Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Brittiska PARA Wings
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
I22 Vargen
Halloj,
En fråga om Brittiska Paras,
Vet någon om deras tygvingar på uniformen flyttas efter ett combatjump, och i så fall från arm till bröst motsv ?

Jänkarna lägger ju till en stjärna på sina Jump Wings efter ett combat Jump...men har för mig att britterna gör annorlunda !

Någon som vet ?.... Hittar inte min PARA bok efter flytt...
Jay
QUOTE (I22 Vargen @ Feb 27 2006, 10:40 ) *
Halloj,
Vet någon om deras tygvingar på uniformen flyttas efter ett combatjump, och i så fall från arm till bröst motsv ?

Jänkarna lägger ju till en stjärna på sina Jump Wings efter ett combat Jump...men har för mig att britterna gör annorlunda !

Nej, vingarna varken flyttas eller får några särskilda kännetecken.

Under det Andra världskriget flyttades SAS-vingar från ärmen till bröstet - liksom sedermera av rhodesiska SAS under sextio- och sjuttiotalen. Det noterades särskilt som "wings on chest" när utmärkelser etc. angavs.

Vidare bars de brittiska vingarna ovanför vänster bröstficka under VK 2 av personal tillhörande SOE etc. bl.a. eftersom de ofta bar "SF-vingar" på ärmen.
I22 Vargen
QUOTE (Jay @ Feb 27 2006, 21:11 ) *
QUOTE (I22 Vargen @ Feb 27 2006, 10:40 ) *

Halloj,

Nej, vingarna varken flyttas eller får några särskilda kännetecken.

Under det Andra världskriget flyttades SAS-vingar från ärmen till bröstet - liksom sedermera av rhodesiska SAS under sextio- och sjuttiotalen. Det noterades särskilt som "wings on chest" när utmärkelser etc. angavs.

Vidare bars de brittiska vingarna ovanför vänster bröstficka under VK 2 av personal tillhörande SOE etc. bl.a. eftersom de ofta bar "SF-vingar" på ärmen.

Hmm ok, de var lite som jag trodde. Så du menar att vingarna numera alltid bär på ärmen !? höger ? vänster ? bägge ?

7.gif
Jay
Endast höger ärm.
Lt P
Det torde väl kunna utrönas ur något bihang till Q.R. på nätet. Någon som orkar leta?
Jay
QUOTE (Lt P @ Feb 28 2006, 19:30 ) *
Det torde väl kunna utrönas ur något bihang till Q.R. på nätet. Någon som orkar leta?

Var det något i mina tidigare inlägg som var oklart?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.