LIEmannen
Feb 24 2006, 17:17
Tjena!
Jag ska bidra med material till en kommande bok om flygplanet Sk 60. Främst ska jag skriva om hur Sk 60 var och är målad och märkt.
Jag skulle behöva komma i kontakt med personer som har foto på eller info om:
Sk 60C fplnr 60013 med 13 på fenan, målad i Viggen-/M90-kamouflage
Sk 60D fplnr 60131 med 131 på fenan, även den målad i Viggen-/M90-kamouflage
Sk 60 med vita fält och andra övningsmarkeringar
Sk 60 med ovanliga emblem och märken
Sk 60 målade på ovanligt sätt
Sk 60 med flottiljsiffra 16 på nosen (ska enligt obekräftat rykte ha funnits)
Skulle det bli aktuellt att byta bilder har jag över 5000 egna flygplansbilder att byta med.
Kontakta mig gärna på:
lindberg_emil@hotmail.com
Vem som är huvudförfattare till boken får jag inte avslöja. Utgivningstidpunkt ej heller bestämt.
/LIE
QUOTE(LIEmannen @ Feb 24 2006, 17:17 )

Sk 60 med flottiljsiffra 16 på nosen (ska enligt obekräftat rykte ha funnits)
Nog för att det har funnits Sk60 i Uppsala (F16), men jag har för mig att alla hade siffran 20 på nosen.
QUOTE(LIEmannen @ Feb 24 2006, 17:17 )

Sk 60 målade på ovanligt sätt
Du menar typ så här:

LIEmannen
Feb 25 2006, 18:05
Nog för att det har funnits Sk60 i Uppsala (F16), men jag har för mig att alla hade siffran 20 på nosen.
Det sägs att vissa av de som tillhörde
F16 hade 16 på nosen, istället för 5. De som tillhörde F20 hade mycket riktigt 20 på nosen.
skinner
Feb 25 2006, 18:14
Hur många Sk60 finns det i försvarsmakten idag?
Maskirovka
Feb 26 2006, 00:30
Jag har alltid funderat när Sk60 skall ersättas och med vilket plan. Visserligen är motorer, vingar och säkert en hel del annat utbytt på kärran men den är ändå nästan 40 år gammal. Ändå har man inte hört ett pip om planer på nästa skolflygplan. Jag skulle tippa att Hawken ligger bra till när/om en ersättare kommer på fråga...
Jag har för mig att 80 Sk60 fortfarande flyger i flygvapnet men det stämmer säkert inte.
Meteor
Feb 26 2006, 00:32
Är inte SAAB delaktiga i ett projekt som heter Eurotrainer eller ngt liknande? Det skall tydligen vara framtidens skolflyg..
Sytare
Feb 26 2006, 01:58
QUOTE(Maskirovka @ Feb 26 2006, 00:30 )

Jag har alltid funderat när Sk60 skall ersättas och med vilket plan. Visserligen är motorer, vingar och säkert en hel del annat utbytt på kärran men den är ändå nästan 40 år gammal. Ändå har man inte hört ett pip om planer på nästa skolflygplan. Jag skulle tippa att Hawken ligger bra till när/om en ersättare kommer på fråga...
Jag har för mig att 80 Sk60 fortfarande flyger i flygvapnet men det stämmer säkert inte.
Det måste sannerligen vara maskirovka!
Bae Hawk är ju för tusan hakar samma i samma generation, med samma tänk och samma design-filosfi som Sk60. Hawken må vara ett snygg flygplan, men varför skall man byta ut det man redan har mot skrot som är i samma generation?
That makes no f-ing sense, och om någon anser något annat så får han gärna ha lite handfast att komma med förutom tippningar. Liksom väldigt få som går omkring i 13-rätt tischor...
Maskirovka
Feb 26 2006, 03:01
QUOTE(Sg Toll @ Feb 26 2006, 01:58 )

Det måste sannerligen vara maskirovka!
Bae Hawk är ju för tusan hakar samma i samma generation, med samma tänk och samma design-filosfi som Sk60. Hawken må vara ett snygg flygplan, men varför skall man byta ut det man redan har mot skrot som är i samma generation?
That makes no f-ing sense, och om någon anser något annat så får han gärna ha lite handfast att komma med förutom tippningar. Liksom väldigt få som går omkring i 13-rätt tischor...
Är Hawken verkligen från 60-talet? Hur som en haver så har ju flyplanet visat sig vara en succé, t.om såpass att den har tillverkats än till våra dagar. Så en 90-tals Hawk skulle inte jag vilja säga är samma generation och klass som våra 60-tals Sk-60:or.
Vilka andra moderna skolflyplan finns då? Tidigare nämndes något "eurotrainer" som jag aldrig hört talas om annars kan jag bara komma på ryska och kinesiska, å några sådana lär ju aldrig komma på tal...

Sades det inte i FB04-proppen att Sk60-systemet skulle avvecklas?
griffon
Feb 26 2006, 17:21
QUOTE(Maskirovka @ Feb 26 2006, 03:01 )

Är Hawken verkligen från 60-talet?
Det jag kommer ihåg är att de två första exportordrarna kom 1979, men att BAe då inte ville tala om för mig vilka kunderna var.
Och vingen på de nyare är helt annorlunda än den var på den tiden + att de finns att få med mycket avancerad utrustning som simulerad radar o s v. Men de är fortfarande ganska dyra, fast säljs nya ändå.
Spett och slägga
Feb 26 2006, 20:44
Sk60 är ett mkt vackert plan!
om jag fick välja mellan att åka med i ett Jas eller sk60, skulle jag nog välja 60:an.
Därför som passagerare i Jasen kan man nog inte se så mkt framåt, utan mest åt sidorna, och då skulle ja nog bli åksjuk.
Att sitta i en Sk60 är nog (gissar jag) som att sitta i vagnen längst fram i bergodalbanan, och kunna se rakt fram.
Honken
Feb 26 2006, 21:04
Ett plan jag kom att tänka på som kan vara av intresse (kanske) är Sk60`n som de prototypflög de nya Williamsmotorerna med. Måhända inte en fullt så annorlunda målning (minns inte ifall den var annorlunda), dock så är planet klart annorlunda från andra sextior. Bland annat ett stort pitorör på nosen.
tinhead
Feb 26 2006, 23:27
Har för mig att många utländska flygvapen var väldans intresserade av SK-60 på grund av att läraren satt brevid eleven och kunde observera bättre vad eleven gjorde.
Sedan att den gick att nyttja som lätt attack och transport var ytterligare plus i kanten.
Tyvärr är det nog bara österrike som har köpt dom?
Eller SAAB 105Ö som export modellen hette ;)
Darkwand
Feb 27 2006, 03:08
Finns i spaningsversion och kan användas som attackflygplan också. Sk60 med 8 ARAK & 2 AKAN-kapslar ser riktigt häftig ut.
Mmmm, 60C, utrustad med en panorama kamera i nosen, liten med hyffsad bra bildkvalité
Partyman
Apr 10 2006, 16:07
FMV har fått i uppdrag att sälja alla SK 60:
ht
tp://www.fmv.se/WmTemplates/news.aspx?id=1487
Maskirovka
Apr 10 2006, 16:28
QUOTE(Partyman @ Apr 10 2006, 17:07 )

ht
tp://www.fmv.se/WmTemplates/news.aspx?id=1487Innebär det att man ska byta ut SK-60:orna? Skoj.

Vad menar dom med "“power by the hour"?
QUOTE(Maskirovka @ Apr 10 2006, 17:28 )

ht
tp://www.fmv.se/WmTemplates/news.aspx?id=1487Innebär det att man ska byta ut SK-60:orna? Skoj.

Nej. Man skall skall outsourca dem till ett civilt företag och sedan hyra dem timme för timme fram till 2015.
Erik_G
Apr 10 2006, 17:10
QUOTE(Danne @ Apr 10 2006, 17:33 )

Nej. Man skall skall outsourca dem till ett civilt företag och sedan hyra dem timme för timme fram till 2015.
Hmm.. var du ironisk nu eller? Fast det låter alldeles för troligt att det är sant, tyvärr

/E
Undrar vilket stort företag på andra sidan stan som svara på den RFI:n då......... :P
QUOTE(BJK @ Apr 10 2006, 18:49 )

Undrar vilket stort företag på andra sidan stan som svara på den RFI:n då......... :P
Inte skulle väl???
Är Nyge Aero aktuellt för en sådan outsourcing kanske?
QUOTE(Born @ Apr 10 2006, 19:08 )

QUOTE(BJK @ Apr 10 2006, 18:49 )

Inte skulle väl???

Nädå, jag bara gissar lite......
Vore konstigt annars tycker jag.
QUOTE(Danne @ Apr 10 2006, 17:33 )

QUOTE(Maskirovka @ Apr 10 2006, 17:28 )

ht

Rör det sig om samtliga 60 eller bara de som används för flygskolning
Enligt dokumentet som det länkas till (
SK 60 RFI 060407.pdf) så gäller det samtliga SK60. Det skulle även kunna vara aktuellt med en lösning med en eller två andra flygplanstyper, men då vill man att den som tar hem kontraktet även löser problemet med kvarvarande SK60 (dvs försäljning eller skrotning).
Man har ju redan outsource:at (svensk ord?) underhållet och vill nu även bli av med fpl. Är det inte enklare att då köpa in hela utbildningen som en paketlösning på samma sätt som Danmark och Norge gör? Det känns lite som ytterligare ett steg mot nedläggning av flygskolan (det första steget var nedläggningen av F5 - Krigsflygskolan).
Undrar vad som i så fall skulle ske med teknikkontoret för SK60 och liknande funktioner.
Men detta är ju bara en RFI och inte en riktig upphandling.
QUOTE(106 @ Apr 10 2006, 23:25 )

Man har ju redan outsource:at (svensk ord?) underhållet och vill nu även bli av med fpl. Är det inte enklare att då köpa in hela utbildningen som en paketlösning på samma sätt som Danmark och Norge gör?
Enklare kanske, men bättre? Från att outsourca flygplanen till att outsourca flygutbildningen är det ett ganska stort steg. Trots allt så märker nog varken flyglärare eller -elever om flygplanen tillhör FV eller inte. Precis som det inte spelar någon större roll om Volvon man rullar omkring i är kronmärkt eller inhyrd från Hertz.
Skulle man däremot hyra in lärare också så torde det märkas.
QUOTE(106 @ Apr 10 2006, 23:25 )

Enligt dokumentet som det länkas till (
SK 60 RFI 060407.pdf) så gäller det samtliga SK60. Det skulle även kunna vara aktuellt med en lösning med en eller två andra flygplanstyper, men då vill man att den som tar hem kontraktet även löser problemet med kvarvarande SK60 (dvs försäljning eller skrotning).
Ja herregud, skall galenskaperna aldrig ta slut???
Tror ärligt talat inte att idén är så tokig ur ekonomisk synvinkel.
Fåglarna står oanvända långa perioder, flyguttaget är nog inte riktigt vad det borde. Kostnaden för att hålla planen i flygbart skick blir ju lägre/flygtimme om man utnyttjar dom fullt ut.
Försvaret har dåligt med pengar (no shit) och om en civil spelare med nära sammarbete med FM tar hand om allt förutom själva flygningen och FM bara hyr in planen den tiden de verkligen behövs får man en bättre koll på exakt hur mycket det egentligen kostar att utbilda piloterna per flygtimme. De flesta civila företag använder den principen, man satsar på kärnverksamheten och hyr in allt annat för att snabbt och snärtigt få koll på kostnader och dessutom smidigt kunna sparka iväg den inhyrda kompetensen när den inte behövs.
QUOTE(Born @ Apr 11 2006, 06:36 )

De flesta civila företag använder den principen, man satsar på kärnverksamheten och hyr in allt annat för att snabbt och snärtigt få koll på kostnader och dessutom smidigt kunna sparka iväg den inhyrda kompetensen när den inte behövs.
Och hur ofta har det visat sig att det blir dyrare för de civila företagen att outsourca t ex it-avdelningen? Och hur ofta har effekten blivit sämre?
Enligt media har det säkert blivit dyrare och sämre på alla vis. Hur verkligheten ser ut är jag osäker på.
Vinsten man gör är inte direkt ekonomisk alla gånger (jag skrev att man får snabbt och snärtigt KOLL på sina utgifter), däremot binder man inte personal och kapital på samma sätt som att ha dom "under tak" om man hyr folk/kompetens. Alla borde väl veta att det kostar stora summor för storföretag att göra sig av med personal vid övertalighet och dyl.
I mina ögon så har fackföreningsrörelsen och dess husse (ska inte falla in i politik nu) framtvingat detta, på samma sätt som den har gjort företagen rädda för att anställa. Men det är min högst personliga tro och inget jag fått bevisat på något sätt.
Däremot är inte detta samma sak som att säga att det är billigare och bättre att flytta kärnverksamhet utomlands...
Förhoppningsvis kommer detta ändra på sig om vi får ett bättre företagsklimat i framtiden någon gång.
Slut OT.
EDIT, tog bort lite blaj
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.