta istället för Hagshult har med markförbanden att göra. På Hagshult är man helt i händerna på markägarna vilket gör att grupperingarna för basbataljonen blir synnerligen uppstyrd och formell. På Kosta däremot så skulle man kunna utnyttja skjutfältet för mer tillämpade grupperingar. Framförallt så skulle man kunna gruppera på olika sätt varje övning...

Men det här skulle man ha tänkt på innan Kosta lades ner, nu är det inte en rimlig lösning att lägga ner Hagshult och väcka liv i Kosta.
Troppchefen
Nu då baserna och övriga anläggningar blir färre och färre tycker jag att det vore idé att lösa in mark i anslutning till övningsobjekten. Är själv emot expropriationsrätt och är övertygad om att det går att lösa på annat sätt, genom exempelvis erbjudande över marknadspris och/ eller erbjudande om annan fastighet/ del av fastighet.

Tycker det är tragik att man lägger ner en bas som exempelvis Kubbe som även innehöll mycket mark/skog och står med baser som man delar med kreti och pleti. För att det ska var försvarbart att utöka arealerna så måste enligt min mening baserna nyttjas i större omfattning än de gör idag, någon årlig FVÖ bär inte upp en bas. Själv hade jag förmånen att vara på bas långt mer än genomsnittet bland vpl i FV och tycker att det ger mer att öva gruppering och flygbasdrift i skogen än utanför kasernen. Och nu har man ju lagt ned den enda flottilj man kunde öva någorlunda fältmässigt inom gångavstånd så behovet borde öka.

Och har man bestämt sig att inriktningen är en mobil bataljon utan geografiska begränsningar så ska väl några mil landsväg inte vara ett hinder eller…..?

Toch// Som tycker att det övas på tok för lite jämfört ved man gjort tidigare!
Culture
Länge sedan jag var här på forumet...
Badene har figurerat i tråden. Om man söker på Badene på Eniros kartsidor, så kan man kanske se banstrukturen (eller stråken) på den ljusa åkern strax NÖ om träffpunkten.

badene
Bertil Ludvig 1
QUOTE (Troppchefen @ May 25 2006, 12:31 ) *
QUOTE (BJE @ May 24 2006, 21:45 ) *

Men om man mot förmodan skulle byta Hagshult mot Kosta får man nog plöja ner lite pengar där, skulle ju inte skada att flytta landsvägen söder om banan istället för rakt igenom

Jag tyckte att det var lite pittoreskt med alla turister som skulle ta sig från Kosta glasbruk till Orrefors och som var tvungna att passera rakt över banan smile.gif

Vissa hade ögon som pingisbollar när de kom fram och skulle korsa banan. Sen att klargöringsplatserna utgjorde en bra campingplats med 220V m.m. inte ingår i allemansrätten kan vara svårt för en del att veta. vissel.gif

Vissa tider under sommaren så såg man fler utländska bilar än svenska.

/BL1
Bergmannen
Vänner,
söker bilder från tre olika objekt:
- Exteriört och inslag samt invändgt av en Bas 90 KC
- Flygplanstunneln på Fällfors (enda berghangaren utanför fredsflottilj)
- PS860 anläggning - bilder på inslag och tunnel för rrgc/t bilder på schaktet för upp och ner hss av radar samt luckor på hjässa dräller det av så dessa är endast sekundärt av ntresse)
Tack alla hjältar! clap.gif
KD803
QUOTE (Bergmannen @ May 26 2006, 19:07 ) *
- PS860 anläggning - bilder på inslag och tunnel för rrgc/t

Det lär bli svårt eftersom det råder fotoförbud på dessa. Du får nog nöja dig med de bilder som FM publicerat på webben, de är godkända för publicering.
volt
Jag tyckte att det var lite pittoreskt med alla turister som skulle ta sig från Kosta glasbruk till Orrefors och som var tvungna att passera rakt över banan smile.gif

Vissa hade ögon som pingisbollar när de kom fram och skulle korsa banan. Sen att klargöringsplatserna utgjorde en bra campingplats med 220V m.m. inte ingår i allemansrätten kan vara svårt för en del att veta. vissel.gif

Vissa tider under sommaren så såg man fler utländska bilar än svenska.

/BL1

Jag jobbade som KC på TFU-GB i Kosta vecka 20, BJE:s iaktagelse stämmer fortfarande; spånhögar på södra H-banänden, (för mig) nya betonggrisar där vägen korsar Helge och taxibanor utplacerade. Basen ser dock ut att vara i gott skick i övrigt, men då är det bara en lekmans bedömning. BasC intakt (jag var där), används för "uthyrning" i största allmänhet (militär allmänhet). Önskemål från från Kosta skjutfält är ju att kunna plocka ner en Herka med övande personal och materiel för vidare befordran inom skjutfältet. Önskemålet lär ju inte besannas i närtid...men upplägget och potential finns ju!
När jag var där för något år sedan hade ONI just avlutat prickskytte från hkp på fältet och SSG var där samtidigt med i princip hela fältet avlyst samtliga dagar (typ 4)...så fältet har ju potential. Swedec är en frekvent kund, marinbasen och F17 (läs flygbasjägare och övrig vpl-utb, mm) likaså. G16 är ju idealiskt ur TFU-GB-synpunkt (grupps försvarsstrid), liksom Ideskruv. Vill dit igen! /volt
J.K Nilsson
QUOTE (volt @ May 26 2006, 23:16 ) *
Önskemål från från Kosta skjutfält är ju att kunna plocka ner en Herka med övande personal och materiel för vidare befordran inom skjutfältet. Önskemålet lär ju inte besannas i närtid...men upplägget och potential finns ju!

Delar av Frösöbasen var idealiskt för det ändamålet men det har ingen betydelse. Malajn.gif

J.K Nilsson
Maskinarn
mälardalen. på väg 55 söder om strängnäs finns det två likadana skjul som på strängnäsfältet hangarer?samt en vad jag gissar är en klargöringsficka, det jag undrar är hur skulle planen ta sig därifrån? det finns ingen bred rak landsväg i närheten
Skuggan
QUOTE (Maskinarn @ May 31 2006, 11:25 ) *
mälardalen. på väg 55 söder om strängnäs finns det två likadana skjul som på strängnäsfältet hangarer?samt en vad jag gissar är en klargöringsficka, det jag undrar är hur skulle planen ta sig därifrån? det finns ingen bred rak landsväg i närheten

fins det någon flygplats eller liknande i närheten?
isåfall rör det sig troligen om ett "bakom" område, dvs ett bakre läge för flygplanen där de har lägre beredskap...

står ganska mycket om det tidigare i tråden ;)
Maskinarn
svar ja strängnäsbasen ligger typ en mil därifrån, men det är ganska kurviga småvägar för att ta sig dit därifrån. och som skrivet svårt att lyfta där, klurigt.
KD803
Bakom eller snarare uom kan ligga tämligen långt ifrån allt vad rullbanor heter. Tanken med dessa var just att hålla sig borta ifrån de där långa raksträckorna som Ivan nog skulle bomba...

Så att det inte finns någon raksträcka i närheten av uppställningsplatserna är alltså normalt.
Skuggan
ja, jag bedömer också mtp vad som tidigare skrivits i tråden att det handlar om ett Uom till Strängnäs....

Uom för Råda basen tex ligger närmare F7 än Råda (och däremellan är det ca 2 mil, så mao drygt en mil till Råda från Uom) (om det nu stämmer att F7 och Råda delar Uom)
lhansson
Åmsele
Ska passera på väg (ännu mer) norrut snart och har hittat huvudbanan på Eniro, samt två banor i närheten, en norr om och en öster om huvudbanan. Allt öster om älven.

Men det borde finnas fler om jag förstått rätt?
Kan någon med insikt klargöra för en novis
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.