Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Rakning
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
vanbunk
Har försökt söka lite och har jag lagt det fel får ni väll flytta.

Men hur är det med rakning? är det varje morgon som gäller och hur pedantiskt är det?
undrar mest för jag har sån jävla skäggväxt, sitter som berget, har hört att man ska ansöka eller nått liknande om att få ha skägg(nått i den stilen)

Tar tacksamt emot svar
ArreliuS
QUOTE (vanbunk @ Feb 20 2006, 22:28 ) *

Men hur är det med rakning? är det varje morgon som gäller och hur pedantiskt är det?
undrar mest för jag har sån jävla skäggväxt, sitter som berget, har hört att man ska ansöka eller nått liknande om att få ha skägg(nått i den stilen)

Tar tacksamt emot svar

Tja det är helrakat som gäller. Inget fjun eller något sådant dvs rakning varje morgon eller kvällen innan. Har du dock skägg när du rycker in så slipper du raka av det.
Dajo
QUOTE (ArreliuS @ Feb 20 2006, 22:38 ) *
QUOTE (vanbunk @ Feb 20 2006, 22:28 ) *

Tar tacksamt emot svar

Tja det är helrakat som gäller. Inget fjun eller något sådant dvs rakning varje morgon eller kvällen innan. Har du dock skägg när du rycker in så slipper du raka av det.

Man får naturligtvis skaffa skägg även efter man rycker in med det ska vara välvårdat och inget "jag orkar inte raka mig" skägg.
Så något skäggförbud eller långt hårförbud finns inte (förutom tex FJS).

Jag hade lite problem med skäggväxten.
Jag kunde raka mig på morgonen och sedan få skäll vid lunch att jag var orakad.
Att samma befäl godkänt rakningen 4 timmar innan spelade ingen roll.

Så det var bara att bita ihop och göra en snabbrakning på lunchen också.
Sljivovica
Under AMU i Basskolan hade vi en
storvuxen göteborgare som hade
en väldigt aktiv skäggväxt.
Befälen tyckte om att ge han lite
pikar för detta (med glimten i ögat).

En dag fick han nog:

"Ja´få ´la´raka maj me´
tändar´n nästa gång, änna!"

(Fredrik Lindström-varning)
Bappelsinmannen
Täthetsprov skyddsmask! vissel.gif
CBRN-fåne
QUOTE (Bappelsinmannen @ Feb 21 2006, 07:18 ) *
Täthetsprov skyddsmask! vissel.gif

Masken ger ett rätt gott skydd även med kortare stubb. Den kritiska
längden brukar infalla efter två-tre dagar för de flesta. När skägget
blir längre tätar masken helt OK igen. Då är det jobbigare att vara
helt nyrakad gasmask.gif
vanbunk
ok, tack för alla svar, så med andra ord måste man ha en liksom frisyr på skägget? och inte bara huxxflux väx, haha isf är det lungt, så länge jag kan ha på hakan för där gör det så in i helvetes ont att raka sig biggrin.gif
johanp
Du måste hur som helst raka dig där skyddsmasken möter ansiktet, annars så läcker den.
Lättöl
QUOTE (johanp @ Feb 21 2006, 11:13 ) *
Du måste hur som helst raka dig där skyddsmasken möter ansiktet, annars så läcker den.

Nej, det går med vasselin. Men där sållar man ut de som verkligen vill ha sitt skägg kvar och de som bara är lata. Prova att gnida in helskägget med en halv dosa vasselin och sedan tvätta ur det... Malajn.gif Så de flesta väljer nog att ha ett ganska ansat skägg.

Vad jag har förstått så kan ingen ge dig order om att raka av dig skägg eller annan behåring. Däremot kan man ge order om att man ska sköta sin hygien och tvinga dig till att som sagt smörja in skägget med något tätande vid C-träning/övning och bära hårnät. Men det handlar ju enbart om säkerhetsaspekter, inte att det skulle se "fult" ut.
Dajo
QUOTE (vanbunk @ Feb 21 2006, 10:52 ) *
ok, tack för alla svar, så med andra ord måste man ha en liksom frisyr på skägget? och inte bara huxxflux väx, haha isf är det lungt, så länge jag kan ha på hakan för där gör det så in i helvetes ont att raka sig biggrin.gif

Tycker du att det gör ont att raka sig så kommer du nog att få nya referenser på vad som gör ont under din värnplikt...
johanp
hrmm, ser framför mig en soldat med riktigt talibanskägg som står och argumenterar mot sin officer att han minsann ska få ha kvar sitt skägg, trots att det är så stort att skyddsmasken inte ens går på ansiktet...
CBRN-fåne
Ett långt skägg är oftast inget problem med masken. Problemet är
lång stubb som fortfarande är så kort att det lyfter masken från
huden. Jag har sett "talibaner" göra täthetsprov utan problem (eller
också var det riktiga män som inte bryr sig om lite CS happy.gif ).
eilesmannen
Jag tycker synd om er alla som måste raka sig var dag. Dom flesta som ryckte in samtidigt med mig hade väll en normal skäggväxt, förutom jag då.
På den tiden, 1995, så rakade jag mig varje söndagskväll, vilken ritual det var. clap.gif
Jag tom provade att låta bli för att se hur långtid det tog innan jag fick anmärkning, efter 2½ vecka tröttnade jag och rakade mig självmant. :(

I dag 11 år senare är jag tvungen att raka mig var femte dag.
vanbunk
QUOTE (Dajo @ Feb 21 2006, 11:29 ) *

Tycker du att det gör ont att raka sig så kommer du nog att få nya referenser på vad som gör ont under din värnplikt...

må så vara, fast jag vet få saker som gör så ont som att raka sig på hakan :P nått av det värsta jag vet, och då har jag ändå spelat amerikanskfotboll i 6 år.
BJK
QUOTE (eilesmannen @ Feb 21 2006, 13:56 ) *
Jag tycker synd om er alla som måste raka sig var dag. Dom flesta som ryckte in samtidigt med mig hade väll en normal skäggväxt, förutom jag då.
På den tiden, 1995, så rakade jag mig varje söndagskväll, vilken ritual det var. clap.gif
Jag tom provade att låta bli för att se hur långtid det tog innan jag fick anmärkning, efter 2½ vecka tröttnade jag och rakade mig självmant. :(

I dag 11 år senare är jag tvungen att raka mig var femte dag.

Ni tjejer har det alldeles för lätt ni........ laugh.gif
Star_of_Life
Ont att raka sig?
Jo du. Det beror på hur du har vant huden "under skägget att bli rakat ofta", eller hur känsligt det är.
Det sved och blev rött varje gång i början av min lump, men framåt slutet blir det mindre illa. dry.gif
Någon typ av "antiontkräm", aftershave eller vad de må heta kan hjälpa vid detta problem.
Lättöl
Gilette gör väl reklam för just en sån produkt just nu? Med en tjej i badet och en snubbe som rakar sig utan att det gör ont och han får en fräschhet som räcker hela dagen.
Laurell

Raka dig i duschen under rinnande vatten, utan något rakskum eller annat otäckt. Skölj sedan ansiktet med kallvatten och smörj in med rakbalsam. Det gör kanske ont några gånger, men så småningom vänjer du dig. Bara att bita ihop och härda ut.
vanbunk
QUOTE (Laurell @ Feb 22 2006, 11:23 ) *

Raka dig i duschen under rinnande vatten, utan något rakskum eller annat otäckt. Skölj sedan ansiktet med kallvatten och smörj in med rakbalsam. Det gör kanske ont några gånger, men så småningom vänjer du dig. Bara att bita ihop och härda ut.

aa så gör jag hemma, det jag tänkte på är lumpen där jag antar att det ska snabbt undan på morgonen
ArreliuS
QUOTE (vanbunk @ Feb 22 2006, 21:14 ) *

aa så gör jag hemma, det jag tänkte på är lumpen där jag antar att det ska snabbt undan på morgonen

Tja det blir nog ingen dusch på morgonen såvida du inte stiger upp riktigt tidigt ^^
Laurell

I lumpen gör du det med en näve vapenfett och en slö bajonett.
Dajo

Det blir ju klart jobigare när du är ute i skogen och har ont om vatten samt maskeringsfärg i skäggstubben.

DET gör ont...

Inne på kasern finns det normalt gott om tid att duscha/raka sig om man inte är extremt morgontrött/långsam.
10 minuter är allt som behövs.
dxl
Rakapparat går fort och är mycket effektivt
Ypsilon
QUOTE (dxl @ Feb 22 2006, 23:00 ) *
Rakapparat går fort och är mycket effektivt

funderade just på det, får man ha en med sig? tänkte på ljuddisiplin motsvarande brow.gif
Star_of_Life
Kan tillägga en liten sak en löjtnant sa ang. morgon och kvälls rakning; det är bättre att göra det på kvällen för du bildas det ett litet fettlager eller skyddande grej över natten över det rakade området(eller något liknande iaf).
King Kill
QUOTE (Star_of_Life @ Feb 23 2006, 18:11 ) *
Kan tillägga en liten sak en löjtnant sa ang. morgon och kvälls rakning; det är bättre att göra det på kvällen för du bildas det ett litet fettlager eller skyddande grej över natten över det rakade området(eller något liknande iaf).

Står så i SoldF vill jag minnas (vilket påpekades till ingen nytta ibland).... men det gäller att ha dålig skäggväxt, annars får man backning på morgonvisitationen.
Nomble
Vilket är bäst att ha i lumpen? Hyvel eller rakapparat?
CBRN-fåne
QUOTE (Nomble @ Feb 23 2006, 21:06 ) *
Vilket är bäst att ha i lumpen? Hyvel eller rakapparat?

En batteridriven rakapparat är väldigt smidig när man inte
vill kladda med lödder och vatten i skogen (om man inte
fixar att raka sig torrt) men kammoflagefärg tar snabbt
död på vilken rakapparat som helst. Jag använde apparat
i skogen och hyvel på förläggning. Skäggväxt som en engelsk
sjökapten men slapp oftast färg (kammon satt på vagnen).
King Kill
Eller så gör man som jag och struntar man i att raka sig i fält ;) Tror bara jag rakade mig en gång när vi låg i fält (efter order), var aldrig nån som klagade. Jag har ganska kraftig skäggväxt, men öser man på med ansiktsfärg så är det ingen som märker nåt.
Wannabe Kustis
Raka dig först sen kammofärg och sen när skägget har växt ut så är kammofärgen under det... Har ingen erfarenhet av det här alls men hade varit värt och testa sen när man gör lumpen biggrin.gif
sgt_filur
QUOTE (Wannabe Kustis @ Feb 24 2006, 15:03 ) *
Raka dig först sen kammofärg och sen när skägget har växt ut så är kammofärgen under det... Har ingen erfarenhet av det här alls men hade varit värt och testa sen när man gör lumpen biggrin.gif

Tror inte det funkar så bra tyvärr. Kammofärgen sitter inte så bra, känns som att så fort man svettas rinner det av en del. Om man däremot har lite stubb så sitter den kanske lite bättre eftersom det fastnar i skägget, men jag vet inte B)
johanp

För det första så undrar jag om du verkligen tror att det förfarandet skulle vara någon skillnad mot att tvätta dig och ta på ny färg? Du kommer även att märka att färgen försvinner så fort du svettas, så du måste ändå måla om dig. Samt att du vet inte om du har visitation i fält eller inte, jag låg på samma kompani som King Kill och jag hade visitation av kängor, uniform och hygien, kanske inte varje dag, men tillräckligt ofta för att man inte skulle kunna mygla med det. Man ska inte heller förakta vinningen av att borsta tänderna, tvätta och raka sig innan man lägger sig även i fält. Man blir som en ny människa.
sgt_filur
QUOTE (johanp @ Feb 24 2006, 15:30 ) *

För det första så undrar jag om du verkligen tror att det förfarandet skulle vara någon skillnad mot att tvätta dig och ta på ny färg? Du kommer även att märka att färgen försvinner så fort du svettas, så du måste ändå måla om dig. Samt att du vet inte om du har visitation i fält eller inte, jag låg på samma kompani som King Kill och jag hade visitation av kängor, uniform och hygien, kanske inte varje dag, men tillräckligt ofta för att man inte skulle kunna mygla med det. Man ska inte heller förakta vinningen av att borsta tänderna, tvätta och raka sig innan man lägger sig även i fält. Man blir som en ny människa.

Ja, det är såna småsaker som gör väldigt mycket för ens stridsvärde...
Wannabe Kustis
Förlåt att jag skämta till det lite smått
sgt_filur
QUOTE (Wannabe Kustis @ Feb 24 2006, 16:16 ) *
Förlåt att jag skämta till det lite smått

Tyckte inte det framgick särskilt tydligt att du skämtade.
Wannabe Kustis
Nehää då vet du det till nästa gång att jag kanske är lite skämtsam i mina inlägg då och då...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.