Fick brev idag från "Staben för vasa militärlän" där det stod att eftersom jag har dubbelt medborgarskap (både svenskt och finskt) får möjlighet att göra värnplikten i Finland om jag vill.
Det självklara valet för mig är givetvis att göra värnplikten i Sverige då jag känner starkast band till detta land eftersom jag växt upp här.
Men försvaret bantas ju ner och allt färre får ju göra värnplikten och risken finns kanske att inte jag får göra den (ska mönstra 2007). Kan jag då göra en mönstring i Finland efter jag mönstrat i Sverige om det skulle bli så att jag inte får göra värnplikten här?
Jag är för tillfället verksam i Försvarsutbildarna (ungdomsverksamheten) och vill även fortsätta där och utbilda framtida ungdomar efter jag gjort värnplikten. Men hur går det om jag gör den i Finland? Är jag inte välkommen dit längre då eftersom jag gjort värnplikt i ett annat land?
Är det någon som vet hur värnplikten är i Finland? Tuffare/slöare osv? Har hört att den ska vara hård, då givetvis beroende på vart man blir placerad.
Och till sist så har jag ytterligare en fråga som gäller själva mönstringen. Det är så att när jag gör armhävningar eller någon form av ansträngning då jag ska böja armarna under belastning så blir det som ett "klick-ljud" i armbågen, nästan som om den hoppar ur led men sen hoppar tillbaks. Fast det gör inte på något sätt ont eller hindrar mig i min utövning av armhävningar, det är bara det att det blir ett slags "klickljud" där. Kommer detta att ställa till besvär för mig under mönstringen tror ni? Någon som har tips på vad jag kan göra åt saken?