Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Värnplikt i Finland
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Filuren
Fick brev idag från "Staben för vasa militärlän" där det stod att eftersom jag har dubbelt medborgarskap (både svenskt och finskt) får möjlighet att göra värnplikten i Finland om jag vill.
Det självklara valet för mig är givetvis att göra värnplikten i Sverige då jag känner starkast band till detta land eftersom jag växt upp här.
Men försvaret bantas ju ner och allt färre får ju göra värnplikten och risken finns kanske att inte jag får göra den (ska mönstra 2007). Kan jag då göra en mönstring i Finland efter jag mönstrat i Sverige om det skulle bli så att jag inte får göra värnplikten här?

Jag är för tillfället verksam i Försvarsutbildarna (ungdomsverksamheten) och vill även fortsätta där och utbilda framtida ungdomar efter jag gjort värnplikten. Men hur går det om jag gör den i Finland? Är jag inte välkommen dit längre då eftersom jag gjort värnplikt i ett annat land?

Är det någon som vet hur värnplikten är i Finland? Tuffare/slöare osv? Har hört att den ska vara hård, då givetvis beroende på vart man blir placerad.

Och till sist så har jag ytterligare en fråga som gäller själva mönstringen. Det är så att när jag gör armhävningar eller någon form av ansträngning då jag ska böja armarna under belastning så blir det som ett "klick-ljud" i armbågen, nästan som om den hoppar ur led men sen hoppar tillbaks. Fast det gör inte på något sätt ont eller hindrar mig i min utövning av armhävningar, det är bara det att det blir ett slags "klickljud" där. Kommer detta att ställa till besvär för mig under mönstringen tror ni? Någon som har tips på vad jag kan göra åt saken?
Nubben
QUOTE (Filuren @ Feb 25 2006, 17:00 ) *
Fick brev idag från "Staben för vasa militärlän" där det stod att eftersom jag har dubbelt medborgarskap (både svenskt och finskt) får möjlighet att göra värnplikten i Finland om jag vill.
Det självklara valet för mig är givetvis att göra värnplikten i Sverige då jag känner starkast band till detta land eftersom jag växt upp här.
Men försvaret bantas ju ner och allt färre får ju göra värnplikten och risken finns kanske att inte jag får göra den (ska mönstra 2007). Kan jag då göra en mönstring i Finland efter jag mönstrat i Sverige om det skulle bli så att jag inte får göra värnplikten här?

Jag är för tillfället verksam i Försvarsutbildarna (ungdomsverksamheten) och vill även fortsätta där och utbilda framtida ungdomar efter jag gjort värnplikten. Men hur går det om jag gör den i Finland? Är jag inte välkommen dit längre då eftersom jag gjort värnplikt i ett annat land?

Är det någon som vet hur värnplikten är i Finland? Tuffare/slöare osv? Har hört att den ska vara hård, då givetvis beroende på vart man blir placerad.

Och till sist så har jag ytterligare en fråga som gäller själva mönstringen. Det är så att när jag gör armhävningar eller någon form av ansträngning då jag ska böja armarna under belastning så blir det som ett "klick-ljud" i armbågen, nästan som om den hoppar ur led men sen hoppar tillbaks. Fast det gör inte på något sätt ont eller hindrar mig i min utövning av armhävningar, det är bara det att det blir ett slags "klickljud" där. Kommer detta att ställa till besvär för mig under mönstringen tror ni? Någon som har tips på vad jag kan göra åt saken?

Ifall du väljer att göra värnplikten i Finland kommer du sannolikt att hamna till Nylands Brigad i Ekenäs, mitt emellan åbo och helsingfors vid sydkusten. Vid detta förband sker all utbildning på svenska för den Finlandssvenska minoriteten och en stor del av kusttrupperna utbildas här.
Du kommer att göra 6/9/12 månaders värnplikt och antingen utbildas till en krigstida kustjägarbataljon/avdelt kompani eller för den fredsbevarande ATU(amphibious task unit)-styrkan. Ifall du utbildats för den har du säkerligen stora möjligheter att göra utlandstjänst ifall du så vill.
Du kommer själv genom ditt beteende, dina prestationer under 2 månaders GSU att kunna påverka din tjänstgöringstid/uppgift.
Mera information hittas på Nylands Brigads hemsidor eller i pdf om värnplikten i Finland.
Filuren
Tack för infon. Mycket matnyttig information på de länkade sidorna.

Skiljer sig utbildningen på dom svenska kustjägarna mycket från dom Finska? Är nämligen intresserad av den utbildningen.
Nubben
Svar ja, närmaste du kommer finska kustjägare är amfibieskytte i Sverige. Ifall du är intresserad av mera krävande rekommenderas antingen gruppchef/plutonchef inom KJ eller så då t.ex. attackdykarna i Obbnäs. Annars så har också spaningsplutonerna normalt sett klassats som aningen mera fysiskt krävande än rena skytteplutoner. Dock så finns ju även pionjärverksamheten som väl allmänt klassas som mest fysiskt krävande vid NylBr.
Mera frågor?
Mats
En snabb fråga bara, ingen aning om ifall den avhandlats tidigare i forumet.

Hur får man sin tjänst tilldelad i Finland? Mönstring på samma sätt som i Sverige?
Obbelix
Om han nu gör värnplikten i finland, gäller den då för att tex. gå med i hemvärnet i sverige eller måste han gå 3 månadresutbildningen här efteråt ?
Nubben
QUOTE (Mats @ Feb 25 2006, 18:57 ) *
En snabb fråga bara, ingen aning om ifall den avhandlats tidigare i forumet.

Hur får man sin tjänst tilldelad i Finland? Mönstring på samma sätt som i Sverige?

Nej. Du placeras endast vid en brigad(jmf regemente) var du efter genomförd GSU placeras vid ett kompani eller vid Underofficersskolan(ca 20% av en årskull) ifall du gjort dig förtjänt av det. Man får oftast välja relativt fritt, men det varierar säkerligen mellan olika förband. Det är även vanligt att folk "tvingas" till Underofficersskolan. Efter 8 veckor av Uosk skickas en del till reservofficersskolan i Fredrikshamn(ca 5% av kullen).
Men nej, skall sticka till maastricht nu och fira karneval,
CIAO!!!

fun_icon_nana.gif fun_icon_nana.gif fun_icon_nana.gif fun_icon_nana.gif fun_icon_nana.gif fun_icon_nana.gif fun_icon_nana.gif fun_icon_nana.gif
Jay
QUOTE (Crilleballboa @ Feb 26 2006, 03:20 ) *
1) Om han nu gör värnplikten i finland, gäller den då för att tex. gå med i hemvärnet i sverige eller 2) måste han gå 3 månadresutbildningen här efteråt ?

1) Ja
2) Nej
Triggerpuller
QUOTE (Jay @ Feb 26 2006, 10:49 ) *
QUOTE (Crilleballboa @ Feb 26 2006, 03:20 ) *

1) Om han nu gör värnplikten i finland, gäller den då för att tex. gå med i hemvärnet i sverige eller 2) måste han gå 3 månadresutbildningen här efteråt ?

1) Ja
2) Nej

Du får gärna utveckla Jay. Är själv av den uppfattningen att utan svensk vpl inte kan bli svensk hvsoldat. Har tidigare påbörjat rekrytering av svenska medborgare med militär utb i andra länder och i samtliga fall har det blivit tvärstopp.
Jay
QUOTE (Triggerpuller @ Feb 26 2006, 12:14 ) *
Du får gärna utveckla Jay. Är själv av den uppfattningen att utan svensk vpl inte kan bli svensk hvsoldat. Har tidigare påbörjat rekrytering av svenska medborgare med militär utb i andra länder och i samtliga fall har det blivit tvärstopp.

Då det finns svenska yrkesofficerare som inte gjort värnplikt i Sverige, utan i ett annat nordiskt land, förefaller det mig som om tvärstoppen du hänvisar till grundas på annat. Tyvärr kanske att "det skulle blivit jobbig administration" eller något sådant. Eller att de fullgjort utomnordisk militärtjänst.

Fullgjord värnplikt i ett nordiskt land medför enligt avtal att om man sedermera bosätter sig i ett annat nordiskt land - eller om man bodde där från början och hade dubbelt medborgarskap eller naturaliserades - så behöver man inte göra om den. Att man sedan behöver komplettera utbildningen med grundkurs för Hemvärnet för att skolas in på svenska vapen etc är dock naturligt.

Var de du avsåg att rekrytera sådana som gjort värnplikt i Norden?
Triggerpuller
Har försökt rekrytera medborgare från 2 nordiska och 1 övrigt europeiskt land.

Ur officersförordningen:

9 § En sökande skall för att bli antagen som officersaspirant

1. ha grundläggande behörighet för tillträde till grundläggande högskoleutbildning enligt högskoleförordningen (1993:100),
2. ha fullgjort militär grundutbildning eller annan kompletterande militär utbildning eller tjänstgöring som Försvarsmakten bestämmer,
3. ha de särskilda kunskaper i allmänna ämnen eller den särskilda behörighet som Försvarsmakten bestämmer, samt
4. ha visat lämplighet som befäl. Förordning (2004:148).

30§ Försvarsmakten får anställa den som inte avlagt yrkes- eller reservofficersexamen som yrkes- eller reservofficer om detta behövs för att tillgodose Försvarsmaktens behov av yrkes- eller reservofficerare med särskild kompetens. Den anställde skall genomgå en särskild officersutbildning. Utbildningen skall ge den anställde kunskap och färdighet enligt de grunder som anges i 11 och 12 §§. Försvarsmakten bestämmer närmare om utbildningens innehåll. Förordning (2004:148).

Ur FFS om Hemvärnet:

8 § Den som antas som hemvärnsman i allmänna hemvärnet skall
1. ha genomfört minst 85 dagars militär grundutbildning,
2. vara disponibel för tjänstgöring i hemvärnet, samt
3. vara pålitlig från säkerhetssynpunkt.

Även om det borde gå att tolka FFS som att det inte spelar någon roll i vilket land "85 dagars militär grundutbildning" genomförts så verkar ändå praxis vara att man inte godtar annan än svensk. Möjligtvis tillämpas även punkt 3 på sökanden med utländskt ursprung.

Men jag skall luska vidare och återkommer eventuellt.
Filuren
Hur ser försvarsmakten ut i Finland? Går den samma öde till mötes som Sveriges är på väg att göra?
Jag tänker väl egentligen mest på möjligheten att få arbete där som Yoff. Finns det goda möjligheter där att få jobb så är det väl lika gärna bra att göra värnplikten i Finland.
Lt P
QUOTE (Jay @ Feb 26 2006, 19:16 ) *
QUOTE (Triggerpuller @ Feb 26 2006, 12:14 ) *

Då det finns svenska yrkesofficerare som inte gjort värnplikt i Sverige, utan i ett annat nordiskt land, förefaller det mig som om tvärstoppen du hänvisar till grundas på annat. Tyvärr kanske att "det skulle blivit jobbig administration" eller något sådant. Eller att de fullgjort utomnordisk militärtjänst.

Fullgjord värnplikt i ett nordiskt land medför enligt avtal att om man sedermera bosätter sig i ett annat nordiskt land - eller om man bodde där från början och hade dubbelt medborgarskap eller naturaliserades - så behöver man inte göra om den. Att man sedan behöver komplettera utbildningen med grundkurs för Hemvärnet för att skolas in på svenska vapen etc är dock naturligt.

Var de du avsåg att rekrytera sådana som gjort värnplikt i Norden?

Ska man vara riktigt petig så finns det ganska många yrkes- och reservofficerare i Sverige som inte gjort värnplikten överhuvudtaget.

Här kommer dagens kluriga fråga: Vet ni varför?

Ni skall få en ledtråd, den grupp jag syftar på är inte utlänningar.

Det finns säkert någon av det mognare gardet (runt 50+) som vet vad jag åsyftar.

happy.gif
Kaliber600
Ska man vara riktigt petig så finns det ganska många yrkes- och reservofficerare i Sverige som inte gjort värnplikten överhuvudtaget.

Allan Mann, låter som ett exempel.

Till ett relaterat ämne - Estland. I egenskap utav snart varandes dubbelmedborgare, och nära mönstringen, är jag intresserad och skulle uppskatta all eventuell information om hur militära samarbeten med Estland, värnplikt där, osv. påverkas utav mönstring här, och (i stort) vad som egentligen gäller?

Kan starta egen tråd, men det fanns ju redan en (den här) för mycket relaterat ämne, så...
Nubben
QUOTE (Filuren @ Mar 1 2006, 07:51 ) *
Hur ser försvarsmakten ut i Finland? Går den samma öde till mötes som Sveriges är på väg att göra?
Jag tänker väl egentligen mest på möjligheten att få arbete där som Yoff. Finns det goda möjligheter där att få jobb så är det väl lika gärna bra att göra värnplikten i Finland.

Om jag inte misstar mig helt fel så måste man tjänstgöra efter fullgjord utbildning och är således garanterad tjänst inom försvarsmakten. Mera information finns säkerligen att finna på www.mil.fi .

Edit: Här hittas mera information.
Lt P
QUOTE (Kaliber600 @ Mar 1 2006, 11:03 ) *

Jovisst, men det var inte det jag var ute efter. Han var ju ett specialfall. Det fanns en rent generell orsak.

Känns som om detta är lite väl OT, men jag kan bara inte låta bli och kolla hur mycket ni kan. :P

/P
Vargas
QUOTE (Lt P @ Mar 1 2006, 13:37 ) *
QUOTE (Kaliber600 @ Mar 1 2006, 11:03 ) *

Jovisst, men det var inte det jag var ute efter. Han var ju ett specialfall. Det fanns en rent generell orsak.

Känns som om detta är lite väl OT, men jag kan bara inte låta bli och kolla hur mycket ni kan. :P

/P

Givetvis finns det en massa folk ur det gamla flerbefälssystemet som inte gjort värnplikt.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.