Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Cykelhjälm till m90?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Asclepius
Jag undrar om det är OK att ha civil cykelhjälm på sig när man iförd m90 cyklar på civil cykel på väg till övning?

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...hl=cykelhj%E4lm

Enligt denna tråd funkar i och för sig hjälm 90 även som cykelhjälm, men är egentligen för tung för ändamålet, risk att huvudet dras ner mot vägbanan i fallet.

En relaterad fråga: får man ha gul reflexväst på sig för att synas bättre i trafiken? Trafiksoldater brukar ha sådan på sig för att bättre synas då de dirigerar trafik.
Hornet
Ja du får ha cykelhjälm på dig

Och skulle någon säga anorlunda så skulle jag lämna in säkerhet först
KD803
QUOTE (UniR FM 2003 sid 27)
1.1.8 Fastställda uniformspersedlar med tjänstetecken får inte bäras till civil
klädsel.
Till uniform får civil skyddshjälm bäras, om möjligt i till uniformen anpassad
färg.

Smycken och hårband i diskret utförande får bäras till uniform enligt
respektive förbandschefs (motsv) bestämmande.
När långt hår når över uniformskragen och kan innebära en säkerhetsrisk
skall det samlas ihop i huvudbonaden (fläta, hästsvans o dyl) eller i hårnät.
Vid parad skall hårnät bäras om håret faller över kragen.
dxl
Precis som med alla hjälmar så är ju även hjälm90 värdelös om du inte har anpassat den rätt efter ditt huvud.
Då hjälmen är godkänd både för att köra MC med och arbeta i (resa master klättra på taket m.m) så har jag svårt att se att den skulle göra mer skada än nytta på huvudet om du cyklar med den.
Det spelar nog ingen roll vad du har för hjälm, välter du med cykeln så kommer nog ditt huvud dras neråt 90hjälm eller ej.

edit:
personligen så skulle jag aldrig för mitt liv använda 90 hjälmen då jag vill kunna röra huvudet snabbt och enkelt, helst i 360 grader och den är enligt mig för tung för att ha till något annat än vad den är avsedd för.
Adam Wilhelm
QUOTE (dxl @ Feb 26 2006, 15:02 ) *
:
personligen så skulle jag aldrig för mitt liv använda 90 hjälmen då jag vill kunna röra huvudet snabbt och enkelt, helst i 360 grader och den är enligt mig för tung för att ha till något annat än vad den är avsedd för.

Det där lät ju lite roligt. smile.gif
Vrom
QUOTE (dxl @ Feb 26 2006, 14:02 ) *
Då hjälmen är godkänd både för att köra MC med och arbeta i (resa master klättra på taket m.m) så har jag svårt att se att den skulle göra mer skada än nytta på huvudet om du cyklar med den.

Att den är godkänd som skyddshjälm vid arbete är jag väl medveten om, men jag har inte tidigare hört något om att den är godkänd som MC-hjälm. Har du någon pekare till mer information om det?

Det spelar nog ingen roll vad du har för hjälm, välter du med cykeln så kommer nog ditt huvud dras neråt 90hjälm eller ej.

En tung hjälm bidrar ganska ordentligt till att skapa whiplashskador, och därför är 90-hjälmen olämplig att cykla i.
jake the snake
hjälm 90 är inte godkänd som MC-hjälm.
Rickard N
Linda Blair? biggrin.gif
dxl
QUOTE (jake the snake @ Feb 26 2006, 19:44 ) *
hjälm 90 är inte godkänd som MC-hjälm.

Ok, i så fall så böjer jag mig, känns som du vet det bättre än vad jag gör salute.gif
Det är minnet som sviker, var ju skyass i lumpen och vi hade en del utbildning i hjälmen och vad man kunde ha den till och jag hade för mig att man fick ha den när man körde MC, men då hade jag fel.
Kan det ha varit så att man fick ha den när man åkte bak på MCn och därför jag rör ihop det?

så här står det i SäkI om MC körning
6. Utrustning vid mckörning. - Under körning skall motorcykelförare bära motorcykelställ, -handskar och -stövlar, benskydd, ryggskena samt skyddshjälm som uppfyller Vägverkets krav (godkänd hjälmtyp). Motorcykelglasögon och ansiktsskydd bör användas. Under mörker och nedsatt sikt skall reflexband bäras på vänster underarm.
Vid kortare färd inom garageområde (motsvarande) kan annan heltäckande klädsel än motorcykelställ användas.
Passagerare skall ha heltäckande klädsel, grova skor med höga skaft och skyddshjälm som uppfyller Vägverkets krav.
CBRN-fåne
På stenålder när jag gjorde GU fick man som passagerare bära stålhjälmen.
Det ändrades ganska tidigt på 90-talet efter några riktigt fula olyckor så nu
måste både förare och passagerare bära godkänd MC-hjälm. Att det är en
hjälm som oftast har åkt ut och in ur förrådet och legat på flak och skramlat
runt och dess utom oftast är av största storlek "så att alla får plats" är en helt
annan sak. Vi tar inte ut hjälmar från förrådet om de har varit använda över
huvud taget, eftersom vi inte vet något om deras historia då.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.