Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Regementsmärken
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2, 3, 4
Hans Engström
QUOTE (vuono @ Jul 24 2006, 19:20 ) *
Då jag själv har burit detta märke hoppas jag kunna avsluta spekulerandet. 61.berkomp tillhörde MKO, kom ursprungligen från SK/KA 1 där det benämndes 25.berkomp. Kompaniet var ett fristående (leddes av C MKO) hemvärnsförband bestående av i huvudsak extra HV-män och användes i samband med skarpa incidenter. Förbandet deltog i ett antal ubåtsjakter. Kompaniet var från start tgbbilsburet i sin helhet, långt innan HV började att prata om insats och att ärva IB 77-utrustning för att platsa i det moderna försvaret biggrin.gif.

Tycker mig minnas en artikel om ett helt motoriserat kompani i HV tidningen för många år sedan (innan jag gick med) , var det ni det?
vuono
Märket bars tillsammans med MKO´s märke (blått), under tiden som förbandet tillhörde SK/KA 1 bars enbart SK förbandsmärke.

Angående artikel i HV tidningen har jag inget minne av någon sådan, men det kan mycket väl ha skrivits något under årens lopp.
The Swede
Kom över lite märken från Skånska Dragonbrigaden igår:

Det är märken för: MekB 8, Brigadstab, 1 Mekbat, 3 Mekbat, 8 Mekhaubbat, 8 Mekpibat, 8 Mekuhbat, 151 Foskbat, 8 Meklvbat, 8 Mekpvbat, 8 BrigLkomp, 8 Mekskomp.

Är det någon som vet om det finns fler märken i serien eller kan jag anse mig ha en komplett samling från Skånska Dragonbrigaden?

The Swede pansar2.png
Bushi LG
QUOTE (The Swede @ Jul 27 2006, 15:43 ) *
Är det någon som vet om det finns fler märken i serien eller kan jag anse mig ha en komplett samling från Skånska Dragonbrigaden?

The Swede pansar2.png

Det var ju en IMPONERANDE fantasi och "personlig prägel" skåningarna haft på sina märken. :P
Man ser ju på långt håll vilket förband inom brigaden de tillhör happy.gif

Sjysst samlig alla fall... smile.gif
Göta Lejon
Det är märken för: MekB 8, Brigadstab, 1 Mekbat, 3 Mekbat, 8 Mekhaubbat, 8 Mekpibat, 8 Mekuhbat, 151 Foskbat, 8 Meklvbat, 8 Mekpvbat, 8 BrigLkomp, 8 Mekskomp.

The Swede pansar2.png

Tjaa...2.Mekbat kanske?
Göta Lejon
QUOTE (Bushi LG @ Jul 27 2006, 16:05 ) *
Det var ju en IMPONERANDE fantasi och "personlig prägel" skåningarna haft på sina märken. :P
Man ser ju på långt håll vilket förband inom brigaden de tillhör happy.gif

Sjysst samlig alla fall... smile.gif

Det var inte bara MekB8 som körde detta stuket. T.ex. gjorde IB15, MekB7, MekB9 på exakt samma sätt med ett identiskt märke som bara skilde sig åt med text för resp. bat/komp. Detta när det blev "mode" med brigaden under mitten av 90-talet. Kan också säga att flera andra brigader hade inte ens märke för resp. bat/komp utan ett och samma för hela brigaden....om möjligt ännu mer fantasilöst alltså! rolleyes.gif
/G.L.
The Swede
QUOTE (Göta Lejon @ Jul 27 2006, 17:23 ) *

The Swede pansar2.png

Tjaa...2.Mekbat kanske?

Doohh!!! banghead.gif
Hans Engström
En Foskbat som ingår i Brigaden! Detta måste jag kolla upp lite grann. Intressant förresten att dessa märken visar den MekBrig orgen med den bizzara PvBat vi diskuterade annorstädes.
Göta Lejon
QUOTE (Hans Engström @ Jul 28 2006, 00:18 ) *
En Foskbat som ingår i Brigaden! Detta måste jag kolla upp lite grann. Intressant förresten att dessa märken visar den MekBrig orgen med den bizzara PvBat vi diskuterade annorstädes.

Till det är jag tveksam; tror istället det är så att MekB8 helt enkelt hade utbildningsansvaret för 151.Foskbat, kanske med flera yoff som till vardags jobbade på MekB8 men med krigsplacering i 151.Foskbat. Brigaderna var ju tillika "utbildningsförbanden" under en period på 90-talet. Som exempel kan nämnas att IB15 var utbildningsansvariga för de två stadsskyttebataljonerna (321. och 322.sskbat) för Gbg-området men de ingick inte organisatoriskt i "krigsförbandet" IB15. Till skillnad från MekB8 togs det inte fram liknande märken annat än speciella märken för utbildningskompanierna på brigaden.
/G.L.
Lfskbat
Sitter på lite märken som jag inte har/kommer att ha någon användning för Malajn.gif , ska sanningen fram så har jag för många märken och de militära får stryka på foten. Följande märken är till skänks i klump och heeeeelt gratis!!!!

3rd US Army inf div, tyg blått och vitt med svart kant (kopia av 2:a VK). "Rock of the Marne" Division.
US 9th Army, (Simpson), Rött tyg med vitt A och vit bord (kopia av 2:a VK????)
1:st Armoured div, "Old Ironsides", endast textremsa som satt under triangelmärket, (kopia). Gul med svart text.

Norra Skånska Dragonregementet P2/Fo14, grått med "Skånegripen" samt en drös flaggor.
Hallands Regemente, Grönt rektangulärt, blå sköld med vitt lejon.
Älvsborgs Regemente, Grön sköldformat märke med gult lejon hållande blå sköld med 3 kronor, text Älvsborgs Regemente.

Älvsborgs Regemente, samma som ovan fast med en undertext "Norra Kind"
I15/Fo34: Lif Compagnie, vitt cirkel med gul sköld och svart lejon (2 st)
I15/Fo34: Redvägs kompani, röd cirkel med vitt kors och en hjärtesköld i gult med svart lejon.
I15/Fo34: Norra Kinds kompani, röd cirkel med vit stolpe och en hjärtesköld i gult med svart lejon (2 st).

PM mig så skickar jag det.
PS Detta är ju inte försäljning så det borde väl vara ok, Blågul??? Your Call!! DS vissel.gif
The Swede
QUOTE (Lfskbat @ Sep 8 2006, 18:18 ) *
PS Detta är ju inte försäljning så det borde väl vara ok, Blågul??? Your Call!! DS vissel.gif

Hmmm, kantboll men det får väl gå.
Göta Lejon
QUOTE (Lfskbat @ Sep 8 2006, 18:18 ) *
Sitter på lite märken som jag inte har/kommer att ha någon användning för Malajn.gif , ska sanningen fram så har jag för många märken och de militära får stryka på foten. Följande märken är till skänks i klump och heeeeelt gratis!!!!

3rd US Army inf div, tyg blått och vitt med svart kant (kopia av 2:a VK). "Rock of the Marne" Division.
US 9th Army, (Simpson), Rött tyg med vitt A och vit bord (kopia av 2:a VK????)
1:st Armoured div, "Old Ironsides", endast textremsa som satt under triangelmärket, (kopia). Gul med svart text.

Norra Skånska Dragonregementet P2/Fo14, grått med "Skånegripen" samt en drös flaggor.
Hallands Regemente, Grönt rektangulärt, blå sköld med vitt lejon.
Älvsborgs Regemente, Grön sköldformat märke med gult lejon hållande blå sköld med 3 kronor, text Älvsborgs Regemente.

Älvsborgs Regemente, samma som ovan fast med en undertext "Norra Kind"
I15/Fo34: Lif Compagnie, vitt cirkel med gul sköld och svart lejon (2 st)
I15/Fo34: Redvägs kompani, röd cirkel med vitt kors och en hjärtesköld i gult med svart lejon.
I15/Fo34: Norra Kinds kompani, röd cirkel med vit stolpe och en hjärtesköld i gult med svart lejon (2 st).

PM mig så skickar jag det.

Lägg ut dem på Tradera istället så gör du garanterat en 5-hundring...det räcker till en Macallan det! vissel.gif
/G.L.
Lfskbat
@Göta Lejon
Tackar! Men nu har jag ju redan gjort en god gärning genom att skänka märkena till "behövande" och jag får stå mitt kast. Hoppas dock de kommer till nytta av ny ägare... De har sålunda ny ägare!
Jag får passa på att tacka för städhjälpen salute.gif
Har ett lite unikt märke (har jag fått höra av en fd I15 Yoff), nämligen ett märke enligt följande:
Grön sköld med texten "Älvsborgs Regemente" och där under texten Lif i rött. Ska tydligen vara något extra så det behåller jag då jag låg på livkomp under GU :P
Ignorance
Lfskbat: japp ny ägare var det, hoppas dom kommer på posten snart, Tackar o Bockar ännu än gång biggrin.gif
Göta Lejon
QUOTE (Lfskbat @ Sep 11 2006, 00:14 ) *
Har ett lite unikt märke (har jag fått höra av en fd I15 Yoff), nämligen ett märke enligt följande:
Grön sköld med texten "Älvsborgs Regemente" och där under texten Lif i rött. Ska tydligen vara något extra så det behåller jag då jag låg på livkomp under GU :P

Du menar det här?

Är kanske inte så extra mer än att det var det sista märket som användes av Lifkomp. Den röda texten "Lif" är hämtat från kompaniflaggan som var helvit med denna text. Detta märke ersatte nedanstående (vitt/silverfärgat lejon) som användes av Lifkomp ett kort tag:

Detta märke övertogs istället av Gäseneds (3.) kompani som tidigare hade detta (orange lejon):

Färgerna på lejonen bestämdes av resp. utbildningskompanis kompanifärg som gick igen på fordonsskyltar och namnbrickor. Lifkomp hade vit färg, Gäsened orange färg. I samma veva (1/7 1995) som dessa nya märken hade införts kom någon på att orange fordonsskyltar (Gäsened) inte gick för sig då dessa var att förväxla med 'farligt gods' -skyltar. Gäseneds nya kompanifärg blev istället grå och då hade kompanimärket blivit förvillande likt Lifkompaniets, alltså togs ett nytt märke fram för Lif och Gäsened övertog Lif's gamla! (Har skrivit mer om detta i en annan tråd men kommer ej ihåg vilken!)
/G.L.
Göta Lejon
QUOTE (johanp @ Feb 24 2006, 17:50 ) *
"Svenska försvarets tilläggstecken, del 1" av Mats Nässert

Vad är det för bibel och vart köper man den?!

Lyfter upp detta inlägget igen, såg att nämnda bok just nu finns att få tag på här:
http://VI VILL INTE GE DESSA SIDOR GRATISREKLAM/auction/Militara_Sa...er/aid_33408271
/G.L.
Göta Lejon
QUOTE (Göta Lejon @ Sep 23 2006, 17:26 ) *
QUOTE (johanp @ Feb 24 2006, 17:50 ) *

"Svenska försvarets tilläggstecken, del 1" av Mats Nässert

Vad är det för bibel och vart köper man den?!

Lyfter upp detta inlägget igen, såg att nämnda bok just nu finns att få tag på här:
http://VI VILL INTE GE DESSA SIDOR GRATISREKLAM/auction/Militara_Sa...er/aid_33408271
/G.L.

...och ännu en:
http://VI VILL INTE GE DESSA SIDOR GRATISREKLAM/auction/Samlarsaker/aid_33474444
johanp
Är det nån som är vass på K1's skvadronsmärken? Vore skoj att veta vilka som har använt dessa märken:

Göta Lejon
QUOTE (johanp @ Oct 18 2006, 12:13 ) *
Är det nån som är vass på K1's skvadronsmärken? Vore skoj att veta vilka som har använt dessa märken:

Vad är det för färg på det högra, vitt och svart? Kan det vara Livskvadron kanske, dock inte helt säker. Det camo-färgade kanske är någon fältvariant för 1. eller 2.skvadron? Båda hade blått kors i originalversion, men 1. med vit bakgrund och 2. med gul bakgrund på skölden.
/G.L.
johanp
Ja det är vitt och svart.

Bat stab - blå sköld med vitt kors
Liv skv - MP - vit sköld med blått kors
2.Skv - MPJ - vit sköld med rött kors
3.Skv - Malaj? - gul sköld med blått kors
4.Skv - Beriden hövakt - röd sköld med vitt kors
14.Skv - Bevakning - grön sköld med svart kors

LG/5.Skv - Stb Uh - blå sköld med gult kors(?)
Göta Lejon
QUOTE (johanp @ Oct 18 2006, 13:23 ) *
Ja det är vitt och svart.

Bat stab - blå sköld med vitt kors
Liv skv - MP - vit sköld med blått kors
2.Skv - MPJ - vit sköld med rött kors
3.Skv - Malaj? - gul sköld med blått kors
4.Skv - Beriden hövakt - röd sköld med vitt kors
14.Skv - Bevakning - grön sköld med svart kors

LG/5.Skv - Stb Uh - blå sköld med gult kors(?)

Nog jag som blandar ihop färgerna lite; bilden på Livskv var lite otydlig i Nässerts bok och är troligen vit med mörkblått kors och inte svart som det såg ut. I övrigt stämmer din lista bra.
3.skv benämndes stabsskvadron (innan 1984: Stockholms stabskompani) och hade före 1987 ett märke med ett stående svärd i silver på en blå sköld (samma form) med vit kant.
14.skvadron benämndes 14.beredskapsskvadron 1984-89 med uppgifter i Arlanda om jag inte minns fel.

Så, då återstår fortfrande frågan om dina två märken, m/90-mönstrade och svart-vita...
106
Enligt Uniformsdetaljer.com tillhör de krigsförband, men mer än så står inte. Fast det kanske var därifrån du fick bilderna?
larsev
QUOTE (Göta Lejon @ Sep 11 2006, 21:29 ) *
Färgerna på lejonen bestämdes av resp. utbildningskompanis kompanifärg som gick igen på fordonsskyltar och namnbrickor. Lifkomp hade vit färg, Gäsened orange färg. I samma veva (1/7 1995) som dessa nya märken hade införts kom någon på att orange fordonsskyltar (Gäsened) inte gick för sig då dessa var att förväxla med 'farligt gods' -skyltar. Gäseneds nya kompanifärg blev istället grå och då hade kompanimärket blivit förvillande likt Lifkompaniets, alltså togs ett nytt märke fram för Lif och Gäsened övertog Lif's gamla! (Har skrivit mer om detta i en annan tråd men kommer ej ihåg vilken!)
/G.L.

Gäsene inte Gäsened. blink.gif
Gäsene är ett av Sjuhäradsbygdens härader.
De andra häradena är:
  • Mark
  • Kind
  • Redväg
  • Ås
  • Bollebygd
  • Veden
Munin

P4 4.Pvbat 92/93, inte till salu.
Någon grkplut har inte fastnat i de små grå, men det kanske tillfördes senare...

Kass bild? Textillim? Skjut fotografen. :P
Färgschema är P4 standard gul/svart.
Göta Lejon
QUOTE (larsev @ Oct 18 2006, 17:30 ) *
Gäsene inte Gäsened. blink.gif
Gäsene är ett av Sjuhäradsbygdens härader.
De andra häradena är:
  • Mark
  • Kind
  • Redväg
  • Ås
  • Bollebygd
  • Veden

Samma härad - annan stavning. På I15 stavades det alltid Gäsened, liksom Åhs. Kinds härad var på I15 uppdelat i Norra Kinds och Södra Kinds kompanier. Bollebygds härad hade aldrig något kompani uppkallat efter sig på I15 men däremot bildades Borås kompani i samband med flytten från Fristad hed in till de nybyggda kasernerna på Göta, Borås, 1914.
/G.L.
Madness
QUOTE (Kimster @ Feb 24 2006, 01:38 ) *
QUOTE (johanp @ Feb 23 2006, 23:07 ) *

Använder vpl på K3 något reg. märke över huvud taget? ...

Nej

Hade skölden livregementets husarer på en av 90 uniformerna och ett runt mörkgrönt märke med svart taggtråd i cirkel och tre svarta kronor på fält i mitten uniformen.. skall fixa en scanner och scanna in dem båda om intresse finns
Madness
första märket satt vänster ärm fält uniformen
och andra märket på vår extra M90 vänsterarm och på höger satt "granen"
106
QUOTE (Madness @ Oct 25 2006, 19:38 ) *

Det där märket var väl för Wanäs kompani och inte ett regementsmärke? Har även sett ett märke för Wanäs komp med Götiska valvet (?).
Madness
Wanäs kompani fanss inte när jag låg inne 2000, Låg på vadsbo skv innan det blev LBB och senare på Västra nerike skv.
vet ej vad märket med taggtråden härstammar från tidigare, men märke två är ett regementsmärke, såg tidgare inlägg i denna tråd att det märket inte gavs till vpl vilket är fel.
Kimster
Då hade jag fel.
För bevakning hade inte det märket tidigare.. och jag har inte sett några nya bilder från de senaste åren att bevakning bär det märket.
3-kronorna med taggtråden har ju dock burits sen länge.

aja.. saker ändras.
Noname
QUOTE (Kimster @ Oct 26 2006, 22:12 ) *
Då hade jag fel.
För bevakning hade inte det märket tidigare.. och jag har inte sett några nya bilder från de senaste åren att bevakning bär det märket.
3-kronorna med taggtråden har ju dock burits sen länge.

aja.. saker ändras.

Du har inte fel.
Regmärket bärs enbart av regstaben och vissa officerare som inte är knutna till LBB/Und. Det kanske har delats ut till vpl något år, men det görs det inte längre.
Berg
Hur såg reglementsmärkena ut på f.d F15 i Söderhamn?
Skulle uppskatta bilder smile.gif
106
QUOTE (Lilla Sebbe @ Oct 28 2006, 13:06 ) *
Hur såg reglementsmärkena ut på f.d F15 i Söderhamn?
Skulle uppskatta bilder smile.gif

Bilder på märken från Hälsinge flygflottilj. Bilderna är från Uniformsdetaljer.com.
Berg
Tack så mycket.

En fråga till: Någon som vet vart man kan införskaffa något av dom märkena? vissel.gif
106
Prova Tradera.
Troppchefen
Eller än bättre, gör ett besök på Flygmuseet på Flygstaden/f.d. F15. I entrén så säljer de märken(eller gjorde i allafall)
Göta Lejon
Lyfter denna tråden igen (sett flera nya trådar om märken som skapats nyligen, kanske BG kan slå samman dessa med denna?) med följande fråga - kan någon identifiera märket nedan:

Ser ut som ett krigsförbandsmärke, kanske från K3?
/G.L.
johanp
Det är märket för grävlingsbataljonen från K3, dvs ett jägarkrigsförband.
Fu Kjellberg
QUOTE (johanp @ Nov 29 2006, 17:23 ) *
Det är märket för grävlingsbataljonen från K3, dvs ett jägarkrigsförband.

Minnen rolleyes.gif
Min gamla krigsplaceringsbataljon.
Dr. T-68
Eftersom det verkar som att det inte längre bara är regementsmärke så tänkte jag fråga lite.
På kanonerna och vattnet ser det ut som ett KA märke, stämmer det?
Om det var så, var och vilka bar detta?
106
Det är Vaxholms vapen så jag antar att det är från KA1.
Synd att man bytte, det där var ju bra mycket snyggare än jättegrejen de har nu. Tänker då framförallt på de tidigare baskermärkena där KA1 hade ett enormt märke medan de andra hade märken i normal storlek.
C 2.a pjäs
QUOTE (KA2 @ Dec 17 2006, 23:29 ) *
Eftersom det verkar som att det inte längre bara är regementsmärke så tänkte jag fråga lite.

Tror det är någon av SK´s brigader, förslagsvis den då närmst Vaxholm. KAB2?
Och då torde den ha burits av befäl i brigadledningen.
Göta Lejon
QUOTE (KA2 @ Dec 17 2006, 23:29 ) *
Märket bars av personal vid f.d. Stockholms kustartilleriförsvar, SK. Alltså inget märke direkt relaterat till KA1. Vet dock ej om KAB2 hade något eget märke.
/G.L.
The Swede
QUOTE (106 @ Dec 18 2006, 00:16 ) *
Det är Vaxholms vapen så jag antar att det är från KA1.
Synd att man bytte, det där var ju bra mycket snyggare än jättegrejen de har nu. Tänker då framförallt på de tidigare baskermärkena där KA1 hade ett enormt märke medan de andra hade märken i normal storlek.

KA1 märke var ungefär 43 mm brett och 33 mm högt.
Övriga KA-förbands märken var 30 mm breda och 46 mm höga.
Ungefär lika stora med andra ord. :P
johanp
Nog för att det är OT i denna tråd men visst fanns det väl två olika storlekar av KA1'a baskermärke?
Dizzy_keys
Johanp. Jepp, det fanns det.
Dr. T-68
Det låter bra, nu vet jag mer om vad det är för märke. Jag var lite osäker när jag köpte "grisen" i säcken.

De två som KA1 hade finns med på uniformsdetaljers hemsida över baskermärke. Men, eftersom de är lika förutom storleken så syns det inte så stor skillnad.
Göta Lejon
QUOTE (johanp @ Dec 18 2006, 21:48 ) *
Nog för att det är OT i denna tråd men visst fanns det väl två olika storlekar av KA1'a baskermärke?
Stämmer som nämnts tidigare, klickbar bild enligt nedan:

Här syns tydligt skillnaden, det större (första) märket mäter ca 42 mm i höjd x 54 mm i bredd. Det mindre (andra) mäter ca 33 mm i höjd x 43 mm i bredd.

QUOTE (Dr. T-68 @ Dec 19 2006, 12:17 ) *
De två som KA1 hade finns med på uniformsdetaljers hemsida över baskermärke. Men, eftersom de är lika förutom storleken så syns det inte så stor skillnad.
Antingen har mannen bakom uniformsdetaljers hemsida fuskat lite genom att lägga ut bild i olika storlekar för "visa" två märken eller också har han valt bort att ta med fästarrangemanget på bild. Det är via dem som man kan se skillnaden; det lilla märkets två fästskruvar syns mycket tydligare än det större märkets. Detta pga att de fabrikstillverkade hålen i kronans baskrar fortfarande höll/håller samma avstånd och version 2 av märket skulle givetvis kunna användas utan att göra ändringar även på baskrarna.

Nog om baskermärken i denna tråd! smile.gif
106
QUOTE (Göta Lejon @ Dec 19 2006, 18:34 ) *
Detta pga att de fabrikstillverkade hålen i kronans baskrar fortfarande höll/håller samma avstånd och version 2 av märket skulle givetvis kunna användas utan att göra ändringar även på baskrarna.

Hade inte en aning om att det fanns mössor med färdiga hål. Då har man lärt sig något nytt.
Slut filtmössor.

En märkesfråga då, någon som vet när det nuvarande Sweden-märket för utlandsstyrkan infördes? Tidigare fanns det ju något med beige bakgrund.
Göta Lejon
QUOTE (106 @ Dec 19 2006, 18:58 ) *
QUOTE (Göta Lejon @ Dec 19 2006, 18:34 ) *

Detta pga att de fabrikstillverkade hålen i kronans baskrar fortfarande höll/håller samma avstånd och version 2 av märket skulle givetvis kunna användas utan att göra ändringar även på baskrarna.

Hade inte en aning om att det fanns mössor med färdiga hål. Då har man lärt sig något nytt.
Slut filtmössor.

En märkesfråga då, någon som vet när det nuvarande Sweden-märket för utlandsstyrkan infördes? Tidigare fanns det ju något med beige bakgrund.
Står lite här men inga direkta tidsangivelser:
Nationalitetsmärket - SWEDEN
Den beiga varianten har nog aldrig utgått, den är väl framtagen till m/61 och m/87K? Den är nog ganska sällsynt, inte många som får ut/tar ut denna uniform längre, efterfrågan på beiga märket har nog varit låg tills nu, när m/90 i ökencamo gjort sin debut.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.