Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ett fall för JÄMO
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Nimitz
Aftonbladets artikel

Hur skulle ett liknande fall hanterats i sverige, och vad hade Jämo och diverse förbund och "förståsigpåare" tyckt om detta. Vad anser kollegerna?

salute.gif
Hornet
det är ju sjukt viste inte att det var olagligt att spela in porrfilm eller att vara bög heller men men Amrikanarna vissar återigen vad dom kan göra med sina lagar...
Fu Dahlberg
Problemet ligger i det att de har ptoblem med att får bort "inga bögar eller flator"-lagarna i soldatreglerna... "dont ask, dont tell" kom ju till för att ijallefall försöka med något...

Om det hadde hänt i sverige... förhoppningsvis hadde det inte resulterat i något, då det inte spelar någon roll

Vad skulle JÄMO ha med det och göra föressten?
eilesmannen
Om försvarsmakten i Sverige hade avskedat homosexuell personer för att dom spelat in porrfilm på sin fritid,
så hade nog JÄMO haft lite åsikter om det.

Tycker det är tragiskt att dom förlorar jobbet, men dom har ju ändå en annan karriär att satta på, som säkert är bättre betalt. blush.gif
Lt P
Egentligen är det inte så konstigt. Den amerikanska militären har ganska så bestämda regler vad en soldat får och inte får göra, och skillnad mellan upptädande under och efter tjänstetid görs i stort inte. Soldaterna är medvetna om detta när de tecknar sina kontrakt och då är avsked inget underligt. Däremot kan man ju ha sina åsikter, baserad på våra svenska värderingar, om vad som regleras, men det är ju en annan fråga.

/P
Gerle
QUOTE (Sandqvist @ Feb 25 2006, 04:05 ) *
Amrikanarna vissar återigen vad dom kan göra med sina lagar...

Vadå, att man faktiskt följer de regler man har?

Att reglerna sedan kanske inte passar i ett så moraliskt förslappat, rent av degenererat samhälle som Sverige blivit efter att jag flyttat är ju en annan sak. :P

Ovanstående är delvis ett skämt, hoppas jag vi förstår? Jag har INGET emot personer av olika läggningar, men de bröt mot gällande regler hur otroligt dumma de än kan verka för männniskor från ett annant samhälle. Å andra sidan tycker jag själv om att "push the envelope" när det handlar om vissa regler, oftast är dock mina brott mycket mindre spännande, mer i stil med att ha lite för långt hår, flip flops eller att inte stoppa in skjortan i shortsen... banan_rock.gif
Lättöl
I Sverige kom det krav på avgångar hit och dit i samband med följande incidenter med uniform och porr.

Den "nakne" polisen.
Den nakne låtsaspolisen.
Gällande hotellpolicy.

Nu är det iofs. skandalpressen som erbjuder "sanningarna", men i första fallet undrar man ju hur det är fatt (En länspolismästare postar privat en bild på en datingsite där han sitter i en snödriva. Endast bar hud sticker fram ur snödrivan. Det går inte att se om han har badbyxor eller ej.).

Generellt tycker jag pöbeln är jävligt snabb med att kräva avgångar till höger och vänster istället för att försöka isolera problemet och lösa det.
Hultberg
Givetvis krävs deras avgång då deras handlingar i fråga är direkta brott om UCMJ (Uniform Code of Military Justice). Mig veterligen har inte Sverige samma regler för militärer vad gäller sodomi, så jag har ingen aning hur det hade lösts i Sverige. Mest troligt hade de "skyldiga" avgått frivilligt oavsett vad.
Lättöl
QUOTE (Hultberg @ Feb 26 2006, 00:36 ) *
Givetvis krävs deras avgång då deras handlingar i fråga är direkta brott om UCMJ (Uniform Code of Military Justice). Mig veterligen har inte Sverige samma regler för militärer vad gäller sodomi, så jag har ingen aning hur det hade lösts i Sverige. Mest troligt hade de "skyldiga" avgått frivilligt oavsett vad.

Med "Generellt tycker jag pöbeln är jävligt snabb med att kräva avgångar till höger och vänster istället för att försöka isolera problemet och lösa det." menar jag situationen i Sverige. Och, ja, jag håller med dig. Tredje statsmakten har fler gånger sett till så att enligt lagen oskyldiga pressas så hårt att de till slut säger upp sig.
odenmedic
QUOTE (Hultberg @ Feb 25 2006, 18:36 ) *
Givetvis krävs deras avgång då deras handlingar i fråga är direkta brott om UCMJ (Uniform Code of Military Justice).

Lite UCMJ kunskap

925. ART. 125. SODOMY
(a) Any person subject to this chapter who engages in unnatural carnal copulation with another person of the same or opposite sex or with an animal is guilty of sodomy. Penetration , however slight, is sufficient to complete the offense.
b. Any person found guilty of sodomy shall be punished as a court-martial may direct.

och lite OT (min underline)
920. ART. 120. RAPE AND CARNAL KNOWLEDGE
(a) Any person subject to this chapter who commits an act of sexual intercourse with a female not his wife, by force and without consent, is guilty of rape and shall be punished by death or such other punishment as a court-martial may direct.
b. Any person subject to this chapter who, under circumstances not amounting to rape, commits an act of sexual intercourse with a female not his wife who has not attained the age of sixteen years, is guilty of carnal knowledge and shall be punished as a court-martial may direct.
C. Penetration, however slight, is sufficient to complete either of these offenses.
BA02
Jag gjorde del av min värnplikt i Tullinge. Där fanns en officer som påstås ha medverkat i porrfilmer (ej bögfilmer).
Ryktet säger att han antingen blev degraderad eller blev en "evighetskapten".

Här är ju fler på forumet som legat i Tullinge som kanske vet mer ?!
ollevarm
De får väl flytta till Mykonos och bli Hopliter... laugh.gif
KD803
QUOTE (BA02 @ Feb 26 2006, 07:11 ) *
Jag gjorde del av min värnplikt i Tullinge. Där fanns en officer som påstås ha medverkat i porrfilmer (ej bögfilmer).
Ryktet säger att han antingen blev degraderad eller blev en "evighetskapten".

Här är ju fler på forumet som legat i Tullinge som kanske vet mer ?!

Japp, det stämmer. Det var adjutanten, och det ingick i den inofficiella utbildningen att se porrfilmen ifråga. Minns än idag den odödliga repliken "Du ska få smaka på min batong" när adjutanten spelar en polis som ska hämta Pippi Långstrump till barnhemmet. Tror inte att Astrid Lindgren hade godkänt denna. saint.gif
Hotel Charlie One
QUOTE (odenmedic @ Feb 26 2006, 02:43 ) *

Givetvis krävs deras avgång då deras handlingar i fråga är direkta brott om UCMJ (Uniform Code of Military Justice).

Lite UCMJ kunskap

925. ART. 125. SODOMY
(a) Any person subject to this chapter who engages in unnatural carnal copulation with another person of the same or opposite sex or with an animal is guilty of sodomy. Penetration , however slight, is sufficient to complete the offense.
b. Any person found guilty of sodomy shall be punished as a court-martial may direct.

(a) Any person subject to this chapter who commits an act of sexual intercourse with a female not his wife, by force and without consent, is guilty of rape and shall be punished by death or such other punishment as a court-martial may direct.
b. Any person subject to this chapter who, under circumstances not amounting to rape, commits an act of sexual intercourse with a female not his wife who has not attained the age of sixteen years, is guilty of carnal knowledge and shall be punished as a court-martial may direct.
C. Penetration, however slight, is sufficient to complete either of these offenses.

Man skulle kunna tolka din underline som att det är ok att våldta sin hustru. Var det det du ville peka på?
Vinter
Tänk om man är politiskt aktiv i sverige och spelar in porrfilmer, vad kan hända då laugh.gif Hmm utsparkad från partiet kanske? Eller vad säger vänsterpartiet?

Spela in porrfilm....låter lite korkat i mina öron.
Vargas
QUOTE (Hotel Charlie One @ Feb 26 2006, 16:33 ) *

Lite UCMJ kunskap

925. ART. 125. SODOMY

Man skulle kunna tolka din underline som att det är ok att våldta sin hustru. Var det det du ville peka på?

Ja, läser man dom utdragen ur UCMJ så skulle det vara helt ok att våldta sin fru så länge man håller sig borta från tvåan ... brow.gif
Vinter
QUOTE (Vargas @ Feb 26 2006, 17:36 ) *
Ja, läser man dom utdragen ur UCMJ så skulle det vara helt ok att våldta sin fru så länge man håller sig borta från tvåan ... brow.gif

Borde istället ligga under domestic violence, och döms hårdare.
Vargas
QUOTE (Vinter @ Feb 26 2006, 17:41 ) *

Ja, förmodligen, men enligt de militära reglerna skulle det vara ok.
Bara för att nått är tillåtet, så är det inte automaitskt lämpligt. (Och tvärtom för den delen).

Personligen tror jag att det är fler i US armed forces som bränner på frugan i avgasröret under ordnade former, än som våldtar densamma.
Hotel Charlie One
QUOTE (Vinter @ Feb 26 2006, 17:41 ) *

Och vad skulle då vara HÅRDARE än ett dödsstraff??? Dubbelt dödsstraff?
odenmedic
QUOTE (Hotel Charlie One @ Feb 26 2006, 10:33 ) *

Lite UCMJ kunskap

925. ART. 125. SODOMY

Vad jag ville papeka vad att du ar skyldig till ett brott mot UCMJ om du "cheeting" mot din hustru. Som ar valdigt vanligt esp. om du gar TDY dry.gif. Fran vad jag har sett, har dock ingen erfarent sjalv fran nagon sadan activitet. Vald mot sin fru, straffas hart bade militart och civilit.
Hotel Charlie One
QUOTE (odenmedic @ Feb 26 2006, 18:02 ) *
QUOTE (Hotel Charlie One @ Feb 26 2006, 10:33 ) *

Lite UCMJ kunskap

925. ART. 125. SODOMY

Vad jag ville papeka vad att du ar skyldig till ett brott mot UCMJ om du "cheeting" mot din hustru. Som ar valdigt vanligt esp. om du gar TDY dry.gif. Fran vad jag har sett, har dock ingen erfarent sjalv fran nagon sadan activitet. Vald mot sin fru, straffas hart bade militart och civilit.

Men håll med om att skrivningen i lagtexten är lite märklig... :P
odenmedic
QUOTE (Hotel Charlie One @ Feb 26 2006, 13:31 ) *

No S**t blink.gif
Hotel Charlie One
Hade varit kul att se Harmon Rabb i JAG få ta ett sånt fall...
Vinter
Det känns som om lagarna är öppna för vid tolkning av en anledning, kan ju vara speciella lagar vid krig.
Womack
QUOTE (Vinter @ Feb 26 2006, 17:22 ) *
Tänk om man är politiskt aktiv i sverige och spelar in porrfilmer, vad kan hända då laugh.gif Hmm utsparkad från partiet kanske? Eller vad säger vänsterpartiet?

Spela in porrfilm....låter lite korkat i mina öron.

Här har du ett exempel på vad som kan hända!

"Porrfilmspolitiker utesluten"
LeadHead
QUOTE (odenmedic @ Feb 26 2006, 18:02 ) *

Är du säker på att det är rätt tolkning av den aktuella bestämmelsen?

Liksom Vargas läser jag det som att du (enligt just den bestämmelsen) gör dig skyldig till våldtäkt om samtliga rekvisit är uppfyllda, dvs. kvinnan är inte din fru och samlaget framtvingas genom våld och utan samtycke.

Annars går det inte ihop, varken logiskt eller grammatiskt. Det vore dessutom väldigt osannolikt att otrohet/äktenskapsbrott ("adultery") skulle bedömas som våldtäkt.

Däremot kan man ju undra om det verkligen är så galet att man i USA (i vart fall enligt UCMJ) betraktar en hustru som ständigt villig, dvs. omöjlig att våldta. Man kan bara hoppas att det finns andra bestämmelser som täcker upp den här luckan.

Om jag har fel så hänvisar jag till uttalandet i min signatur. biggrin.gif

Jag klipper in det för arkivsäkerhetens skull:

"Military justice is to justice what military music is to music." /Groucho Marx
lobo
Hade svensk militär spelat in heterosexuell porrfilm på fritiden hade det blivit ett jäkla rabalder eftersom de hade förnedrat och objektifierat kvinnor. Hade de däremot spelat in homosexuell porr hade det inte blivit något, för då hade de blivit diskriminerade p.g.a sin sexuella läggning
Fu Dahlberg
QUOTE (lobo @ Feb 27 2006, 16:08 ) *
Hade svensk militär spelat in heterosexuell porrfilm på fritiden hade det blivit ett jäkla rabalder eftersom de hade förnedrat och objektifierat kvinnor. Hade de däremot spelat in homosexuell porr hade det inte blivit något, för då hade de blivit diskriminerade p.g.a sin sexuella läggning

Ja?
Notera att jag inte säjer att jag tycker det är rätt, men notera att det är en viss skillnad i fallen...
sleget
QUOTE (odenmedic @ Feb 26 2006, 20:49 ) *
QUOTE (Hotel Charlie One @ Feb 26 2006, 13:31 ) *

No S**t blink.gif

Fascinerande med lagtexter som så precist penetrerar frågan om var, när och hur man skall använda sin lilla mojäng.

Lilla sverige är ju ett underverk av enkelhet och frihet i sådana fall.
LeadHead
QUOTE (sleget @ Feb 27 2006, 16:53 ) *
Fascinerande med lagtexter som så precist penetrerar frågan om var, när och hur man skall använda sin lilla mojäng.

Civilt lär det ju vara ännu värre. De olika delstaterna har ju ganska skiftande lagar, inklusive straffbestämmelser och inte minst då på sexualområdet. Jag har t.ex. för mig att man i någon av sydstaterna (Idaho?) är byxmyndig från löjligt låg ålder. -- Om man är gift. dry.gif
Gerle
QUOTE (LeadHead @ Feb 27 2006, 07:59 ) *
Jag har t.ex. för mig att man i någon av sydstaterna (Idaho?) är byxmyndig från löjligt låg ålder. -- Om man är gift. dry.gif

Idaho. Så långt söderut man kan komma? laugh.gif

Lite OT om Idaho, schnappt schtoolet från Wikipedia: "Idaho has a very unusual name. It is perhaps the only state to be named as the result of a hoax. When a name was being selected for new territory, eccentric lobbyist George M. Willing suggested "Idaho," which he claimed was a Native American term meaning "gem of the mountains". It was later revealed Willing had made up the name himself, and the original Idaho territory was re-named Colorado because of it. Eventually the controversy was forgotten, and modern-day Idaho was given the made-up name when the Idaho Territory was formally created in 1863." Gött!
Lt P
QUOTE (Gerle @ Feb 27 2006, 18:22 ) *
QUOTE (LeadHead @ Feb 27 2006, 07:59 ) *

Jag har t.ex. för mig att man i någon av sydstaterna (Idaho?) är byxmyndig från löjligt låg ålder. -- Om man är gift. dry.gif

...och så garvar vi svenskar när man på tv visar amerikaner som inte kan placera Sverige på en karta...

No offence. :P
LeadHead
QUOTE (Gerle @ Feb 27 2006, 18:22 ) *

Söder om Alaska? laugh.gif Erkänn att namnet låter hyfsat Redneck...

Trettio snabba och en Google!

*pust*

Jag hittade följande:
http://www.avert.org/aofconsent.htm
http://teenadvice.about.com/library/weekly...onsentchart.htm

Det var tydligen Iowa (close!), Missouri, South Carolina och Hawaii som hade 14/16 år, där den lägre åldern tydligen ska vara beroende av föräldrarnas medgivande.

Kul regel. "Du farsan, är det ok om jag..." biggrin.gif

Ser också att DPRC (Folkrepubliken Canada) ligger på 14 år, det är ju lite lustigt.
Nahkampf
I Sverige hade de fått en medalj för sin vidsynthet.
Jolle
I da ho?
No, U da ho.
Vinter
QUOTE (LeadHead @ Feb 27 2006, 16:59 ) *
De olika delstaterna har ju ganska skiftande lagar, inklusive straffbestämmelser och inte minst då på sexualområdet. Jag har t.ex. för mig att man i någon av sydstaterna (Idaho?) är byxmyndig från löjligt låg ålder. -- Om man är gift. dry.gif

Generellt sett så har Sverige lägre åldersgräns. vissel.gif Sooo, försöker komma på var det hela passar in i diskussionen.
lobo
Fu Dahlberg>> Jag ser ingen skillnad, förutom den rent biologiska, mellan hetero- och homoporr. Porr som porr. Tycker det är skevt att det ena är okej, eller i vart slipper protester, medan det andra skall jagas med blåslampa.
Fu Pedersen
QUOTE (Lättöl @ Feb 26 2006, 00:09 ) *
I Sverige kom det krav på avgångar hit och dit i samband med följande incidenter med uniform och porr.

Den "nakne" polisen.
Den nakne låtsaspolisen.
Gällande hotellpolicy.

Nu är det iofs. skandalpressen som erbjuder "sanningarna", men i första fallet undrar man ju hur det är fatt (En länspolismästare postar privat en bild på en datingsite där han sitter i en snödriva. Endast bar hud sticker fram ur snödrivan. Det går inte att se om han har badbyxor eller ej.).

Generellt tycker jag pöbeln är jävligt snabb med att kräva avgångar till höger och vänster istället för att försöka isolera problemet och lösa det.

Nu måste jag hitta bilder på "den nakne låtsaspolisen" Jag råkar känna en fd norrlänning som heter exakt så clap.gif Kankse uppdagar nya sanningar om varför han flytade söder ut!!! fun_icon_nana.gif

fun_icon_nana.gif
QUOTE (Fu Pedersen @ Mar 2 2006, 14:11 ) *
QUOTE (Lättöl @ Feb 26 2006, 00:09 ) *

Den "nakne" polisen.
Den nakne låtsaspolisen.
Gällande hotellpolicy.

Nu måste jag hitta bilder på "den nakne låtsaspolisen" Jag råkar känna en fd norrlänning som heter exakt så clap.gif Kankse uppdagar nya sanningar om varför han flytade söder ut!!! fun_icon_nana.gif

Det är med både glödje och viss besvikelse jag kan konstatera att det var en annan S.V som jag känner
Schalldämpfer
QUOTE (lobo @ Feb 28 2006, 00:14 ) *
Fu Dahlberg>> Jag ser ingen skillnad, förutom den rent biologiska, mellan hetero- och homoporr. Porr som porr. Tycker det är skevt att det ena är okej, eller i vart slipper protester, medan det andra skall jagas med blåslampa.

Det riktigt komiska är att just vänsterpariet omkring 2,5 år innan den lilla skandalen med Porrgöran faktiskt hade ett identiskt fall fast där det var bögporr som kommunpolitikern agerat i. Hetroporrgubben uteslöts ju bland annat för att hans agerande inte var förenligt med vänsterpartiets feministiska ideologi. Jag antar att det resonemanget inte fungerade när det gällde homoporrgubben... Det hade varit roligt att sitta som en fluga på väggen i vänsterparitets centralkommitte (eller vad de nu kallar det) och höra hur olika de diskuterade vid de två tillfällena. :P
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.