Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Regementsmärken
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2, 3, 4
SteveO
m/87K har funnits med i Kosovo rätt länge vad jag vet, brukar hänga ett rejält gäng på HF
Göta Lejon
QUOTE (SteveO @ Dec 19 2006, 19:11 ) *
m/87K har funnits med i Kosovo rätt länge vad jag vet, brukar hänga ett rejält gäng på HF
O.k, vilken bakgrundsfärg är det på SWEDEN-märket på dessa uniformer? Beige eller kanske den grå varianten?
106
QUOTE (Göta Lejon @ Dec 19 2006, 19:07 ) *
Den beiga varianten har nog aldrig utgått, den är väl framtagen till m/61 och m/87K? Den är nog ganska sällsynt, inte många som får ut/tar ut denna uniform längre, efterfrågan på beiga märket har nog varit låg tills nu, när m/90 i ökencamo gjort sin debut.

På de m/87 K som är med i UniR FM 2003 ser det ut som det vanliga SWEDEN-märket fast med grå bakgrund. Det jag tänker på är det som användes på uniformerna för kanske 30 år sedan. Det hade inte den där kantsömmen som dagens märken utan påminde mer om kragspeglarna, dvs de kom på rulle med invävda markeringar för var man skulle klippa/vika.
eller

edit: satvffle
Göta Lejon
QUOTE (106 @ Dec 19 2006, 19:32 ) *
QUOTE (Göta Lejon @ Dec 19 2006, 19:07 ) *

Den beiga varianten har nog aldrig utgått, den är väl framtagen till m/61 och m/87K? Den är nog ganska sällsynt, inte många som får ut/tar ut denna uniform längre, efterfrågan på beiga märket har nog varit låg tills nu, när m/90 i ökencamo gjort sin debut.

På de m/87 K som är med i UniR FM 2003 ser det ut som det vanliga SWEDEN-märket fast med grå bakgrund. Det jag tänker på är det som använder på uniformerna för kanske 30 år sedan. Det hade inte den där kantsömmen som dagens märken utan påminde mer om kragspeglarna, dvs de kom på rulle med invävda markeringar för var man skulle klippa.
I Uni A 1977 omnämns nationsmärket med texten SVERIGE (på stålgrå bakgrund). I UniR A 1987 står det SWEDEN på märket. Antingen försvann din visade variant redan innan 1977 eller under perioden 1977-87. Närmare än så kommer inte jag...någon annan?
106
QUOTE (Göta Lejon @ Dec 19 2006, 19:47 ) *
I Uni A 1977 omnämns nationsmärket med texten SVERIGE (på stålgrå bakgrund). I UniR A 1987 står det SWEDEN på märket. Antingen försvann din visade variant redan innan 1977 eller under perioden 1977-87. Närmare än så kommer inte jag...någon annan?

Är det i UniR A 1987 det nuvarande märket eller en äldre variant av det?
Göta Lejon
QUOTE (106 @ Dec 19 2006, 20:58 ) *
QUOTE (Göta Lejon @ Dec 19 2006, 19:47 ) *

Är det i UniR A 1987 det nuvarande märket eller en äldre variant av det?
Ser ut som det nuvarande men med en svart bård (har själv sett denna svarta-bård-variant). Tecknade bilder i detta reglemente, inga foton som i senare upplagor:
The Swede
Det är det nuvarande, eller en teckning av det iallafall.
På omslaget till "Utlandsstyrkan i fredens tjänst" står följande om nationsmärket:
Märket till vänster (bild) kallas förbandstecken för Utlandsstyrkan och bärs på vänster överärm av all personal, under den tid man tjänstgör i Utlandsstyrkan.
Uniformer och huvudbonader har växlat men de tre kronorna på ärmen har följt Utlandsstyrkan under åren.
Inledningsvis, när den första FN-bataljonen åkte till Suez, var det tvådelat och kallades nationalitetsmärke; översta delen innehöll ordet SWEDEN och den nedre delen lilla riksvapnets tre kronor. Snart producerades ett nytt märke där nationsnamnet och de tre kronorna var en enhet.
Under en period stavades nationsnamnet på svenska men det märke som används 2006 har åter namnet på engelska. Förbandstecken för Utlandsstyrkan förekommer i varianter med olika bakgrundsfärg, beroende på vilken uniform det används till.

Vad gäller det beige märket är det utgånget, till m/87K används det gråsvarta märket.

EDIT:
En bild på min samling:

Notera märket där skölden är felgjord.

The Swede pansar2.png
Fästningstrollet
Någon som vet vilka det var som bar "Pergite" märket på K3, var det knutet till något speciellt?
Jag såg flera som hade det och de tillhörde inte samma skvadron eller enhet.
pjäsmannen
QUOTE (KA2 @ Dec 17 2006, 23:29 ) *
Eftersom det verkar som att det inte längre bara är regementsmärke så tänkte jag fråga lite.
På kanonerna och vattnet ser det ut som ett KA märke, stämmer det?
Om det var så, var och vilka bar detta?

Detta märke tillhör Hemvärns förband! har samma märke i min sammling och har frågat en insatt snubbe just om detta märke
Göta Lejon
QUOTE (pjäsmannen @ Jan 5 2007, 18:40 ) *
Detta märke tillhör Hemvärns förband! har samma märke i min sammling och har frågat en insatt snubbe just om detta märke
Citerar mig själv från sidan 5 i denna tråd:
"Märket bars av personal vid f.d. Stockholms kustartilleriförsvar, SK. Alltså inget märke direkt relaterat till KA1. Vet dock ej om KAB2 hade något eget märke."
För att förtydliga, se klickbar bild:

Märket är Stockholms kustartilleriförsvar. Däremot vet jag inte mycket om hur organisationen såg ut men det var säkert ett härligt hopplock t.ex. av diverse fasta KA-förband (säkert även en del rörligt), lokalförsvarsförband samt hemvärn. Så visst, det har säkert funnits en och annan insatt hemvärnssnubbe som burit detta märke.
/G.L.

Edit: Om SK: "Stockholms kustartilleriförsvar, SK, tidigare marin myndighet uppsatt 1942 för mobilisering och ledning av kustartilleriförbanden i Stockholms skärgårdar. Stab grupperad i Ingenjörkasern på Vaxön. År 1990 slås SK ihop med Örlogsbas Ost och blir Marinkommando Ost med ledning i huvudsak grupperad på Muskö."
Exempel på förband inom SK: spärrbataljoner (fasta/rörliga batterier, minspärrto, m.m.), ka-bataljon 12/80 , KAB1-3 (spärrbat, kj, förband ur armén bl.a. cykelskyttebataljoner, fördingkomp, fouhkomp, värnkompanier, skgbataljoner ur HV)
johanp
Ytterligare två fördelningsmärken?

Göta Lejon
QUOTE (johanp @ Jan 7 2007, 13:59 ) *
Ytterligare två fördelningsmärken
Gratulerar om du fått tag på dessa två lite ovanligare märken, som är svåra att få grepp på idag. Det övre är för f.d. Västra fördelningen, med stab i Skövde. Det undre är f.d. 1.fördelningen med stab i Kristianstad, märket användes under 80-talet. (Källa: Nässerts Tilläggstecken)
Skoog
Jag såg precis Elfborgsgruppens nya förbandstecken på Tradera och började fundera på vad man egentligen får och bör göra med märken man får ut. Om jag skulle få ett nytt märke av den ena eller andra sorten, kan jag bara gå och sälja det då? Det låter ju knappast rätt, eller är märkena "gåvor" från FM?
Göta Lejon
Hmmm...börjar IAS förbereda sig för ökentjänstgöring vissel.gif :
Göta Lejon
O.k, lite grann kopplat till denna tråd (S1 blir LedR), här kommer TrängR nya tilläggstecken:

Intressant att se om S1/LedR varit lika snabba att ta fram nytt tilläggstecken till FU 90...?! (all personal på TrängR, anställda som vpl bär redan det nya märket)!
johanp
Det var ju tufft, men jag undrar allt hur den som tog fram det resonerade... Tänker framförallt på svärdet i sig och även delvis på likheten med Försvarsmaktens tecken... Det känns kort sagt fel i förhållande till aktiviteten på TrängR. Imponerade att det redan är antaget dock.
Hedin
QUOTE (johanp @ Jan 20 2007, 12:07 ) *
Det var ju tufft, men jag undrar allt hur den som tog fram det resonerade... Tänker framförallt på svärdet i sig och även delvis på likheten med Försvarsmaktens tecken... Det känns kort sagt fel i förhållande till aktiviteten på TrängR. Imponerade att det redan är antaget dock.

Jag citerar TrängRs hemdisa:
Utökade uppgifter och nytt namn
Regementet har varit ett arméförband som utbildat underhållsbataljoner med uppgift att understödja arméns förband. Från 2007-01-01 har uppgifterna utökats; nu skall regementet utbilda logistikbataljoner som, förutom att understödja armén, även skall kunna understödja marinen och flygvapnet. De förändrade uppgifterna markeras genom att regementet byter namn från Göta trängregemente till Trängregementet.

Min teor till likheten med Försvarsmaktens vapen, med svärdet genom skölden, är att de vill illustrera att TrängR inte bara är att Arméförband utan ska understödja hela försvarsmakten. Jämför gärna med SyddCs vapen eller FomusCs. Bara spekulationer dock men det verkar rimligt.
Göta Lejon
Hörde iofs av en person anställd på TrängR som nämnde att märket inte var fastställt ännu (HKV/Protokollet).
pjäsmannen
QUOTE (Skoog @ Jan 10 2007, 21:24 ) *
Jag såg precis Elfborgsgruppens nya förbandstecken på Tradera och började fundera på vad man egentligen får och bör göra med märken man får ut. Om jag skulle få ett nytt märke av den ena eller andra sorten, kan jag bara gå och sälja det då? Det låter ju knappast rätt, eller är märkena "gåvor" från FM?

Kan bara säga så här! Att alla förbandsmärken som finns ute på förbanden är sk krigsmatriel OCH får inte säljas pga det. Men om man har märken från ett förband som inte finns mer så är det ok men inte annars
106
QUOTE (pjäsmannen @ Jan 24 2007, 21:42 ) *
Kan bara säga så här! Att alla förbandsmärken som finns ute på förbanden är sk krigsmatriel OCH får inte säljas pga det. Men om man har märken från ett förband som inte finns mer så är det ok men inte annars

I krig trodde jag att man skulle sprätta bort märken. Hur som helst går det bra att köpa många förbandsmärken på personalbutiken (motsvarande). Att det vanliga förbandsmärken skulle vara krigsmateriel och omfattas av något förbud om handel låter väldigt otroligt, så det vill jag nog veta en riktigt bra källa på innan jag tror på det.
pjäsmannen
QUOTE (106 @ Jan 24 2007, 23:11 ) *

I krig trodde jag att man skulle sprätta bort märken. Hur som helst går det bra att köpa många förbandsmärken på personalbutiken (motsvarande). Att det vanliga förbandsmärken skulle vara krigsmateriel och omfattas av något förbud om handel låter väldigt otroligt, så det vill jag nog veta en riktigt bra källa på innan jag tror på det.

Det är bara att tänka på! Om ett förband är ej nerlagt så är allt som finns innanför förbandets område krigsmatriel! Jag har fått på näsan för jag skulle sälja ett märka och fick ett email från en kille som varnade mig om det.MEN jag tror att polisen och försvaret har annat försig än att jaga snubbar som vill käna några kr på ett märke
Fästningstrollet
QUOTE (pjäsmannen @ Jan 25 2007, 20:32 ) *

Det är bara att tänka på! Om ett förband är ej nerlagt så är allt som finns innanför förbandets område krigsmatriel! Jag har fått på näsan för jag skulle sälja ett märka och fick ett email från en kille som varnade mig om det.MEN jag tror att polisen och försvaret har annat försig än att jaga snubbar som vill käna några kr på ett märke

Man får ju ta med sig förbandsmärken hem vid muck, och jag kan inte minnas att någon sa att man inte fick sälja dem.
The Swede
QUOTE (pjäsmannen @ Jan 25 2007, 20:32 ) *

Nej, allt som finns innanför grindarna är INTE krigsmateriel.

Om vi håller oss till tygmärken så är det t ex skillnad på de märken man bär vid tjänstgöring/värnplikt vid ett förband och de märken ens krigsförband eventuellt bär.
Utbildningslinjetecken t ex är något som bärs av värnpliktig personal under grundutbildning men som inte tillhör krigsförbandet.

Ska vi bredda våra vyer så är 9mm övningsvapen p-skott INTE krigsmateriel, inte heller övningshandgranat 7 eller blind sprängdeg.

Många gånger får soldaten behålla de tygmärken och den basker man burit under grundutbildningen.
Soldaten får dock inte skriva på något slutanvändarintyg vilket innebär att han kan göra precis vad han vill med sakerna efter muck.

Bara för att någon försökt påverka dig via e-mail om att det skulle vara förbjudet behöver det inte vara sant.
Ungefär som när vissa befäl försöker påstå att det inte är tillåtet att fotografera insidan av en strv 122 och sen publicera på nätet.

The Swede pansar2.png
Göta Lejon
QUOTE (Skoog @ Jan 10 2007, 21:24 ) *

Kan lugna dig med att det är inte så...vad skulle ett tygmärke fylla för funktion i kriorg? Tygmärken av idag, ute på förbanden (utbildnings- såväl som krigsförband), är förbrukningsmateriel. Dessa köpes in lokalt av förbanden direkt från diverse civila firmor, t.ex. Backhausen. Att de ej skulle få säljas finns inget sagt annat än från den/de som tillhandahåller märket vid förbanden. Kan däremot tycka att det kanske är lite väl snabbt att lägga ut ett till försäljning som kanske inte ens all personal vid förbandet hunnit få ut ännu.
Dr. T-68
Det är väl som att köpa en ny bilmodell eller lägenhet. Man kan köpa på spekulation. Köpa billigt på förbandet och sälja dyrare på tradera. Finns det pengar att tjäna finns det folk som kan tänka sig att sälja. De finns två läger som blir glada, de som samlar på märken och inte har kontakter och de som har märken att sälja.
TEN
Någon som vet vilka övriga KA-brigader och Spärrbataljoner som hade egna märken.
Bråviken hade eget, fanns det fler?
Göta Lejon
QUOTE (TEN @ Jun 12 2007, 09:11 ) *
Någon som vet vilka övriga KA-brigader och Spärrbataljoner som hade egna märken.
Bråviken hade eget, fanns det fler?

Har några "krigsförbandsmärken" enligt bilderna men har inte koll på vad alla står för.
Tror jag kan koppla dessa till KA1: 2.ka-bat (12/80) var tillsammans med 1.ka-bat KA1s utb.ansvar om jag inte minns fel. Märket längst till höger har jag dock ingen aning om, kanske en spärrbat?

Dessa "kopplar" jag till KA2 utb.ansvar: fr.v. 3.ka-bat (12/80), 1.tkrbbatt (lastbilsburet rb15-batteri). Karlskrona-gruppen vet jag inte vad det var för något, ett hopplock av fasta ka-förband, minspärrtroppar och fast artilleri? Vet inte heller om detta märke var något officiellt fastställt att bäras på uniform.

Detta bör ha varit KA3 utbildningsansvar, Slitebataljonen.

Sen tror jag att detta emblem (som på bilden återfinns på en fana upphängd inne i Femörefort, Oxelösund) har funnits som tilläggstecken för krigsförbandet, som i sin tur tydligen ingick i SK om man studerar fanan noga.

Hoppas detta hjälpte dig något!
/G.L
TEN
Tackar, Ovärderligt!

BTW Den sista är Spärrbataljon Bråvikens symbol.
samlaren
Hej!
Kolla in min samling http://hem.bredband.net/thomsw/ lite gammal sida, ny uppdatering kommer i höst...

Har tänkt göra ett referensverk.

Skicka bilder/märken och info till mig så jag kan börja skriva...
Jag kan också hjälpa till att identifiera dina märken!

mvh
Thomas
samlaren
Någon som vet vad detta är?

http://spca.egetforum.se/forum/album_page.php?pic_id=85

Står Rudolf Ludvig högst upp. Och primus ad iaculandium längst ned.
Thess Vita
Märket till min avatarbild fick jag av stabschefen på MHS-K, som varit stf regementschef för just I13, under den tid jag gjorde min GSU där.

Köpte f.ö. ett extra för 600:- på Tradera *huuu*
os frontale
Nytt för i år.

23:e komp.
QUOTE (samlaren @ May 10 2008, 10:37 ) *
Någon som vet vad detta är?

http://spca.egetforum.se/forum/album_page.php?pic_id=85

Står Rudolf Ludvig högst upp. Och primus ad iaculandium längst ned.

Trodde det var en lätt nöt att knäcka genom att tyda latinet och via innebörden forska vidare. Tji fick man för det!
Jag redovisar vad jag kom fram till. Det bör betyda något i stil med.....Först till skott.(kast) Och vart leder det?......lägger ner.
Är det förresten vanligt att man använder W istället för V på svenska märken?

Primus:Första
Ad:inpå, intill, på, till, tills
Iaculator: a thrower, javelin man, spear thrower
Iaculum: dart,javelin, short spear
Iaculandium:?
eskil
QUOTE (23:e komp. @ May 10 2008, 18:08 ) *
Är det förresten vanligt att man använder W istället för V på svenska märken?

Om det är första bokstaven i ett namn som härstammar från stormaktstiden, ja.

På den tiden så annamade vi den tyska fonetiken och använde W för att beteckna v-ljudet i stället för V som lätt blev ett f-ljud i stället (som i tyskans Vogel)
Krook
Jag jagar tilläggstecknet för 21.MiloStabsbataljon (ibland 21.Stabsbat)!
Om någon har koll på utseendet så vore det ju fint med en beskrivning här och ännu hellre en bild.
Jag har för mig att den påminde om I5:s och MiloSbbataljonen NN:s tecken med en flygande fågel över bergen men med annan färgsättning.

/K
Hawke
När jag muckade från lumpen (för en massa år sen), så tog jag med mig alla märken hem, sydde fast dom på en persedelpåse som jag ärligt köpt.
Tyvärr så var det någon annan som också gillade min väska, för den stals i ett bilinbrott för några år sen.

Min fråga till er är: Finns det någonstans där man kan köpa förbandsmärken mm?
Dessvärre så finns inte dom förbanden kvar längre, (Lv7, Lapplandsbrigaden) sen hade jag en "båge" där det stod stridssjukvård, hörde prat om att den bågen slutat tillverkas redan när jag gjorde lumpen.

Men är det någon som vet nåt om dom märkena, så skulle jag vara riktigt tacksam för lite tips.
Forsberg
Jag undrar om någon känner till märket för 2. Bat (VL) vid Fältjägarbrigaden?
Jag tillhörde nämligen bataljonen ett kortare svep innan brigaden lades ner, och det hade ju varit kul att åtminstone se det...
carljohanh
QUOTE (Forsberg @ Jun 24 2008, 14:49 ) *
Jag tillhörde nämligen bataljonen ett kortare svep innan brigaden lades ner, och det hade ju varit kul att åtminstone se det...

Kanske den är med här?
Brigadgeneralen
Trevlig och användbar länk som många säkert kan hjälpas åt med att bygga ut...
Intressant på samma sätt som medalj.nu på sitt sätt...

Rangern.gif FN1.gif
carljohanh
QUOTE (Brigadgeneralen @ Jun 24 2008, 17:29 ) *
Trevlig och användbar länk som många säkert kan hjälpas åt med att bygga ut...
Intressant på samma sätt som medalj.nu på sitt sätt...

Rangern.gif FN1.gif

Bara för att klargöra är det ej jag som står bakom länken, hittade den av en slump. Men du har rätt, det är en bra sida smile.gif
Forsberg
Tyvärr är märket inte med på uniformsdetaljer.com, däremot 1., 3. och 4. bataljon och QL "norgemärke", vilket var första skyttekomp i bataljonen.
Någon annan som har nys på märket? 2.Bat på Fältjägarbrig alltså...
carljohanh
QUOTE (Forsberg @ Jun 24 2008, 22:06 ) *
Tyvärr är märket inte med på uniformsdetaljer.com, däremot 1., 3. och 4. bataljon och QL "norgemärke", vilket var första skyttekomp i bataljonen.
Någon annan som har nys på märket? 2.Bat på Fältjägarbrig alltså...

om du har ngt befäl att hänvisa till vore det lättare.
Sleipnir
3. bataljons märke tillkom till VÖNN 93. 2. bataljon hade då inget bataljons märke vad jag minns (överlag var det ovanligt så med märken till krigsförbanden). Mördargrisarnas märke som visas på webbsidan tillhörde (om minnet inte sviker helt) 3. pluton 1. nskomp på 2. bataljon helt inofficiellt. Dåvarande befälssläge om ngn är intresserad tas via PM. De flesta andra märken verkar ha tillkommit under senare delen av 90talet. 2. bataljon bör ha utbildats igen ca 1997-8?
loffe.h
QUOTE (Forsberg @ Jun 24 2008, 14:49 ) *

Skicka ett mail till mig så skickar jag en bild på märket!
Jag saknar märket men har en bild....

info@uniformsdetaljer.com

Visit My Website
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.