Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Uniform M/39
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
SweSA
Vart hittar man en sådan?
Tacksam för tips.

Mvh SweSA
The Swede
Dom brukar dyka upp på Tradera med jämna mellanrum annars får man försöka på diverse överskottsförsäljningar.

The Swede pansar2.png
Bolle
Eller oxå kan du ju vända dig till det lokala HV-förrådet! Malajn.gif
När jag gick med i Täby HV ca -92 fick man ut en uniform m/58, de gamla tegelstenskängorna och en sladdrig axelremsväska. Väskan skulle man f.ö. ha sin stridsutrustning i, den ersatte alltså allt vad stridsbälte/sele heter (Sug på den, alla ni som tycker att Stridsväst 2K inte är tillräcklig! dry.gif )!
Bolle=> bong.gif <= Dåvarande Täby HV

Anyways, M/58 borde relativt enkelt gå att styra om till en M/39, det är väl inte mkt mer än bröstfickor som saknas på 58:an. Enligt Google finns info om detta på forumet Skalman.nu, själv är jag dock inte reggad där och kan inte länka.
Sannolikt finns det alltså en hoper M/58 i aktiva och mindre aktiva HV-personers garderober, tveksamt om FM vill ha tillbaka dessa plagg igen. Kan ju vara värt att kolla upp.
/Bolle

Förresten, OT-förtydligande:
Gick med i HV 1992 alltså, även om man skulle kunna tro att det var ett sekel tidigare! banghead.gif
APC-mannen
Hv tillhörande I15/Fo34 fick i alla fall meddelandet om att m/58 utgick helt för c:a 10 år sedan. Vi fick göra vad vi ville med uniformen, jag slängde min.
Troppchefen
QUOTE (Bolle @ Feb 24 2006, 09:02 ) *
Anyways, M/58 borde relativt enkelt gå att styra om till en M/39, det är väl inte mkt mer än bröstfickor som saknas på 58:an. Enligt Google finns info om detta på forumet Skalman.nu, själv är jag dock inte reggad där och kan inte länka.
Sannolikt finns det alltså en hoper M/58 i aktiva och mindre aktiva HV-personers garderober, tveksamt om FM vill ha tillbaka dessa plagg igen. Kan ju vara värt att kolla upp.
/Bolle

Nja riktigt så enkelt är det inte!

M/39 har bröstfickor vilket M/58 saknar
M/39 saknar bakfickor vilket M/58 har
M/39 har raka framfickor med lock medan M/58 har vinklade framfickor med lock
M/39 har axelklaffar medan M/58 har kragspeglar
Även byxorna skiljer bl.a åtsnörningen nertill och ficklock

Kort och gott M/58 är en M/59 i ylletyg (men mycket enklare att få tag på än en M/39)

Men är man bara ute efter en vadmallsuniform är M/58 ett nog så gott val (varmt då man sitter på pass under älgjakten)
Bolle
@ troppchefen:
Tack för detaljinformationen! salute.gif
Bara att sätta bakfickorna på bröstet och vinkla framfickorna så är man ju där, typ... B)
/Bolle
Slugg
Om du vill ha tag på just en m39 så har jag någonstans kontaktinformation till ett gäng som håller på med reenaktment av svenskt andra världskrig. Det de inte vet om hur man fixar m39 uniformer är antagligen inte värt att veta... Om det är intressant för någon så kan jag rota rätt på kontaktinformationen.
(Jag lägger inte ner tid på det om det inte är någon som är intresserad).

Edit: Jag hittade en länk till deras hemsida så jag lägger till den här... Beredskapstider
Fu Kjellberg
Jag fick en M/39 när jag gick med i HV. Tillverkningsår 1944.
Den har dock åkt på tippen för ett par år sedan.

Den var verkligen highspeed. Malajn.gif Not....
Asclepius
QUOTE (Slugg @ Feb 24 2006, 23:28 ) *
Om du vill ha tag på just en m39 så har jag någonstans kontaktinformation till ett gäng som håller på med reenaktment av svenskt andra världskrig. Det de inte vet om hur man fixar m39 uniformer är antagligen inte värt att veta... Om det är intressant för någon så kan jag rota rätt på kontaktinformationen.

Edit: Jag hittade en länk till deras hemsida så jag lägger till den här... Beredskapstider

http://www.beredskapstid.se/index.php?name...le=details&id=2

exakt beskrivning
Yossarian
Överskottsbolaget i Borås hade m/39:or sist jag var där.
Troppchefen
QUOTE (Asclepius @ Feb 25 2006, 12:55 ) *

http://www.beredskapstid.se/index.php?name...le=details&id=2

exakt beskrivning

Rolig sida! Men märk väl att det gäller uniform M/39-58 och inte en M/58, sitter man på en sådan har man lite mer syjunta framför sig ;)

EDIT: Förtydligande av skillnader

För att bringa lite störe klarhet i skillnader mellan uniformerna M/39, M/39-58 och M/58

M/39 är alltså ursprungsuniformen från beredskapsåren (som ersatte M/21...synd på en så fin hatt)
M/39-58 är omsydda M39 vilka länke beskriver
M/58 är en nytillverkad (ja då alltså..)ylleversion av M/59 med samma design

Om vapenrocken har raka ficklock men saknar axelklaffar är det alltså en M/39-58
Lt P
M/39 är alltså ursprungsuniformen från beredskapsåren (som ersatte M/21...synd på en så fin hatt)

I armén ersatte den m/23 och m/23-37 om man skall vara petig, men till den hörde ingen hatt utan lägermössa av snarlig m/ä typ till m/23 och för manskap även en slags båtmössa till m/23-37. Däremot m/10 hade den trekantiga hatten.

/P
Troppchefen
QUOTE (Lt P @ Feb 25 2006, 19:32 ) *

I armén ersatte den m/23 och m/23-37 om man skall vara petig, men till den hörde ingen hatt utan lägermössa av snarlig m/ä typ till m/23 och för manskap även en slags båtmössa till m/23-37. Däremot m/10 hade den trekantiga hatten.

/P

Retirerar fullständigt och får väl skylla på syrebrist till hjärnan. Givetvis är det m/10 jag menade Och nu måste jag passa på att fråga vad som skiljer m/23 och m/10 är det bara mössan och avsaknad av lite färggrannt eller är det mer?

Tacksam för svar
SweSA
Hej.
Tack för alla tips.
Ser ut som det inte är det lättaste att hitta en komplett M/39 uniform.

ÖB säljer M/39-58.
Har kontaktat dom personer ni har tipsat om, men inga träff än.

Mvh SweSA

Edit: Skall ha denna till min samlig, så jag vill ha en orginal och komplett uniform och ingen omsydd M58.
Slugg
Hittade Auktion som kanske intresserar M39 kaptensuniform
SweSA
Har sett den där, dock har jag varit i kontakt med en samlarkolega som har givit mig rådet att inta köpa den.

Mössan, en M/43 med gradoval för M/52 systemet blant annat.

Så detta köp avstår jag ifrån.

Mvh SweSA
Göta Lejon
QUOTE (SweSA @ Feb 26 2006, 16:36 ) *
Har sett den där, dock har jag varit i kontakt med en samlarkolega som har givit mig rådet att inta köpa den.

Mvh SweSA

Här har du en annan auktion på Tradera, utropspris 200: http://VI VILL INTE GE DESSA SIDOR GRATISREKLAM/auction/Militara_Sa...er/aid_25602420
SweSA
Tack för tipset.

Enligt säljaren är jackan av 6 fickors modell.

Fråga: En M/39 jacka har väl 4 fickor, och en M/39-58 har väl 6 fickor, 4 fram och 2 bak, eller har jag fattat detta fel?

Mvh SweSA
The Swede
QUOTE (SweSA @ Mar 8 2006, 22:04 ) *
Tack för tipset.

Fråga: En M/39 jacka har väl 4 fickor, och en M/39-58 har väl 6 fickor, 4 fram och 2 bak, eller har jag fattat detta fel?

Mvh SweSA

Helt rätt, det där är en m/39-58.
Notera även avsaknaden av axelklaffar.

The Swede pansar2.png
Faers
Ska köpa en äkta jacka från 41 wub.gif O ingen satans replika. Blev förälskad i M/39 under övningen dubbeleken då vi figuranter fick bära dessa. Man kände sig som en soldat i dem biggrin.gif

Någon som vet hur katten mössan fick ut och övriga plagg? som kan lägga in el länka bild på hela uniformen?
Axial
QUOTE (Göta Lejon @ Mar 7 2006, 10:52 ) *
QUOTE (SweSA @ Feb 26 2006, 16:36 ) *

Mvh SweSA

Här har du en annan auktion på Tradera, utropspris 200: http://VI VILL INTE GE DESSA SIDOR GRATISREKLAM/auction/Militara_Sa...er/aid_25602420

Tack för tipset.

Mvh SweSA

QUOTE (The Swede @ Mar 8 2006, 22:11 ) *

Tack för tipset.

Mvh SweSA

Helt rätt, det där är en m/39-58.
Notera även avsaknaden av axelklaffar.

The Swede pansar2.png

Byxorna ser ut att vara rena m/58. Rätta mig om jag har fel.
The Swede
Det stämmer nog, ser så ut på benremmarnas infästning.
Trist när folk inte har koll på vad dom säljer, eller ännu värre tror sig ha koll.
SweSA
Att det skall vara så svårt att skaffa en riktig M/39!?
Det borde jo rimligen finnas mängder av dessa.

Tacksam om ni kan tipsa mig om vart jag hittar en som är samlarvärdig.

Mvh SweSA
eskil
QUOTE (SweSA @ Mar 9 2006, 22:47 ) *

De flesta har väl helt enkelt slitits ut, eller sytts om till m/39-58 för att sedan slitas ut.
Hornet
http://VI VILL INTE GE DESSA SIDOR GRATISREKLAM/auction/Militara_Sa...er/aid_25613055
Axial
QUOTE (SweSA @ Mar 9 2006, 22:47 ) *

Tacksam om ni kan tipsa mig om vart jag hittar en som är samlarvärdig.

Mvh SweSA

Dessutom var det på 40-talet kanske svårt att förutse att folk senare skulle vilja samla på en uniform som det då lär ha funnits några hundratusen ex. av ?
C DK012
Blev själv lite förvånad då jag på en vintage-marknad i London såg en ca 60-årig man stå utanför sitt stånd iförd vapenrock m/39. Överskottet börjar sprida sig över världen. (såg även en 20-nånting brittisk popsnubbe med m/59:a och signalistkragspeglar... wub.gif )
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.