Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Försvaret startar utbildning i arabiska
SoldF.com Forum > Besök och gästforum, C 9x19 > Öppet hus
Besökare
Försvarets tolkskola startar en ny utbildning i arabiska i höst. Elitskolan, där flera samhällstoppar gått, ska locka unga arabisktalande svenskar med betald reservofficersutbildning och utbildningspremie på totalt 300.000 kronor.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=6

Är det någon som vet något mer om detta? Typ vidare information eller liknande?

Jag är väldigt intresserad av detta och skulle vara oerhört tacksam om någon kunder ge tips om hur man skaffar sig ytterligare information.

MVH
facit
QUOTE (Besökare @ Feb 26 2006, 12:39 ) *
Försvarets tolkskola startar en ny utbildning i arabiska i höst. Elitskolan, där flera samhällstoppar gått, ska locka unga arabisktalande svenskar med betald reservofficersutbildning och utbildningspremie på totalt 300.000 kronor.

Jag är väldigt intresserad av detta och skulle vara oerhört tacksam om någon kunder ge tips om hur man skaffar sig ytterligare information.

MVH

fan, varför hände inte detta under min tid
Yossarian
Finns nog inte så mycket mer information att hitta för närvarande. Var en artikel om det i Insats och försvar för ett tag sedan, men det var i princip samma saker som framgick där. Vill du genomgå utbildningen så söker du till TolkS när du mönstrar.
Victorr
Varför kommer detta så sent, känns som det har varit aktuellt ett bra tag nu...!
dxl
Har en polare som jobbade ett tag med att lära ut "arabiska" för några år sedan.
Men det är väl först nu man sätter det i system liksom.
Vysotskij
QUOTE (facit @ Feb 26 2006, 16:12 ) *
QUOTE (Besökare @ Feb 26 2006, 12:39 ) *

MVH

fan, varför hände inte detta under min tid

Om man verkligen kommer igång med reservofficersutbildningen så tror jag att du har en bra chans, min vän...
När Sovjetunionen var hotbilden tolkades utbildningen i ryska som ett tecken på vart fienden skulle komma ifrån. Vem ger Tolks Verksamhetsdirektiv? Någon har gjort bedömningen att kostnaderna per kursdeltagare ska kunna ge en kostnadseffektiv utbildning för att möta en framtida hotbild. Jag tolkar det som om att Statsmakten i framtiden ser hotet från Arabisktalande personer som tillräckligt stort för att det ska vara ekonomiskt försvarbart med den nya kursen.
simon
Kommer den ryska utbildningen bibehållas?
Vysotskij
QUOTE (simon @ Feb 27 2006, 16:04 ) *
Kommer den ryska utbildningen bibehållas?

Ryskutbildning kommer att bibehållas. En del läser ryska, en annan arabiska.
Fö strv 122
Jag har läst artiklarna i DN och Insats & Försvar men har inte helt klart för mig vad som gäller. Är utbildningen i arabiska enbart något viss värnpliktiga får (som sedan blir resoff) eller kommer man även att ta emot resoffaspiranter utan tidigira utbildning vid TolkS som sedan lär sig arabiskan?

Någon som vet?
Dajo
QUOTE (' date= @ post=) *
När Sovjetunionen var hotbilden tolkades utbildningen i ryska som ett tecken på vart fienden skulle komma ifrån. Vem ger Tolks Verksamhetsdirektiv? Någon har gjort bedömningen att kostnaderna per kursdeltagare ska kunna ge en kostnadseffektiv utbildning för att möta en framtida hotbild. Jag tolkar det som om att Statsmakten i framtiden ser hotet från Arabisktalande personer som tillräckligt stort för att det ska vara ekonomiskt försvarbart med den nya kursen.

DEt är väl snarare så att man bedömmer att Svensk militär i framtiden förmodligen kommer att sättas in i "arabiskspråkiga" länder.

Risken att Irak skulle invadera Sverige är ju som bekant inte speciellt stor.

Att US på plats ska kunna bearbeta inhämtad info med hjälp av egen personal är ju klart smidigt.

DEt är ju dumt att vara beroende av andra nationers tolkar, kvalitetssäkring helt enkelt.
mkn04007
Låter slösaktigt att betala en utbildningspremie till de som går utbildningen. I dessa tider med hög arbetslöshet bör det finnas tillräckligt med personer som går utbildningen utan ersättning?
106
QUOTE (mkn04007 @ Mar 1 2006, 23:16 ) *
Låter slösaktigt att betala en utbildningspremie till de som går utbildningen. I dessa tider med hög arbetslöshet bör det finnas tillräckligt med personer som går utbildningen utan ersättning?

Även vanliga vpl och reservofficerare har ju ett muckbidrag eller en utbildningspremie, men 300 000 låter löjligt högt.
De som söker TolkS gör det knappast för att de inte har något annat att göra. Om de inte gick utbildningen skulle de läsa på någon högskola/universitet eller göra värnplikten på något annat förband. Så för att locka till sig dessa elever för ett par års militärtjänst kanske en rejäl bonus behövs, men jag tvivlar på att den behöver vara så hög. I det fallet tycker jag nog att det vore bättre att göra så att de får betald utbildning ett par år i utbyte mot viss tjänstgöringsplikt.
Såg förövrigt i en artikel nyligen att en fd elev från TolkS som parallellt läser till läkare och civilekonom 2004 vann tävlingen "Morgondagens ledare".
Vysotskij
En utbildningspremie på "totalt" 300 000 låter som om man räknat in dagersättningar och liknande. Annars är 300 000 rätt lite för tre års tjänstgöring, i synnerhet för dem som kan lära sig ryska på ett år eller arabiska på två.

Det gäller att jobba med meritvärdet och flexibiliteten i stället.
Yossarian
Nu blir det persiska också: länk

Den här tråden kanske man kunde flytta till luckan eller slå ihop med nån annan tolk-tråd, så den inte ligger undanskymd här nere?

edit: den här t.ex. http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...amp;hl=arabiska
Krook
Jo, men nu ligger den i Öppet hus där alla kan se den.
Se den som en "inropare" till forumet.

/K
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.