Har varit och lekt lite med Paint igen och nu tänkte jag ta upp lite saker som har med själva landningsbanan att göra.
Då flygvapnet bildades 1926 (av delar ur Armén och Flottan) var alla fält gräsfält. förutom sjöIandningsplatserna då som fanns lite här och var (bl.a. vid Bynäset på Frösön och så klart vid F2 Hägernäs). I början av 40-talet började dock asfalt och cement/betong banorna att göra inträde, med början på dom baser som hade bristande bärighet exempelvis Kalix och Hallviken (Kalix är idag ett industriområde med rester av banorna synliga). Banorna kunde vid den här tiden vara upp till 5 st på ett flygfält , man kan tycka att spridningstanken var före sin tid men man får beakta att dåtidens flygplan var mycket mer känsliga för väder och vind än vad dagens flygplan är. Som nämnts tidigare hade varje fält ett nummer från ett och uppåt: fält 1 Björka, fält 2 Sövde, fält 3 Ripa osv. riktigt hur många fält som fick nummer vet jag inte (än!)men det fanns åtmindstånde fält upp i 80-serien (bl.a. fält 85 Byholma). !957kom ett beslut om att bygga upp många nya baser inom det som senare kom att bli Bas60, detta kom att bli stora baser anpassade för de nya flygplanen som tillförde i form av A/J/S 32 Lansen och J/S 35 Draken. Med tiden kom också nya hjälpmedel för landning på flottiljerna och dessa hittade också ut på baserna runt om i landet. Banljus och inflygningsljus kom till liksom utrullningshinder som fångade upp flygplanen som fick för lång landningssträcka i ett nät, vilket räddat åtskilliga flygplan från att bli skrot.

Flygledningshjälpmedlen blev allt bättre och in kom PAPI som står för Precision Approach Path Indicator och som är ett optiskt inflygningshjälpmedel vid banänden. Denna markerar om man ligger högt eller lågt
Med rött eller vitt ljus, för mycket vitt och man ligger för högt- för mycket rött och man ligger för lågt.
Ett annat hjälpmedel som kommit ut på baserna är det som kallas TILS: Taktiskt instrumentlandningssystem denna skickar ut data till flygplanet för att underlätta landning. Till att styra denna utrustning finns en bankabel som går längs med hela banan och grenar även av sig till KC en bit därifrån. Då det gäller själva marktrafikledningen och den mänskliga flygledningen har också ny materiel underlättat. I slutet på 1950 och början på 1960- talet kom man på vad som skulle komma att kallas kommandoplatsbuss en föregångare till KC och i viss mån även BasC, i denna buss fanns Trafikledare och andra viktiga basfunktioner. På 1960-talet kom tanken med att skydda anläggningarna mer och man grävde ner ett skyddsrum och samlade de viktigaste funktionerna här och vips hade vi KC, men man måste ju ha någon som är ögonen vid fältet som
BJE tidigare nämnt

och då kom
TLF-vagnen i mitten på 1960-talet, en grön hydda med panoramafönster byggd på ett släpchassi med all möjlig teknisk utrustning. TLF står naturligt för TrafikLedning Fältet. Då Bas90 infördes med flera kortbanor kom
MIK-fordon som var en standardbil (läs: Volvo 245) med en låda där flygradio m.m. fanns, som en sorts förenklad TLF. Nu då jag skriver märker jag att det börjar bli lite långrandigt så det är väl bäst att sluta, men jag tänkte ta lite olika bantyper först:
Huvudbana är vad det låter som, här finns inflygningshjälpmedel m.m. och denna bana är reglerad till att vara minst 1800 m lång och minst 25 meter bred. (Med andra ord skulle t.ex. inte Piteå gamla flygbas som fått tröskeln inflyttad på halva banan klassas som huvudbana idag)
Kortbana är en av Bas90s bidrag till flygvapenfaunan och är i stort banorna som kompletterar huvudbanan på en utbyggd huvudbas, denna måste vara minst 800 m lång och 17 meter bred och kan om den är bra sidoröjd även ta emot TP84 Hercules (vilket gjorts några gånger)
Smalbana är något som ofta utgörs av en väg och måste vara minst 2 km lång och 12 meter bred
På skissen är det både
Attackbas och
Jaktbas utsatt, exempel på den första är bl.a. Hagshult och Storuman medan jaktbaser går att finna lite här och där bl.a. Tierp (som jag hoppas att få se bilder på här snart

) och Jokkmokk.
Ett litet tillägg: Om man vill se en TLF hydda ska man hålla ögonen öppna vid mitten på den ursprungliga banan på Arlanda, det stod i allafall en där för något år sedan.