QUOTE (Willsing Forfood @ Apr 12 2006, 16:27 )

Hur brukar det vara, generellt sett, med kunskapsnivån rörande grammatik hos inryckande elever? Jag börjar få en känsla av att jag behöver repetera en del baskunskaper. Har ni några rekommendationer på eventuell litteratur som kan tillgodose detta?
Grammatiknivån hos inryckande är lite si och så. Däremot kan man ju vända på det, och säga såhär: Jag har aldrig kunnat grammatik bättre än nu, efter värnplikten.
Undervisningsmaterialet går igenom grammatik otroligt bra och systematiskt, nästan militäriskt (väldigt militäriskt om man jämför exempelmeningar med motsvarigheter i civila böcker).
Åtminstone på TVA de två senaste åren har ryskastudierna föregåtts med en vecka grammatiknötande utifrån någon svensk bok uppgrävd någonstans, detta för att "friska upp" grammatikkunskaperna. Sedan kan man ju iofs konstatera att svenska skolan inte lär ut grammatik, så för vissa kan det ju komma som inlärning snarare än uppfräschning, men grammatik är ju lättare än ryska i allmänhet, ryska är ju grammatik+ord+stil+..... Så det ska nog inte vara någon fara.
Däremot så rekommenderar jag starkt att inte se detta som någon chans att klara sig undan även om man inte kan grammatikbegrepp, förberedelser är ALDRIG fel. Att inte veta vad dativobjekt är innebär inte automatisk avskiljning, men livet blir lättare av att veta vad man ska ägna nästa år åt.
Mitt råd är att hugga tag i någon grammatikbok, vilken som helst. Läs om grammatiska begrepp, om satsdelar, helst ska man ju läsa igenom hela boken. Det viktigaste är inte att kunna rabbla alla svenskans varianter av något, det viktigaste är att man VET vad som menas med något.
Televapen kommer för övrigt att fortsätta vara 15mån, åtminstone inom den närmsta framtiden. Det är omöjligt att korta ner utbildningen, redan nu är det för mycket på för lite tid. Enligt våra befäl hade de föredragit om utbildningen var närmare 18 månader, för "då hade deras planering gått ihop bättre"...