QUOTE (Frostmo @ Feb 21 2006, 13:13 )

Hej ! Jag är en kille på 17 år snart 18 (2 mån) som är väldigt osäker på mina önskemål ang min värnplikt
Det jag vet är att jag mer än allt annat vill göra värnplikten och hellst en av de lite mer krävande utb.
Vad jag har läst så finns det av de mer krävande utb :
*)Amfibiesoldat
*)Jägare (vet ej riktigt vad som finns kvar av de olika utb norrlandsjägare, flygbas etc)
*)FJ
*)KJ
De två sistnämnda KJ, FJ är nog inte så aktiva pga jag har nog vad jag vet inte helt 100 % perfekt syn så det räcker till FJ, KJ.
Min fråga är : Vad är den stora skillnaden mellan Amfibiesoldat & Jägare , var krävs det mest av den värnpliktige fysiskt. Finns det likheter & skillnader. Typ någon egen kommentar vad du tycker om utbildningarna
Ni får ursäkta om detta låter totalt meningslöst men är verkligen helt vilsen och har inte mycket insikt i det militära
Ni får även ursäkta om denna tråden existerar någon annanstans på forumet Alla svar uppskattas
Ojojoj... Jadu.... Nu skall vi se här. För det första kan jag rekommendera ett antal timmars läsning här på forumet. Då kan man iaf bilda sig en liten uppfattning om vissa tjänster. Bara inom Amfibie finns det väl ett antal befattningar (skytte, grk, osv). Finns ju lite amf'are här på forumet också som kan sakerna bättre än mej.
Och sedan det här med jägeriet. Bara definitionen av jägare är väl minst sagt bred, och det finns litegrann att välja mellan. Det man bör vara på det klara med (detta känner jag till utan att tillhöra jägeriets glada gossar) är att man inte ska räkna med något särskilt "glamoröst" eller "coolt". Hårt, smutsigt, grisigt, jobbigt, och en hel del tungt också.
Kort och gott - vad förväntar DU dig av de tjänster du nämnt? Blir mycket enklare för de mer insatta i ämnet att säga bu eller bä om saker och ting då.
Slutligen: Mycket av nöjet ligger i att inte veta - glöm inte det :P
/Edit: Peter PB var snabb där - då skickar jag pucken vidare