Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Regementsmärken
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2, 3, 4
johanp
Kan det stämma att detta är märket för 15:e fördelningen?

Göta Lejon
QUOTE (johanp @ Mar 23 2006, 20:20 ) *

I Nässerts bok "Tilläggstecken, del 1" sägs det vara 6.fördelningssambandsbataljonen.
/G.L.
The Swede
Så, då har jag försökt bringa ordning efter bästa förmåga.
I denna tråd fortsätter vi att diskutera regementsmärken så kan ni ta diskussionen om brigadorganisation i den tråd som skapats i Luckan.

The Swede
BLÅGUL
Göta Lejon
Eftersom det har "städats" så snyggt av BLÅGUL här så lägger jag upp detta märke igen med frågan: vilket förband? Kan det vara en tidig variant för 4.fördelningen (Östra fördelningen) med tanke på den romerska fyran och 'geografin' i märket, någon som vet?

/G.L.
Kn Glock
QUOTE (Göta Lejon @ Mar 23 2006, 21:26 ) *
QUOTE (johanp @ Mar 23 2006, 20:20 ) *

I Nässerts bok "Tilläggstecken, del 1" sägs det vara 6.fördelningssambandsbataljonen.
/G.L.

Detta märke fanns i en rund version för befäl och värnpliktiga på S3 som hade 6.fördelningssambandsbataljonen sedemera omdöpt till 6.fördelningsledningssbataljonen som sitt krigsförband.

Anställt befäl på S3 hade en båge under flaggan på FU90 med texten "Norrlands Signalkår S3". Under bågen satt krigsförbandsmärket (det fanns ett flertal)

Värnpliktiga på S3 hade ett större runt märke med texten "Norrlands Signalkår S3" samt en bild på S3s vapen (renen +krona+blixtar) under större delen av värnpliktitiden.

Under slutövningsskedet byttes de värnpliktigas runda märke S3 märke ut mot krigsförbandsmärket. Värnpliktiga bar alltså inte bågen.

Lite OT men ändå...
106
QUOTE (106 @ Mar 15 2006, 19:30 ) *
QUOTE (johanp @ Mar 15 2006, 17:36 ) *

Har K1 använt detta märke till uniform eller är det nåt av typen "sålt i reg. shop för att värma nåns minneshylla" ?

http://images.tradera.com/474/30195474_1.jpg

Det har använts, bland annat av deras kadetter. Jag antar att det alltså är ett märke för de som tillhörde regementet utan att vara placerade på en viss skvadron, på samma sätt som på K3.

Det går ju inte att ändra inlägget efter en viss tidsperiod så jag får fortsätta med ett nytt inlägg.

Märket syns på ett flertal bilder i UtbR FirKlä och bärs då av en kapten. På vänster axel bärs alltså enbart flagga och det aktuella märket och på höger axel har han bågen "Militärpolis".
Göta Lejon
Vill sprida informationen enligt mitt tidigare inlägg idag i tråden om HV märken
angående nytt märke för Elfsborgsgruppen därför att synpunkter skall vara inne senast 5 april.
/G.L.
johanp
Hur är det med P6's märken, jag har ett med en röd grip och texten P2/Fo 14 och ett med svart grip utan Fo 14 texten. Finns det nån logik bakom detta?
Göta Lejon
@johanp

Har haft liknande funderingar och det enda jag kan komma på är att när P6 lades ner blev P2 traditionsbärare för P6. Detsamma gäller säkert även Fo 14; när P6 gick i graven övertog P2 områdesansvaret för Fo 14. Lägger in några bilder på märken med början på P6 (varianter):

P2's märken kan man sedan se skillnaden i form av ändring från svart till röd grip (traditionsbärare?) samt tilläggstexten Fo14 (områdesansvaret). En annan skillnad som är tydlig är P6-gripen med plymer i kronan. På den tredje varianten har man också lagt till prefixet 'Norra' före Skånska dragonregementet, (återigen traditionsbärande?) säkerligen också efter P6 som hette Norra skånska regementet:

Tillägg/OT; brigaden från P2 bytte namn från PB8 till MekB8 någon gång under 90-talet, märken enligt nedan:

Någon annan som vet mer?
Vysotskij
QUOTE (Göta Lejon @ Mar 26 2006, 16:53 ) *
Eftersom det har "städats" så snyggt av BLÅGUL här så lägger jag upp detta märke igen med frågan: vilket förband? Kan det vara en tidig variant för 4.fördelningen (Östra fördelningen) med tanke på den romerska fyran och 'geografin' i märket, någon som vet?

/G.L.

Så såg det ut när jag läste om det i Arménytt. Borde varit tidigt 90-tal; kan ha varit sent 80-tal.
Göta Lejon
@vysotskij:
Tack för bekräftelsen!
/G.L.
Göta Lejon
Efterlyser info om dessa tre märken, vilket förband, när i tiden etc. All info av intresse!
1) Troligen ett krigsförband, pvbat från någon mekbrigad?

2) Svart-grön båge med text "Beslutsamhet-Djärvhet":

3) Gissar på att detta inte var något förbandsmärke, kanske något föreningsmärke?

/G.L.
johanp
Kan det första tänkas ha samröre med de VU märken/sköldar från I5 som har en örn och ett Strf90 i 3D på sig?

edit: eller är det bara VL på I5 som har såna märken?
simon
Har Mekbrigaderna någonsin haft 4 bataljoner i org? Trodde det var förunnat InfBrig.
Göta Lejon
QUOTE (simon @ May 2 2006, 22:44 ) *
Har Mekbrigaderna någonsin haft 4 bataljoner i org? Trodde det var förunnat InfBrig.

Har ett svagt minne av att så var fallet, 1-3 pbat/mekbat samt pvbat med huvudbeväpning av rb 55 (rbbv 551) och en j-a massa minor, rätta mig gärna om jag har fel. Var ett tag sedan jag höll på med Pbrig/Mekbrig org, SSS 95-96 tror jag det var senast...
/G.L.
91 Karlsson
QUOTE (Göta Lejon @ May 2 2006, 18:46 ) *
Efterlyser info om dessa tre märken, vilket förband, när i tiden etc. All info av intresse!

3) Gissar på att detta inte var något förbandsmärke, kanske något föreningsmärke?

/G.L.

Första märket kommer från 10. mekpvbat, Sörmlandsbrigaden.
// 91:an
Göta Lejon
QUOTE (91 Karlsson @ May 3 2006, 17:07 ) *

'91 Karlsson': många tack ! salute.gif
/G.L.
simon
QUOTE (Göta Lejon @ May 2 2006, 22:57 ) *
QUOTE (simon @ May 2 2006, 22:44 ) *

Har ett svagt minne av att så var fallet, 1-3 pbat/mekbat samt pvbat med huvudbeväpning av rb 55 (rbbv 551) och en j-a massa minor, rätta mig gärna om jag har fel. Var ett tag sedan jag höll på med Pbrig/Mekbrig org, SSS 95-96 tror jag det var senast...
/G.L.

En snabb koll av ytterliggare källor, så instämmer jag. PBrig hade 4 bat., varav en (VU) var Pvbat. ;)
Hans Engström
I ett förslag som aldrig utbildades mot.
PVBat var dock en intressant organisation. Har TOEM (ej fastställt) för den hemma om ni är intresserade?
simon
@Hans

Alltid!

Dum fråga! :P

EDIT: Samma källa jag pratat med tidigare säger att det visst har utbildats mot Pvbat och att han personligen har sett förbandet på plats under utbildning.
tinhead
Lite blandad kompott av märken.

Märks kanske vilken stad jag bor i? saint.gif

(tekniska enheten)

Dom får användas fritt, det finns högupplösta och möjlighet till att få dom med bättre kvalitet (missade att jag hade högt uppställt ISO-tal på kameran då jag fotade av dom. banghead.gif )

Lite andra med FV anknytning

Alexandersson
QUOTE (91 Karlsson @ May 3 2006, 15:07 ) *

/G.L.

Det tredje färglada märket är ett fördelningsmärke. Typ 6:e pansarfördelningen eller något i den stilen. Inte helt säker.
Göta Lejon
QUOTE (Alexandersson @ May 26 2006, 00:38 ) *

/G.L.

Det tredje färglada märket är ett fördelningsmärke. Typ 6:e pansarfördelningen eller något i den stilen. Inte helt säker.

Där ser man, jag trodde som sagt att det inte var något förbandsmärke! Tack för upplysningen!
/G.L.
91 Karlsson
Kan bekräfta att det är ett fördelningsmärke, dock för den 13 fördelningen. Symboliskt framställt för pansarfördelningens fyra pansarbrigader (PB7, PB8, PB9 och PB 26). Färgen på märket visar var någonstans i Sverige som de fyra brigaderna samverkade, alltså i den blågula (svenska) eller gulröda (skånska) terrängen. Bars av fördelningsstaben, 1.pansarstridsledningsplutonen och DUC/yoff mellan åren 1985 till 1995. Så de så!!!
//91:an
johanp
Stämmer det att detta är alla regementsmärken som funnits?

Armén:
A 1,3,4,7,8,9
AF 1,2
I 1,2,3,4,5,11,12,13,14,15,16,17,19,20,21,22
Ing 1,2,3
K 1,3,4
Lv 2,3,4,5,6,7
P 2,4,5,6,7,10,18
S 1,2,3
T 1,2,3,4

Marinen:
1.UbåtsFlj
2.YtstridsFlj
3.YtstridsFlj
4.MinkrigsFlj
Amf 1,4
Ka 1,2,3,4,5

Flygvapnet:
F 1,4,5,6,7,10,13,15,16,17,18,21
HkpFlj
Krook
QUOTE (johanp @ May 30 2006, 17:21 ) *
Stämmer det att detta är alla regementsmärken som funnits?

Armén:
A 1,3,4,7,8,9
AF 1,2
I 1,2,3,4,5,11,12,13,14,15,16,17,19,20,21,22
Ing 1,2,3
K 1,3,4
Lv 2,3,4,5,6,7
P 2,4,5,6,7,10,18
S 1,2,3
T 1,2,3,4

Marinen:
1.UbåtsFlj
2.YtstridsFlj
3.YtstridsFlj
4.MinkrigsFlj
Amf 1,4
Ka 1,2,3,4,5

Flygvapnet:
F 1,4,5,6,7,10,13,15,16,17,18,21
HkpFlj

Nej, det har funnits fler förband som har haft egna märken.
Marinens och FV:s flottiljer har väl aldrig haft regementsmärken? dry.gif
Dessutom har det funnits tillhörighetstecken för bataljoner, exempelvis Svea HKP-bat, Norrlands Signalbataljon, mfl.

/Krook
Vargas
Här är iaf salig 2.Ytstridsflottiljens vapen i OD/svart version för fältuniform som jag lyckats förvärva genom kontakter.

johanp
QUOTE (Krook @ May 30 2006, 18:03 ) *
Nej, det har funnits fler förband som har haft egna märken.
Marinens och FV:s flottiljer har väl aldrig haft regementsmärken? dry.gif
Dessutom har det funnits tillhörighetstecken för bataljoner, exempelvis Svea HKP-bat, Norrlands Signalbataljon, mfl.

/Krook

Kanske ska förtydliga mig lite, finns det fler förband typ Arméns regementen, flottans eller Flygvapnets flottiljer som har haft egna tygmärken på fältuniform?
Krook
A6, P1, F11, F12, F14 torde ha haft. Nedläggningarna av dessa förband var så pass sena att förbandstecken för FU rimligtvis borde ha hunnit införskaffas.
Det gällde "GRO-förbanden". Till det tillkommer "KRI/KRO-förbanden" varav en del hade/har förbandstecken samt skolor och centra med egna tecken.

/Krook
Göta Lejon
QUOTE (Krook @ May 30 2006, 20:06 ) *
A6, P1, F11, F12, F14 torde ha haft. Nedläggningarna av dessa förband var så pass sena att förbandstecken för FU rimligtvis borde ha hunnit införskaffas.
Det gällde "GRO-förbanden". Till det tillkommer "KRI/KRO-förbanden" varav en del hade/har förbandstecken samt skolor och centra med egna tecken.

/Krook

Tilläggs-/förbandstecken infördes fr.o.m 1981. Alltså fanns det för A6 och F14 men inte för P1, F11, F12 då dessa förband lades ner 1980...'rimligtvis'.

QUOTE (johanp @ May 30 2006, 19:13 ) *
Kanske ska förtydliga mig lite, finns det fler förband typ Arméns regementen, flottans eller Flygvapnets flottiljer som har haft egna tygmärken på fältuniform?

Nog fanns det fler förband med egna förbandstecken. Här har du ett exempel från Flottan, 5.minkrigsavdelningen:

/G.L.

Edit, A6 förbandstecken:
Krook
QUOTE (Göta Lejon @ May 30 2006, 20:48 ) *
Tilläggs-/förbandstecken infördes fr.o.m 1981. Alltså fanns det för A6 och F14 men inte för P1, F11, F12 då dessa förband lades ner 1980...'rimligtvis'.

Aaahh, kunskap. biggrin.gif
Min hjärna suger åt sig. Jag var osäker på årtalet och chansade och skrev därför "torde".
Tack för det.

/Krook
Rickard N
Var utbildades det mot pvbat, och när? VU var inte operativ 97 i Strängnäs iaf.
Hans Engström
Enligt de orgtablåer jag såg (och inte kan hitta) så var det 122/90 brigaderna som skulle ha en PVBat. PVBat verkade vara en ett hopkok av avlagd utrustning. Om jag inte helt missminner mig bestod de av stabs/grk komp, ett kompani pvrbbv, ett kompani med Rb55 på Bv206, och ett med Rb56 på Bv206, samt ett pionjärkompani.
Göta Lejon
QUOTE (Hans Engström @ May 31 2006, 00:59 ) *
Enligt de orgtablåer jag såg (och inte kan hitta) så var det 122/90 brigaderna som skulle ha en PVBat. PVBat verkade vara en ett hopkok av avlagd utrustning. Om jag inte helt missminner mig bestod de av stabs/grk komp, ett kompani pvrbbv, ett kompani med Rb55 på Bv206, och ett med Rb56 på Bv206, samt ett pionjärkompani.

Lite OT i denna tråd men i Skövde 1995 var det pvrbbv 551 som gällde för PB/MekB9, en vagn med många brister men dock splitterskyddad. Verkar underligt med tupperware-vagnar i en p/mekb men det kanske skilde från brigad till brigad. Ej tillräckligt antal 551-vagnar?
Pvrbbv 551
Hans Engström
Defnitivt brist på dessa vagnar. PBrig/MekBrig hade ju endast ett kompani av dessa vagnar var (och de var ett bra tag brigadens enda vapensystem med mörkersikten!) vardera (ej I19s brigad). Ett ofantligt kasst system skapat av brist på pengar. Det från början föreslagna Pvrbbbv 551 (och även Lvrbbbv 701) systmene var extremt mycket mer slagkraftiga, men i stället blec det dessa undermotoriserade system.

Nu åter märken. Man bör betänka att märken för kriorg mest är ett kuriosom. Bägge krigsförband jag tilhörde efter GUBat hade som en del av stående order att inga märken som helst skulle bäras på fältuniform.
johanp
QUOTE (Göta Lejon @ Mar 21 2006, 17:34 ) *
Här är två varianter från Östra (4.) fördelningen, tror den mindre är av senare datum då den följer den nya inriktningen om mer fältmässiga tilläggstecken till FU90:

/G.L.

Nån som vet vilka vpl som kan tänkas ha burit detta märke? Anledningen att jag frågar är att jag sett det på helt fel klädesplagg på en relativt nymuckad(max 5år sen) person som även bar någon form av medalj från TolkS men bestämt hävdade att han inte gjort vpl där, mer fick jag inte ut...
Bob
QUOTE (johanp @ Jun 8 2006, 00:36 ) *
QUOTE (Göta Lejon @ Mar 21 2006, 17:34 ) *

Här är två varianter från Östra (4.) fördelningen, tror den mindre är av senare datum då den följer den nya inriktningen om mer fältmässiga tilläggstecken till FU90:

/G.L.

Nån som vet vilka vpl som kan tänkas ha burit detta märke? Anledningen att jag frågar är att jag sett det på helt fel klädesplagg på en relativt nymuckad(max 5år sen) person som även bar någon form av medalj från TolkS men bestämt hävdade att han inte gjort vpl där, mer fick jag inte ut...

Undass i 4. fördelningsstaben? Utb på UndsäkC
106
QUOTE (johanp @ Jun 8 2006, 00:36 ) *
Anledningen att jag frågar är att jag sett det på helt fel klädesplagg på en relativt nymuckad(max 5år sen) person som även bar någon form av medalj från TolkS men bestämt hävdade att han inte gjort vpl där, mer fick jag inte ut...

Vad var det för medalj? Vilket klädesplagg?
Annars låter Bob:s förklaring vettig. Lades inte fördelningarna ner typ 2000, när man bildade 1.mekdiv?
johanp
Det var på en studentoverall...

Enligt honom hade han fått medaljen efter att ha arbetat med undsäk eller tolks tillfälligt - dvs det tolkar jag som att hans befattning inte var där.
Kn Glock
hmm ph34r.gif

någe eget hittepå??
Göta Lejon
Försöker identifiera detta märke och vilket regemente det kan kopplas till, någon som besitter info:

Form + färger (blå/vit) leder mina tankar till I4 i Linköping, någon som kan bekräfta?
/G.L.
Brigadgeneralen
Är det ens svenskt?
Krook
Var inte 61. Beredskapskompaniet det som skulle till Namibia (NA01)?

/Krook
Göta Lejon
QUOTE (Brigadgeneralen @ Jul 13 2006, 23:37 ) *
Är det ens svenskt?

Vilka andra länder använder "berkomp" som förkortning för beredskapskompani? Har du något bättre förslag? Inte...??

QUOTE (Krook @ Jul 13 2006, 23:42 ) *

/Krook

O.k...har ett svagt minne av att det var det det som blev 'stoppat/icke-godkänt' pga de ngt frostiga förbindelserna Sverige-SA? Har du mer info, årtal, koppling till något förband/regemente?
/G.L.
Krook
QUOTE (Göta Lejon @ Jul 16 2006, 01:24 ) *
QUOTE (Krook @ Jul 13 2006, 23:42 ) *

/Krook

O.k...har ett svagt minne av att det var det det som blev 'stoppat/icke-godkänt' pga de ngt frostiga förbindelserna Sverige-SA? Har du mer info, årtal, koppling till något förband/regemente?
/G.L.

Jag ska kolla med folk som var med. Ber att få återkomma.

/Krook
Krook
Nu har jag kollat upp med expertis, nämligen Fanjunkar´n.
De som skulle till Namibia (NA01) hette Berbat 63.

Så då är vi tillbaka på ruta 1 avseende 61.Berkomp.

/Krook
Fanjunkar´n
QUOTE (Göta Lejon @ Jun 9 2006, 19:51 ) *
Försöker identifiera detta märke och vilket regemente det kan kopplas till, någon som besitter info:

Form + färger (blå/vit) leder mina tankar till I4 i Linköping, någon som kan bekräfta?
/G.L.

Hv beredskapskompani i gamla Fo61 (Västerbotten)? I vart fall så tror jag bestämt att det handlar om ett Hv-förband.

61.Insatskompaniledningen?
Axial
Om jag ska våga mig på en kvalificerad gissning så är det inte ett hv-märke, därför att:
1) Hemvärnets insatsplutoner kallades inledningsvis för beredskapsplutoner men när man väl kommit så långt i organisationen att man började med kompanier så hade plutonerna redan bytt till "insatspluton"
2) det enda av ett insatskompani som egentligen existerar i grundläget är väl kompanistaben? Kompaniet sätts, rent formellt, upp efter särskilt beslut. Då vorde det väl lite missvisande att ge kompaniledningen ett märke för ett kompani som "inte finns" (nu bortser jag från att det de facto övas väldigt mycket inom ramen för insatskompanierna)

Vad det faktiskt är har jag ingen aning om men jag gissar vilt på nåt fristående Fo-förband.

EDIT: numreringen.
vuono
Då jag själv har burit detta märke hoppas jag kunna avsluta spekulerandet. 61.berkomp tillhörde MKO, kom ursprungligen från SK/KA 1 där det benämndes 25.berkomp. Kompaniet var ett fristående (leddes av C MKO) hemvärnsförband bestående av i huvudsak extra HV-män och användes i samband med skarpa incidenter. Förbandet deltog i ett antal ubåtsjakter. Kompaniet var från start tgbbilsburet i sin helhet, långt innan HV började att prata om insats och att ärva IB 77-utrustning för att platsa i det moderna försvaret biggrin.gif. Efter stormaktens sammanbrott och minkdebatter mm var förbandet på väg att avvecklas men överlevde i form av 16.skghvkomp inom Roslagsbat, har därefter betecknats 47.skgkomp och går nu över till att vara 1.Hvkomp i den nya Södertörnsbat.
Göta Lejon
Tack till alla som engagerat sig och kommit med tips.
QUOTE (vuono @ Jul 24 2006, 19:20 ) *
Då jag själv har burit detta märke hoppas jag kunna avsluta spekulerandet. 61.berkomp tillhörde MKO, kom ursprungligen från SK/KA 1 där det benämndes 25.berkomp. Kompaniet var ett fristående (leddes av C MKO) hemvärnsförband bestående av i huvudsak extra HV-män och användes i samband med skarpa incidenter. Förbandet deltog i ett antal ubåtsjakter. Kompaniet var från start tgbbilsburet i sin helhet, långt innan HV började att prata om insats och att ärva IB 77-utrustning för att platsa i det moderna försvaret biggrin.gif. Efter stormaktens sammanbrott och minkdebatter mm var förbandet på väg att avvecklas men överlevde i form av 16.skghvkomp inom Roslagsbat, har därefter betecknats 47.skgkomp och går nu över till att vara 1.Hvkomp i den nya Södertörnsbat.

Tackar speciellt för denna detaljerade redogörelse! En liten följdfråga; bars denna båge som ett komplement tillsammans med annat tilläggsmärke, t.ex. SK/KA1 eller KA1 eller MKO?
/G.L.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.