QUOTE (Koskela @ Mar 18 2006, 01:00 )

"Ladan" är ingen bondgård, det är ett så kallat täckt flygplanvärn, från den gamla goda tiden. Utbyggnaden på baksidan är till för att rymma planets bakparti. Dessa flygplanvärn finns det gott om på gamla flygbaser från VK2.

Efter att jetplanen kom tillFv blev dessa obsoleta och byggdes om till förråd.
Andra varianter på öppnaflygplan är uppskottade U-formade jordvallar, 3- 4 meter höga, fanns även de försedda med uttag för flygplanets bakparti. Ofta finns de grupperade två och två, och ja, det var från tiden innan jet, permanetntlagda banor och Bas 60 fanns.
Koskela
ok, ja det fins ett flertal "mystiska" jord formationer (sett ur mina ögon iaf, bla ett som ligger ca 100m från ladan, rätt in i skogen)
vad gäller ladan så är den vänd FRÅN banan (dvs är det vad du säger skulle planet stått vänt med baken mot banan), och förmodligen såg terrängen lite annorlunda ut då jag i dag inte ser hur man skulle kunna taxa ut ens ett litet plan därifrån (slyskogen runtomkring fans nog inte där när det användes till sitt ursprungliga syfte)
hm.. när jag tänker på det... det har nog funnits en värnpjäs precis bredvid, dock är den väldigt väl maskerad under ett ca 3x4x2m plåtskjul (omålad veckad plåt), trodde först det var nåt annat, men tar man bort all slyskog så hade den tillsammans med en av de andra pjäserna perfekt täckning över inflygningszonen på banans NO ände och över hela banslutet (innan ladan gör att den hamnar i mask)....
ganska smart maskerat om man frågar mig...
hade den ett underjordiskt rum (vilket jag förmodar) ligger ingången dold 10talet meter därifrån...
vi kan altså bekräfta att basen använts före jetåldern? (mtp ladan mm)
vill ni ha en översiktsbild går det att hitta
härsök på Hovby och väl sedan det som ligger i Lidköpings kommun så fins flygbasen upp till höger (ni får kanske zooma ut lite för att hitta)
ladan är lätt att se om ni kollar i den östra banänden, fortsätter ni längs flygplansvägen österut kommer ni se ca 14st flygplansfickor som avslutas med hangaren jag visade bild på, precis innan den ligger alla barrackerna mm.
det området är svårt att se på flygfotot, men jag kanske kan rita upp hur det såg ut innan de började riva om det är önskvärt.
själva banlayouten inkl taxibanorna är tämligen likt den jakbas 60 ritning som Troppchefen ritade.
bredvid banan fins en kortare gräsbana som används för segelflyg idag (kanske rester av en gammal gräsbana?), det har legat ett pjäsvärn precis bredvid denna, 5m från det "gamla" flygledartornet.
OT: fasen, dethär med gamla flygbasers historia är ju intressant..