QUOTE (pjäsmannen @ Jan 5 2007, 18:40 )

Detta märke tillhör Hemvärns förband! har samma märke i min sammling och har frågat en insatt snubbe just om detta märke
Citerar mig själv från sidan 5 i denna tråd:
"Märket bars av personal vid f.d. Stockholms kustartilleriförsvar, SK. Alltså inget märke direkt relaterat till KA1. Vet dock ej om KAB2 hade något eget märke."För att förtydliga, se klickbar bild:

Märket
är Stockholms kustartilleriförsvar. Däremot vet jag inte mycket om hur organisationen såg ut men det var säkert ett härligt hopplock t.ex. av diverse fasta KA-förband (säkert även en del rörligt), lokalförsvarsförband samt hemvärn. Så visst, det har säkert funnits en och annan insatt hemvärnssnubbe som burit detta märke.
/G.L.
Edit: Om SK: "Stockholms kustartilleriförsvar, SK, tidigare marin myndighet uppsatt 1942 för mobilisering och ledning av kustartilleriförbanden i Stockholms skärgårdar. Stab grupperad i Ingenjörkasern på Vaxön. År 1990 slås SK ihop med Örlogsbas Ost och blir Marinkommando Ost med ledning i huvudsak grupperad på Muskö."
Exempel på förband inom SK: spärrbataljoner (fasta/rörliga batterier, minspärrto, m.m.), ka-bataljon 12/80 , KAB1-3 (spärrbat, kj, förband ur armén bl.a. cykelskyttebataljoner, fördingkomp, fouhkomp, värnkompanier,
skgbataljoner ur HV)