Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Flygbaser och basbataljoner
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > LUFT
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
imint
Hörde inte Gunnarn till F 21 ett kort tag?
Troppchefen
QUOTE (imint @ Mar 11 2006, 21:19 ) *
Hörde inte Gunnarn till F 21 ett kort tag?

Jovisst har den gjort det! Men jag tog upp den under F4 baser tidigare

Under tiden som Gunnarn/ Bas Storuman var aktiv har ansvaret varierat mellan

FlyboÖN (Flygbasområde övre Norrland), F21, F15 och senast F4 fram till nedläggning förra året.
Skuggan
kan man få lite info om "västgötabaserna" samt andra baser som tillhört F7 och/eller F6?
donSisu
QUOTE (111 SSK bat @ Mar 9 2006, 20:08 ) *
är det den som syns i hitre delen av banan gående från väst mot öst?

Japp!

//WIN
Troppchefen
QUOTE (Skuggan @ Mar 11 2006, 21:51 ) *
kan man få lite info om "västgötabaserna" samt andra baser som tillhört F7 och/eller F6?

Tyvärr vet jag alldeles för lite om baserna i det området men kan ju säga så mycket att alla baser härstammar ifrån andra världskriget (även om de hade andra namn då). Anledningen till att det är en sådan koncentration av baser i Västergötland går delvis att härleda till att en stor del av dessa skulle fungera som bakre basområde för bombflottiljerna.

Ska kolla om jag kan hitta lite info men hoppas någon med mer kött på benen (F7 off etc.)kan redogöra lite.
Krusse
Jag har för mig att en Viggenpilot "sumpade lappen" för några år sedan pga att han av misstag satte ner kärran på en flygraka istället för på en krigsbas i närheten. Kan det ha varit att han skulle landat på Byholma men av misstag landade på flygrakan på väg 25 - som dessutom inte var avstängd? Nån som vet mer?
Jelzin
QUOTE (Krusse @ Mar 12 2006, 15:36 ) *
Jag har för mig att en Viggenpilot "sumpade lappen" för några år sedan pga att han av misstag satte ner kärran på en flygraka istället för på en krigsbas i närheten. Kan det ha varit att han skulle landat på Byholma men av misstag landade på flygrakan på väg 25 - som dessutom inte var avstängd? Nån som vet mer?

Ja det stämmer. Inträffade på Byholma. Jag har hört historien berättas.
Landade väl på en flygraka istället för på huvudbasen (Byholma). Problemet var väl att när piloten insåg sitt misstag så vände han och drog iväg igen. Följden blev att han "blästrade" en kvinnas bil med småsten. Har hört att även ett husgrund skulle ha spruckit men det ska tydligen va en myt. Piloten kom från F16 sades det till mig.
Troppchefen

Ta en titt på det här!

Den där historien har nog berättats genom hela FV och förvanskats ju längre från källan den kommer.
BJK
Uj uj uj uj....... snacka om spekulationer och förstärkningar av diverse rykten den där Flyghistoriska Föreningen pysslar med ! laugh.gif
Bocken 853
QUOTE (BJK @ Mar 12 2006, 19:26 ) *
Uj uj uj uj....... snacka om spekulationer och förstärkningar av diverse rykten den där Flyghistoriska Föreningen pysslar med ! laugh.gif

Tja, det är ju ett forum så man kan kanske inte ställa SFF till svars för det?
Pal
QUOTE (Jelzin @ Mar 12 2006, 15:58 ) *

Ja det stämmer. Inträffade på Byholma. Jag har hört historien berättas.
Landade väl på en flygraka istället för på huvudbasen (Byholma). Problemet var väl att när piloten insåg sitt misstag så vände han och drog iväg igen. Följden blev att han "blästrade" en kvinnas bil med småsten. Har hört att även ett husgrund skulle ha spruckit men det ska tydligen va en myt. Piloten kom från F16 sades det till mig.

Jag känner honom. Och det stämmer att han startade igen när han insåg sitt misstag. Men några skador på bilar eller annat blev det aldrig. Han såg ingen och hoppades på att komma undan utan att bli upptäckt. Någon fara för någon person var det aldrig.

Och visst är han Petter eller Peter eller vad hette divisionerna på F16, äuhmm äscjh ;) . Nåja, han är av den generationen piloter som tog jobbet när man fortfarande trodde att det var högst sannolikt att Sverige skulle bli invaderade av Sovjet. En annan attityd bland dessa, lite mer hardcore om man säger.
Jimbo
" Chock för bilist
Mötte Viggen på landsvägen

När kvinnan närmade sig korsningen till landsvägen mot lidhult, väster om Ljungby, fick hon sitt livs chock. Framför henne rullade ett Viggenplan fram på körbanan, stannade i korsningen, vände och startade igen. Kvinnan blev mycket förskräckt, inte minst när planet vände och dess jetstrålar vändes mot hennes bil. Men vare sig kvinnan eller bilen skadades av planets heta jetstrålar. På F 10 i Ängelholm har man ingen förklaring att ge till det inträffade. Däremot har en utredning satts i gång för att utröna vad som egentligen har hänt. SIDAN 20 "
(Smålandsposten , 1994-11-17)

"När Byholma blev rikskänt
Onsdagen den 16 november 1994 kommer två JA 37 Viggen från F 16 i uppsala inflygande mot basen. Trafikledaren har kontakt med flygförarna och de påbörjar landningsförberedelsern. Det första planet landar utan problem, men nästföljande pilot missbedömmer bansträckningen och landar istället på kortbana Bertil, vid Åsens järnvägsstation. Bandinspelningar från händelsen avslöjar en smått komisk men framför allt förvirrad situation. Flygföraren landar trots att han uppenbarligen är något osäker på valet av bana samtidigt som trafikledaren vid huvudbanan förtvivlat spanar efter ett flygplan som just anmält avklarad landning. När piloten inser sitt grava misstag, bland annat tvärstannar en personbil framför flygplanet, vänder han maskinen och startar. De enorma vibrationerna som uppstår vid fullt motopådrag medför att vägskyltar blåste bort och ett intilliggande bostadshus fick murstocken spräckt. En skamsen flygförare landar därefter på huvudbanan.
Flygvapnet inledde senare en utredning där frågan om rättsligt efterspel klarlades. Händelsen fick stor uppmärksamhet och trots att landningen skedde dagtid på en trafikerad väg skedde ingen olycka"
Kalla krigets kronoberg. Samuel Palmblad
macken
QUOTE (Skuggan @ Feb 27 2006, 22:07 ) *
jo, sådana fans det några stycken på Hovby basen (en såg bla ut som ett litet 6m långt plåtskjul, vilken jag varit nere i (fans mycket där nere vill jag lova)

Till vilket bassystem hörde den sk Ånge rakan på E14 i Ånge?
Troppchefen
QUOTE (macken @ Mar 14 2006, 18:10 ) *

Reservbanan norr om Ånge torde väl ha hört till Frösö-Ope (om du med system menar "flygbasgrupp")(även om något i bakhuvudet säger Sättna)

Det är nog ganska många av dessa kort/smalbanor som aldrig någonsin har varit i kontakt med ett flygplan, som tidigare nämnts så är dessa rena reservbanor om alla huvudbasens- och sidobasers banor skulle vara utslagna (eller skada/drivmedelsbrist)

Sådana här banor fanns lite överallt i Sverige bl.a. i Älvkarleby, Mohed, Revingehed och Hovmantorp för att nämna några utöver de som redan nämnts.
Fa/Kapten
QUOTE (Troppchefen @ Mar 14 2006, 19:40 ) *
QUOTE (macken @ Mar 14 2006, 18:10 ) *

Reservbanan norr om Ånge torde väl ha hört till Frösö-Ope (om du med system menar "flygbasgrupp")(även om något i bakhuvudet säger Sättna)

Det är nog ganska många av dessa kort/smalbanor som aldrig någonsin har varit i kontakt med ett flygplan, som tidigare nämnts så är dessa rena reservbanor om alla huvudbasens- och sidobasers banor skulle vara utslagna (eller skada/drivmedelsbrist)

Sådana här banor fanns lite överallt i Sverige bl.a. i Älvkarleby, Mohed, Revingehed och Hovmantorp för att nämna några utöver de som redan nämnts.

Reservstartstråk kallades dessa rakor.....om vi ska va formella... smile.gif

edit...:

De var väl dessutom inte en del av bas 90 systemet utan en del av ett äldre bassystem, eller ??
Troppchefen
QUOTE (Fa/Kapten @ Mar 14 2006, 21:19 ) *

edit...:

De var väl dessutom inte en del av bas 90 systemet utan en del av ett äldre bassystem, eller ??

Klart man ska kalla saker vid sitt rätta namn men banan kan ju även kallas kortbana/smalbana om det är en sådan och den kan ju utgöra en reserbas i flygbasgruppen.

Mycket riktigt fanns dessa innan Bas90 (som i huvudsak bara berörde infrastrukturen på huvudbasen). Om jag inte förstått saken helt fel så skulle det i den andra utbyggnadsfasen i Bas90 tillföras fler friliggande kortbanor, men allt blev ju tyvärr avbrutet.
Skuggan
Råda basen byggde sina kortbanor på Rv44 92-93 nångång, detta vet jag säkert då de byggde om stora delar av Rv44 mellan Trollhättan och Lidköping samtidigt.
är det någon som vet om det fans kortbanor/smalbanor tidigare?

vet att på vägen från Rv44 mot Såtenäs/Tun så ligger det iaf 1 smalbana som liknar den ritning över Attackbas 60 som visades tidigare i denhär tråden... (eller är det den andra ritningen jag tänker på? det är det nog.. jaja, iaf..) det är en rak vägsträcka mitt inne i ett skogsparti med flertalet "fickor" på vänstersidan av vägen (från Rv44 hållet), mina misstankar är att det är en gammal Draken bas, men frågan är, hade F7 någonsin Draken? gick de inte direkt från Lansen till Viggen?
isåfall, är den basen ännu äldre? kanske en Lansen bas eller tom en Tunnan bas?
någon som vet?
fins det fler sådana baser/banor i området runt F7? (jag känner bara till denna)
Troppchefen
QUOTE (Skuggan @ Mar 14 2006, 21:51 ) *
Råda basen byggde sina kortbanor på Rv44 92-93 nångång, detta vet jag säkert då de byggde om stora delar av Rv44 mellan Trollhättan och Lidköping samtidigt.

vet att på vägen från Rv44 mot Såtenäs/Tun så ligger det iaf 1 smalbana som liknar den ritning över Attackbas 60 som visades tidigare i denhär tråden... (eller är det den andra ritningen jag tänker på? det är det nog.. jaja, iaf..) det är en rak vägsträcka mitt inne i ett skogsparti med flertalet "fickor" på vänstersidan av vägen (från Rv44 hållet), mina misstankar är att det är en gammal Draken bas, men frågan är, hade F7 någonsin Draken? gick de inte direkt från Lansen till Viggen?
någon som vet?
fins det fler sådana baser/banor i området runt F7? (jag känner bara till denna)

Kortbanorna byggdes då Råda blev Bas90 kort och gott.

F7 gick mycket riktigt från Lansen direkt till Viggen i början på 70-talet.

En smalbana är längre och smalare än en kortbana och hör ofta till ett tidigare bassystem (Bas60)

Även om inte F7 hade Fpl 35 så hade de "jaktbaser" under sitt ansvar (åtminstånde på senare år. medan F6 hade fler attackbaser). Om det nu ligger en hög koncentration fickor i ett område så är det nog Uom eller Bakom. Fickor för Fpl 29, 32 eller 35 är det ingen större skillnad på.
Fa/Kapten
QUOTE (Troppchefen @ Mar 14 2006, 21:43 ) *
QUOTE (Fa/Kapten @ Mar 14 2006, 21:19 ) *

edit...:

Klart man ska kalla saker vid sitt rätta namn men banan kan ju även kallas kortbana/smalbana om det är en sådan och den kan ju utgöra en reserbas i flygbasgruppen.

Mycket riktigt fanns dessa innan Bas90 (som i huvudsak bara berörde infrastrukturen på huvudbasen). Om jag inte förstått saken helt fel så skulle det i den andra utbyggnadsfasen i Bas90 tillföras fler friliggande kortbanor, men allt blev ju tyvärr avbrutet.

Mitt påpekande var med "glimten i ögat...."

Men nog var väl bas 90 hela systemet (flygbasgruppen). Där tänket var att en bas i gruppen var helt utbyggd med all sin "infra struktur. Eller minns jag helt fel från ANBAS. (med Åby som skolexempel). Eller misstolkar jag dig...?
macken
I östersund fanns både F4 banan, Ope fältet och två breddade landsvägar. Utgjorde
detta en bas 90? Vilken basbataljon var placerad här? vart låg Basc och KC? Vet om en sak
som kan vara KC...?
Troppchefen
QUOTE (Fa/Kapten @ Mar 14 2006, 22:13 ) *

Men nog var väl bas 90 hela systemet (flygbasgruppen). Där tänket var att en bas i gruppen var helt utbyggd med all sin "infra struktur. Eller minns jag helt fel från ANBAS. (med Åby som skolexempel). Eller misstolkar jag dig...?

Jo men det var ju bara vissa av huvudbaserna som hann med att bli det vi kan kalla Bas90 bas.
Många av de baser som var huvudbas under mitten av 90-talet fick aldrig någon BasC, kortbanor, digital televäxel m.m. utan körde med diverse nödlösningar. Är dessa då en Bas90 bas om de ingår i en flygbasgrupp som huvudbas? eller hör sidobaser och reservbaser m.m. till själva organisationen i detta fall basbataljon 85. Tyvärr är jag lite för trött för att kunna tänka helt klart 7.gif

QUOTE (macken @ Mar 14 2006, 22:26 ) *
I östersund fanns både F4 banan, Ope fältet och två breddade landsvägar. Utgjorde
detta en bas 90? Vilken basbataljon var placerad här? vart låg Basc och KC? Vet om en sak
som kan vara KC...?

1.Detta utgjorde en Bas90 huvudbas JA.
2.41.basbataljon
3. I skogen, på varsin sida bana Helge
macken
ok. Då är jag med, tror jag :P

Hur många basbataljoner hade F4? Hade kompanierna
i basbataljonerna särskilda anrop? Jag såg ett antal
utrangerade fordon från Kramfors basen för några år
sedan. Dessa hade samtliga Johan Cesar JC i rutan fram
Troppchefen
QUOTE (macken @ Mar 14 2006, 22:41 ) *
ok. Då är jag med, tror jag :P

Hur många basbataljoner hade F4? Hade kompanierna
i basbataljonerna särskilda anrop? Jag såg ett antal
utrangerade fordon från Kramfors basen för några år
sedan. Dessa hade samtliga Johan Cesar JC i rutan fram

Varierar med vilket år det gäller. Men man hade väl mot slutet utbildningsansvar för 2 bataljoner.
Förband och viktiga befattningar hade olika anropskoder som de lyssnar till på basradio, tfn m.m. I fallet Kramfors rör det sig om ett sidobaskompani på slutet.

Edit: Tilläggsfråga: Fordonen från kramfors, är det fälthållningens fordon vid terminalen du menar? Har för mig att det bl.a. står en snöslunga där (M 77 eller vad de nu heter)

Edit2: Onödigt svammel borttaget
Fu Bagarn
blink.gif jag drar just nu ett antal slutsatser.
1. Det lönar sig att läsa igenom en tråd.
2. Det finns mycket vetande samlat hos detta forums medlemmar.
3. Ämnen som vid en första anblick skulle kunna vara, hmm ointressanta bong.gif fel av mig snabbt avklarade visar sig vara hur komplexa (läs intressanta) som helst.
4. Den som letar får svar.
Jag skulle just fråga om vaför inte "Ånge banan" nämnts samband med F4:s banor.
Hittar då svaret bland de sista inläggen blush.gif .
En skojig detalj med "Ångerakan" som den benämns i lokala ordalag är att jag vid ett av många fullfarts prov med bil från Östersunds hållet upptäcker en poliskontroll i slutet av rakan vid infarten till Ånge.
De poliser som stod på uppställningsplatsen såg ut som Wimbledonåskådare när jag passerade. ph34r.gif
Tack och lov är detta preskriberat (Jag bong.gif Jag som alldrig kör för fort numera) saint.gif
Fa/Kapten
QUOTE (Troppchefen @ Mar 14 2006, 22:37 ) *
QUOTE (Fa/Kapten @ Mar 14 2006, 22:13 ) *

Jo men det var ju bara vissa av huvudbaserna som hann med att bli det vi kan kalla Bas90 bas.
Många av de baser som var huvudbas under mitten av 90-talet fick aldrig någon BasC, kortbanor, digital televäxel m.m. utan körde med diverse nödlösningar. Är dessa då en Bas90 bas om de ingår i en flygbasgrupp som huvudbas? eller hör sidobaser och reservbaser m.m. till själva organisationen i detta fall basbataljon 85. Tyvärr är jag lite för trött för att kunna tänka helt klart 7.gif

Synd man inte har någon gammal anbas att kolla i, någon kanske har....

Men som jag skrev i ovan är min minnesbild att Bas 90 var ett "koncept" bestående av Huvudbas, även kallad bas 90 bas, 1-2 sidobaser, ett antal reservbaser. Fortifikatoriskt var kraven lägre på sido och res baserna. Sedan blev det ju så att alla tänkta H-baser (bas 90 baser) inte blev utbyggda, då konceptet blev relativt kortlivat. Konceptet bemannades av basbat 85, som var den organisatoriska byggstenen..

Om jag inte minns helt galet så kunde en basgrupps sidobas vara en annan basgrupps huvudbas eller tex. "hemma flottiljen". (förekom åtminstone i några fall). Andra sidobaser var tex arvidsjaur, kramfors osv...

En sak till som jag inte mins men som någon kanske kan svara på är om sidobaskompaniet var en organisatorisk del av basbat 85, eller om det var en underställd enhet..??
evsim
QUOTE (Fa/Kapten @ Mar 15 2006, 07:44 ) *
En sak till som jag inte mins men som någon kanske kan svara på är om sidobaskompaniet var en organisatorisk del av basbat 85, eller om det var en underställd enhet..??

Som jag förstår det var sidobasförbandet (plut eller komp) en organisatorisk del vars storlek berodde på just sidobasens storlek och "möjligheter". Helt skräddarsytt förband alltså.
Skuggan
QUOTE (Troppchefen @ Mar 14 2006, 22:06 ) *
QUOTE (Skuggan @ Mar 14 2006, 21:51 ) *

någon som vet?

Kortbanorna byggdes då Råda blev Bas90 kort och gott.

F7 gick mycket riktigt från Lansen direkt till Viggen i början på 70-talet.

En smalbana är längre och smalare än en kortbana och hör ofta till ett tidigare bassystem (Bas60)

Även om inte F7 hade Fpl 35 så hade de "jaktbaser" under sitt ansvar (åtminstånde på senare år. medan F6 hade fler attackbaser). Om det nu ligger en hög koncentration fickor i ett område så är det nog Uom eller Bakom. Fickor för Fpl 29, 32 eller 35 är det ingen större skillnad på.

hmm.. anledningen att jag undrade är för att banan jag pratar om ser ganska exakt ut som nedre banan på följande bild
KD803
QUOTE (Skuggan @ Mar 15 2006, 20:09 ) *
hmm.. anledningen att jag undrade är för att banan jag pratar om ser ganska exakt ut som nedre banan på följande bild

Det är ingen rullbana, utan helt enkelt en flygplanväg ("taxibana") som råkar vara rak...
Skuggan
QUOTE (BJE @ Mar 15 2006, 21:14 ) *
QUOTE (Skuggan @ Mar 15 2006, 20:09 ) *
http://i33.photobucket.com/albums/d55/Basbataljon85/12.jpg

Det är ingen rullbana, utan helt enkelt en flygplanväg ("taxibana") som råkar vara rak...

ok, det är uppfattat...
ett BAKOM område till F7 då mao?
det är väl ungefär 5km till F7, och "vägen" leder rakt in på en av F7´s banor (dock en bom ivägen i fredstid) samt fortsätter rakt in i Tun samhälle.
dock tror jag inte det är omöjligt att lyfta från vägsträckan, men det kan bli lite tight i dagsläget....

hur som helst är sträckan betydligt äldre än Råda basen, min gisning är tidigt 60 tal eller tom tidigare.
dvs inte nåt som byggts i samband med Rådas utbyggnad till BAS 90.
KD803
QUOTE (Skuggan @ Mar 15 2006, 22:19 ) *
hur som helst är sträckan betydligt äldre än Råda basen, min gisning är tidigt 60 tal eller tom tidigare.

Nej, eftersom fickorna längs den vägen för det mesta är mindre än de "Viggen-fickor" som Bas 90-baserna fick så är den uppenbarligen äldre än så. Däremot så lär den ha ingått i Råda-Såtenäs bansystem.
Troppchefen

Jag antar att du menar äldre än utbyggnaden till bas 90 som du nämner längre fram i texten. Redan vid andra världskriget fanns ju i området ett krigsflygfält med fältnummer 20 Björnegården sedan blev det väl bas60 i samma veva som det stora flertalet (dvs slutet på 50, början på 60). Och då undrar jag om Råda och Såtenäs redan då delade uppställnings- och klargöringsområden?
(mina kunskaper om F7 är ju som sagt begränsade så det vore intressant att veta)

Appropå kortbanor i västergötland så kom jag ihåg att jag hade sett detta

Appropå Fpl 35 på Rinkaby fanns detta

I texterna på SFF hemsida får man också se att smalbanan vid Revingehed är en av Sveriges äldsta (från 50-talet). Friliggande bvanor har ju nyss varit upp för disskution.

Och sist hittade jag detta, flyghangar på Skillingaryds skjutfält. Jag hade ingen aning om att Skillingaryd varit Arméflygfält. Det lustiga i kråksången är att jag har tillbringat förhållandevis mycket övningstid där nere och även stått en halv kväll inne i "hangaren" och kapat ved (enmetersklabbar är inte kompatibla med tältspis m/63) utan att ha den blekaste aning vad jag stod i för något blink.gif . Gammal kvarlämning från den tiden ArtSS låg här.

Edit: Beklagar om taxivägen ser ut som en bana men det är mycket lättare att dra ett rakt sträck än en kurva i det hyperavancerade ritprogrammet Paint/ Paintbrusch biggrin.gif . Det skulle som BJE nämnt vara en flygplansväg/taxiväg. Anledningen till att bilderna ser lite skumma ut är att jag måste först skriva ut dem och sedan scanna in. Bmp filer har en förmåga att bli ganska stora.
Skuggan
QUOTE (BJE @ Mar 15 2006, 22:34 ) *

Nej, eftersom fickorna längs den vägen för det mesta är mindre än de "Viggen-fickor" som Bas 90-baserna fick så är den uppenbarligen äldre än så. Däremot så lär den ha ingått i Råda-Såtenäs bansystem.

det är möjligt, dock ligger den ungefär 3 mil från rådabasen och ca 5km från Såtenäs, så troligast är att den tillhör(t) såtenäs...
men tack iaf, har fått någorlunda svar på vad det förmodligen är iaf smile.gif
råda känner jag till mycket bättre, så där vet jag ganska exakt vart bakom osv ligger (dock vet jag inte vart uom ligger, men det kan jag nog ta reda på)
hur är det med hasslösa? vet att Hasslösa och Hovby är förbundna via landsvägen mellan lidköping och skara (har inte koll på vägnummret där) och att det tills för några år sedan fans iaf 4 stora "hangarer" (modell välvda plåtskjul, törebodabågar?) där dörrarna svängdes upp (kanske inte ens var för flyg, minnet säger att dörrarna var för små) samt en likadan hangar (står fortfarande kvar) vid Hovby (i bakre området där det fans värn, baracker, matsal (plåtskjul) samt massa annat... (ligger precis vid taxibanan och har 4st STORA fpl fickor som numera försetts med bullervallar på 3 sidor)
tror jag har ett par bilder från det området på Hovby (som numera är till 80% rivet)

[edit]
lägger till lite bilder, blågul får säga till om de är A: för stora, B: visar hemliga saker (fans inga skyltar vad jag kunde se)

ledningsbarrack?

SK16?

Hangar/Törebodabåge?

Vad är detta?
det är militärt iaf, men som synes är det "maskerat" för att se civilt ut, fönstren är ju inte riktiga (bara ramar som är fastspikade på fasaden för att likna fönster)
satt några "brandutr" skyltar på dörrarna..

det sista huset ligger ca 150m från banänden och granne med en brukshundsklubb.
fans lite värn mm i skogen bredvid (igenväxt det mesta dock)

så, vad exakt föreställer bilderna?
KD803
QUOTE (Skuggan @ Mar 16 2006, 18:42 ) *
det är möjligt, dock ligger den ungefär 3 mil från rådabasen och ca 5km från Såtenäs, så troligast är att den tillhör(t) såtenäs...

Som sagts tidigare, Råda-Såtenäs utgör en bas. Det jag menade är att den vägen troligtvis ingår i basens system av flygplanvägar, även om de gamla flygplanfickorna inte längre används som sådana. Ursprungligen var den förmodligen bakom eller uom till Såtenäs.
Sljivovica
"..blågul får säga till om de B: visar hemliga saker.."

Blir lite fundersam... Är det utlagt på nätet så
finns det ute. Hjälper inte om B-G rensar på forumet.
Tänk efter före, behåll din pusselbit etc.

Sorry, om jag verkar som "Hemliga Arne".. mellow.gif
Troppchefen
Vad är detta?
det är militärt iaf, men som synes är det "maskerat" för att se civilt ut, fönstren är ju inte riktiga (bara ramar som är fastspikade på fasaden för att likna fönster)

Barracken är nog en gammal flygtjänstbarrack, på vissa baser kunde det finnas ganska många sådana och ofta i anslutning till Bakom, Uom etc.

Hangaren kan nog vara en "törebodabåge" som fått annat användningsområde. Törebodabågen är en limträkonstuktion från just Töreboda och kan se lite olika ut även om det som de flesta refererar till är skärmskydden som kunde finnas i norra banänden på en jaktbas. På första sidan i det här ämnet finns en bild på en ej ombyggd fälthangar.

Ladugården skulle jag tro är ett förråd och kan kanske vara en civil gård som inlemmats i basen, finns många sådana exempel runt om i landet med allehanda mtrl innuti. (tror ladvärn går bort)

Skyddsrummet, var det beläget vid huvudbanan?
Skuggan
QUOTE (Sljivovica @ Mar 16 2006, 23:33 ) *
"..blågul får säga till om de B: visar hemliga saker.."

Blir lite fundersam... Är det utlagt på nätet så
finns det ute. Hjälper inte om B-G rensar på forumet.
Tänk efter före, behåll din pusselbit etc.

Sorry, om jag verkar som "Hemliga Arne".. mellow.gif

det är nog relativt lugnt, allt utom "hangaren" är riven idag ändå.

QUOTE (Troppchefen @ Mar 16 2006, 23:51 ) *

Vad är detta?

Barracken är nog en gammal flygtjänstbarrack, på vissa baser kunde det finnas ganska många sådana och ofta i anslutning till Bakom, Uom etc.

Hangaren kan nog vara en "törebodabåge" som fått annat användningsområde. Törebodabågen är en limträkonstuktion från just Töreboda och kan se lite olika ut även om det som de flesta refererar till är skärmskydden som kunde finnas i norra banänden på en jaktbas. På första sidan i det här ämnet finns en bild på en ej ombyggd fälthangar.

Ladugården skulle jag tro är ett förråd och kan kanske vara en civil gård som inlemmats i basen, finns många sådana exempel runt om i landet med allehanda mtrl innuti. (tror ladvärn går bort)

Skyddsrummet, var det beläget vid huvudbanan?

det var beläget ca 20m från barracken (fans fö 5 barracker varav 1 med fästen för högantenner o dyl, satt även ett kopplingsskåp på väggen.
sedan fans ett stort plåtskjul också som förmodligen fungerat som matsal (mycket stolar, samt uppställningsplats för kokgrupp utanför (bla permanent vedupplag m/stort samt ett ännu större vedskjul ca 500m bort), fans en STOR flygplansficka, bedömmer att det lätt hade gått att parkera ett Herkules där.
detta är dock en sidobas till Hasslösa (eller var rättare sagt, hasslösa är nedlagt och Hovby köptes för 6 mille av Lidköpings kommun år 2000, då påbörjades även rivning av anläggningarna)
det fans även lite andra byggnader i området som jag INTE tänker lägga upp bilder på (verkade vara mobförråd el dylikt, tjocka ståldörrar och tjocka betongväggar)
ang ladan så tillhör den ingen gård, men det fins en gård inte långt därifrån som är militär (eller har varit) och den ser ut som en typisk svensk bondgård.
värnpjäser har funnits i omgivningen en gång i tiden (2 vet jag med säkerhet vart de var, eventuellt vet jag 2 till)

allt detta ligger i DIREKT anslutning till banan. (i NO banänden på bana 06/24)
Koskela
"Ladan" är ingen bondgård, det är ett så kallat täckt flygplanvärn, från den gamla goda tiden. Utbyggnaden på baksidan är till för att rymma planets bakparti. Dessa flygplanvärn finns det gott om på gamla flygbaser från VK2. fun_icon_nana.gif Efter att jetplanen kom tillFv blev dessa obsoleta och byggdes om till förråd.

Andra varianter på öppnaflygplan är uppskottade U-formade jordvallar, 3- 4 meter höga, fanns även de försedda med uttag för flygplanets bakparti. Ofta finns de grupperade två och två, och ja, det var från tiden innan jet, permanetntlagda banor och Bas 60 fanns.

Koskela
Skuggan
QUOTE (Koskela @ Mar 18 2006, 01:00 ) *
"Ladan" är ingen bondgård, det är ett så kallat täckt flygplanvärn, från den gamla goda tiden. Utbyggnaden på baksidan är till för att rymma planets bakparti. Dessa flygplanvärn finns det gott om på gamla flygbaser från VK2. fun_icon_nana.gif Efter att jetplanen kom tillFv blev dessa obsoleta och byggdes om till förråd.

Andra varianter på öppnaflygplan är uppskottade U-formade jordvallar, 3- 4 meter höga, fanns även de försedda med uttag för flygplanets bakparti. Ofta finns de grupperade två och två, och ja, det var från tiden innan jet, permanetntlagda banor och Bas 60 fanns.

Koskela

ok, ja det fins ett flertal "mystiska" jord formationer (sett ur mina ögon iaf, bla ett som ligger ca 100m från ladan, rätt in i skogen)
vad gäller ladan så är den vänd FRÅN banan (dvs är det vad du säger skulle planet stått vänt med baken mot banan), och förmodligen såg terrängen lite annorlunda ut då jag i dag inte ser hur man skulle kunna taxa ut ens ett litet plan därifrån (slyskogen runtomkring fans nog inte där när det användes till sitt ursprungliga syfte)

hm.. när jag tänker på det... det har nog funnits en värnpjäs precis bredvid, dock är den väldigt väl maskerad under ett ca 3x4x2m plåtskjul (omålad veckad plåt), trodde först det var nåt annat, men tar man bort all slyskog så hade den tillsammans med en av de andra pjäserna perfekt täckning över inflygningszonen på banans NO ände och över hela banslutet (innan ladan gör att den hamnar i mask)....
ganska smart maskerat om man frågar mig...
hade den ett underjordiskt rum (vilket jag förmodar) ligger ingången dold 10talet meter därifrån...

vi kan altså bekräfta att basen använts före jetåldern? (mtp ladan mm)

vill ni ha en översiktsbild går det att hitta här
sök på Hovby och väl sedan det som ligger i Lidköpings kommun så fins flygbasen upp till höger (ni får kanske zooma ut lite för att hitta)
ladan är lätt att se om ni kollar i den östra banänden, fortsätter ni längs flygplansvägen österut kommer ni se ca 14st flygplansfickor som avslutas med hangaren jag visade bild på, precis innan den ligger alla barrackerna mm.
det området är svårt att se på flygfotot, men jag kanske kan rita upp hur det såg ut innan de började riva om det är önskvärt.

själva banlayouten inkl taxibanorna är tämligen likt den jakbas 60 ritning som Troppchefen ritade.
bredvid banan fins en kortare gräsbana som används för segelflyg idag (kanske rester av en gammal gräsbana?), det har legat ett pjäsvärn precis bredvid denna, 5m från det "gamla" flygledartornet.

OT: fasen, dethär med gamla flygbasers historia är ju intressant..
Troppchefen
Det var lite naivt av mig att ovan tro att ladvärn går bort happy.gif . Den har nog däremot fått en helt ombyggd fasad. Om det är ett ladvärn så borde "hangarporten" ha gått ända upp till takets början, dåtidens flygplan hade ju sporrställ och kunde bli ganska höga vid fronten.
På "standardtypen" av ladvärn fanns det innanför porten vajerspel som man firade ner nästan hela långsidan varvid flygplanet kunde bogseras ut.

Mycket riktigt är området från andra världskrigets början och utgjorde fält 21 Ekgården.
Då du ändå är i området kanske du kan avlägga en liten rapport över krigsfält 22 Sävare, vore kul att veta om någonting i dag påminner om att det varit ett flygfält.
Skuggan
QUOTE (Troppchefen @ Mar 18 2006, 14:39 ) *
Det var lite naivt av mig att ovan tro att ladvärn går bort happy.gif . Den har nog däremot fått en helt ombyggd fasad. Om det är ett ladvärn så borde "hangarporten" ha gått ända upp till takets början, dåtidens flygplan hade ju sporrställ och kunde bli ganska höga vid fronten.
På "standardtypen" av ladvärn fanns det innanför porten vajerspel som man firade ner nästan hela långsidan varvid flygplanet kunde bogseras ut.

Mycket riktigt är området från andra världskrigets början och utgjorde fält 21 Ekgården.
Då du ändå är i området kanske du kan avlägga en liten rapport över krigsfält 22 Sävare, vore kul att veta om någonting i dag påminner om att det varit ett flygfält.

Sävare? har det funnits fält där? biggrin.gif
har du någon geografisk referens på vart fältet skall ha funnits? (typ, ri och avst från Sävare Kyrka)

Ekgården, ja.. så heter den närmsta gården ja... biggrin.gif

har du fler fält i området som du vill att jag skall spana lite extra efter? (kommer nog ta lite turer när snön har försvunnit, blir lättare att se saker då)
Troppchefen
QUOTE (Skuggan @ Mar 18 2006, 14:51 ) *
Sävare? har det funnits fält där? biggrin.gif
har du någon geografisk referens på vart fältet skall ha funnits? (typ, ri och avst från Sävare Kyrka)

Ekgården, ja.. så heter den närmsta gården ja... biggrin.gif

har du fler fält i området som du vill att jag skall spana lite extra efter? (kommer nog ta lite turer när snön har försvunnit, blir lättare att se saker då)

Jag har tyvärr inte den blekaste aning om var fältet var förlagt, men det måste ju i alla fall vara en förhållandevis flack terräng och (åtminstånde då) stor öppen yta.

Jag får forska vidare på Sävare.

Sedan är ju frågan vad du tycker ligger i närheten och vad du är intresserad av för sorts fält.
Några exempel på fält i närheten:

Jung (Badened, Fä 5)
Saleby (Jonstorp, Fä 7) dessa baser är jag osäker på precis vart de legat och någorlunda beskrivning är hittade ur "Svenskt militärflyg - Propellerepoken" av Lennart Andersson

Alla "moderna" baser i området härstammar från krigsåren på ett eller annat sätt och förhoppningsvis kan man hitta lämningar därefter.
Skuggan
vi säger allt inom 2 mil...
eller för enkelhetens skull, dra en båge mellan skara och såtenäs (F7) med centrum i lidköping.
och flack terräng... du, västgötaslätten är tämligen jätteplatt, fan vet om inte skåne är mer kuperat biggrin.gif

Brännebrona har väl också varit ett gammalt krigsfält?
isåfall är det en civil flygklubb numera (fortfarande gräsbana)

Saleby ligger inom lämpligt avstånd..
problemet med de flesta fälten skulle jag tro är att de numera är delar av åkrar osv och därför totalt omöjliga att känna igen, speciellt från marken...

skulle vara mycket enklare om man kunde få ri och avst från lämpliga landmärken (ex kyrkor, de brukar ju generellt sett ha stått där de står i åtminstone ett par hundra år)

de moderna fält jag känner till (förutom kortbanor) är Hasslösa, Hovby, Råda och Såtenäs
Hovby har som redan nämnts en hel del kvarlämmningar från krigsåren, Hasslös har jag inte varit på, men även där kan det finnas en del om det inte rivits iom avvecklingen, Råda blev nog det mesta av de äldre lämmningarna förstörda iom ombyggnaden till Bas 90 (förutom en gamma flygplanslada som jag precis kom på att det fins kvar), på Såtenäs fins en del kvar men det mesta är förmodligen rivet, dessutom svåraste stället att komma in och fotografera på.

edit:
söker jag på jonstorp på lantmäteriets sida (sverigebilden) och väljer lidköpings kommun så får jag upp en bild centrerad på ett stort fält som ser ut att vara slytäckt eller iaf inte uppodlat.
hmm...
zoomar jag ut lite så ser det ut att kunna vara ett gammalt flygfält, dock är mina ögon helt otränade så jag är inte säker... men vill ni se själva så sök på JONSTORP och bläddra ner i listan tills ni hittar LIDKÖPING i VÄSTRA GÖTALANDS LÄN.
Troppchefen
Jag rättar mig själv lite. Fält 5 heter Badene och inte Badened.

Lite information kanske du kan få här?
111 SSK BAT
Hangaren på Byholma

Här kommer en bild på hangaren som testades på Byholma.

Jag tackar MDN för plats med bilden å det ödmjukaste.
KD803
QUOTE (111 SSK bat @ Apr 3 2006, 19:25 ) *
Här kommer en bild på hangaren som testades på Byholma.

Det fanns även ett exemplar på Borlängebasen.
simon
Haha, tog två bilder på hangaren, samt ena vägbanan på Byholma så sent som i lördags. Finns intresse?
Skuggan
Julius Adolf!
Troppchefen
QUOTE (simon @ Apr 3 2006, 21:17 ) *
Haha, tog två bilder på hangaren, samt ena vägbanan på Byholma så sent som i lördags. Finns intresse?

Ja nog finns intresse alltid!! Vore kul att återse Byholma igen fun_icon_nana.gif . Ska själv ge mig ut på lite expeditioner då snön smält bort lite mer i de mellersta och norra regionerna av vårat land. Tallhed, Borlänge och Kramfors samt ett antal f.d. baser till kommer i alla fall att få besök framöver smile.gif
simon
Ok, here goes.

Kupolhangar

Reservbana, bild 1

Reservbana, bild 2

Husen man skymtar i sista bilden användes av försvaret för förläggning av personal. Har även fått för mig att det satt någon form utav ledning där. Någon annan kanske kan fylla i.
Kamrat07
Någon som har koll på en bas utanför Molkom, Värmland?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.