Malkolmi
Feb 24 2006, 18:07
Jag undrar om det är någon som vet om det går att koppla en camelbak till en svensk skyddsmask 90. På militaryshop i malmö så har dom någon slags adapter till skyddsmasker, men det står inget om att den är m90 funktionabel. Personalen på militaryshop visste inte om det fungerade. Någon som vet om det finns att få tag på, eller om någon av dom adapterna fungerar?
Eftersom att jag ska rycka in som skyddsgruppschef är detta intressant för mig, då jag antagligen kommer ha en skyddsmask på konstant under 11 månader.
Jag har en camelbak thermobak omega 3L om ni är intresserade
QUOTE (Malkolmi @ Feb 24 2006, 18:07 )

Jag undrar om det är någon som vet om det går att koppla en camelbak till en svensk skyddsmask 90. På militaryshop i malmö så har dom någon slags adapter till skyddsmasker, men det står inget om att den är m90 funktionabel. Personalen på militaryshop visste inte om det fungerade. Någon som vet om det finns att få tag på, eller om någon av dom adapterna fungerar?
Eftersom att jag ska rycka in som skyddsgruppschef är detta intressant för mig, då jag antagligen kommer ha en skyddsmask på konstant under 11 månader.
tror inte du får ha den i lumpen, camelbacken alltså
Hornet
Feb 24 2006, 19:07
beror på var du ligger gick aldeles utmärkt att tryka ner en camelbak i västen på P4 inga som klagade...
Fk Zak
Feb 24 2006, 19:26
Haha nej vatten torde inte vara förbjudet.
wolfie666
Feb 24 2006, 20:17

tjenis!
Det är inte helt omöjligt att du får ut en till vätskesystem 2000 så slipper du fix en själv. Annars så är det nog inte så lätt att hitta kopertibla adaptrar.
CBRN-fåne
Feb 24 2006, 20:36
Det är ganska jobbigt att dricka genom masken, man måste
suga ganska hårt. Det lättaste är att lyfta upp flaskan som
en droppflaska vilket är ganska svårt med en camelback.
Utan att ha sett adaptern är det svårt att veta. Den måste
täta exakt mot slangens (på masken) packningar och sedan
måste den sitta kvar där. Det går inte att koppla in den
och ta ur den om vartannat i en belagd omgivning.
Malkolmi
Feb 24 2006, 21:20
Ja, självklart kanske man inte får lov att använda sig av en camelbak i lumpen, men om man har den i sin ryggsäck nedstoppad med bara drickslangen framstickande så borde det väl vara tillåtet.
NBC-fånen, jo jag förstår hur du menar. Har använt både mask och flaska 90 innan inom fbu.
Men det borde vara möjligt att tillverka på något sätt, om man utgår från 1-litersflaskans topp, och kombinerar det med ett slang munstycke, till camelbak-slangen.
QuizQuoz
Feb 24 2006, 21:39
QUOTE (Malkolmi @ Feb 24 2006, 21:20 )

Men det borde vara möjligt att tillverka på något sätt, om man utgår från 1-litersflaskans topp, och kombinerar det med ett slang munstycke, till camelbak-slangen.
Själv tänkt i samma banor... problemt är väl att man måste ha dubbla munstycken, en till masken och en till munnen... och efter ha vistats i c-miljö så kan min inte använda det för munnen...fast.. så är det ju redan från början..
Malkolmi
Feb 24 2006, 22:47
nä, kanske inte. Eftersom att jag inte har påbörjat min värnplikt vet jag inte så mycket om sådan saker, men om man vet att man ska in i C-miljö, så kan man ju lägga det andra munstycket i nått skydd, modell plastpåse.
Men jag ska se om jag kan få det att fungera, annars skriver jag till camelbak helt enkelt.
Lanbada
Feb 24 2006, 22:53
QUOTE (facit @ Feb 24 2006, 18:09 )

tror inte du får ha den i lumpen, camelbacken alltså
Vi som är bevakningssoldater i Karlskrona har fått ut camelbak's eller vätskesystem 2000 som det också kallas, så visst får man använda dem. Vi frågade våra befäl om det fanns något sätt att kopppla den till skyddsmasken, men de kände inte till något sätt..
Hornet
Feb 25 2006, 12:02
har en vätskesystem 2k och jag frågade TSF och det var ingen som viste om det gick.
Vi vanliga soldater befiner oss ju inte i NBC miljö så länge så att vi behöver ha mer än 1Ls flaskan med vatten men vist en adapter vore inte fel.
QUOTE (Lanbada @ Feb 24 2006, 22:53 )

Vi som är bevakningssoldater i Karlskrona har fått ut camelbak's eller vätskesystem 2000 som det också kallas, så visst får man använda dem. Vi frågade våra befäl om det fanns något sätt att kopppla den till skyddsmasken, men de kände inte till något sätt..
Camelbak och vätskesystem 2k är inte samma sak.
Source Vätskesystem 2000CamelBak//PIC
Bah blanda äpplen och tomater...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.